Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

Of toch een Citea MLE? ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Globetrotter »

Of een Sprinter City.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Komt dus neer op een 19-persoonsbus. :p
🍉
Polleke
Berichten: 16
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 13:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Polleke »

Frans F schreef:Als de vervoerder opbrengst-verantwoordelijk is snijden chauffeurs die zwartrijders met open armen ontvangen straks uiteindelijk in hun eigen vlees. Tot nu toe draait in Brabant de Provincie nog op voor de strop van het zwartrijden, dat is na 13 december voorbij. Dan is het devies: minder opbrengsten, minder geld, minder bussen, minder chauffeurs.
Nog een laatste opmerking over in en uit checken, Beste Frans waar haal jij toch al die wijsheden vandaan met name dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het wel of niet in checken, de passagier is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn geldig vervoersbewijs en de controle is voor de controleurs c.q. stewards en als deze weg bezuinigd worden is dit de verantwoording vam het bedrijf zelf punt uit> *O*
Polleke
Berichten: 16
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 13:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Polleke »

Mr-W schreef:Waarom zou je ze perse doorkoppelen ? De huidige 2 uursdiensten vanuit Tilburg en Veghel zijn in 2 uur te rijden,dus is er maar 1 bus nodig. Chauffeur kan gewoon een paar rondjes op een lijn rijden. Wat efficiëntie betreft is dit argument bullshit. CXX kan in meerdere regio's wel 2 uursdiensten rijden en die planningen rond krijgen dus waarom Arriva niet ?
Chauffeur kan een PAAR rondjes doorrijden!! weleens van rijtijdenwet en wettelijke pauzes gehoord, jij bent zeker geen chauffeur denk ik.
Polleke
Berichten: 16
Lid geworden op: do 02 okt 2014, 13:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Polleke »

CamilleKreemers schreef:Hoe het voor de reizigers het beste is, telt in veel gebieden en bedrijven niet mee.
Er zijn knooppunten waarbij een lijn 1 minuut later komt dan de overige lijnen, omdat dit voor het bedrijf geld scheelt. De reizigers mist hierdoor wel de aansluiting.
Het is niet mogelijk om overal aansluiting te geven,als je bijv. inTilburg aansluiting geeft en de rit naar Best duurt 47 min. kan het gebeuren dat de Bus in best aansluiting moet geven op de trein in Eindhoven zodat hij al weg is.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Michael 1988 schreef:Schijnbaar gaan er ook chauffeurs vanuit midden-brabant op lijnen in oost-brabant rijden. Kwam vanmorgen de 5270 tegen met een aantal veolia chauffeurs erin in schijndel op de route van lijn 156/159
En andersom ook. Vandaag is er een Citea met chauffeurs van Arriva Veghel (Uden) gesignaleerd op station Tilburg om streeklijnen te verkennen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Polleke schreef: Nog een laatste opmerking over in en uit checken, Beste Frans waar haal jij toch al die wijsheden vandaan met name dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het wel of niet in checken, de passagier is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn geldig vervoersbewijs en de controle is voor de controleurs c.q. stewards en als deze weg bezuinigd worden is dit de verantwoording vam het bedrijf zelf punt uit> *O*
Uh, waar zeg ik dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het wel of niet inchecken? Ik zeg alleen dat een chauffeur die zwartrijden aanmoedigt door de achterdeur voor instappers open te zetten uiteindelijk in zijn eigen vlees snijdt zodra de vervoerder zelf opbrengstverantwoordelijk wordt. Een bedrijf kan geen geld uitgeven dat niet binnenkomt.

Vergelijk het met de supermarkt. De kassière is niet verantwoordelijk voor diefstal door de klanten, maar dat betekent nog niet dat ze maar de andere kant op moet kijken als ze de klanten zonder te betalen met een biefstuk de winkel uit ziet wandelen.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 19 nov 2014, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Polleke schreef:
Frans F schreef:Als de vervoerder opbrengst-verantwoordelijk is snijden chauffeurs die zwartrijders met open armen ontvangen straks uiteindelijk in hun eigen vlees. Tot nu toe draait in Brabant de Provincie nog op voor de strop van het zwartrijden, dat is na 13 december voorbij. Dan is het devies: minder opbrengsten, minder geld, minder bussen, minder chauffeurs.
Nog een laatste opmerking over in en uit checken, Beste Frans waar haal jij toch al die wijsheden vandaan met name dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het wel of niet in checken, de passagier is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn geldig vervoersbewijs en de controle is voor de controleurs c.q. stewards en als deze weg bezuinigd worden is dit de verantwoording vam het bedrijf zelf punt uit> *O*
Verantwoordelijk hoeft hij niet te zijn. Maar er kan wel van hem worden verlangt, cq. geeist dat hij mensen erop wijst dat ze moeten inchecken of in de gaten houdt dat ze inchecken.
Daar hoeft echt geen salarisverhoging voor tegenover te staan.
Anders ben je wel heel erg onflexibel en m.i. niet geschikt als buschauffeur.
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Hou toch eens op met dat gekibbel over het in en uit checken pffffff :?
Gewoon slim doen als me vader en sommige andere chauffeurs, als er niemand uit hoeft bij een halte dan alleen
de voordeur open doen. En anders nogmaals een slimme oplossing wat het GVB heeft op zijn bussen, stickers dat je alleen voor mag/moet instappen. Misschien is dit ook wel goed idee voor Arriva Brabant.

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

"Update !"

Alweer een nieuwste VDL Citea in Dienst bij Arriva in Den Bosch.
Foto is op de buffer achter het Busstation als 999 Geen Dienst, maar ging weg als 158 naar Veghel :)
De foto kreeg ik via kennis op Twitter *O*

Afbeelding
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Rijdt al zeker een week rond.
Jasper073
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Michael schreef:Rijdt al zeker een week rond.
Aha oke, niets over gezien hier helaas.
Ik weet het nu net via die kennis van me :)
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Stikkers.. Als ik in Amsterdam in de tram wil instappen, is het dat er poortjes in de tram zitten dat ik er niet in kan én als ik het probeer, ik een snauw krijg van de vrouw in het hokje, no thanks!
Stickers zijn makkelijk te plakken, maar met een stikker hou je iemand niet tegen. Als de chauffeur de deur niet opendoet gebeurt het ook niet, maar dan duurt het instappen langer, tsja..
Als er een chauffeurswissel is(Ik zeg maar, op Den Bosch CS), dan is de voordeur ook open, maarja, geen chauffeur, waarom zou je dan een kaartje kopen als je dat wel wilde doen?(Nee, ik doe dat niet, het is gratis) Ze controleren nooit, dus wat is de pakkans? Dus de deur zou dicht moeten of de chauffeur moet de bus persoonlijk overdragen aan de volgende.

Vandaag was ik in Sittard en in de bus zat een stikker met de tekst(Iets zoals dit); Geen kaartje betalen? Wel boete betalen!
Leuke stikker, maargoed..

Gaan de streekbussen van Veolia allemaal weg? Ik zag opeens een Amba in Sittard in de brabantse kleuren(5142?), maar de klep voor de motor was dan wel van een "normale" veolia bus in Limburg. Gaat dit meer gebeuren na 14 December?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

De Veolia-wagens in Brabant verdwijnen allemaal uit Brabant. Misschien dat een paar wagens door TCR worden overgekocht voor versterkingen, maar daar blijft het dan wel bij. Dus het is niet geheel onwaarschijnlijk dat er voor de komende paar jaar nog een paar Brabantse wagens naar Limburg komen.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Waarom zou TCR de enige versterker zijn, dat is zeker voor Oost-Brabant niet logisch. Verder is nog niet duidelijk niet wat er op de scholierenlijnen gaat rijden, in de interne dienstregeling zou daar een aparte materieelcategorie voor gereserveerd zijn zo is het gerucht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Wat betreft lijn 1 in Tilburg, hoor net van een chauffeur dat er bij een chauffeursbijeenkomst in de Efteling is besloten door de directie dat er in ieder geval voor de spitsuren een paar geledes achter de hand worden gehouden voor versterking. Dit nadat door chauffeurs duidelijk werd gemaakt dat de stroom scholieren/studenten onmogelijk weg te krijgen is met die paar 12m wagens.

Kennelijk waren ze daar bij Arriva niet van op de hoogte gebracht (of ze hebben de chipkaart gegevens niet goed geanalyseerd). In een half uur tijd is dus het besluit genomen tot inzet van gelede wagens. Waar die wagens dan vandaan komen is mij een raadsel, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet het nieuwste materieel. Hebben jullie een idee?

De chauffeur kwam in ieder geval niet op mij over als een persoon die mensen graag in de maling neemt.

En zojuist op station Tilburg een Citea (8901) gesignaleerd met chauffeurs uit Veghel en Zeeland (NB) voor instructie.
🍉
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Stadsbus »

Beschien heeft de TCR een paar ex GVU geledes gekocht voor de Efteling.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

@Frans: heb je gelijk in, had misschien beter 'versterkende bedrijf' kunnen schrijven.

Wat de chauffeur uit vorige bericht ook vertelde was dat de roosters terug gestuurd waren (hij sprak over 30 diensten voor 10 chauffeurs), maar over de details heb ik hem niet uit kunnen horen, want toen waren we op het station aangekomen.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Renebussen schreef:Beschien heeft de TCR een paar ex GVU geledes gekocht voor de Efteling.
Buiten het hoogseizoen heb je zeker geen gelede's nodig naar de Efteling, dus wellicht kun je dan beter een paar extra ritten inzetten op de dagen dat het echt druk is. Ik zag bijv. in de herstvakantie de 303 in Den Bosch rijden, een gelede bus met amper 10 man er in en dat rond 10.30 's morgens.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 20 nov 2014, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Dit nadat door chauffeurs duidelijk werd gemaakt dat de stroom scholieren/studenten onmogelijk weg te krijgen is met die paar 12m wagens.
Wat bedoel je met een paar, zelfs overdag rijden er 8 bussen er naar zowel Stappegoor als richting Universiteit. In de spits zijn dat op beide verbindingen 12 bussen. Ik zie voor lijn 1, 2 en 4 grotere problemen met de halfuurdienst op de werkdagen in de vakanties.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:
Hainje schreef:Dit nadat door chauffeurs duidelijk werd gemaakt dat de stroom scholieren/studenten onmogelijk weg te krijgen is met die paar 12m wagens.
Wat bedoel je met een paar, zelfs overdag rijden er 8 bussen er naar zowel Stappegoor als richting Universiteit. In de spits zijn dat op beide verbindingen 12 bussen. Ik zie voor lijn 1, 2 en 4 grotere problemen met de halfuurdienst op de werkdagen in de vakanties.
Heb eens even zitten rekenen met capaciteiten van bussen, want er is natuurlijk nogal een verschil tussen 6x 18m (175 passagiers, sta vol) op lijn 1, plus 10x 12m (90 passagiers, sta vol) op lijn 2, 3 en 11 nu en straks 17x 12m (100 passagiers, sta vol) op lijn 1, 5 en 11 tussen 8u en 9u.

Capaciteit is nu: (6 x 175) + (10 x 90) = 1950.
Capaciteit straks: 17 x 100 = 1700.
Nou dat is wel heel krap hoor, het gaat misschien net. De ervaring gaat het leren. Ben in ieder geval blij dat de directie het signaal van de chauffeurs serieus neemt en sowieso de eerste weken wat extra bussen achter de hand houdt. Als ik het zo bekijk, dan is een gelede bus misschien niet eens nodig en zijn 2 12m wagens wel afdoende.

Voor wat betreft de Avans aan de Cobbenhagenlaan voorzie ik minder problemen, want daar blijft de capaciteit hetzelfde en de universiteit is al helemaal geen issue, daar hebben we genoeg treincapaciteit voor immers.

Wat betreft de vakanties ben ik het gedeeltelijk met je eens, tijdens in de zomervakantie is voor de lijnen 1, 2 en 4 een halfuurdienst echt wel voldoende. Zeker rond de kermisperiode (doorgaans van half juli tot eind juli) kun je hier in de stad (buiten het kermisterrein natuurlijk) echt een kanon afschieten en niemand die het in de gaten heeft. Bij de overige vakanties deel ik je zorgen voor met name lijn 2 tussen het CS en het Paletplein gaat in de daluren 2x/u niet voldoende zijn inderdaad. De bediening in de Reeshof van lijn 2 en lijn 4 is denk ik wel voldoende. Dat is echt een forensen- en jonge gezinnendorp, buiten de spitsuren is er niet zo gek veel vraag naar busvervoer.
🍉
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Globetrotter »

Renebussen schreef:Beschien heeft de TCR een paar ex GVU geledes gekocht voor de Efteling.
Waar zijn die ex GVU's vandaan gekomen, dan (Utrecht? Stonden die daar nog?)
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Frans F schreef:Waarom zou TCR de enige versterker zijn, dat is zeker voor Oost-Brabant niet logisch. Verder is nog niet duidelijk niet wat er op de scholierenlijnen gaat rijden, in de interne dienstregeling zou daar een aparte materieelcategorie voor gereserveerd zijn zo is het gerucht.
Ik denk dat Van Driel ook versterker is, gezien de nieuwe vacatures op de website.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Hainje schreef: Heb eens even zitten rekenen met capaciteiten van bussen, want er is natuurlijk nogal een verschil tussen 6x 18m (175 passagiers, sta vol) op lijn 1, plus 10x 12m (90 passagiers, sta vol) op lijn 2, 3 en 11 nu en straks 17x 12m (100 passagiers, sta vol) op lijn 1, 5 en 11 tussen 8u en 9u.

Capaciteit is nu: (6 x 175) + (10 x 90) = 1950.
Capaciteit straks: 17 x 100 = 1700.
De effectieve hoeveelheid extra capaciteit van een gelede bus t.o.v. een 12 meter bus is volgens Arriva in de praktijk maar 1/3 deel, o.a. omdat je geen mensen kunt stapelen in het harmonicadeel. De door Volvo opgegeven capaciteit van 175 is volgens Arriva dan ook onrealistisch, zo werd mij althans twee weken geleden verteld bij de presentatie van de nieuwe bussen. Met dat als uitgangspunt is de toekomstige capaciteit in dezelfde orde als nu.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten