Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Daniel »

Kortingskaart NS fraudegevoelig
Uitgegeven: 5 februari 2009 13:02
Laatst gewijzigd: 5 februari 2009 13:02


LEEUWARDEN - Reizigers van vervoersbedrijf Arriva kunnen eenvoudig frauderen met de NS-kortingskaart. Onderzoek van de regionele zender Omrop Fryslân heeft dat donderdag aangetoond.

Bij aanschaf van een NS-kortingskaart wordt vaak voor een jaar betaald, terwijl de geldigheidsdatum op de kaart in de meeste gevallen jaren langer doorloopt.

Controleurs van Arriva hebben geen apparatuur om te zien of reizigers werkelijk het abonnement voor de kortingskaart wel hebben verlengd. Op die manier zouden volgens Omrop Fryslân jaarlijks vele reizigers met korting reizen zonder dat er betaald is.

Bron: Nu.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Fles »

Mja, misschien kan NS dat wel controleren, maar in de praktijk is dat bij mij iig nog nooit gebeurd. En besides:
Op die manier zouden volgens Omrop Fryslân jaarlijks vele reizigers met korting reizen zonder dat er betaald is.
Lijkt me totaal uit de lucht gegrepen stemmingmakerij.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Mikos »

Jazeker dat wij dat wel kunnen controleren! :) Met onze Railpocket kunnen wij zien wat er op de chip staat die in jouw VDU-kaart zit. En aangezien Arriva (bij mijn weten) geen dergelijke apparatuur heeft, kon het bericht wel eens kloppen.

Dat het nog niet bij jou is gecontroleerd, heeft er mee te maken dat de applicatie die op de Railpocket zit, niet geheel stabiel is. Tijdens mijn controlerondes zet ik heel af en toe het programma aan en dan controleren we alle VDU-kaarten. Dat zal uiteindelijk steeds meer gaan gebeuren. :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Wubbo »

Ik durf de stelling aan dat de kostenderving voor Arriva door mensen die zonder kaartje reizen groter is dan door die die onterecht met korting reizen. Om hier dan nu zo'n ophef over te maken, tsja...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Mikos »

Eens.

Maar het is wel een punt dat ze hebben. Er zijn er namelijk al een aantal verlopen, maar omdat de techniek nog niet goed genoeg is, kunnen we dat dus niet altijd controleren.
Het wordt wel steeds beter. En uiteindelijk zal Arriva geheid ook apparatuur krijgen om het te controleren.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Fles »

Hoe zit het eigenlijk bij de andere regionale vervoerders? Is Arriva de enige die dit probleem heeft? :?:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door playertwo »

Moeten ze die dingen ook niet 5 jaar geldig maken of iets dergelijks, maar gewoon weer eens per jaar een nieuwe aanschaffen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Suus »

Staat er geen geldig tot datum op het pasje meer. Ik heb vandaag meerdere NS-kaarten gezien die dat wel hebben, daar zat ook een OV-chip in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Daantje »

De datum tot wanneer je voordeelurenabonnement geldig is, staat niet op het pasje. Op het pasje staat alleen de datum tot wanneer het pasje geldig is. Bij het pasje krijg je een brief waarin staat tot wanneer je vdu geldig is. Vind het zelf ook niet echt handig want die brief raak ik natuurlijk weer kwijt enzo :?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Wubbo »

Overigens: NS heeft chipkaartlezers. RET heeft werkende kaartlezers. Waarom heeft Arriva geen chipkaartlezers? Gokje: ze zijn te duur en nog niet voorgeschreven door de concessiehouder *dus* nog niet aangeschaft?

NS heeft nu ruim twee jaar de VDU-kaarten op de chipkaart staan. Ondertussen had Arriva toch wel kunnen bedenken dat ze die misschien moeten kunnen lezen, lijkt me.
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 05 feb 2009, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zin verbouwd tot wat ik wilde dat er stond
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door STF »

Daantje schreef:Bij het pasje krijg je een brief waarin staat tot wanneer je vdu geldig is. Vind het zelf ook niet echt handig want die brief raak ik natuurlijk weer kwijt enzo :?
Je neemt een klein stickertje, daar schrijf je die datum uit de brief van over, en plakt die op je pasje. ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Fles »

Daantje schreef:De datum tot wanneer je voordeelurenabonnement geldig is, staat niet op het pasje. Op het pasje staat alleen de datum tot wanneer het pasje geldig is. Bij het pasje krijg je een brief waarin staat tot wanneer je vdu geldig is. Vind het zelf ook niet echt handig want die brief raak ik natuurlijk weer kwijt enzo :?
Als NS vindt dat ze weer geld van me willen, dan hoor ik het vanzelf wel :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Geert »

Volgens mij is het verlies voor Arriva verwaarloosbaar.

Sowieso: de VDU koopt men bij NS, dáár zit het verlies. De inkomsten uit de treinkaartjes gaan gewoon nog steeds naar Arriva. En hoeveel mensen met een VDU zouden alleen reizen bij Arriva, Veolia, Syntus of Connexxion (aangenomen dat alleen NS de chips uit kan lezen)?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Daantje »

STF schreef:
Daantje schreef:Bij het pasje krijg je een brief waarin staat tot wanneer je vdu geldig is. Vind het zelf ook niet echt handig want die brief raak ik natuurlijk weer kwijt enzo :?
Je neemt een klein stickertje, daar schrijf je die datum uit de brief van over, en plakt die op je pasje. ;)
Dat vind ik wel een idee ja :) En anders vertrouw ik idd op de manier van Fles ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Daniel »

Geert schreef:En hoeveel mensen met een VDU zouden alleen reizen bij Arriva
Vast weinig: Arriva heeft voor die reizigers namelijk een eigen kortingskaart die slechts € 17,50 kost :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Mikos »

En denk eraan: Je mag een conducteur áltijd vragen om je VDU-kaart uit te lezen om te zien tot wanneer deze nog geldig is! :P
Het is voor de reiziger inderdaad iets onhandiger, maar het scheelt elk jaar een nieuw pasje. En het is een manier om te testen hoe de hele boel zal gaan als straks de OV-Chipkaart ook in de trein gebruikt gaat worden. Dan zal het systeem exact hetzelfde zijn. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Het is voor de reiziger inderdaad iets onhandiger, maar het scheelt elk jaar een nieuw pasje.
Toen in de loop van 2008 m'n VDU verliep kreeg ik toch echt een nieuw pasje hoor, maarja, ik had 'm toen ook nog niet op automatisch verlengen staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Mikos »

En daarom scheelt het bij een flink aantal reizigers alweer elk jaar een nieuw pasje! :P Uiteindelijk moet dat bij iedereen dus zo zijn... :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Daniel »

Was niet helemaal duidelijk denk ik: ik kreeg dus een nieuwe OV-chipkaart met VDU erop, terwijl de oude chipkaart nog tot 2012 geldig was :wink:
Wordt hetzelfde liedje met de OV-jaarkaart die ik nu heb. Da's immers dan wel een chipkaart, maar er staat ook nog een datum op voor in het OV waar de chipkaart nog niet bruikbaar is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kortingskaart NS fraudegevoelig bij Arriva

Bericht door Mikos »

Kijk, nu snap ik 'em...
Dat gebeurt trouwens vaker, dat mensen eenzelfde nieuw pasje krijgen, met een jaar verlenging erop. Wat daar de reden van is, is mij ook niet geheel duidelijk...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten