Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Tristan »

Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart *bus*

Die strippenkaart was zo gek nog niet, menen de buschauffeurs. Ze worden horendol van de tientallen losse kaartjes die ze moeten verkopen sinds de strippenkaart is verdwenen. De verkoop is tijdrovend en reizigers hekelen de onduidelijke prijzen. Zowel FNV als reizigersvereniging Rover willen een simpel systeem als de strippenkaart terug.


Twee jaar na de afschaffing van de nationale strippenkaart is er een woud aan losse kaartjes ontstaan waar consumenten niets van snappen, zegt FNV Bondgenoten, die een zwartboek bijhield met alle klachten van chauffeurs.

Lees verder...
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Frans F »

De FNV, een achterhaald links bolwerk dat tegenwoordig door de SP wordt gerund.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Dagren »

Wil men beweren dat reizigers vroeger ook maar iets snapten van de tarieven bij een strippenkaart?

Al ben ik er wel voor om iets meer uniformiteit terug te brengen in de vervoersbewijzen.
Laatst gewijzigd door Dagren op do 20 nov 2014, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Suus »

Al voor de afschaffing van de strippenkaart waren er allerlei dalkaartjes, grijze strippenkaartjes werden in het streekvervoer al amper verkocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door zone2000 »

Tristan schreef:Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart
lekkere tendentieuze titel :')

http://www.fnvbondgenoten.nl/site/branc ... oop_OV.pdf
AANBEVELINGEN
• Stop met de losse kaartverkoop op de bus, of eis van de vervoersbedrijven dat ze weer gaan werken met een uniform kaartjessysteem met overstaprecht op de bussen van alle vervoersbedrijven.
• Maak de losse kaartverkoop overal even duur, met overstap en vastgestelde reisafstanden.
• Er moet een duidelijke relatie zijn met de kosten van de reis tussen een op de bus gekocht kaartje en wat er betaald wordt met de OV chipkaart.
• De losse kaartverkoop moet aantoonbaar duurder zijn dan reizen met de OV chipkaart, zodat reizen met de OV chipkaart wordtgestimuleerd.
• Bij handhaving van losse kaartverkoop op de bus de betaling met cash niet meer accepteren, maar alleen bankkaart betalingen mogelijk maken.
• Stel als overheid grenzen aan de prijsstijgingen van de losse kaartverkoop op de bus.
• Beperk het aantal op de bus te kopen kaartjes. De klant ziet door de bomen het bos niet meer.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Al voor de afschaffing van de strippenkaart waren er allerlei dalkaartjes, grijze strippenkaartjes werden in het streekvervoer al amper verkocht.
Die dalkaartjes waren regionaal, daarnaast had je nog een landelijk kaartenhuis, dat is nu niet meer, dus in die zin is het wel onoverzichtelijker geworden.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door nvdw »

Kaartjes op de bus houd je toch. Mensen kunnen nu eenmaal slecht rekenen dus die betalen liever zestien keer teveel dan dat ze een chipkaart gaan gebruiken.

Ik hoef de strippenkaart niet terug, wel pleit ik voor een nationaal tariefsysteem. Dan betaalt een reiziger hetzelfde voor een bepaald traject ongeacht de vervoerder en/of concessieverlener en hoeven chauffeurs niet voor twee of drie concessies kaartjes mee te sjouwen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door BR628 »

Gelukkig hebben buschauffeurs hierover niks te zeggen. Verder eens met Frans F.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door matti93 »

Ik ben eerlijk gezegd wel voorstander van een simpeler systeem. Van alle bureaucratie met verschillende kaartjes en tarieven worden linkse mensen misschien niet blij maar bij een rechts standpunt hoort juist het verminderen van de regels. Hoewel de kop wat misleidend is, zijn de voorstellen zo gek nog niet.
Het betalen met een pas zou bijvoorbeeld een hoop tijd kunnen schelen en is bovendien veiliger voor de chauffeur. Daar profiteren alle reizigers en chauffeurs van...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door reisthijs »

nvdw schreef:Kaartjes op de bus houd je toch. Mensen kunnen nu eenmaal slecht rekenen dus die betalen liever zestien keer teveel dan dat ze een chipkaart gaan gebruiken.
Er zijn verschillende redenen waarom mensen een los kaartje kopen maar met slecht rekenen heeft het niets te maken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door nvdw »

Niet? Genoeg mensen op mijn bus die vrolijk losse kaartjes blijven kopen terwijl ze die chipkaart er dubbel en dwars uit hadden kunnen hebben...

Dan zijn er ook nog de mensen die hun chipkaart telkens in het rood laten lopen, die het ding zo mishandelen dat hij om de haverklap stuk is, die hun zwarte geld witwassen, etcetera... Heb ik ze dan allemaal? ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Jef400 »

Frans F schreef:De FNV, een achterhaald links bolwerk dat tegenwoordig door de SP wordt gerund.
Maak je echt vrienden mee dit soort opmerkingen........................................................................................................................................................................
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door zone5324bericht... »

ben ook chauffeur, maar ik horf de strippenkaart helemaal niet terug...
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door OV-Hobbyist »

Geef mij ook maar weer de strippenkaart terug. Voordelen:

- Je betaald voor een gebied altijd de zelfde prijs. Nu is het met de chipkaart bijv. €1.50 van A naar B via C en €1.20 als je via D gaat. Met de strippenkaart betaal je voor voor beide reizen de zelfde prijs van bijv. €1.20 (uitgaande dat je in een zone reist.)

- Je kan als reiziger al van te voren uitrekenen wat de reis gaat kosten, ongeacht de reisweg. (prijs / 45 of 15 * aantal benodigde strippen, Kan niet moeilijk zijn, bijna iedereen heeft wel een telefoon met een rekenmachine)

- Als je fout stempelt kan het gelijk gecorrigeerd worden door de chauffeur. Nu duur het een eeuwigheid voordat je je geld is terug gestort

- Gedurende werkzaamheden waarbij je moet omreizen/extra overstappen betaal je nu meestal extra omdat je per kilometer betaalt. Met de strippenkaart betaal je voor de kortste weg als je door meer zones reist dan je oorspronkelijke reis.

- Je kan niet meer vergeten uit te checken. Je kan zonder na te denken de bus uit lopen.


Nadelen: Geen
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Daniel »

zone5324bericht... schreef:ben ook chauffeur, maar ik horf de strippenkaart helemaal niet terug...
De chauffeurs waarover het artikel gaat trouwens ook niet. Die hebben het eerder over een landelijk tariefsysteem voor incidentele reizigers die een kaartje op de bus kopen. In elk geval niet over een alternatief voor de chipkaart wat sommigen hier lijken te denken, maar meer (om het voorbeeld van het papieren AD aan te halen) een wagenverkooptarief dat voorkomt dat als je van Dordrecht naar Rotterdam wilt met de bus je bij de RET 3,50 betaald en bij Arriva 8 euro.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Vinny »

Ik zou willen dat elke relevante vervoersknoop in Nederland een automaat zou hebben waar je gewoon vervoersbewijzen uit dat apparaat kan kloppen en dat alle Europese bankpassen als betalingsmethode accepteert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door MdJ »

OV-Hobbyist schreef:Geef mij ook maar weer de strippenkaart terug. Voordelen:
- Je betaald voor een gebied altijd de zelfde prijs. Nu is het met de chipkaart bijv. €1.50 van A naar B via C en €1.20 als je via D gaat. Met de strippenkaart betaal je voor voor beide reizen de zelfde prijs van bijv. €1.20 (uitgaande dat je in een zone reist.)
Grappig dat je denkt dat het reizen met de strippenkaart goedkoper is/zou worden.
Bij twijfel: gebruik beton.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door OV-Hobbyist »

Als je goed leest geef ik enkel maar een voorbeeld. Maar in sommige (in mijn geval de meeste) gevallen is/was de strippenkaart wel degelijk goedkoper.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Suus »

De strippenkaart was lang niet altijd goedkoper dan de OV-chipkaart, als je vervelend uitkwam met de zonegrenzen was je al snel veel kwijt. Ook de zonegrenzen waren bovendien lang niet altijd transparant, de meeste vervoerders gaven deze niet aan in de halte of in de bus (ik weet eigenlijk alleen van GVB dat ze in het omroepsysteem zaten).

De prijzen van de strippenkaart zoals ze in het laatste jaar van toepassing waren zijn nu ook niet meer relevant maar blijven door de romantiek wel hangen. Echter door het verminderen van subsidies en inflatie zijn de OV-prijzen nu beduidend hoger. Als de strippenkaart had bestaan was dat ook wel het geval geweest.

Kortom, ook de strippenkaart had een aantal duidelijke nadelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door OV-Hobbyist »

Als voorbeeld geef ik de reis die ik vorige week heb gemaakt van Spijkenisse Centrum naar Rodenrijs met de metro. Ik was met de chipkaart €4.16 kwijt, terwijl ik met de strippenkaart €4.05 kwijt geweest zou zijn. Het is met name op langere afstanden goedkoper met de strippenkaart dan met de chipkaart.

Het is dat ik geen tijd meer had om een kaartje te kopen, want dat is nog goedkoper op lange afstanden bij de RET. Dan had ik de zelfde reis kunnen kunnen maken voor €3.50
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny schreef:Ik zou willen dat elke relevante vervoersknoop in Nederland een automaat zou hebben waar je gewoon vervoersbewijzen uit dat apparaat kan kloppen en dat alle Europese bankpassen als betalingsmethode accepteert.
Volledig mee eens.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Frans F »

OV-Hobbyist schreef:Als voorbeeld geef ik de reis die ik vorige week heb gemaakt van Spijkenisse Centrum naar Rodenrijs met de metro. Ik was met de chipkaart €4.16 kwijt, terwijl ik met de strippenkaart €4.05 kwijt geweest zou zijn. Het is met name op langere afstanden goedkoper met de strippenkaart dan met de chipkaart.
Ik neem aan dat je toch wel begrijpt dat er met de herinvoering van de strippenkaart wel minstens evenveel geld moet binnenkomen als nu en dat die dus niet dezelfde prijs krijgt als 4 jaar geleden.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 20 nov 2014, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door AppleMoose »

Daniel schreef:maar meer (om het voorbeeld van het papieren AD aan te halen) een wagenverkooptarief dat voorkomt dat als je van Dordrecht naar Rotterdam wilt met de bus je bij de RET 3,50 betaald en bij Arriva 8 euro
Dat heet toch concurrentie? Dat is toch wat de Liberalen onder ons willen? Verschillende aanbieders op dezelfde lijn met ieder hun eigen prijzen. Jij als klant mag dan lekker kiezen met welke vervoerder en dus ook voor welke prijs je die rit maakt. *O*
Gebeurt dat eens een keer, is het weer niet goed. -o-
Laatst gewijzigd door Daniel op do 20 nov 2014, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gecorrigeerd
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Geert »

OV-Hobbyist schreef:Als voorbeeld geef ik de reis die ik vorige week heb gemaakt van Spijkenisse Centrum naar Rodenrijs met de metro. Ik was met de chipkaart €4.16 kwijt, terwijl ik met de strippenkaart €4.05 kwijt geweest zou zijn. Het is met name op langere afstanden goedkoper met de strippenkaart dan met de chipkaart.

Het is dat ik geen tijd meer had om een kaartje te kopen, want dat is nog goedkoper op lange afstanden bij de RET. Dan had ik de zelfde reis kunnen kunnen maken voor €3.50
Ik kan je ook een voorbeeld geven: ik reisde vroeger vaak met de bus Rotterdam Centraal - Beukelsbrug, en dat was net over de zonegrens. Dat is een stuk voordeliger geworden met de ov-chipkaart. En zo kunnen we waarschijnlijk nog wel 10 voorbeelden bedenken waarbij de ov-chipkaart handiger is of waar de strippenkaart voordeliger zou zijn geweest, en dan kijk ik nog niet eens naar inflatiecorrecties (het voorbeeld dat je beschrijft is een prijsstijging van 2,7%, dat is niet echt schrikbarend hoog).

Maar zoals anderen al zeggen, het gaat er niet om dat de strippenkaart zo nodig terug moet komen, maar er mag wel een beter systeem van losse kaartjes komen. Behalve reizen-op-saldo is er nu geen landelijk tariefsysteem meer voor bustickets, en zelfs reizen-op-saldo wordt op sommige plaatsen afgeschaft (Texel).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buschauffeurs pleiten voor terugkeer strippenkaart

Bericht door Aking »

Hier is een los kaartje nou eenmaal goedkoper...

1,08 met studentenkorting tegenover 1,05 voor een los kaartje *O*

Dus sjah 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten