Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Uit de categorie 'opvallend': de 93 (v/m korte ritten Rotterdam-Alblasserdam) rijdt in de middag richting Rotterdam gelijk op met de 90 uit Utrecht.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Hainje schreef:Zo te zien komt het dan maximaal tot in Sliedrecht (135 -> 121 -> 71 -> 77). Al denk ik niet dat die koppeling snel gemaakt zal worden, want iets met huisstijlen enzo.
En 71 en de 77 zijn sowieso belbussen/lijntaxi's. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Zo te zien komt het dan maximaal tot in Sliedrecht (135 -> 121 -> 71 -> 77). Al denk ik niet dat die koppeling snel gemaakt zal worden, want iets met huisstijlen enzo.
71 niet, da's een belbus :wink: Maar met 75 kan je ook nog in Sliedrecht belanden.

En in Schelluinen wil er nogal eens wat wisselen hoor, hebben al genoeg Rivierenlandse bussen op lijnen van DAV gereden, maargoed die hebben nog dezelfde kleur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hainje »

Ja het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat een bus van DAV op de lijndienst in Brabant komt te rijden. Ik gok een maand. :P
🍉
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Er is in het huidige pakket sowieso minimaal 1 dienst waar de 8414 of 8415 op zit, die heb ik namelijk ook eens gehad.. :P Heb van alles gereden toen (85, 90, 181 geloof ik.. :P ) behalve de 47. :lol:

Daarnaast komt er nog wel eens eentje op Alblasserdam terecht, het onderhoud wordt daar namelijk uitgevoerd. En tja, als 'ie klaar is en er zijn geen bussen verder, dan zou ik 't ook wel weten. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Dordtenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 nov 2014, 11:24

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Dordtenaar »

De dienstregeling van stadsdienst Dordrecht staat online. De meeste wijzigingen zijn wel doorgevoerd.

- Lijn 2 rijdt de gehele dag door 2x per uur. Staat alleen nog steeds 'naar Centrum' maar de dienstregeling gaat maar tot Centraal Station. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de koppeling naar Zwijndrecht maar dat staat nergens vermeld. Staan ook geen voetnoten meer voor 8 persoonsbusjes.

- Lijn 3 bijna onveranderd. De invoering van kwartierdienst op zaterdag begint al tussen 10:00-10:30 ipv 11:00 zoals vermeld in vervoersplan.

- Lijn 4 heeft in tegenspits richting idd een halfuursdienst. In de ochtend spits rijdt lijn 8 al vanaf de Staart. In de avond spits zit wel een gat van 50 minuten van Wielwijk naar Centraal Station, tenzij je een complete rit mee gaat met lijn 8 wat meer dan een half uur duurt. Geen ritten meer van/naar Baanhoekweg maar heeft nu een ringlijn in de Staart zoals nu op avonden en zondag.

- Lijn 5 rijdt in de spits inderdaad 4x per uur. In de ochtendspits 1 extra rit van Stadspolders naar Centraal Station.

- Lijn 7 ook in de spits 4x per uur. Wel een verbetering in de tegenspits richting want die blijft nu ook 4x per uur ipv 3x per uur.

- Lijn 8 rijdt 2x per uur. In de ochtendspits begint deze al vanaf de Staart.

- Lijn 9 heeft 3 ritten in de ochtendspits naar Leerpark.

- Lijn 10 blijft 3x per uur rijden. Op zaterdag pas vanaf 9:30 ipv aanvang dienst. Enige lijn met doordeweeks 8 persoonsbusjes vanaf 21:30 en op zondag vanaf 19:30. Kan alleen niet ontdekken of de route nu is verlegd via de Achterom.

Wat me opvalt is dat er geen vakantiedienstregeling staat. Wel staan er in de gewone dienstregeling her en der voetnoten met 'rijdt niet in de zomer- en kerstvakantie' maar dan hebben heel veel lijnen dus een kwartierdienst overdag of in de spits.. lijkt me sterk.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Er staan inderdaad geen voetnoten over taxibusjes meer bij lijn 2, omdat 'ie nu de gehele dag met grote bussen gaat rijden. :) En lijn 10 gaat vanaf de nieuwe dienstregeling na de halte Centrum rechtdoor het Bagijnhof op en dan bij de Visbrug rechtsaf.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Dordtenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 nov 2014, 11:24

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Dordtenaar »

Dat lijkt me wel een succesvollere route voor lijn 10 inderdaad! Ben benieuwd hoe het nu gaat lopen dan, zeker op een zaterdag :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Dordtenaar schreef:Wat me opvalt is dat er geen vakantiedienstregeling staat. Wel staan er in de gewone dienstregeling her en der voetnoten met 'rijdt niet in de zomer- en kerstvakantie' maar dan hebben heel veel lijnen dus een kwartierdienst overdag of in de spits.. lijkt me sterk.
Zie m´n eerdere bericht hierover: alleen lijn 10 heeft een volledige kwartiersdienst in de vakanties, lijn 3 alleen in de middag. Dat is dus deels een extra uitbreiding want het was nu al een 20-minutendienst op 3 en 4.
Wel kent lijn 3 voortaan ook een kerstvakantie-uitdunning terwijl de andere lijnen alleen in de zomervakantie minder vaak rijden.

De koppeling van lijn 2 aan 11/12 staat trouwens wel in het downloadbare busboekje. En wat lijn 10 betreft: da´s dus weer zo´n beetje de route zoals hij bij SVD reed in de periode tussen ringlijn en de introductie van de Stamlijn+ variant
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dordtenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 nov 2014, 11:24

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Dordtenaar »

Lijn 10 rijdt vanaf de nieuwe dienstregeling ook alleen maar 3x per uur..

Ik kon het downloadbare boekje nog niet vinden vanmorgen op de site..

Wel apart dat de drukke lijn 5 en 7 wel 2x per uur blijven rijden in de vakanties
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door hidihi »

Arriva is royaal volgend jaar met de ritten van en naar Ambacht in de Dal uren rijdt de 88 4x en de 92 x2 per uur. Ondanks deze hoge ferqenties vindt ik het jammer hoe de Arriva deze OV uren gebruikt heeft. Als ik de dienstregelingen gemaakt zou hebben zou ik misschien de 92 in de dal uren helemaal niet laten rijden en de 88 extra laten stoppen op PR Beverwaard. In de daluren doordeweeks is de 92 gewoon te leeg. Ik had eerder gegaan voor een rechtstreekse bus tussen Nederhoven en Kr Zoom.

Ik snap wel een beetje waarom de 188 is opgeheven wordt want met de files was het misschien niet zo'n aantrekkelijke lijn meer. Al had de Arriva misschien wel kunnen overwegen om de 188 in de dal uren te laten rijden als er geen files zijn en er toch bussen over zijn.

Ik weet niet wat de eisen van de waterbus concessie zijn maar ik vindt het jammer dat de waterbus buiten de vakantie niet een dienstregeling rijdt die meer aansluit op de wensen van de forens. Zelf heb ik het bijvoorbeeld altijd jammer gevonden dat er nooit een waterbus tussen Spijkenissen en Dordrecht vaarde. Ook vindt ik het zonde dat de waterbus nooit tussen Kinderdijk en het Rivum vaart. Met goed voor en natransport kan de Alblasserwaard een snelle en betrouwbare verbinding met Kr zoom krijgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Dordtenaar schreef:Ik kon het downloadbare boekje nog niet vinden vanmorgen op de site..
Alstu: de link (Dordrecht staat erbij in het streekboekje)
Wel apart dat de drukke lijn 5 en 7 wel 2x per uur blijven rijden in de vakanties
4x/uur in de spits, 2x/uur in de daluren. Da´s dus op de momenten met de meeste reizigers wel een sterke verbetering want in de vorige zomers was in elk geval in de ochtendspits alles halfuursdienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Arriva is mooi aan het blunderen met die nieuwe dienstregeling trouwens... in de download van het busboekje staan 11 en 12 als twee tegengestelde ringlijnen, maar in de dienstregelingsmodule staat voor 2015 alleen een lijn 12 in twee richtingen op Dordrecht CS - Zwijndrecht Ziekenhuis (via de korte route) en mist dus heel de bediening van Nederhoven want voor lijn 11 staat de nieuwe versie er nog niet op.

Waarbij in die dienstregeling die voor de 12 online staat ook nog opvalt dat hij heen en terug dezelfde route door Dordrecht rijdt, maar op de heenweg overal zou stoppen en op de terugweg niet :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Re: de 188. Ik weet niet of het ooit een succes is geweest maar nu de intercity op Blaak stopt is dat misschien wel de betere reisoptie van Dordrecht naar de Kralingse Zoom.

In de dienstregelingmodule zitten wel meer hiaten (lijn 21 mist in een richting ook ineens haltes in HIA) en de gewijzigde haltenamen missen nog steeds...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

tijdens de overgang van dag naar avond is er op ma-vr bij lijn 88 een gat van zo'n 75 minuten.
en op ma-vr met je wel vroeg weg om vanuit Rotterdam nog naar Kinderdijk of verder te kunnen, want de laatste doorgaande verbinding gaat om 22.05 vanaf Zuidplein.
de laatste 2 ritten rijden dan maar tot Alblasserdam.

sowieso viel het me op, dat een aantal laatste ritten van nu in de volgende dienstregeling verdwenen zijn.
minder ritten van rond middernacht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

nvdw schreef:Re: de 188. Ik weet niet of het ooit een succes is geweest maar nu de intercity op Blaak stopt is dat misschien wel de betere reisoptie van Dordrecht naar de Kralingse Zoom.
Ik moet zeggen, het meeste volk stapt vaak in Zwijndrecht in en uit de 188.. Had er van de week ook weer bijna 30 in zitten...

En overigens, ja.. Mij viel het ook al op dat er veel late ritten zijn geschrapt, had alleen liever gezien dat de laatste ritten 90 bijvoorbeeld door hadden gereden tot aan Streefkerk (of misschien maar tot Nieuw-Lekkerland).. Meestal heb je er toch nog wel wat in zitten die er daar uit moeten.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

die dorpjes aan de dijk zijn vanuit Utrecht nog beter laat te bereiken dan vanaf het dichterbij gelegen Rotterdam...
Streefkerk Zuid jad voor de rit van 23.05 volgens mij toch wel een beter eindpunt geweest (eigenlijk ook wel voor de rit van 0.05)...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Je kunt wel mooi zien dat alles 'afgestemd' is op de vestiging Alblasserdam.. Hoewel we nu ook meer dan zat materiaalritten van en naar het Schoonhovenseveer hebben.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gratis busvervoer voor 65+ in Dordt wordt afgeschaft

Bericht door Daniel »

Gratis busvervoer voor 65+ in Dordt wordt afgeschaft
Geplaatst op: zondag 23 november 2014 11:39
Laatst bijgewerkt: zondag 23 november 2014 11:40


65-plussers in Dordrecht die tot nu toe gratis busvervoer hadden, gaan vanaf 1 januari € 12,50 per jaar betalen. Via de eigen bijdrage willen gemeente en vervoersmaatschappij Arriva de tekorten oplossen.
Die tekorten ontstonden omdat er steeds meer 65-plussers in Dordrecht zijn. Het gratis vervoer kost de gemeente een half miljoen euro.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Ronald »

Die 12.50 per jaar is per saldo dus ook bijna gratis. Ook 65-plussers mogen best een redelijk bedrag betalen voor een busrit. Het schijnt in het algemeen zelfs niet eens de armste bevolkingsgroep te zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Volledig logisch dit. Wat mij betreft mag er in Rotterdam ook een bijdrage van €20,- per jaar gevraagd worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hainje »

Ronald schreef:Die 12.50 per jaar is per saldo dus ook bijna gratis. Ook 65-plussers mogen best een redelijk bedrag betalen voor een busrit. Het schijnt in het algemeen zelfs niet eens de armste bevolkingsgroep te zijn.
Inderdaad, het zijn nu de babyboomers die in deze categorie komen te vallen. En als er in Nederland een bevolkingsgroep is die er financieel warmpjes bij zitten...... (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Had Arriva even getwitterd over die verschillende dienstregeling van lijn 11/12 in 't busboekje en op de site, hebben ze 'm er vervolgens maar helemaal af gehaald (alleen de versie tot 13-12 staat er nog) :P Of dat nou handig is in de periode dat ze net de nieuwe dienstregeling aan het aankondigen zijn middels advertenties e.d.?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Frans F »

Ronald schreef:Die 12.50 per jaar is per saldo dus ook bijna gratis. Ook 65-plussers mogen best een redelijk bedrag betalen voor een busrit. Het schijnt in het algemeen zelfs niet eens de armste bevolkingsgroep te zijn.
Het busvervoer in Nederland gaat kapot aan sociale kortingen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Mr-W »

Zelf ben ik groot voorstander van kortingen op basis van inkomen zoals Eindhoven vrij in de plaats van gratis reizen voor bejaarden/scholieren enz.
Verder hebben ouderen al recht op 34% korting met de OVC en als het stapelbaar is met dalkorting dan betalen ze al bijna niets meer....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten