Dienstregeling en overstap Tussenwater Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Dienstregeling en overstap Tussenwater Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

Thom69 schreef:met metro D naar Tussenwater (12 min), om vanaf daar terug te reizen met metro C naar Pernis (4 min), om daar over te stappen op bus 69. Lijkt me niet echt een vooruitgang.
Tel daarbij nog eens 10 minuten overstap bij op Tussenwater die je door de goed geplande dienstregeling van de RET standaard is. Het is daar altijd het zelfde liedje, je komt met de D richting de Akkers binnen en de C richting de Terp rijdt weg. Dat is al sinds de opening van de Benelux-lijn, en volgens mij leert de RET daar niet veel van. Ze kunnen beter de tijden van de C en de D komende vanaf de Akkers omdraaien zodat je een overstap van 5 minuten heb op Tussenwater.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Vergeet niet dat lijn C ook binnen het patroon van Lijn A en B moet passen.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

Dat vergeet ik niet. Je vergeet zelf dat de D weer in patroon moet liggen met de E.

Dus om overal (dus Tussenwater en Beurs) een goede overstap te bieden en alle lijnen in patroon te later rijden moet er een verschuiving van 5 minuten plaats vinden op alle lijnen komende vanaf de Akkers/Slinge/Schiedam
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dat gaat dus niet....

Want dan zou je op Schiedam een keertijd krijgen van 1 minuut (ipv 6)
Op Slinge 9 ipv 4
Op De Akkers (lijn D) 1 ipv 6
Op De Akkers (lijn C), De Terp, Binnenhof en Nesselande 9 ipv 4.
Op Den Haag Centraal 10 ipv 5.

Ik heb zelf, een tijdje geleden, een dienstregeling in elkaar gezet en kwam op een overstaptijd van 8 min 30.
Meer (of minder in dit geval :P) valt er helaas niet in te plannen. Daarbij is de overstap in de avonduren wel vrij goed (waar natuurlijk maar om de 15 minuten gereden wordt) kom ik op een overstap van 2 minuten rond uit.

Dat is nu:
C Aks -> D Rcs: 3 min 45
D Aks -> C Trp: 30 sec
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

MetroRET schreef:Dat gaat dus niet....

Want dan zou je op Schiedam een keertijd krijgen van 1 minuut (ipv 6)
Op Slinge 9 ipv 4
Op De Akkers (lijn D) 1 ipv 6
Op De Akkers (lijn C), De Terp, Binnenhof en Nesselande 9 ipv 4.
Op Den Haag Centraal 10 ipv 5.
Waarom zou dat niet kunnen.

Op Schiedam gaat de A vaak verder als de B en andersom. Daarbij moeten ze bij Schiedam altijd via het keerspoor.

Het zelfde kan je doen met de C en D op de Akkers. De C verder als de D en andersom en zouden eventueel via het opstelterrein kunnen rijden om wat "tijd te rekken." Voordat er weer argumenten komen dat het niet kan wegens materiaal en/of personeel zal ik ze gelijk behandelen.
Het materiaal van de D (5300 serie) kan op de C rijden en de 5400 serie kan op de D rijden.
Personeel dat niet de wegkennis heeft op een van de lijnen kan niet. Elke bestuurder heeft kennis van het HELE metro netwerk.

10 minuten op Den Haag CS is ook geen probleem. Je hebt er immers 2 sporen.

Dus wat zijn dan de verdere problemen om de tijden 5 minuten te verschuiven??
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bij die 30 sec in de huidige dienstregeling kun je dus vrijwel altijd de sluitseinen zien. :(
Kan daar niet een halve minuut bij?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Door die ruimere keertijden komen er dus meer wagendiensten te rijden, wat dus meer materieel kost (wat er al bijna niet is, want je ziet niet voor niks af en toe nog een Type T-combi op AB rijden).

Lijn C en D kunnen niet in elkaar overlopen, door het feit dat ze o.a. van verschillende remises komen en dat bestuurders ook niet op 1 dag kunnen overlopen tussen "Caland", "Erasmus" & "RaRa".
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef:Bij die 30 sec in de huidige dienstregeling kun je dus vrijwel altijd de sluitseinen zien. :(
Kan daar niet een halve minuut bij?
Mag ik vragen, wat je precies bedoeld ?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Jij zegt dat er 's avonds nu een overstap van 30 seconden is van D naar De Akkers op C naar De Terp.
ik zeg dat dat veel te weinig is en het eigenlijk minsten 1,5 minuut moet zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef:Jij zegt dat er 's avonds nu een overstap van 30 seconden is van D naar De Akkers op C naar De Terp.
ik zeg dat dat veel te weinig is en het eigenlijk minsten 1,5 minuut moet zijn.
Uiteraard....
In deze dienstregeling die ik zelf heb gemaakt zou het 0:02:00 (voor beide overstappen) moeten zijn.
https://www.dropbox.com/s/eypf78lg9g7ct ... .xlsx?dl=0
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Dienstregeling en overstap Tussenwater Rotterdam

Bericht door OV-Hobbyist »

MetroRET schreef:Door die ruimere keertijden komen er dus meer wagendiensten te rijden, wat dus meer materieel kost (wat er al bijna niet is, want je ziet niet voor niks af en toe nog een Type T-combi op AB rijden).

Lijn C en D kunnen niet in elkaar overlopen, door het feit dat ze o.a. van verschillende remises komen en dat bestuurders ook niet op 1 dag kunnen overlopen tussen "Caland", "Erasmus" & "RaRa".
Lijn C en D kunnen wel in elkaar overlopen. Er wordt op de Akkers vaak afgelost. Dan kan je ook een metro die van de D komt en doorgaat als C laten aflossen door een bestuurder van de 's Gravenweg. Je heb dan ook gelijk een materiaal wissel tussen beide remises zoals dat nu ook op de tram gebeurt.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling en overstap Tussenwater Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Het probleem is dat het metronet te complex is met teveel knooppunten om overal een goede overstap op te kunnen bieden. Zo wil je het liefst ook een overstap tussen A<>B op Graskruid, die naar mijn idee ook vaker gebruikt wordt (zeker op marktdagen zie je daar de nodige rollators overstappen). Dan heb je de overstap C<>A/B op Capelsebrug nog. Verder heb je nog de restrictie van de gelijkvloerse kruising bij Graskruid, en in de spits het keren van lijn D op Rotterdam Centraal waarbij de spitstreinen die op spoor 2 keren precies tussen lijn E in moet passen. Het is lastig om alle gewenste aansluitingen goed te krijgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling en overstap Tussenwater Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik denk dat het aansluiten van de B-lijn op de intercity's bij Rotterdam Alexander meer prioriteit heeft dan de overstappen op Capelsebrug. Zeker op tijdstippen dat er bij de metro kwartierdiensten worden gereden moet dat meer prioriteit hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten