Ow nou dat werd eens tijd zeg hahaFrans F schreef:Ik zag vanmorgen op station Den Bosch dat Arriva al naar de nieuwe winkel is verhuisd.
Dat opvang hokske heeft er al lang genoeg gestaan :)
Ow nou dat werd eens tijd zeg hahaFrans F schreef:Ik zag vanmorgen op station Den Bosch dat Arriva al naar de nieuwe winkel is verhuisd.
Gelukkig.Frans F schreef:Er kunnen bijna 100 man in bij een kleine 30 zitplaatsen.buschauffeur schreef:Kent iemand het aantal zit- en staanplaatsen van de Bossche Citaro's?
Arriva voelt niets voor gelede bussen. De 1/3 deel extra capaciteit vinden ze niet opwegen tegen de financiële nadelen (hogere kosten, te groot voor buiten de spits). Iemand bij Arriva vertelde me dat ze in het verleden financieel slechte ervaringen met gelede bussen hebben opgedaan o.a. in de concessie Waterland, die niet alleen voor EBS maar ook voor Arriva verliesgevend was.Misschien koopt TCR en/of Arriva wel een paar gelede Volvo's van Veolia. Die hebben al de goede kleuren.
Overigens komen er in de ochtendspits veel streekbussen in Tilburg aan die aansluitend eventueel best een extra ritje naar Stappegoor kunnen rijden indien dat bijv. in het najaar nodig is. Arriva neemt geen bussen over van Veolia omdat die al 8 jaar oud zijn.
In de Citaro's wel, voor de 2 deurs stadsbussen en de Volansbussen heb ik meer vraagtekens bij de staanplaatsen. Over het algemeen wordt er niet of nauwelijk doorgelopen naar boven of achter de laatste achterdeur,waarbij het in de Volansen natuurlijk slechter is.Frans F schreef:Er kunnen bijna 100 man in bij een kleine 30 zitplaatsen.buschauffeur schreef:Kent iemand het aantal zit- en staanplaatsen van de Bossche Citaro's?
Bron ?? In CXX gebieden kachelen de gelede bussen buiten de spits en op zondag vrolijk rond zodat de streeklijnen in een uursdienst kunnen blijven rijden. Helaas geldt dit niet voor de SRE.Frans F schreef:Arriva voelt niets voor gelede bussen. De 1/3 deel extra capaciteit vinden ze niet opwegen tegen de financiële nadelen (hogere kosten, te groot voor buiten de spits). Iemand bij Arriva vertelde me dat ze in het verleden financieel slechte ervaringen met gelede bussen hebben opgedaan o.a. in de concessie Waterland, die niet alleen voor EBS maar ook voor Arriva verliesgevend was.buschauffeur schreef:Misschien koopt TCR en/of Arriva wel een paar gelede Volvo's van Veolia. Die hebben al de goede kleuren.
Ga vanmiddag misschien mee met de 3e rit van Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station naar Veghel.Heb zo'n vermoeden dat die rit weer boven de 8 uit gaat komen.SLToilet schreef:Gisteren heb ik nog in bus 142 gezeten, bij de Johanna van Brabantlaan zaten er om 16:30 nog exact twaalf man in in de richting van Diessen/Oirschot/Best (wat naar een uurdienst grofweg vertaald kan worden als zes man, twee te weinig om te blijven volgens de provincie maar eigenlijk nog steeds teveel om deze mensen in de steek te laten). Tot aan het Vrijthof waren het er zeker 25, terwijl er ook aan de Doelenstraat een horde uit de bus ging, die bus was aardig gevuld. En inderdaad, via het Vrijthof, de bus reed gisteren weer als vanouds na werkzaamheden.
TCR,Munckhof en dergelijke kunnen op korte termijn bussen leveren die aan de Brabantse concessie-eisen voldoen. Gelden de concessie-eisen ook voor scholierenlijnen of kan Diamond bus 644 rijden ?Frans F schreef:Waarom zou TCR de enige versterker zijn,dat is zeker voor Oost-Brabant niet logisch. Verder is nog niet duidelijk niet wat er op de scholierenlijnen gaat rijden, in de interne dienstregeling zou daar een aparte materieelcategorie voor gereserveerd zijn zo is het gerucht.
Ho wacht, een halfuursdienst is toch sowieso beter dan een uursdienst. Hogere frequenties zijn voor de klant veel aantrekkelijker omdat het meer flexibiliteit geeft.Mr-W schreef:Voor bijvoorbeeld lijn 152 momenteel is een 12 meter bus in een uursdienst net te krap,met een gelede bus zou iedereen kunnen zitten en is er maar een uursdienst nodig in de plaats van een halfuursdienst die er gaat komen.
De Provincie wil juist hogere frequenties op de drukke lijnen en dus al helemaal geen uurdiensten met gelede bussen. Veolia had tijdens de commentaarronde voorgesteld om de frequenties t.o.v. de kernnet-eisen te mogen verlagen en dan gelede bussen in te zetten. Dat idee is door de Provincie meteen naar de prullenbak verwezen.Mr-W schreef: Voor bijvoorbeeld lijn 152 momenteel is een 12 meter bus in een uursdienst net te krap,met een gelede bus zou iedereen kunnen zitten en is er maar een uursdienst nodig in de plaats van een halfuursdienst die er gaat komen.
Zoals eerder opgemerkt wordt er alleen minimaal een uurdienst besteld. Je moet de bezettingsgetallen op lijnen als 25, 91, 142 en 143 in het weekend dus door twee delen aangezien die lijnen nu om de twee uur rijden.SLToilet schreef:Ga vanmiddag misschien mee met de 3e rit van Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station naar Veghel. Heb zo'n vermoeden dat die rit weer boven de 8 uit gaat komen.
Sowieso mogen de bussen ook voor schoollijnen en versterkingsritten niet ouder zijn dan 12 jaar en ik weet niet of Diamond tegenwoordig bussen heeft die minder dan 20 jaar oud zijn. Voor schoollijnen gelden volgens mij verder in principe de normale eisen, dus inclusief Brabantse kleuren, lage instap en airco. Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat Arriva daar onderuit probeert te komen door de schoollijnen niet als reguliere ritten maar als versterkingsritten te bestempelen (vandaar ook die keuze voor lijnennummers in de 600-serie?). Zolang die bussen maar niet ouder dan 12 jaar zijn vind ik dat niet zo'n punt, airco is bijv. vooral nodig in de zomer en dan rijden ze toch nauwelijks.TCR,Munckhof en dergelijke kunnen op korte termijn bussen leveren die aan de Brabantse concessie-eisen voldoen. Gelden de concessie-eisen ook voor scholierenlijnen of kan Diamond bus 644 rijden ?
Arriva werkt(e) al WEL samen met TCR in Brabant, een aantal wagens uit Waterland zijn verkleurd naar de Brabantse kleuren, oa: http://busfoto.nl/foto/displayimage.php ... play_mediaFrans F schreef:Overigens heeft Arriva in Brabant nog nooit zaken gedaan met TCR, dus ik weet niet waar het idee dat er plotseling op grote schaal TCR-versterking komt op gebaseerd is, zeker voor Oost-Brabant. Ik neem aan dat Arriva bij versterking primair naar de prijs kijkt en dan zijn lokale busboeren die nauwelijks aanrij-kosten hebben al gauw in het voordeel.
Er zouden inderdaad folders verspreid gaan worden over de wijzigingen. Bij de winkel in Tilburg weten ze in ieder geval nog van niets. Heb zo het donkerbruin vermoeden dat deze folders pas na Sinterklaasavond verspreid gaan worden.gliderfighter schreef:Met nog een paar weken te gaan, heb ik in ieder geval niets gezien mbt de veranderingen, zeker niet in Rosmalen. Iemand die weet wanneer andere reizigers iets te weten komen?
Ik heb het over folders. De normale reiziger kijkt niet standaard weken laat staan maanden vooruit.Frans F schreef:De plannen zijn al lang bekend (zie Arriva-site). Rosmalen krijgt 7 dagen per week (dus ook op zondag) tot 21.30 een kwartierdienst vanaf Den Bosch waarbij de bussen om en om via Hintham en via de Groote Wielen rijden. De beide lijnen worden in het centrum van Rosmalen gekoppeld. De grote lus in Rosmalen Dorp door alle buitenwijken vervalt, het grootste deel van de haltes zal daardoor ook vervallen. Na 21.30 is Rosmalen in de toekomst alleen nog met de trein bereikbaar.
Het station in Rosmalen wordt een gewone tussenhalte, de bus stopt gewoon op de hoofdweg ergens ter hoogte van Perron 3. Veel meer dan een haltepaal is er dus niet nodig. De overgang van lijn 3 op 13 v.v. gebeurt bij de halte Rosmalen Markt. Daar wordt dus ook de tijd afgewacht. Zie ook de kaart op de Arriva website.Jasper073 schreef: En bij station Rosmalen ben ik benieuwd waar de nieuwe haltes komen. De bus kan niet lang stil staan anders kan het andere verkeer niet door rijden, dus er zullen nieuwe haltes gemaakt moeten worden maar ja waar en wanneer ik heb geen idee.
Tegenwoordig worden halteborden geprint op metaal (offset) of geprint op een sticker welke op een metalen plaat word geplakt. Het is niet meer zo dat er op een haltepaal losse lijnstickers geplakt worden (in Brabant en SRE in ieder geval). Het is gewoon een kwestie van oude plaat uit het frame halen en nieuwe er insteken.Jasper073 schreef:Ik ben juist benieuwd wanneer ze in Den Bosch/Rosmalen alle halten broden van nieuwe Lijn nummers gaan veranderen en de in de nieuwe routes wanneer er nieuwe haltes worden gemaakt langs de weg. En bij station Rosmalen ben ik benieuwd waar de nieuwe haltes komen. De bus kan niet lang stil staan anders kan het andere verkeer niet door rijden, dus er zullen nieuwe haltes gemaakt moeten worden maar ja waar en wanneer ik heb geen idee.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten