"Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re:

Bericht door Bakpapier »

Denk het niet hoor. Een ic leiden alphen utrecht lijkt me juist prima rendabel. Alles wat er tussen ligt trekt vanuit Leiden maar weinig klandizie. Alleen een stop te woerdn is nog het overwegen waard. Bedenk dat je straks altijd op Alphen moet overstappen voor de richting Gouda.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re:

Bericht door Bakpapier »

S avonds en in het weekend kun je er voor kiezem om maar één IC per uur te laten rijden ipv twee. Dan bespaar je ook geld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re:

Bericht door Daniel »

Zouden jullie in dit topic willen stoppen met *denken dat* en met feiten willen komen. Voor wilde ideeën mag je een topic in OV als hobby aanmaken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Re:

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:Zouden jullie in dit topic op dit forum willen stoppen met *denken dat* en met feiten willen komen. Voor wilde ideeën mag je een topic in OV als hobby aanmaken.
Afbeelding
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Re:

Bericht door Bakpapier »

Daniel schreef:Zouden jullie in dit topic willen stoppen met *denken dat* en met feiten willen komen. Voor wilde ideeën mag je een topic in OV als hobby aanmaken.
Moet ik persoonlijk de reizgers op deze lijn gaan tellen dn? De telgegevens zijn namelijk niet openbaar . Of moet ik ze uit mijn duim zuign om je tevreden te stellen?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig

Bericht door Chauf21 »

Nee, deze discussie gaat over de betrouwbaarheid van het spoortraject Leiden - Utrecht. Reizigersaantallen zijn daarin niet direct relevant.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re:

Bericht door Z2N »

OT: om eerlijk te zijn vind ik dat de betrouwbaarheid van de treindienst wel een flinke stap in de goede richting zou maken als na de afronding van de werkzaamheden in Utrecht de huidige (tijdelijke) vertrektijd van :23/:53 behouden blijft. Doordat de IC's nu vroeger uit Utrecht weg moeten zijn ze altijd keurig optijd in Bodegraven, waardoor een potentiële bron van vertragingen geëlimineerd is. De extra reistijd neem ik persoonlijk altijd wel voor lief.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig

Bericht door Bakpapier »

Chauf21 schreef:Nee, deze discussie gaat over de betrouwbaarheid van het spoortraject Leiden - Utrecht. Reizigersaantallen zijn daarin niet direct relevant.
Uhm best wel. Want als er niet genoeg reizigers zijn voor een intercity leiden - alphen - utrecht dan hoef je die niet te laten rijden, wat weer gevolgen heeft voor de benodigde capaciteit en dus voor of het überhaupt nodig is om te verdubbelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re:

Bericht door Z2N »

Daarover: volgens mij onderschat je hoeveel Alphenaren 's ochtends naar Lammeschans reizen, vergeet niet dat naast station Lammeschans een ROC zit, en veel ROC-studies die daar gegeven worden niet in Alphen gegeven worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re:

Bericht door Daelea »

Geen exacte reizigerstelling maar een persoonlijke ervaring: het gebeurt overdag doordeweeks (buiten de spits, aan het begin van de middag) regelmatig dat er op Lammenschans meer instappers zijn dan op Leiden Centraal - zo te zien aan de boeken en zo te horen aan de verhalen is veruit het grootste deel hiervan student (of scholier?) aan het ROC naast Lammenschans. Ook als ik vanaf de Witte Singel naar Utrecht moest of vice versa, was het voor mij vaak sneller om lijn 1 naar / van Lammenschans te nemen en daar over te stappen. Zeker als vanaf december ook lijn 3 op dit traject gaat rijden, zal voor de Universiteitsgebouwen aan de Witte Singel Station Lammenschans een aantrekkelijke overstap worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re:

Bericht door Bakpapier »

Momenteel is er buiten de spits ook maar 2x per uur een verbinding naar Lammenschans vanuit Alphen. Je kunt je afvragen of een lokale vervoersstroom zoals Alphen - Lammenschans wel per IC moet worden aangeboden. Wellicht is het júist beter omdat per sprinter af te wikkelen, zodat het echte doorgaande verkeer met de IC kan die niet op lammenschans stopt.

Overigens maak ik zelf ook regelmatig gebruik van Lammenschans voor de richting utrecht, omdat je er je fiets makkelijker neer kunt zetten zonder dat deze wordt weggehaald door de gemeentelijke fietsenrazzia.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re:

Bericht door Jef400 »

Dan moet er wel ruimte voor zijn. Daarnaast vind ik een twee-treinensysteem voor een traject waar maar enkele stations worden overgeslagen tamelijke geldverspilling.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Re:

Bericht door Z2N »

Bakpapier schreef:Momenteel is er buiten de spits ook maar 2x per uur een verbinding naar Lammenschans vanuit Alphen. Je kunt je afvragen of een lokale vervoersstroom zoals Alphen - Lammenschans wel per IC moet worden aangeboden. Wellicht is het júist beter omdat per sprinter af te wikkelen, zodat het echte doorgaande verkeer met de IC kan die niet op lammenschans stopt.
De enige reden dat er momenteel in de daluren maar 2x per uur een verbinding is naar Lammeschans is omdat er op de route Alphen - Leiden dan geen vraag is naar meer treinen. In de spitsuren zijn de vier treinen per uur nodig naar Lammenschans, dat net zo goed als Centraal recht heeft op vier verbindingen per uur vanuit Alphen. Als er in de toekomst alsnog vier treinen per uur komen in de daluren is het een beetje onzinnig om niet op Lammenschans te stoppen, omdat er niet heel veel minder vraag is naar een stop daar, vanwege het makkelijke overstappen en de reisvraag naar het ROC, die niet compleet stil ligt tussen de spitsen. Vergeet niet dat vanaf 2017 de trein tussen Alphen en Gouda ook vier keer per uur gaat rijden, waardoor de reizigersstroom vanaf die lijn meer gespreid wordt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re:

Bericht door visgraat »

Om het puur alleen maar betrouwbaarder te maken vind ik dubbelsporig maken wel een hele dure investering. Ik reis het stuk nog wel eens en eigenlijk heb ik er zelden vertraging. En het behoort ook niet tot een slecht scorend traject qua punctualiteit als je op de website van spoormoninor kijkt. En sterker nog: Enkelsporige trajecten doen het juist heel goed qua punctualiteit.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re:

Bericht door Z2N »

Het nadelige verschil dat dit enkelsporige traject echter heeft met veel andere enkelsporige trajecten is dat de treindienst op deze lijn aan het einde niet stopt, maar doorloopt op een hele drukke spoorlijn. De vertragingen ontstaan juist veelal op en rond Utrecht, maar door het enkelspoor heeft een kleine vertraging al snel een vertraging tot gevolg voor andere treinen op de lijn.
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 23 nov 2014, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re:

Bericht door visgraat »

Zit het probleem dan niet tussen Woerden en Utrecht? Ik weet niet precies hoe lang dit nu viersporig is, maar ik kan me voorstellen sinds dit klaar is, dat de problemen al minder zijn. Het enige stukje tussen Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Centraal is nog dubbelsporig. Vanaf het moment dat dat ook gerealiseerd is kunnen IC's en sprinters gewoon los rijden en ben je dus alleen nog maar afhankelijk van IC's Utrecht Rotterdam/Den Haag. Dan zou je opnieuw naar je punctualiteit Leiden - Utrecht moeten bekijken. En aan de andere kant: Dan zou Utrecht - Baarn ook veel problemen moeten geven. Leidt het daar ook tot veel vertragingen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re:

Bericht door Z2N »

Als alle verbouwingen rond Utrecht klaar zijn moet de punctualiteit al een stuk beter zijn inderdaad, dan kan namelijk ook de instabiele koppeling met de IC naar Den Haag eruit.
visgraat schreef:En aan de andere kant: Dan zou Utrecht - Baarn ook veel problemen moeten geven. Leidt het daar ook tot veel vertragingen?
Daar zit maar één kruising op het enkelsporige stuk, die bovendien best ruim is. Leiden - Utrecht heeft twee enkelsporige kruisingen, waarvan een vliegend.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re:

Bericht door Thom91 »

Vooral de dubbelsporige brug is een knelpunt, maar dat is in 2020 opgelost.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

De spoorlijn is eigenlijk niet geschikt voor zwaar materieel in zijn algemeenheid en niet voor dubbeldekkers in het bijzonder. In feite moet je de lijn afbreken, onderheien en opnieuw aanleggen voor een groot gedeelte van zijn traject. Dat is schreeuwend duur. Een andere optie, waar ProRail naar gekeken heeft, is om de lijn terug te bouwen tot lightrail, en er in iets hogere frequenties lichter trein- of sneltrammaterieel in te zetten. Daar is de Rijn-Gouwelijn uit ontsproten.

Als je de lijn toch moet heraanleggen om geschikt te maken voor zwaar treinvervoer kun je ook wel aan partiële verdubbeling denken, waarmee ook wat wensbeelden van de regio verwezenlijkt kunnen worden: stations in Zwammerdam en Hazerswoude.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland
Berichten: 2256
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re:

Bericht door Roeland »

In 2017 wordt Alphen - Gouda volgens een nieuwe provinciale concessie gereden waarin (voorzover ik het heb begrepen) geen treinen meer doorrijden naar Leiden.
Volgens mij is de bedoeling dat NS in 2018 een 2-treinen systeem invoert op Leiden - Utrecht:
* 2x/uur IC (alleen Utrecht - Alphen - Leiden CS)
* 2x/uur sprinter Utrecht - Leiden, die op alle stations stopt, incl. Hazerswoude (deze sprinter wordt dan in Bodegraven gepasseerd door de niet-stoppende IC)
Het schijnt dat hiervoor nog een spooraanpassing nodig is bij Woerden Molenvliet.

Mijn voorkeur voor deze lijn zou trouwens naar een andere treindienst uitgaan:
* 2x/uur een sprinter Leiden - Utrecht (op de huidige tijden, stopt ook in Hazerswoude), die niet stopt tussen Woerden en Utrecht
* daarnaast ma-vrijdag tot 20 uur 2x/uur een IC Utrecht - Woerden - Bodegraven - Alphen - Leiden CS, die vrijwel een kwartiersdienst rijdt met de andere trein
Voordeel hiervan is, dat het precies past op de huidige infra tussen Leiden en Woerden, dat je de meeste reizigers een kwartiersdienst biedt, en dat je 's avonds en in het weekend makkelijk kunt uitdunnen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Re:

Bericht door Bakpapier »

JeffreyMeijer schreef:Dan moet er wel ruimte voor zijn. Daarnaast vind ik een twee-treinensysteem voor een traject waar maar enkele stations worden overgeslagen tamelijke geldverspilling.
Bedenk dat er op de planning wat nieuwe stations staan om gebouwd te worden: Zoeterwoude Rijndijk en Hazerswoude. Dan wordt het ineens wél interessant om een IC leiden - alphen - (woerden) - utrecht te hebben, en een sprinter die op alle tussengelegen stations stopt.

Ook Zwammerdam zou een potentiëel station kunnen zijn al zijn de plannen daarvoor minder concreet.

Overigens zou de sprinter 's avonds en n het weekend ook maar 1x per uur kunnen rijden ivm de geringe vervoersvraag. Maar dan moet de IC wel op Lammenschans stoppen omdat een uursbediening voor dit station wel wat weinig is.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re:

Bericht door Obus »

De intercity Utrecht - Leiden was ooit een sneltrein en dat was een prima benaming voor de treindienst. Toen de sneltreinen afgeschaft werden, ging dezelfde trein plots intercity heten. De treindienst bleef hetzelfde. Het is dus nonsens om nu een upgrade te eisen 'omdat de intercity zo verdomd traag is voor een intercity'. Het is immers geen intercity, maar een sneltrein in vermomming, net zoals de s3600.

En verder kunnen er prima sprinters Gouda - Leiden blijven rijden, want de NS heeft die concessie gewonnen. Een knip in Alphen zou, zeker in de spits, niet erg verstandig van de NS zijn. Dit past volgens mij ook in de ambities van onze nationale treingrootgrutter: ze willen 2x/u IC tussen Ledn en Ut, aangevuld door 2x/u sprinter tussen Ledn en Apn, die dan hoogstwaarschijnlijk door zal rijden naar Gd. De intercity stopt dan niet meer op Lammenschans en alle andere nog te bouwen stations op dit traject.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door reisthijs »

De ambitie van de provincie is vier treinen Leiden-Utrecht. Leiden-Gouda is lastig met de concessie eisen (op Alphen-Gouda mag straks bijv. alleen nog specifiek R-net-materieel rijden).
Obus schreef:De intercity Utrecht - Leiden was ooit een sneltrein en dat was een prima benaming voor de treindienst. Toen de sneltreinen afgeschaft werden, ging dezelfde trein plots intercity heten. De treindienst bleef hetzelfde.
Nee hoor, het was altijd een stoptrein, zie bijv: [wiki]Treinserie 8800 (2006)[/wiki]. De treindienst bleef niet hetzelfde want de stops tussen Woerden en Utrecht vervielen.
Obus schreef:Het is dus nonsens om nu een upgrade te eisen 'omdat de intercity zo verdomd traag is voor een intercity'.
Het is geen nonsens om een upgrade te wensen omdat de verbinding tussen Leiden en Utrecht te langzaam is. Hoe je het verder noemt is niet van belang.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Obus »

@reisthijs.
De ambitie van de provincie is vier treinen Leiden - Utrecht. Mooi hoor, maar volgens mij is de provincie geenszins bevoegd, tenzij ze met een zak met geld aan komen zetten. De NS blijft anders gewoon bij zijn huidige ambities.

De concessie-eisen zijn voor zover ik weet prima inpasbaar. En R-Net-materieel lijkt mij geen probleem: er worden toch al nieuwe treinen aangeschaft voor de Gouwelijn.

Tot slot. Voor een stoptrein is Ut - Ledn niet traag, voor een intercity wèl. Je moet de s8800 dus als een snelle stoptrein zien (wat dus geen verdere investering vergt) ipv een langzame intercity waaraan je miljarden gaat verspillen. Non merci.
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:De spoorlijn is eigenlijk niet geschikt voor zwaar materieel in zijn algemeenheid en niet voor dubbeldekkers in het bijzonder. In feite moet je de lijn afbreken, onderheien en opnieuw aanleggen voor een groot gedeelte van zijn traject.
NS kan net zo goed 8 bakken ICM inzetten in spits, het kan ook zonder dubbeldekkers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten