mb90 on Tour #31: Rotterdam-Oost, Capelle en Krimpen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #31: Rotterdam-Oost, Capelle en Krimpen

Bericht door mb90 »

Gistermiddag heb ik, nadat ik even op school moest zijn, een tourtje gemaakt door Rotterdam-Oost, Capelle a/d IJssel en Krimpen a/d IJssel. Daar is aardig wat veranderd sinds de komst van Qbuzz en de nieuwe Citaro's bij de RET en het daardoor verdwijnen van de Berkhofjes van de RET.

Vanaf mijn school (bij metrostation Schenkel) ging het gelijk naar Capelle a/d IJssel, want dat ligt er letterlijk tegenaan. Daar kwam ik bij de Schenkelse Dreef uit. Hier rijden de RET-lijnen 29 en 37. Lijn 37 werd tot de komst van de nieuwe Citaro's gereden door de Volvo's, maar sinds de komst van de nieuwe Citaro's en het daardoor verlagen van een aantal drempels zijn de reizigers er flink op vooruit gegaan op deze lijn. Zo is dus nu deze 287 in Schenkel opweg naar het IJsselland Ziekenhuis te zien:
Afbeelding

Vlak ervoor zat de 281 die na zijn rondje ook weer terug kwam:
Afbeelding

Op de 287 was al te zien dat lijn 37 nu in Krimpen komt. Dat betekent voor Krimpen dat er sinds 14 december jl. nu ook overdag een RET-bus komt. Daarom ging ik met de 287 naar Krimpen Busstation om daar die 287 vast te leggen:
Afbeelding

Maar, er is nog veel meer veranderd in Krimpen, want Qbuzz rijdt er nu rond, zoals op lijn 96 tussen Stormpolder en Capelsebrug. Hier is de 1039 opweg naar Capelsebrug:
Afbeelding

Ook op lijn 97 rijdt Qbuzz. Hier gaat de Ridderkerkse 1070 naar Woudestein via Capelsebrug:
Afbeelding

Dan Connexxion-lijn 195 tussen Rotterdam en Utrecht. Dat er niet alleen Utrechtse-Amba's rijden werd gisteren wel duidelijk, want hier is bijvoorbeeld de 8609 op deze lijn te zien:
Afbeelding

De zon ging voor een lange tijd weer weg, dus ik ging weer terug naar het busstation zelf. Daar duurde het niet lang totdat ineens de RET 806 op Qbuzz-lijn 96 aankwam 8-) :
Afbeelding

Nadat ik in de verte Alliance 2230 vanuit de CXX-stalling zag komen 8-) , kwam daarna ook lijn 98 langs met een Maaslandse stadsleeuw:
Afbeelding

De bestemming Woudestein via Capelsebrug op mijn vorige foto van lijn 97 bleek een weinig voorkomende bestemming, want deze bestemming kwam op de andere bussen voor:
Afbeelding

Weer terug naar CXX-lijn 195, want de volgende bus was wel een Utrechtse Amba:
Afbeelding

Daarna had ik het hier wel gezien en ging het via Capelsebrug naar de Kralingse Zoom. Bij Capelsebrug is overigens een deel van het betegelde perron vervangen door een nieuwe laag zonder tegels:
Afbeelding

Bij de Kralingse Zoom ging ik eerst even naar de bufferzone. Daar stond o.a. deze Qbuzz 1084 voor lijn 143:
Afbeelding

Met daarachter de Arriva 6266 op combilijn 141 met de bestemming Kralingse Zoom aan elkaar:
Afbeelding

Variatie genoeg hier, met bijvoorbeeld deze HW/GO Amba 8344:
Afbeelding

Of deze RET Alliance 820 op Qbuzz-lijn 183:
Afbeelding

Naast de variant van Kralingse Zoom die ik net liet zien heeft Arriva nog een variant:
Afbeelding

Ook hier is Qbuzz van de partij, zoals hier op lijn 140 naar Dordrecht:
Afbeelding

Naast de Alliance's uit de 800-serie die voor Qbuzz rijden, heeft de RET ze zelf ook nog rijden 8-) . Vooral op lijn 30 en 36 en lijn 36 komt bij de Kralingse Zoom:
Afbeelding

Qbuzz-lijn 183 heeft korte ritten tussen de Kralingse Zoom en Keizerswaard. Ritten die volledig in Rotterdam blijven, maar toch rijden ze rond met de bestemming Rotterdam Keizerswaard. Maar goed, beter te veel dan te weinig :wink: :
Afbeelding

Terug naar Arriva, want toevallig kwam ook een van de weinige Amba's uit het DAV-gebied voor mijn lens:
Afbeelding

De middagspits was inmiddels begonnen en zo trof ik ook een aantal spitsritten, zoals deze rit van lijn 88 die nu maar tot Hendrik Ido Ambacht gaat i.p.v. Dordrecht:
Afbeelding

Daarna kwam er een RET-Alliance langs op een Qbuzz-lijn die nog volledig zonder Qbuzz-stickers reed en die ik ook nog niet voor Qbuzz heb zien rijden. Pas geruild met de RET dus deze 805:
Afbeelding

Het was toen wel de hoogste tijd om weer verder te gaan en wel naar station Alexander. Ook hier komt Qbuzz en wel met 1 lijn, lijn 176. Hier met de Krimpense 1042:
Afbeelding

Een lijn waar ik opvallend weinig foto's van heb is lijn 35. Gisteren kwam er weer een foto'tje bij en ook nog met een 300-tje waarvan ik er ook nog weinig heb:
Afbeelding

Ook hier zijn de 800-tjes Alliances van de RET logischerwijs te zien, want hier komen de lijnen 30 en 36. Op de 814 was zelfs een combi van de lijnen en de bestemmingen te zien doordat ze op elkaar overgaan:
Afbeelding

Naast de al genoemde lijn 37 is ook lijn 31 naar Capelle Oostgaarde flink vooruit gegaan op materieel. Ook deze lijn is van Berkhofjes van 15 jaar oud in 1x naar Citaro's gegaan:
Afbeelding

En dan tot slot een foto van lijn 94. Een lijn die overgenomen is van Connexxion, maar waarvan ik nog geen goede foto had. De nieuwe bestemming Capelle Hoofdweg ontbrak namelijk telkens, maar daar kwam nu verandering en ook nog eens met een Alliance wat niet gebruikelijk is :) :
Afbeelding

Daarna was het etenstijd en daarom ging het met de IC van 16:48 uur naar Rotterdam Centraal om vanaf daar met de metro naar het Zuidplein en naar huis te gaan.

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 4 uur
Aantal treinen: 1
Aantal metro's: 5
Aantal bussen: 2
Controle: in 0 van de 1 treinen (= 0%)
Soorten treinmaterieel: ICM-IV 4250
Soorten busmaterieel: RET Citaro 287, Connexxion Amba 8630
Soorten metromaterieel: Type T, Sneltram Bommetje (2x), gewoon Bommetje (2x)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #31: Rotterdam-Oost, Capelle en Krimpen

Bericht door Suus »

Hoe laat was je op Capelse Brug gisteren, ergens in de middag zeker? Daar liep ik de hele dag mensen te helpen met de chipkaart :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #31: Rotterdam-Oost, Capelle en Krimpen

Bericht door mb90 »

Ja, ik was er rond 15:00 uur. Als je bij de Chipkaartautomaten liep in een wit hesje heb ik je gezien.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #31: Rotterdam-Oost, Capelle en Krimpen

Bericht door Meltrain »

Het is niet echt een 'tour' ( :P ), maar zeker mooie foto's. :)
Die 800 op lijn 183 en de foto van lijn 94 vind ik de mooiste. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #31: Rotterdam-Oost, Capelle en Krimpen

Bericht door Suus »

mb90 schreef:Ja, ik was er rond 15:00 uur. Als je bij de Chipkaartautomaten liep in een wit hesje heb ik je gezien.
Precies, wit hesje en een zee aan mensen met vragen om mij heen :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten