A weekend to London by Eurostar

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

A weekend to London by Eurostar

Bericht door Meltrain »

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn moeder naar London geweest. Hoewel ik al vaker in London ben geweest, was het toch bijzonder, want dit was mijn eerste keer met de Eurostar. :D
Zaterdagochtend moesten we om 5:00 opstaan, omdat we om 5:43 op Rotterdam Lombardijen moesten zijn voor stoptrein t5117 naar Dordrecht. Deze trein reed met één keer Plan V en dat was ruim voldoende. De HC kwam ook nog langs en vond al dat we vroeg op pad waren. Toen we vertelden dat we naar Brussel gingen om vandaar met de Eurostar naar London te gaan, dacht hij dat we met het vliegtuig gingen. :P We hebben het snel even verbeterd. :wink:
In Dordrecht hadden we twaalf minuten om van spoor 2 naar spoor 5 te gaan, wat dus 9 minuten koukleumen op spoor 5 werd.
Uiteindelijk kwam om 6:09 de Benelux t9208 binnen, waar we instapten in een, op één persoon na, compleet leeg rijtuig. We konden dus gewoon een vierzitter innemen. De grote reis was nu echt begonnen!
In Roosendaal waren er nog enkele instappers en in Antwerpen-Centraal werd ook de vierzitter naast ons bezet door drie Engels sprekenden.
Eenmaal in Brussel aangekomen, begon het al een beetje licht te worden. Uiteindelijk stapten we rond 7:45 uit op Brussel-Zuid/Midi.
Hier gingen we eerst even een cappuccino halen en daarna wilde ik op het Prémetrostation een foto van een tram maken. Het duurde echter nogal lang voordat er een tram kwam, dus ben ik maar weer naar boven gegaan, aangezien we minimaal een half uur voor vertrek van de Eurostar moesten inchecken.
Bij de terminal aangekomen, moesten we eerst ons ticket in een gleuf stoppen, zodat de poortjes open gingen, vervolgens langs de Belgische douane, ook nog door de security en ten slotte langs de Britse douane om in de vertrekhal uit te komen.
Hier maakte mijn moeder een foto van mij (en ja, ik sta er verpest op :P):
Afbeelding

Ongeveer een kwartier voor vertrek mochten we het perron op en daar maakte ik een foto van de Eurostar. Omdat wij in rijtuig 16 zaten en ik geen zin had om helemaal naar voren te lopen, is het wel een foto van de achterkant:
Afbeelding

Nogmaals de Eurostar, maar nu meer van de zijkant en gefocust op de ‘loc’:
Afbeelding

Na het instappen maakte ik een foto van het interieur:
Afbeelding

We zaten op de stoelen 17 en 18, wat betekende dat we achteruit reden en net achter de bagagekasten zaten. We hadden wel zeer goed ten opzichte van het raam en omdat er niemand voor (in de treinrichting dan) ons zat, kon ik ook goed naar voren kijken De beenruimte was enigszins aan de krappe kant, maar nog acceptabel.
Een foto van mij zittend op mijn plaats:
Afbeelding

Om 8:53 werd het vertreksignaal gegeven en vertrokken we dan. Na eerst nog langs Vorst-Zuid, Ruisbroek en Lot te hebben gereden (waar we helaas niet stopten :lol: ), kwamen we op de HSL.
Na een snelle rit bereikten we de Franse grens en niet veel later kwamen we in Lille voor een korte stop.
Na vertrek uit Lille reden we verder richting Calais (zonder stop) en de Kanaaltunnel. Toen kwam het echter…
Vlak voor de Kanaaltunnel stonden we stil. Na een minuut of tien kwam echter de omroep (in drie talen :D) dat er een brandmelding in de Tunnel was. :|
Mijn moeder en ik begonnen al het ergste te vrezen, maar na ongeveer een uur mochten we toch door. De rit door de Tunnel zelf duurt ongeveer een half uur en begrijpelijkerwijs is er onderweg niet veel te zien. Het was echter we een ervaring.
Eenmaal in het Verenigd Koninkrijk aangekomen, besefte de machinist ook dat de +60 van zijn koffiepauze af zou gaan en begon hij flink door te rijden. Na Ashford International (waar we niet stopten en wat ik ook niet gezien heb :?) kwamen we in Ebbsfleet International en een kwartier later op het eindpunt: London St. Pancrass. :)
Daar eenmaal aangekomen maakte ik nog enkele foto’s:
Afbeelding

Afbeelding

Na een redelijk snelle uitcheck, liepen we door het station om uiteindelijk naar ons hotel te gaan, wat tegenover station King’s Cross lag. Hier konden we even onze grote tas neerzetten, zodat we daar niet de hele daag mee hoefden te sjouwen.
We liepen terug naar metrostation King’s Cross St Pancrass om daar twee Travelcards voor zones 1+2 à 5,60 Pounds te kopen.
Nadat we die kaartjes hadden, liepen we naar de metro om als eerste de Victoria Line te nemen naar Oxford Circus. Hier wilde ik de metro’s van de 1967Stock (die op de Victoria Line rijden) op de foto zetten, omdat die er in de loop van dit jaar uitgaan.
Mijn moeder hielp ook mee (we hadden twee camera’s bij ons) en na veel pogingen, zijn deze foto’s als leukste uit de camera gekomen:
Afbeelding

Afbeelding

Een doorsteek tussen de twee perrons van de Victoria Line:
Afbeelding

Hierna liepen we naar boven, de straat op, waar we gelijk weer de onvermijdelijke dubbeldeksbussen tegen kwamen :P :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een stukje lopen en een stukje met de bus (waarvan het lopen uiteraard sneller ging :mrgreen: ) kwamen we bij Marble Arch. Niet dat we hier heen wilden, maar de bus bracht ons hiernaartoe :lol: .
Dat gaf me wel de mogelijkheid om hier ook nog een foto van te maken:
Afbeelding

Na even een paar sandwiches gekocht te hebben voor de terugreis, namen mijn moeder en ik afscheid: mijn moeder ging winkelen en ik ging enkele metrofoto’s maken.
Ik liep naar metrostation Marble Arch, wat aan de Central Line ligt, een maakte als eerste een foto van een aankomende metro, type 1992Stock:
Afbeelding

Met deze metro ging ik naar Notting Hill Gate, waar ook de Circle en District Line komen.
Hier maakte ik een foto van een metro, type C Stock op de Circle Line, omdat de naam en bestemming Circle Line gaan verdwijnen:
Afbeelding

Vervolgens nam ik deze metro naar High Street Kensington, waar ik een C Stock op de District Line kon vastleggen:
Afbeelding

Ook viel dit bankje, met daarin de Tube Roundel, mij op:
Afbeelding

Toen ging ik naar Paddington om enkele treinen op de foto te zetten. Hier een Intercity125 naast de Heathrow Express:
Afbeelding

Ik had het echter vrij snel weer gezien op Paddington en nam de Circle Line naar Baker Street. Hier zag ik een bankje met daarboven een oud bordje en een informatiebord over de eerste metrolijn ter wereld. :O :
Afbeelding

Nogmaals, maar nu ingezoomd op het bord:
Afbeelding

To be continued…
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door Meltrain »

Op Baker Street pakte ik de Metropolitan Line naar Finchley Road, omdat ik dacht dat ik daar de A Stock, die op de ‘Met’ rijdt, goed op de foto kon zetten. Helaas lukte dat niet helemaal en kreeg ik alleen de 1996Stock van de Jubilee Line erop:
Afbeelding

Ik wilde mijn geluk daarom iets noordelijker beproeven en wel op Kilburn. Omdat de ‘Met’ hier alleen niet stopt, was ik aangewezen op de Jubilee Line.
Aangekomen op Kilburn, kwam als eerst een A Stock naar Baker Street voorbij:
Afbeelding

Langs station Kilburn liggen ook de sporen waarover Chiltern Railways rijdt, dus kon deze Class 165 naar London Marylebone ook op de foto:
Afbeelding

Er kwam nog een A Stock naar Harrow-on-the-Hill langsgereden:
Afbeelding

De achterkant van deze metro. Dit mooie materieel (wat al sinds 1960/1962 rijdt!) gaat er dit of volgend jaar trouwens uit:
Afbeelding

De laatste foto van Kilburn is een 1996Stock die komt aangereden:
Afbeelding

Met deze metro ging ik naar Bond Street, waar mijn moeder en ik weer hadden afgesproken.
Samen gingen we vervolgens met de Jubilee en Circle Line naar Tower Hill, om daar even rond te kijken.
Onderweg moesten we overstappen op station Westminster, waar de perrons van de Jubilee Line voorzien zijn van deuren, zodat je niet zomaar op het spoor kan komen:
Afbeelding

Bij Tower Hill aangekomen, mocht een foto van de Tower Bridge uiteraard niet ontbreken:
Afbeelding

Op de Tower Bridge stapten we in buslijn RV1. Hoewel alle andere bussen op deze lijn Citaro’s waren, hadden wij een minibusje, dat veel te druk was en waar ook de beenruimte nihil was. :(
Hiermee reden we door zuidelijk London om tenslotte bij Waterloo uit te komen. Hier maakte ik door de ruit van de bus een foto van de London Eye, met ‘daarin’ de Big Ben:
Afbeelding

Over de Waterloo Bridge zou de bus weer naar de noordkant van de Thames rijden, maar helaas stond daar een file. Daarom mochten we op de brug uitstappen.
Hier maakte ik een foto van dat busje…:
Afbeelding

…en mijn moder van het uitzicht over de Thames:
Afbeelding

Tijdens het lopen kwamen, we een stukje verderop nog een Routemaster tegen:
Afbeelding

Nieuw & Oud:
Afbeelding

Vervolgens gingen we bij het theater tickets halen en vanaf station Charing Cross, met een overstap op Leicester Square, naar het hotel.
Na ons even omgekleed te hebben en nadat we wat hadden gegeten bij BK gingen we terug naar het Adelphi Theatre, om naar de musical Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat te gaan. Hiermee zal ik jullie verder niet vervelen. :wink:
Na afloop van de voorstelling liepen we nog even wat langs de Thames, alvorens weer de metro te pakken, waarbij er nog iemand overgaf in de metro. Op Covent Garden stapten we even uit, om daar in het uitgaansgebied te kijken.
Toen we weer in de metro wilden stappen, viel dit oude bord mij op. Zoals jullie zien, staat de tak naar Aldwych er nog op, die echter in 1994 al gesloten werd :o :
Afbeelding

Vervolgens namen we de metro naar King’s Cross St. Pancrass om zo terug naar het hotel te gaan, zodat we net voor 0:00 uur, na 20 uur op te zijn geweest, naar bed konden.
De volgende ochtend werden we rond 8:00 wakker, zodat we nog tijd hadden om van een English Breakfast te genieten, maar helaas wel zonder Scrambled Eggs. :(
Dit was dus ons ontbijt :P :
Afbeelding

Hierna liepen we op ons gemak weer naar St. Pancrass, om na alle procedures (zie heenreis) gehad te hebben, in de vertrekhal aan te komen. Omdat hiervandaan treinen naar zowel Brussel als Paris vertrekken, hangt er een ‘CTA’:
Afbeelding

Nadat de bovenste trein net vertrokken was, mochten wij naar het perron. Het probleem was echter dat de reizigers voor de trein naar Paris, die na ons vertrok, ook al naar het perron mochten. En laat die trein nou net van hetzelfde perron vertrekken…
Gelukkig stonden op het perron allemaal medewerkers naar de goede trein te wijzen, wat handig was voor al die reizigers die niet op het scherm hadden gekeken.
Ditmaal zaten wij in rijtuig 2, dus weer achteraan de trein, zelfs nog één rijtuig meer naar achter dan de heenweg, en opnieuw zaten we op zitplaats 17 en 18, dus eigenlijk hetzelfde als op de heenweg.
Maar voor we vertrokken, kon ik nog één laatste foto maken van twee Eurostars op London St. Pancrass:
Afbeelding

Net voor 10:00 vertrokken we en dit keer ging de reis vlekkeloos. Zelfs zo vlekkeloos, dat we voor de Kanaaltunnel moesten wachten, omdat we tien minuten te vroeg waren. :laugh:
Na een verder goede rit, waar er naar mijn idee wel harder werd gereden dan op de heenweg, kwamen we vrij snel aan in Lille en niet al te veel later in Brussel.
Hier mocht ik voor de laatste keer uit een Eurostar stappen:
Afbeelding

In Brussel hadden we ruim een half uur, dus namen we eerst nog een koffie, voordat we in de s9200 stapten.
Deze was begrijpelijkerwijs drukker dan op de heenweg, maar de vrouw op de vierzitter naast ons hield wel een extra stoel bezet voor haar nogal talrijke bagage. Drie meiden die in Brussel-Centraal instapten en bij elkaar wilden zitten, waren het daar terecht volkomen niet mee eens en lieten dat duidelijk blijken ook.
Gelukkig stapte die mevrouw in Antwerpen-Centraal uit en konden ze wel bij elkaar zitten.
Verder was het een rustige rit tot Dordrecht, waar wij er helaas weer uit moesten. Hier moesten we even wachten, om daarna de s5100 ,gereden met 1X Plan T, te nemen, die ons naar Rotterdam Lombardijen bracht, waar de reis definitief ten einde was.

Sorry voor de lengte van het verslag, maar ik hoop det jullie er desondanks wel wat aan vonden. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door tsov »

Leuk verslag! Nooit in Londen geweest (nooit op de Britse Eilanden...), maar wil er zeker nog eens heen!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door Vinny »

Dan moet je nu gaan, het Engelse pond en de euro staan bijna gelijk. Het land is dus nu relatief goedkoop 8-)

Mooi verslagje trouwens :) Ik ga binnenkort ook wat foto's posten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door BR628 »

Leuk verslag! Ik mis alleen Platform 9 3/4, en waarom ga je eigenlijk met je ma op vakantie? Niet een beetje te oud voor ondertussen?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Na ons even omgekleed te hebben en nadat we wat hadden gegeten bij BK gingen we terug naar het Adelphi Theatre, om naar de musical Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat te gaan. Hiermee zal ik jullie verder niet vervelen. :wink:
Oeh, cool! :D (vorige week naar de Nederlandse variant geweest ;))
Leuk verslag verder!

Ik zag nog ergens een plaatje over de nieuwe Circle Line:
Afbeelding
De nieuwe Circle Line gaat dus rijden vanaf Hammersmith, rijdt vanaf Paddington het huidige rondje tot aan Edgware Road en keert daar weer om om hetzelfde rondje terug (en vanaf Paddington naar Hammersmith). De Metropolitan Line gaat naar Aldgate (nu Aldgate East -> Barking), de Hammersmith & City Line gaat juist door naar Aldgate East -> Barking (nu naar Aldgate). Tenminste, als ik het nog begrijp :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door Wubbo »

Volgens mij niet ;-)

De Metropolitan eindigt nu in Aldgate, maar gaat vanaf Liverpool Street doorrijden naar Whitechapel/Barking in plaats van de huidige Hammersmith&City. De Hammersmith&City eindigt tenslotte bij Edgware Road, en bedient ook Liverpool Street - Aldgate East.
Het door jou geposte plaatje is sowieso vertekenend, omdat daar zowel de H&C als de Circle Line op staan terwijl ik het begrijp als dat de Circle Line verdwijnt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door Meltrain »

Nu:
Circle Line: rijdt een cirkel (duh :P )
H&C Line: Hammersmith-Whitechapel-Barking (via Alsgate East)
Metropolitain Line: ....-Harrow_on_the_Hill-Baker Street-Aldgate

Straks wordt het volgens mij:
Circle Line en H&C Line samen: Hammersmith-Paddington-*cirkel*-Edgware Road vv. (Voor deze lijn moet nog een naam bedacht worden.)
Metropolitain Line: ...-Harrow_on_the_Hill-Baker Street-Whitechapel-Barking (via Aldgate East)
Dat is tenminste wat ik uit Wikipedia begrijp. :wink:
BR628 schreef: en waarom ga je eigenlijk met je ma op vakantie? Niet een beetje te oud voor ondertussen?
1) Ik houd niet van alleen op reis gaan.
2) Mijn moeder en ik houden allebei van London en wilden graag nog eens met de Eurostar.
(Heel misschien ga ik dit jaar nog eens met vrienden, maar dat was alleen een suggestie.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door Stefan »

Leuke foto's! :) Blijft mooi spul, die Class 43's! :mrgreen:

Ik kan niet wachten tot ik komende zomer weer naar de UK ga. En ja, ook per Eurostar. 8-) ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door Ronald »

Leuk verslag! Interessant tripje in ieder geval :pos:
meltrain schreef:Sorry voor de lengte van het verslag, maar ik hoop det jullie er desondanks wel wat aan vonden.
Ik vindt het altijd erg leuk om op een saaie zondagavond weer eens wat verslagjes te lezen en ook weer wat ideëen op te doen!
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door waldo79 »

Je hebt vast een leuk weekend gehad :D
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door Justin »

Awwww, leuk! Ik mis Londen gelijk :(. Ik wil er defenitely nog een keer naar toe, dan met meer geld, minder verplichtingen en meer gezelschap (want in je eentje is het lang niet zo leuk als met z'n tweeën). Frappant dat je last had van brandmelding dan. Ik had er in oktober minder last van, alhoewel we wel met beperkte snelheid door de tunnel reden (heen wel een stop in Lille, terug niet).

Maar het was dus top :pos: !
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: A weekend to London by Eurostar

Bericht door Meltrain »

Ik wil natuurlijk altijd wel meegaan. 8-)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten