Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Frans F schreef:Ik zag vanmorgen op station Den Bosch dat Arriva al naar de nieuwe winkel is verhuisd.
Ow nou dat werd eens tijd zeg haha
Dat opvang hokske heeft er al lang genoeg gestaan :)
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Frans F schreef:
buschauffeur schreef:Kent iemand het aantal zit- en staanplaatsen van de Bossche Citaro's?
Er kunnen bijna 100 man in bij een kleine 30 zitplaatsen.
Misschien koopt TCR en/of Arriva wel een paar gelede Volvo's van Veolia. Die hebben al de goede kleuren.
Arriva voelt niets voor gelede bussen. De 1/3 deel extra capaciteit vinden ze niet opwegen tegen de financiële nadelen (hogere kosten, te groot voor buiten de spits). Iemand bij Arriva vertelde me dat ze in het verleden financieel slechte ervaringen met gelede bussen hebben opgedaan o.a. in de concessie Waterland, die niet alleen voor EBS maar ook voor Arriva verliesgevend was.

Overigens komen er in de ochtendspits veel streekbussen in Tilburg aan die aansluitend eventueel best een extra ritje naar Stappegoor kunnen rijden indien dat bijv. in het najaar nodig is. Arriva neemt geen bussen over van Veolia omdat die al 8 jaar oud zijn.
Gelukkig.
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Ach we zullen het wel allemaal zien
wie of wat Arriva helpt / inhuurt met het vervoer.
Nog 3 weken te gaan na morgen avond :)
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

Gisteren heb ik nog in bus 142 gezeten, bij de Johanna van Brabantlaan zaten er om 16:30 nog exact twaalf man in in de richting van Diessen/Oirschot/Best (wat naar een uurdienst grofweg vertaald kan worden als zes man, twee te weinig om te blijven volgens de provincie maar eigenlijk nog steeds teveel om deze mensen in de steek te laten). Tot aan het Vrijthof waren het er zeker 25, terwijl er ook aan de Doelenstraat een horde uit de bus ging, die bus was aardig gevuld. En inderdaad, via het Vrijthof, de bus reed gisteren weer als vanouds na werkzaamheden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
buschauffeur schreef:Kent iemand het aantal zit- en staanplaatsen van de Bossche Citaro's?
Er kunnen bijna 100 man in bij een kleine 30 zitplaatsen.
In de Citaro's wel, voor de 2 deurs stadsbussen en de Volansbussen heb ik meer vraagtekens bij de staanplaatsen. Over het algemeen wordt er niet of nauwelijk doorgelopen naar boven of achter de laatste achterdeur,waarbij het in de Volansen natuurlijk slechter is.
Frans F schreef:
buschauffeur schreef:Misschien koopt TCR en/of Arriva wel een paar gelede Volvo's van Veolia. Die hebben al de goede kleuren.
Arriva voelt niets voor gelede bussen. De 1/3 deel extra capaciteit vinden ze niet opwegen tegen de financiële nadelen (hogere kosten, te groot voor buiten de spits). Iemand bij Arriva vertelde me dat ze in het verleden financieel slechte ervaringen met gelede bussen hebben opgedaan o.a. in de concessie Waterland, die niet alleen voor EBS maar ook voor Arriva verliesgevend was.
Bron ?? In CXX gebieden kachelen de gelede bussen buiten de spits en op zondag vrolijk rond zodat de streeklijnen in een uursdienst kunnen blijven rijden. Helaas geldt dit niet voor de SRE.
Voor bijvoorbeeld lijn 152 momenteel is een 12 meter bus in een uursdienst net te krap,met een gelede bus zou iedereen kunnen zitten en is er maar een uursdienst nodig in de plaats van een halfuursdienst die er gaat komen.
SLToilet schreef:Gisteren heb ik nog in bus 142 gezeten, bij de Johanna van Brabantlaan zaten er om 16:30 nog exact twaalf man in in de richting van Diessen/Oirschot/Best (wat naar een uurdienst grofweg vertaald kan worden als zes man, twee te weinig om te blijven volgens de provincie maar eigenlijk nog steeds teveel om deze mensen in de steek te laten). Tot aan het Vrijthof waren het er zeker 25, terwijl er ook aan de Doelenstraat een horde uit de bus ging, die bus was aardig gevuld. En inderdaad, via het Vrijthof, de bus reed gisteren weer als vanouds na werkzaamheden.
Ga vanmiddag misschien mee met de 3e rit van Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station naar Veghel.Heb zo'n vermoeden dat die rit weer boven de 8 uit gaat komen.
Frans F schreef:Waarom zou TCR de enige versterker zijn,dat is zeker voor Oost-Brabant niet logisch. Verder is nog niet duidelijk niet wat er op de scholierenlijnen gaat rijden, in de interne dienstregeling zou daar een aparte materieelcategorie voor gereserveerd zijn zo is het gerucht.
TCR,Munckhof en dergelijke kunnen op korte termijn bussen leveren die aan de Brabantse concessie-eisen voldoen. Gelden de concessie-eisen ook voor scholierenlijnen of kan Diamond bus 644 rijden ?

TCR zou ik om persoonlijke redenen graag in Eindhoven zien rijden,een busfoto met een SRE Citaro G en een TCR paarse en iets minder een rode Citaro G lijkt me erg leuk.Daarnaast is het personeel van TCR over het algemeen zeer klantvriendelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:Voor bijvoorbeeld lijn 152 momenteel is een 12 meter bus in een uursdienst net te krap,met een gelede bus zou iedereen kunnen zitten en is er maar een uursdienst nodig in de plaats van een halfuursdienst die er gaat komen.
Ho wacht, een halfuursdienst is toch sowieso beter dan een uursdienst. Hogere frequenties zijn voor de klant veel aantrekkelijker omdat het meer flexibiliteit geeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Voor bijvoorbeeld lijn 152 momenteel is een 12 meter bus in een uursdienst net te krap,met een gelede bus zou iedereen kunnen zitten en is er maar een uursdienst nodig in de plaats van een halfuursdienst die er gaat komen.
De Provincie wil juist hogere frequenties op de drukke lijnen en dus al helemaal geen uurdiensten met gelede bussen. Veolia had tijdens de commentaarronde voorgesteld om de frequenties t.o.v. de kernnet-eisen te mogen verlagen en dan gelede bussen in te zetten. Dat idee is door de Provincie meteen naar de prullenbak verwezen.
SLToilet schreef:Ga vanmiddag misschien mee met de 3e rit van Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station naar Veghel. Heb zo'n vermoeden dat die rit weer boven de 8 uit gaat komen.
Zoals eerder opgemerkt wordt er alleen minimaal een uurdienst besteld. Je moet de bezettingsgetallen op lijnen als 25, 91, 142 en 143 in het weekend dus door twee delen aangezien die lijnen nu om de twee uur rijden.
TCR,Munckhof en dergelijke kunnen op korte termijn bussen leveren die aan de Brabantse concessie-eisen voldoen. Gelden de concessie-eisen ook voor scholierenlijnen of kan Diamond bus 644 rijden ?
Sowieso mogen de bussen ook voor schoollijnen en versterkingsritten niet ouder zijn dan 12 jaar en ik weet niet of Diamond tegenwoordig bussen heeft die minder dan 20 jaar oud zijn. Voor schoollijnen gelden volgens mij verder in principe de normale eisen, dus inclusief Brabantse kleuren, lage instap en airco. Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat Arriva daar onderuit probeert te komen door de schoollijnen niet als reguliere ritten maar als versterkingsritten te bestempelen (vandaar ook die keuze voor lijnennummers in de 600-serie?). Zolang die bussen maar niet ouder dan 12 jaar zijn vind ik dat niet zo'n punt, airco is bijv. vooral nodig in de zomer en dan rijden ze toch nauwelijks.

Overigens heeft Arriva in Brabant nog nooit zaken gedaan met TCR, dus ik weet niet waar het idee dat er plotseling op grote schaal TCR-versterking komt op gebaseerd is, zeker voor Oost-Brabant. Ik neem aan dat Arriva bij versterking primair naar de prijs kijkt en dan zijn lokale busboeren die nauwelijks aanrij-kosten hebben al gauw in het voordeel.
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Omdat TCR voor de omgeving West-Brabant op zoek is naar buschauffeurs voor het rijden van ochtendritten ter ondersteuning van het openbaar vervoer (http://www.tcr.nu/vacatures/). Dit zou ook nog voor de komende drie weken kunnen zijn of deze vacature is verouderd, maar ik denk eigenlijk geen van beide. Of het op grote schaal is, weet ik niet. Voor Oost-Brabant (en West-Brabant!) in ieder geval Van Driel, zou ik denken (http://www.vervoerservicevandriel.nl/VS ... tures.aspx).
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

@ buschauffeur:

We gaan het zien, wie of wat Arriva gaat helpen.
Nog 3 weken geduld mensen :D *O* *bus*
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door flipje »

Volgens een bericht op Facebook gaan de 7700 (stads) Volvo's naar Hongarije.
Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: do 18 sep 2014, 21:45

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Springer »

Frans F schreef:Overigens heeft Arriva in Brabant nog nooit zaken gedaan met TCR, dus ik weet niet waar het idee dat er plotseling op grote schaal TCR-versterking komt op gebaseerd is, zeker voor Oost-Brabant. Ik neem aan dat Arriva bij versterking primair naar de prijs kijkt en dan zijn lokale busboeren die nauwelijks aanrij-kosten hebben al gauw in het voordeel.
Arriva werkt(e) al WEL samen met TCR in Brabant, een aantal wagens uit Waterland zijn verkleurd naar de Brabantse kleuren, oa: http://busfoto.nl/foto/displayimage.php ... play_media
Laatst gewijzigd door Gekko123 op ma 24 nov 2014, 09:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gerepareerd
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Etienne »

Nee, zeker niet Springer. TCR werkte samen met Veolia, en daarvoor zijn bussen Brabants rood geworden. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Met nog een paar weken te gaan, heb ik in ieder geval niets gezien mbt de veranderingen, zeker niet in Rosmalen. Iemand die weet wanneer andere reizigers iets te weten komen?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

De plannen zijn al lang bekend (zie Arriva-site). Rosmalen krijgt 7 dagen per week (dus ook op zondag) tot 21.30 een kwartierdienst vanaf Den Bosch waarbij de bussen om en om via Hintham en via de Groote Wielen rijden. De beide lijnen worden in het centrum van Rosmalen gekoppeld. De grote lus in Rosmalen Dorp door alle buitenwijken vervalt, het grootste deel van de haltes zal daardoor ook vervallen. Na 21.30 is Rosmalen in de toekomst alleen nog met de trein bereikbaar.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

gliderfighter schreef:Met nog een paar weken te gaan, heb ik in ieder geval niets gezien mbt de veranderingen, zeker niet in Rosmalen. Iemand die weet wanneer andere reizigers iets te weten komen?
Er zouden inderdaad folders verspreid gaan worden over de wijzigingen. Bij de winkel in Tilburg weten ze in ieder geval nog van niets. Heb zo het donkerbruin vermoeden dat deze folders pas na Sinterklaasavond verspreid gaan worden.
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

In Breda heb ik de eerste folders al in de bus zien hangen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door gliderfighter »

Frans F schreef:De plannen zijn al lang bekend (zie Arriva-site). Rosmalen krijgt 7 dagen per week (dus ook op zondag) tot 21.30 een kwartierdienst vanaf Den Bosch waarbij de bussen om en om via Hintham en via de Groote Wielen rijden. De beide lijnen worden in het centrum van Rosmalen gekoppeld. De grote lus in Rosmalen Dorp door alle buitenwijken vervalt, het grootste deel van de haltes zal daardoor ook vervallen. Na 21.30 is Rosmalen in de toekomst alleen nog met de trein bereikbaar.
Ik heb het over folders. De normale reiziger kijkt niet standaard weken laat staan maanden vooruit.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Ik weet alleen dat er in Den Bosch nog een folder huis-aan-huis wordt bezorgd bij degenen die geen ja/nee en geen nee/nee sticker hebben. Veel meer zal het niet zijn, misschien nog iets in de krant. Ik denk dat men toch een beetje aanneemt dat mensen het rond 14 december wel op internet opzoeken. Een busboekje komt er sowieso niet meer.
Jasper073
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Ik ben juist benieuwd wanneer ze in Den Bosch/Rosmalen alle halten broden van nieuwe Lijn nummers gaan veranderen
en de in de nieuwe routes wanneer er nieuwe haltes worden gemaakt langs de weg.
En bij station Rosmalen ben ik benieuwd waar de nieuwe haltes komen. De bus kan niet lang stil staan anders kan het andere verkeer niet door rijden, dus er zullen nieuwe haltes gemaakt moeten worden maar ja waar en wanneer ik heb geen idee. Ik weet al wel via mijn vader dat vanuit Station Den Bosch lijn 13 naar Groote Wielen rijd en dan in Rosmalen lijn 3 wordt die door Hintham weer naar Station NS gaat. Dus ze blijven elkaar tegen komen ergens in Hintham of Rosmalen zoals van ouds :) Das voor me oma heel fijn, anders zou ze vanuit Hintham heel Rosmalen en Groote Wielen mee moeten rijden om bij Station Den Bosch te komen hahahahaha :D
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Jasper073 schreef: En bij station Rosmalen ben ik benieuwd waar de nieuwe haltes komen. De bus kan niet lang stil staan anders kan het andere verkeer niet door rijden, dus er zullen nieuwe haltes gemaakt moeten worden maar ja waar en wanneer ik heb geen idee.
Het station in Rosmalen wordt een gewone tussenhalte, de bus stopt gewoon op de hoofdweg ergens ter hoogte van Perron 3. Veel meer dan een haltepaal is er dus niet nodig. De overgang van lijn 3 op 13 v.v. gebeurt bij de halte Rosmalen Markt. Daar wordt dus ook de tijd afgewacht. Zie ook de kaart op de Arriva website.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Jasper073 schreef:Ik ben juist benieuwd wanneer ze in Den Bosch/Rosmalen alle halten broden van nieuwe Lijn nummers gaan veranderen en de in de nieuwe routes wanneer er nieuwe haltes worden gemaakt langs de weg. En bij station Rosmalen ben ik benieuwd waar de nieuwe haltes komen. De bus kan niet lang stil staan anders kan het andere verkeer niet door rijden, dus er zullen nieuwe haltes gemaakt moeten worden maar ja waar en wanneer ik heb geen idee.
Tegenwoordig worden halteborden geprint op metaal (offset) of geprint op een sticker welke op een metalen plaat word geplakt. Het is niet meer zo dat er op een haltepaal losse lijnstickers geplakt worden (in Brabant en SRE in ieder geval). Het is gewoon een kwestie van oude plaat uit het frame halen en nieuwe er insteken.

Toen die methode voor het eerst gebruikt werd (een jaar of 3 geleden) zag ik ze ongeveer een halve week voor ingang van de nieuwe dienstregeling in de weer met die platen. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat dit nu weer zo zal zijn. Overigens viel het mij destijds op dat hier een extern bedrijf voor werd ingezet. Aangezien die blauwe halteborden een ontwerp zijn vanuit de Provincie denk ik dat het externe bedrijf dus ook in hun opdracht werkt.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

In SRE doen ze dit al 7 jaar met die borden.
Geen stickers erop. Gewoon uitwisselen.

Stuk goedkoper dan losse stickers printen met losse route en lijnnummer, bord schoonpoetsen, sticker plakken...
etc.

Oud bord gaat terug voor recycling.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Vooral omdat ze die optie schoonpoetsen volgens mij wel eens vaker oversloegen. En geen moeite nemen om een beetje recht te plakken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

In Rotterdam worden de stickers nog gewoon op de gele borden geplakt.
Maar goed, daar heb je dan ook rode stickers van de RET naast blauwe stickers van de RET en groenblauwe stickers van Arriva. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Stickers zijn zo leuk. Het haltebord van mijn halte hier heeft er minstens tien opzitten van drie verschillende vervoerders :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten