Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weekenden

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door visgraat »

Volgens mij heeft maar tussen de 10 en 20% een Weekend-OV, dus dat gaat voor de zaterdag op zondag sowieso niet op en van vrijdag op zaterdag ook niet als mensen het laat maken. Voor de rest krijgt de NS een compensatie naar verhouding van het aantal reizigers en rijdt en NS uiteindelijk voor reizigers.

2 uur is net de meest ongunstige tijd naar mijn mening: Theater-/concertbezoekers gaan over het algemeen een uur of twee uur eerder met de trein en uitgaanspubliek wil niet dan al op het station staan voor de laatste trein. Misschien heb je een keer een reiziger naar Schiphol.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door SuperGhost »

(meer dan) halveer dat aantal maar, het was in 2013 slecht 6,0% als we de cijfers van dit artikel mogen geloven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Hainje »

visgraat schreef:2 uur is net de meest ongunstige tijd naar mijn mening: Theater-/concertbezoekers gaan over het algemeen een uur of twee uur eerder met de trein en uitgaanspubliek wil niet dan al op het station staan voor de laatste trein. Misschien heb je een keer een reiziger naar Schiphol.
Ja precies dit dus. Terwijl theater-/concertbezoekers m.i. de belangrijkste doelgroep zijn voor het nachtnet. Een beetje concert in de Bijlmerbierbak of de Kabelkubus duurt tot 23u. Het komt nog wel eens voor dat een concert wat uitloopt (sommige artiesten hebben er een handje van te laat te beginnen). Nou voordat je je jas etc dan hebt, ben je met een beetje pech een half uur verder. De laatste IC trein vanaf Amsterdam C naar Brabant vertrekt al om 23:37u en vanaf Bijlmer om 23:45u. Dat is dus te weinig marge. De meeste theaters in Amsterdam (dus niet die evenementenhallen in de Bijlmer) zitten naar mijn weten niet echt dicht bij het station. Dus zelfs al is de voorstelling om 23u stipt afgelopen, dan nog haal je de trein niet. En om nu te wachten tot de eerste nachttrein om 1:17u zou mij dan weer te ver gaan.

Daarnaast, zuipe kunne we ok wel in Brabant, doar hoeve we nie veur noar Amsterdam!
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

visgraat schreef:Volgens mij heeft maar tussen de 10 en 20% een Weekend-OV, dus dat gaat voor de zaterdag op zondag sowieso niet op en van vrijdag op zaterdag ook niet als mensen het laat maken. Voor de rest krijgt de NS een compensatie naar verhouding van het aantal reizigers en rijdt en NS uiteindelijk voor reizigers.
Die andere 80-90% SOV-ers reist echter wel met korting over (volgens NS) korte afstanden, wat natuurlijk minder aantrekkelijk is dan veelal vol betalende Schipholgangers. Voor het nachtnet krijgt NS behalve van de Provincie geen enkele compensatie, er is vanaf het begin afgesproken dat dit een puur commerciële activiteit zou zijn. Dat uitgangspunt is op een hellend vlak beland toen Brabant begon met subsidie, die overigens alleen maar bedoeld was voor een korte aanloopperiode maar uiteindelijk weer permanent is geworden.

Volgens een bericht op treinreiziger.nl rijdt volgens NS 75% van de nachtreizigers in Brabant voor 2.00 uur.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Vinny »

De treinen naar de randstad vertekken juist te vroeg vind ik, juist dat er na middernacht nog een optie is is wel fijn. Ik ben zelf een keer met het nachtnet van Tilburg naar Amsterdam gereisd, vond het toen wel redelijk druk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door SuperGhost »

Frans F schreef:
visgraat schreef:Volgens mij heeft maar tussen de 10 en 20% een Weekend-OV, dus dat gaat voor de zaterdag op zondag sowieso niet op en van vrijdag op zaterdag ook niet als mensen het laat maken. Voor de rest krijgt de NS een compensatie naar verhouding van het aantal reizigers en rijdt en NS uiteindelijk voor reizigers.
Die andere 80-90% SOV-ers reist echter wel met korting over (volgens NS) korte afstanden, wat natuurlijk minder aantrekkelijk is dan veelal vol betalende Schipholgangers.
Maar nog altijd wel meer aantrekkelijk dan een abbo-houder.
Ik vraag me af hoezeer de inkomsten van die abbo-houder zijn meegerekend, want het lijkt me dan ook wel weer dat juist een abbo-houder eerder voor een nachttrein kiest, aangezien die eerder van het bestaan af weet én sowieso al eerder geneigd is om het OV te kiezen.

Want als NS de abbo-houder niet meerekent (want reist 'gratis'), dan vallen de kosten voor zo'n nachttrein natuurlijk wel duurder uit. Maar wie weet zou zo'n iemand anders geen abbo nemen of een goedkoper exemplaar. Alleen hoe weet je of iemand (deels) een abbo heeft genomen dankzij die nachttreinen?

Het is nogal lastig om per trein de exacte inkomsten te bepalen, zeker bij abbo-reizigers, omdat die zoiets aanschaffen op het totaalproduct en niet op één trein. Ook voor losse kaartjes geldt dat natuurlijk, want je wil je niet afhankelijk maken van één trein, want wat als je die mist en je dan strandt?

Dat 75% van de reizigers (even uitgaande dat die cijfers kloppen) de nachttreinen voor 2 uur nemen is leuk, maar hoeveel van die reizigers zouden uiteindelijk besluiten niet te reizen als die treinen na 2 uur wegvallen en ze het risico lopen te stranden? Daar moet ook rekening mee gehouden worden. De inkomsten van die reizigers behoren dus ook wel deels bij de treinen na 2 uur.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Misschien is het probleem juist wel dat de laatste nachtnettreinen rond 4 uur vertrekken: de drukste ritten van de nachtbus in Groningen zijn steevast de laatste, rond een uur of 5.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Dennenboom »

Dan kun je net zo goed wat eerder beginnen met het opstarten van de reguliere dienstregeling op bepaalde lijnen/dagen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

@SuperGhost
Degenen die tot 4 uur in de kroeg zitten is in het algemeen toch de categorie tot 25 jaar. Daar zullen weinig gewone abonnementshouders tussen zitten, uitgezonderd misschien wat mensen met een dalvoordeel.

Het risico dat mensen de laatste trein om 2 uur een risico vinden zie ik niet zo. Volgens NS gaat het vooral om reizigers op de korte afstand wat in de Brabantse situatie betekent dat ze met de nachttrein er bij het volgende station al weer uitgaan.

Los daarvan vind ik niet dat de overheid nachttreinen moet gaan subsidieren terwijl er tegelijkertijd op heel veel plaatsen het OV overdag wordt opgedoekt wegens bezuinigingen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door SLToilet »

Best jammer om te horen eigenlijk dat het nachtnet in Brabant waarschijnlijk versoberd wordt, zeker omdat het niet de eerste keer is dat de nachttrein na 2 uur zijn geschrapt in Brabant (ook in 2013 en op een eerder tijdstip al tussen donderdag/vrijdag). Maar als er weinig vraag is dan moet er geld bij dat er nu niet is. Maar zou het niet al best wat geld en personeel schelen om de treinen na 2 uur alleen binnen Brabant te laten rijden of misschien een uurtje minder? Of zoals Dennenboom schrijft, enkele eerdere treinen in te voegen op zaterdag en zondag (rond 5/6 uur enkele)? Nog een gek ideetje: ongeveer 1x/2 uur treinen tussen 2 uur en 7 uur op de nachten na vrijdag en zaterdag :P (waarschijnlijk ontoepasbaar maar misschien betere spreiding)?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door reisthijs »

Hainje schreef:Ja precies dit dus. Terwijl theater-/concertbezoekers m.i. de belangrijkste doelgroep zijn voor het nachtnet. Een beetje concert in de Bijlmerbierbak of de Kabelkubus duurt tot 23u. Het komt nog wel eens voor dat een concert wat uitloopt (sommige artiesten hebben er een handje van te laat te beginnen). Nou voordat je je jas etc dan hebt, ben je met een beetje pech een half uur verder. De laatste IC trein vanaf Amsterdam C naar Brabant vertrekt al om 23:37u en vanaf Bijlmer om 23:45u. Dat is dus te weinig marge. De meeste theaters in Amsterdam (dus niet die evenementenhallen in de Bijlmer) zitten naar mijn weten niet echt dicht bij het station. Dus zelfs al is de voorstelling om 23u stipt afgelopen, dan nog haal je de trein niet. En om nu te wachten tot de eerste nachttrein om 1:17u zou mij dan weer te ver gaan.
Als de eerste nachttrein al veel te laat is, dan lijkt de concertbezoeker toch niet de doelgroep van deze nachttreinen. Je hebt meer aan een iets latere laatste trein (die dan wel een soort nachttrein is geworden tegen te tijd dat je in Brabant bent.)

In dit voorbeeld zou het al schelen als de laatste reguliere IC van Amsterdam C naar Utrecht (met aansluiting op nachtnet Brabant) ook in Bijlmer zou kunnen stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Hainje »

reisthijs schreef:Als de eerste nachttrein al veel te laat is, dan lijkt de concertbezoeker toch niet de doelgroep van deze nachttreinen. Je hebt meer aan een iets latere laatste trein (die dan wel een soort nachttrein is geworden tegen te tijd dat je in Brabant bent.)
Van dit nachtnet niet nee, ik denk dat er veel meer vraag is naar vervoer in de vroege nacht dan in de late nacht en dan van dinsdag t/m zaterdag.
reisthijs schreef:In dit voorbeeld zou het al schelen als de laatste reguliere IC van Amsterdam C naar Utrecht (met aansluiting op nachtnet Brabant) ook in Bijlmer zou kunnen stoppen.
Je bedoelt dat de t3089 en de t3091 extra in Bijlmer stoppen en dat er een extra trein naar Brabant gaat vanuit Utrecht? Dat zou op zich nog wel een optie zijn, daar bedien je bezoekers aan de HMH & ZD uit de regio Ede/Arnhem/Nijmegen ook gelijk mee. Win-win dus! :P
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

@SLToilet
Alleen binnen Brabant rijden lijkt me weinig op te leveren omdat je dan beter betalende reizigers van/naar Schiphol verliest plus alle reizigers van/naar de grote steden in de Randstad. De inkomstenderving is dan waarschijnlijk minstens net zo groot als de besparing.

Vroeger beginnen lijkt misschien een optie, maar ik vrees dat 5.00 uur ook voor veel uitgaanders weer wat te veel van het goede is. Daarnaast gelden er links en rechts verplichte sluitingsuren waarop het feest om 2.00 of 3.00 uur is afgelopen.

Om de twee uur rijden is niet zo'n optie omdat nogal wat vaste kosten "op de wal" gemaakt moeten worden voor toezicht en beveiliging i.v.m. het zeer hoge percentage benevelde reizigers.

@reisthijs
Voor theater/concertbezoekers en ook voor luchtreizigers is het nadeel sowieso dat die treinen alleen op vrijdag en zaterdag rijden terwijl concerten, voorstellingen en vliegtuigen over de hele week zijn verdeeld. Die mensen hebben meer aan een dagelijkse trein die tussen 00.30 en 01.00 uur uit Schiphol, Amsterdam, Den Haag c.q. Rotterdam vertrekt.

Je opmerking over de laatste trein die niet in de Bijlmer is stopt terecht. Wel is het zo dat bij concerten in de Ziggo Dome of de Arena meestal vanaf 22.00 uur alle treinen stoppen in de Bijlmer, ook de laatste.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Je opmerking over de laatste trein die niet in de Bijlmer is stopt terecht. Wel is het zo dat bij concerten in de Ziggo Dome of de Arena meestal vanaf 22.00 uur alle treinen stoppen in de Bijlmer, ook de laatste.
Staat dat ook in de Reisplanner van NS? Want in de pdf-dienstregeling van NS staat het niet namelijk.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Suus »

Er wordt alleen extra gestopt op Bijlmer ArenA als daarvoor een verzoek is ingediend en NS daarmee akkoord is gegaan. Dan wordt het verwerkt in het dagplan en, omdat het vrij lang van te voren verwerkt kan worden, verschijnt het netjes tien dagen van te voren in de reisplanner.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

De meeste concerten zijn ver van te voren bekend en de aanpassingen in dienstregeling zijn ook redelijk standaard. Dat is dus allemaal makkelijk te regelen. Ik heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat er niet extra werd gestopt na een concert, ik neem aan dat Ziggo Dome en Arena inmiddels wel weten hoe ze dat met NS moeten afstemmen.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 25 nov 2014, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door reisthijs »

Er stoppen niet na alle concerten extra treinen. Wel stopt de s800 er altijd na 23:00.
Laatst gewijzigd door reisthijs op di 25 nov 2014, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

Het ging hier tot nu toe niet over extra treinen maar over reguliere treinen die extra stoppen. Extra treinen is een ander verhaal, die rijden meestal alleen bij mega-evenementen met 40.000 man of meer en dan nog lang niet altijd. Dat laatste is natuurlijk wel van belang als je nog na de laatste trein naar een bestemming buiten de Randstad wil.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Suus »

Voor een concert van Beyoncé willen bijvoorbeeld nog wel eens extra treinen stoppen terwijl bijvoorbeeld voor Toto dat niet het geval is. Het publiek is verschillend, ouder publiek neemt bijvoorbeeld vaker een hotel als ze een concert in de hoofdstad bezoeken (en er zit een Hampton naast het station voor dat soort gevallen) :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door reisthijs »

Frans F schreef:Het ging hier tot nu toe niet over extra treinen maar over reguliere treinen die extra stoppen.
Een reguliere trein die extra stopt wordt in de reisinformatie ook een extra trein genoemd :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

@Bee
De aanvangstijden zijn niet altijd het zelfde. Als er heel veel erg jong tienerpubliek verwacht wordt begint het vaak eerder en is het uiterlijk 22.00 of 22.30 afgelopen zodat die kinderen nog allemaal naar huis kunnen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef: @reisthijs
Voor theater/concertbezoekers en ook voor luchtreizigers is het nadeel sowieso dat die treinen alleen op vrijdag en zaterdag rijden terwijl concerten, voorstellingen en vliegtuigen over de hele week zijn verdeeld. Die mensen hebben meer aan een dagelijkse trein die tussen 00.30 en 01.00 uur uit Schiphol, Amsterdam, Den Haag c.q. Rotterdam vertrekt.
Dit soort treinen ben ik groot voorstander van :pos: Een goed begin zou al zijn om na 00:00 een s2600 van/naar Bergen op Zoom te hebben + een trein na 00:00 Roosendaal-Tilburg te laten rijden. Ook een extra sprinter na 00:00 uit Den Bosch naar Nijmegen is wenselijk,een sprinter die na 00:00 uit Venlo vertrekt naar Eindhoven mag er wat mij betreft ook bij.
Frans F schreef:@Bee
De aanvangstijden zijn niet altijd het zelfde. Als er heel veel erg jong tienerpubliek verwacht wordt begint het vaak eerder en is het uiterlijk 22.00 of 22.30 afgelopen zodat die kinderen nog allemaal naar huis kunnen.
Om 22:30 afgelopen,wat voor concerten zijn dat ? Zit nu in de categorie 1D en Miley Cyrus te denken,vaak worden deze kinderen door hun ouders naar het concert gebracht en is treinvervoer niet persé noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Hainje »

Volgens een maat van mij die bij de ZiggoDome werkt zijn concerten daar zo rond 23u afgelopen. Heb hem niet over uitzonderingen horen praten, dus het lijkt mij stug dat een specifiek soort concert eerder afgelopen is.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Om 22:30 afgelopen,wat voor concerten zijn dat ? Zit nu in de categorie 1D en Miley Cyrus te denken,vaak worden deze kinderen door hun ouders naar het concert gebracht en is treinvervoer niet persé noodzakelijk.
Klopt. Mijn dochter heeft bijv. kaartjes voor Ariana Grande gekocht en dat concert begint al om 19.00 uur zodat het om 22.00 afgelopen is. Maar de meeste concerten zijn wel uiterlijk rond 23.00 uur klaar tenzij ze te laat beginnen of uitlopen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Mr-W schreef:Om 22:30 afgelopen,wat voor concerten zijn dat ? Zit nu in de categorie 1D en Miley Cyrus te denken,vaak worden deze kinderen door hun ouders naar het concert gebracht en is treinvervoer niet persé noodzakelijk.
Klopt. Mijn dochter heeft bijv. kaartjes voor Ariana Grande gekocht en dat concert begint al om 19.00 uur zodat het om 22.00 afgelopen is. Maar de meeste concerten zijn wel uiterlijk rond 23.00 uur klaar tenzij ze te laat beginnen of uitlopen.
Leuk :pos: bij ons op school zijn er ook 2 die gaan en ook een paar gaan binnenkort naar Brussel naar 1D. In beide gevallen hebben ze ouders zo gek gekregen om hun per auto te brengen. Gaat jouw dochter met de trein of brengt een ouder het groepje naar de arena? (Ga er vanuit dat ze met een groepje vrienden gaat)
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 25 nov 2014, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten