"Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Re:

Bericht door Frans F »

Obus schreef: En verder kunnen er prima sprinters Gouda - Leiden blijven rijden, want de NS heeft die concessie gewonnen. Een knip in Alphen zou, zeker in de spits, niet erg verstandig van de NS zijn.
Dan zal NS ook voor het gedeelte Leiden-Alphen nieuw materieel moeten kopen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door reisthijs »

NS kan tussen Leiden en Alphen SLT of SNG inzetten. Die voldoen alleen niet aan de eisen die voor Gouda-Alphen worden gesteld.
Obus schreef:De ambitie van de provincie is vier treinen Leiden - Utrecht. Mooi hoor, maar volgens mij is de provincie geenszins bevoegd, tenzij ze met een zak met geld aan komen zetten.
Ja, wie een ambitie waar wil maken zal daar wat voor over moeten hebben. Als de provincie echt zo ambitieus is als ze zelf beweren komen ze dus met die zak geld.
Obus schreef:Tot slot. Voor een stoptrein is Ut - Ledn niet traag, voor een intercity wèl. Je moet de s8800 dus als een snelle stoptrein zien (wat dus geen verdere investering vergt) ipv een langzame intercity waaraan je miljarden gaat verspillen. Non merci.
Het maakt niet uit hoe je het ziet, de huidige verbinding is gewoon onder de maat. Niet eens zo zeer qua snelheid maar vooral qua frequentie en capaciteit. Op die laatste twee aspecten zou de focus van deze discussie moeten liggen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re:

Bericht door Obus »

reisthijs schreef:Het maakt niet uit hoe je het ziet, de huidige verbinding is gewoon onder de maat. Niet eens zo zeer qua snelheid maar vooral qua frequentie en capaciteit. Op die laatste twee aspecten zou de focus van deze discussie moeten liggen.
Het onderliggende punt is inderdaad de vraag of de verbinding onder de maat is. Jij vindt van wel, ik vind van niet. De frequentie is prima (twee keer per uur, in Duitsland zou men één keer per twee uur rijden), de capaciteit is voldoende (VIRM, DDZ). Desnoods koppel je nog een bak aan.
reisthijs schreef:Ja, wie een ambitie waar wil maken zal daar wat voor over moeten hebben. Als de provincie echt zo ambitieus is als ze zelf beweren komen ze dus met die zak geld.
Inderdaad. En dat laatste zie ik niet direct gebeuren.
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Re:

Bericht door Frans F »

reisthijs schreef:NS kan tussen Leiden en Alphen SLT of SNG inzetten. Die voldoen alleen niet aan de eisen die voor Gouda-Alphen worden gesteld.
Als je dus Leiden-Gouda doorgaand wil rijden zal er dus ook nieuw materieel voor het stuk Leiden-Alphen moeten komen.
SNG komt overigens sowieso veel te laat hiervoor.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Re:

Bericht door Frans F »

Obus schreef:
reisthijs schreef:Ja, wie een ambitie waar wil maken zal daar wat voor over moeten hebben. Als de provincie echt zo ambitieus is als ze zelf beweren komen ze dus met die zak geld.
Inderdaad. En dat laatste zie ik niet direct gebeuren.
De Provincie Brabant wil ook een kwartierdienst Eindhoven-Rotterdam met IC's maar wil er wel geen geld aan betalen. De luchtkastelen van Overijssel met bijv. IC's Zwolle-Enschede zijn hier al uitgebreid aan bod gekomen. Limburg wil IC's op Nijmegen-Roermond, maar geld er voor hebben ze niet. Idem dito in Groningen/Drenthe voor 6 treinen in de spits tussen Assen en Groningen. Het bestelt allemaal makkelijk op andermans kosten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door reisthijs »

Obus schreef:Het onderliggende punt is inderdaad de vraag of de verbinding onder de maat is. Jij vindt van wel, ik vind van niet.
Je bent hier de enige, zo lijkt het. Dit is niet voor niets een steeds weer terugkerende discussie.
Obus schreef:De frequentie is prima (twee keer per uur, in Duitsland zou men één keer per twee uur rijden),
Ik bespeur hier een drogreden.
Obus schreef:de capaciteit is voldoende (VIRM, DDZ). Desnoods koppel je nog een bak aan.
De treinen zijn vaak overvol in de spits en kunnen niet meer langer worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Re:

Bericht door Frans F »

reisthijs schreef:De treinen zijn vaak overvol in de spits en kunnen niet meer langer worden.
Hoezo overvol? Ik las hierboven gisteren nog dat op Leiden-Utrecht een 6-baks VIRM "bijna zitvol" is in de spits.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re:

Bericht door Obus »

reisthijs schreef:
Obus schreef:Het onderliggende punt is inderdaad de vraag of de verbinding onder de maat is. Jij vindt van wel, ik vind van niet.
Je bent hier de enige, zo lijkt het. Dit is niet voor niets een steeds weer terugkerende discussie.
Je spreekt jezelf tegen, volgens mij: als ik de enige zou zijn, waarom zou de discussie dan steeds weer terugkeren. Maar afijn, zelfs als iedereen in de sloot springt hoef ik het nog niet te doen? :P
reisthijs schreef:
Obus schreef:De frequentie is prima (twee keer per uur, in Duitsland zou men één keer per twee uur rijden),
Ik bespeur hier een drogreden.
Ik ook.
reisthijs schreef:
Obus schreef:de capaciteit is voldoende (VIRM, DDZ). Desnoods koppel je nog een bak aan.
De treinen zijn vaak overvol in de spits en kunnen niet meer langer worden.
Een 6-baks VIRM kan neem ik aan prima verlengd worden.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

Vanwege aanhoudende treinbotsingen op de twee kopsporen in Leiden Centraal zijn, als een van de maatregelen om meer schade in de toekomst te beperken, de stootbuffers enkele meters naar voren geplaatst. Daardoor is een trein van meer dan zeven bakken niet meer mogelijk op spoor 1 en 2 op Leiden Centraal. Aangezien dat nu het kortste perron is op de verbinding Leiden - Utrecht is dat nu maatgevend voor de treinen op dat traject.

Iets langere treinen zijn mogelijk indien in Leiden Centraal van spoor 4a wordt vertrokken, maar omdat je daarmee het treinverkeer uit Den Haag moet kruisen en omdat het voor reizigers een zeer ongebruikelijk vertrekspoor is doet men dat liever niet planmatig, maar ook dan loop je weer bijna direct tegen het probleem aan dat de perrons van Ldl en Bdg ook niet langer zijn dan acht bakken. Het perron van Alphen aan den Rijn is theoretisch geschikt voor tien bakken (al wordt het op het einde wel heel smal), dat van Woerden is nog langer.

Dus nee, de treinen kunnen niet langer dan ze nu zijn. Als er bovendien geen vervanging komt voor de spitstreinen tussen Alphen en Leiden op het moment dat de R-NET-treinen gaan rijden tussen Alphen en Gouda loop je op dat trajectdeel overduidelijk tegen de limieten aan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Re:

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:NS kan tussen Leiden en Alphen SLT of SNG inzetten. Die voldoen alleen niet aan de eisen die voor Gouda-Alphen worden gesteld.
Waarom zou de SNG niet aan die eisen voldoen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re:

Bericht door Obus »

Het moet volgens mij spiksplinternieuw materieel zijn van 2014 (?) of later.
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Re:

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef:Waarom zou de SNG niet aan die eisen voldoen?
Omdat dat veel te laat komt. Er moet eind 2016 nieuw materieel zijn voor de Rijn-Gouwe-lijn en daarom heeft Abellio inmiddels Flirts besteld bij Stadler.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Suus »

Er zijn ook wel een aantal specifieke eisen, zoals een R-NET uiterlijk en gratis WiFi.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Meltrain »

Vanaf eind 2018 zou SNG dus best op Gouda - Alphen kunnen rijden, mits ze in R-net kleuren zijn en WiFi hebben.
Wordt SNG sowieso niet voorzien van WiFi?
Hierdoor hoeft het materieel niet de beperkende factor voor een doorgaande dienst Gouda - Leiden te zijn. (Dat er genoeg andere redenen zijn om die doorgaande dienst niet aan te bieden, is iets anders.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door visgraat »

reisthijs schreef:
Obus schreef:Het onderliggende punt is inderdaad de vraag of de verbinding onder de maat is. Jij vindt van wel, ik vind van niet.
Je bent hier de enige, zo lijkt het. Dit is niet voor niets een steeds weer terugkerende discussie.
Ik vind de verbinding ook niet onder de maat. Het kan natuurlijk altijd beter, maar Leiden - Utrecht is zeker niet de belangrijkste verbinding in het HRN. Door de omgeving zijn investeringen voor verbeteringen relatief zeer prijzig, dus ligt het ook niet voor de hand om daar direct grote maatregelen te nemen, tenzij er echt noodzaak is. Die noodzaak zie ik niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Z2N »

Het is niet de belangrijkste, maar om aan de groeiende vervoersvraag te voldoen moet er wel capaciteitsuitbreiding komen, dit kan door langere treinen of door meer treinen, meer treinen betekent ook echter meer spoor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Suus »

Ik maak mij bij Leiden - Woerden toch eigenlijk nog het meeste zorgen over de ligging van het spoor. Zeker met SGM merk je dat de trein een flinke oplawaai krijgt bij het passeren van de spoorwegovergangen en ik vraag mij elke keer af hoe lang dat nog goed zal blijven gaan :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door nvdw »

Vroeg of laat kan het traject weer dicht omdat de boel dan zo ver is verzakt dat het moet worden opgehoogd, in elk geval op de plekken waar de hoogteverschillen te groot worden, zoals bij duikers, viaducten en spoorwegovergangen.

Maar de N11 laat al zien dat de staat bereid is die ergernis voor lief te nemen in plaats van de zaken in een keer goed aan te pakken door de handel te onderheien. Ook daar ontstaan na verloop van tijd (weer) enorme verkeersdrempels.

Zolang de frequentie 2x per uur blijft op de hele lijn met misschien 4x op Leiden-Alphen past het allemaal binnen de huidige infrastructuur. Mooi of charmant is het niet en de kans op vertraging is groter. Maar tussen Dordrecht en Gorinchem past ook net aan een kwartierdienst, is de gedachte waarschijnlijk...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Vinny »

Alphen a/d Rijn is een grote stad geworden. Ook de andere dorpen en steden langs de spoorlijn zijn gegroeid. Daarnaast neemt in de randstad de vervoersbehoefte per OV nog altijd toe. Ik snap de vraag naar uitbreiding van de treimdienst dus wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Bakpapier »

Je zou kunnen wachten tot het spoor zo verzakt is dat er geen trenen meer kunnen rijden, voordat je de boel eens goed onderheit Of je zou het gewoon nu al kunnen doen om de problemen voor te zijn. Het zijn hoge kosten, maar vroeg of laat komt de klap. De spoorlijn ligt er al bijna 150 jaar....
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Obus »

Ik heb al wel eens gepleit voor een noordtak naar Alphen a/d Rijn: via de bocht en het goederenspoor in de haven van Alphen langs Woubrugge en Roelofarendsveen aansluiten op de HSL. Je kan dan gemakkelijk de doorgaande spoorlijn Leiden - Utrecht voor een aantal jaren buiten dienst stellen zonder al te grote vervoersproblemen te veroorzaken. Niets doen heeft in ieder geval geen zin, de klap zal ooit wel komen ja.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Zugführer »

Een compleet nieuwe spoorlijn door een gebied dat voornamelijk weilanden bevat omdat je Utrecht-Leiden, volgens mij een geheel andere verbinding, wil verbeteren? Daar volg ik je even niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:Het zijn hoge kosten, maar vroeg of laat komt de klap. De spoorlijn ligt er al bijna 150 jaar....
Als die spoorlijn er al 150 jaar ligt zie ik niet in waarom dan pas nu een grote klap zou komen. Misschien kun je ook gewoon wat lichter materieel voor deze lijn aanschaffen. Het rijden met zware VIRM's is in dit verband ook niet zo handig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Z2N »

Als je alleen lichtere treinen neemt snij je wel al snel in de capaciteit van de treinen, en die capaciteit was nou net al nodig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: "Maak traject Leiden - Utrecht Centraal dubbelsporig"

Bericht door Zugführer »

Maar een kwartierdienst met lichtere treinen is wellicht aantrekkelijker dan de huidige halfuurdienst die tegen de grenzen van de capaciteit aan zit :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten