Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
17 november 2014
DEVENTER - Syntus is, in navolging van RET en GVB, als eerste streekvervoerder op 17 november begonnen met achteraf betalen voor de niet zakelijke reiziger.
Reizigers kunnen nu zonder saldo op de ov-chipkaart reizen en achteraf betalen. Ov-chipkaarthouders moeten zich hiervoor wel inschrijven. Deelnemers aan de proef betalen pas aan het einde van de maand de rekening voor de afgelegde kilometers via automatische incasso. Met de proef, die in ieder geval tot april 2015 loopt, wil Syntus antwoord krijgen op de vraag of hiermee het gemak voor reizigers wordt vergroot.
Bron
17 november 2014
DEVENTER - Syntus is, in navolging van RET en GVB, als eerste streekvervoerder op 17 november begonnen met achteraf betalen voor de niet zakelijke reiziger.
Reizigers kunnen nu zonder saldo op de ov-chipkaart reizen en achteraf betalen. Ov-chipkaarthouders moeten zich hiervoor wel inschrijven. Deelnemers aan de proef betalen pas aan het einde van de maand de rekening voor de afgelegde kilometers via automatische incasso. Met de proef, die in ieder geval tot april 2015 loopt, wil Syntus antwoord krijgen op de vraag of hiermee het gemak voor reizigers wordt vergroot.
Bron
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Toch vraag ik me af hoeveel mensen hier nu echt op zitten te wachten.
Iemand enig idee hoe populair dit inmiddels is bij RET en GVB?
Iemand enig idee hoe populair dit inmiddels is bij RET en GVB?
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Gezien het aantal klachten over de borg die op de chipkaart moet staan, denk ik dat er veel mensen wel blij mee zullen zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
De consumenten had vorige maand 2400 klachten gekregen over een periode van 3 maanden, dat is procentueel 0,0% procent van alle reizigers in die periode. En dan neem ik nog aan dat alle klachten van reizigers komen en niet van beroepsklagers die principieel tegen elektronische betaalsystemen zijn. Vandaar een beetje mijn vraag.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Tussen klagen en daadwerkelijk een klacht indienen zit wel een verschil natuurlijk.
Veel mensen klagen wel, maar doen dit niet bij zoiets als de consumentenbond.
Veel mensen klagen wel, maar doen dit niet bij zoiets als de consumentenbond.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Een paar belangrijke nadelen:
- het werkt niet i.c.m. abonnementen of voordeelproducten
- bij een overstap naar een andere vervoerder wordt opnieuw het instaptarief gerekend
- het werkt niet i.c.m. abonnementen of voordeelproducten
- bij een overstap naar een andere vervoerder wordt opnieuw het instaptarief gerekend
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Het is in ieder geval mooi dat er keuze is. Je kunt ook nog steeds op saldo blijven reizen als je dat fijner vindt.Frans F schreef:Toch vraag ik me af hoeveel mensen hier nu echt op zitten te wachten.
Iemand enig idee hoe populair dit inmiddels is bij RET en GVB?
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Dit was ook een van de problemen met de NS Businesscard. Waarom heeft dit de media niet gehaald?dennistd schreef:Een paar belangrijke nadelen:
- bij een overstap naar een andere vervoerder wordt opnieuw het instaptarief gerekend
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Buiten mensen om die daadwerkelijk klagen, kan ik alleen kijken naar wat ik verder opvang in mijn omgeving. Ik besef me dat dat niet representatief is, maar in mijn eigen omgeving zullen vooral de incidentele reizigers hier heel blij mee zijn. Hoogfrequente reizigers hoeven zich toch niet af te vragen hoeveel ze op de kaart moeten zetten, dat maken ze toch wel op.Frans F schreef:Toch vraag ik me af hoeveel mensen hier nu echt op zitten te wachten.
Iemand enig idee hoe populair dit inmiddels is bij RET en GVB?
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Het voordeel is gewoon dat je niet hoeft na te denken of je wel genoeg saldo hebt. Zeker als je van nood plotseling met het OV moet. Dan kun je gelijk instappen, achteraf wordt er afgerekend.
Voor de chauffeur heeft het als voordeel dat je geen passagiers hebt die zonder geld bij de bus staan.
Voor de chauffeur heeft het als voordeel dat je geen passagiers hebt die zonder geld bij de bus staan.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Dat probleem heb je met automatisch opladen ook niet en dat is allemaal wat simpeler dan rekeningen gaan sturen.gkw1969 schreef:Het voordeel is gewoon dat je niet hoeft na te denken of je wel genoeg saldo hebt. Zeker als je van nood plotseling met het OV moet. Dan kun je gelijk instappen, achteraf wordt er afgerekend.
Voor de chauffeur heeft het als voordeel dat je geen passagiers hebt die zonder geld bij de bus staan.
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Ik vraag me alleen af of er met dit product wel ingecheckt kan worden als het saldo negatief is. Met de Studenten-OV kan het namelijk niet (ook al is het in de gratis-reizen periode), en dat levert nog wel eens problemen op...gkw1969 schreef:Voor de chauffeur heeft het als voordeel dat je geen passagiers hebt die zonder geld bij de bus staan.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Als je achteraf betaalt reis je niet op saldo, dan zou de hoogte van het saldo toch niets uit hoeven maken?
(Met SOV reis je wel op saldo ook als is het gratis reizen.)
(Met SOV reis je wel op saldo ook als is het gratis reizen.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Waarom zou dat simpeler zijn?Frans F schreef:Dat probleem heb je met automatisch opladen ook niet en dat is allemaal wat simpeler dan rekeningen gaan sturen.gkw1969 schreef:Het voordeel is gewoon dat je niet hoeft na te denken of je wel genoeg saldo hebt. Zeker als je van nood plotseling met het OV moet. Dan kun je gelijk instappen, achteraf wordt er afgerekend.
Voor de chauffeur heeft het als voordeel dat je geen passagiers hebt die zonder geld bij de bus staan.
Bovendien heb je ook mensen die automatisch opladen niet fijn vinden omdat elke keer als je bij NS incheckt er weer geld van je rekening wordt gehaald door het hoge instaptarief, waardoor je heel veel geld op je kaart hebt en heel weinig op je rekening.
Ik heb juist meermaals gezien dat je in de gratis-reizen-periode van de SOV wel met een negatief saldo kunt inchecken.dennistd schreef:Ik vraag me alleen af of er met dit product wel ingecheckt kan worden als het saldo negatief is. Met de Studenten-OV kan het namelijk niet (ook al is het in de gratis-reizen periode), en dat levert nog wel eens problemen op...
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Er zijn niet zo heel veel mensen die zelfs nog geen €20 op hun bankrekening hebben staan. Om nou te beweren dat €20 "heel veel geld" is lijkt me toch wat erg overdreven. Zelfs een armlastige student geeft meer uit als hij een avondje gaat doorzakken. Ik heb het gevoel dat ook dit weer vooral een discussiepunt van principiële tegenstanders is.Meltrain schreef: Bovendien heb je ook mensen die automatisch opladen niet fijn vinden omdat elke keer als je bij NS incheckt er weer geld van je rekening wordt gehaald door het hoge instaptarief, waardoor je heel veel geld op je kaart hebt en heel weinig op je rekening.
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Nee, in dit geval niet. Het gaat namelijk om kosten die gemaakt worden om niets. En dan is elke euro er een te veel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Je moet alleen niet een ov chipkaart opgeven waar kortingsproduct op staat. dan krijg je je korting niet verrekend
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Reizen-op-rekening lijkt me in de toekomst juist veel meer mogelijkheden te bieden. Achteraf is het veel gemakkelijker om een dagelijkse 'price cap' (zoals in London) te berekenen, of om ingewikkelde combinaties van kortingsproducten goed te verrekenen. De mogelijkheden van de boordcomputer bij reizen op saldo zijn wat dat betreft redelijk beperkt, terwijl voor reizen op rekening de boordcomputer alleen een check-in en check-out aan TLS hoeft door te geven. TLS (/NS Business Card/etc.) hebben daarna alle tijd om de transacties door te rekenen.
Zie ook NS' Traject Vrij, daar bleek het ook eenvoudiger om achteraf reizen die buiten het abonnement gaan te berekenen in plaats van de berekening door de cico's te laten doen.
Zie ook NS' Traject Vrij, daar bleek het ook eenvoudiger om achteraf reizen die buiten het abonnement gaan te berekenen in plaats van de berekening door de cico's te laten doen.
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Misschien is het beter eens wat minder onzinnige reisproducten te verzinnen en het tarievenhuis eenvoudiger te maken.Geert schreef:Reizen-op-rekening lijkt me in de toekomst juist veel meer mogelijkheden te bieden. Achteraf is het veel gemakkelijker om een dagelijkse 'price cap' (zoals in London) te berekenen, of om ingewikkelde combinaties van kortingsproducten goed te verrekenen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Maar die kan nu juist weer niet overweg met een combinatie met kortingsproducten of daltarief gaan rekenen als je je buiten-trajectdeel pas na 9.00 aflegt maar daarvoor al op je abonnement reisde.Geert schreef:Zie ook NS' Traject Vrij, daar bleek het ook eenvoudiger om achteraf reizen die buiten het abonnement gaan te berekenen in plaats van de berekening door de cico's te laten doen.
De potentiële voordelen van achteraf betalen worden dus nog lang niet allemaal benut, waarbij ook in dit geval vooral wordt gedacht vanuit wat voor de vervoerder handig is. Eigenlijk met de laagste prijsgarantie als enige afwijking daarop, da´s wel een positief aspect van het achteraf betalen wat gelijk voordeel voor de klant oplevert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Geert zegt ook niet dat alle opties worden benut. Er wordt achter de schermen wel gewerkt aan andere, ook voor reizigers interessante, opties die mogelijk zijn bij reizen-op-rekening. Bovendien wordt het reizen over de 9-uursgrens overdreven, je moet flinke afstanden reizen om (veel) goedkoper te zijn door je reis in twee delen te knippen. Dat komt doordat je opnieuw een instaptarief moet betalen en je degressie verliest. Ik vermoed dat veel reizigers dat niet door hebben gehad en enkel druk waren met het regelen van korting.
@Frans F: Juist met reizen op rekening kan het tarievenhuis ook op de schop, want opeens kan in de backoffice rekening gehouden worden met grensproblemen zoals regiodalkorting (zie problemen Arriva/Breng op lijn 99 elders op het forum). Ook de producten waar ik aan refereerde in de eerste alinea zijn landelijk geldig.
@Frans F: Juist met reizen op rekening kan het tarievenhuis ook op de schop, want opeens kan in de backoffice rekening gehouden worden met grensproblemen zoals regiodalkorting (zie problemen Arriva/Breng op lijn 99 elders op het forum). Ook de producten waar ik aan refereerde in de eerste alinea zijn landelijk geldig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Maar dat is precies de situatie die ik niet bedoelde, ik had het over de overgang tussen op traject reizen en daarbuiten reizen waarbij het bij TrajectVrij ook niet gebeurd. Daarbij verlies je immers geen degressie en kan het wel degelijk veel schelen (40% dus )Freek schreef:Bovendien wordt het reizen over de 9-uursgrens overdreven, je moet flinke afstanden reizen om (veel) goedkoper te zijn door je reis in twee delen te knippen. Dat komt doordat je opnieuw een instaptarief moet betalen en je degressie verliest.
Praktijkvoorbeeldje: als ik van Amersfoort naar Zeeland wil ben ik er een half uur eerder en 40% goedkoper als ik de trein van 8.56 uur kan nemen (dus voor 8.55 incheck) uit Amersfoort, vervolgens tot Utrecht op m´n TrajectVrij reis en na Utrecht de reis na de 9-uursgrens voortzet buiten het abonnementstraject.
Voor Amersfoort - Amsterdam geldt iets soortgelijks (kwartier eerder aankomen en korting i.p.v. vol tarief), waarbij het kromme zelfs is dat bij een TrajectVrij met mijn traject (Amf-Ut) de prijs al via Utrecht wordt berekend i.v.m. de laagste prijs garantie, maar ik vol tarief betaal omdat de trein nu eenmaal om 8.56 uur vertrekt en ik gelijk buiten het traject zit op de snelste route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
Dat soort situaties kan ook een backoffice niet uitrekenen tenzij je extra in- en uitcheckt. Ze weten immers niet met welke treinen en via welke route je reist.Daniel schreef: Praktijkvoorbeeldje: als ik van Amersfoort naar Zeeland wil ben ik er een half uur eerder en 40% goedkoper als ik de trein van 8.56 uur kan nemen (dus voor 8.55 incheck) uit Amersfoort, vervolgens tot Utrecht op m´n TrajectVrij reis en na Utrecht de reis na de 9-uursgrens voortzet buiten het abonnementstraject.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Achteraf betalen bij vervoerder Syntus
In het geval van TrajectVrij maakt de route niet uit: je betaald altijd voor de goedkoopste dus dat is ook de route waarop je de kortingsgrenzen zou moeten bepalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten