Mag ik even kwijt #12

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Geert »

Wat gebeurt er dan met eventueel saldo wat er op staat? :?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Aking »

Volgens mij staat er geen saldo op maar is het een sleutelpas :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Geert »

Maar ik heb er saldo op gezet om in het weekend ook te kunnen reizen... :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Suus »

Een sleutelpas is een anonieme chipkaart met twee producten erop (student week en korting week), en is ook gewoon op te laden bij de automaat: sterker nog, als je dat niet zou doen is de kaart na een reis in het weekend niet te gebruiken, omdat het saldo dan negatief is vóór inchecken. Zover ik weet is het wel mogelijk om eventueel saldo op de kaart terug te krijgen, maar alleen als het meer dan vijf euro is en het kost dan 2,50 administratiekosten. Daarvoor bestaat (als ik mij niet vergis) een formulier voor die af te halen is bij een verkooppunt.

Voor een gewone anonieme chipkaart is het overigens niet mogelijk er reisproducten met een geldigheidsduur langer dan 24 uur op te laden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door tsov »

STF schreef:De praktijk zal zijn dat je er nooit komt. :P
Zo gaat het bij mij vaak wel, als je ergens dichtbij of tegenover woont kom je er echt nooit.
Precies, nog nooit geweest daar :P Net als dat ik in Rome alle musea zo'n beetje heb gezien, maar nog nooit in het Anne Frankhuis ben geweest...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Chauf21 »

Wanneer er meerdere producten op een kaart staan, wordt éérst een abonnement geactiveerd, dán eventuele reisproducten en dán reizen op saldo. Een OV-studentenchipkaart met een negatief saldo voor reizen op saldo kan doordeweeks dus gewoon gebruikt worden. Alleen op dagen waarop de studentenkaart niet geldig is, kan er niet worden ingecheckt/komt de student voor een dicht poortje te staan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Suus »

Jammer genoeg zit er een fout in zowel gewone als tijdelijke studentenkaarten dat dan niet het bericht over te weinig saldo verschijnt, maar dat de kaart ongeldig is. Dat probleem blijft nu in ieder geval tot 2014 spelen, want dan zijn pas alle studentenkaarten met deze fout niet meer te gebruiken :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef:Wanneer er meerdere producten op een kaart staan, wordt éérst een abonnement geactiveerd, dán eventuele reisproducten en dán reizen op saldo. Een OV-studentenchipkaart met een negatief saldo voor reizen op saldo kan doordeweeks dus gewoon gebruikt worden.
Dat vraag ik me dus af. :?
Ik heb een abonnement op mijn OV-Chipkaart, maar toen ik tijdelijk (door een foutje bij de RET) een negatief saldo had, kon ik toch echt niet in- en uitchecken hoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Daniel »

En ook bij de ouderen die gratis reizen hadden was het nodige over dit probleem te horen. Daarvan waren er ook een aantal die ineens niet meer konden inchecken op een tijd dat ze wel gratis reizen hadden doordat het saldo negatief geworden was door een reisje voor 9.00 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Suus »

Maar een (ster)abonnement is dan weer iets anders dan een vrij reizen product. Bij vrij reizen wordt er ook geen borg ingehouden, omdat er zowieso niet betaald hoeft te worden. Bij een abonnement kan je buiten je gebied komen en dus wordt daar wel borg ingehouden. Blijf je binnen het gebied, dan krijg je wel de volledige borg terug en betaal je uiteindelijk niets. Maar omdat de limiet is gesteld op vier euro in de min, kan je bij een negatief saldo dan zelfs met een abonnement niet inchecken. Tenslotte weet de computer vooraf niet waar jij weer uit gaat checken.

Voorbeeld wat ik er vaak bij gebruik. Stel, je hebt een twee sterren-abonnement op zone 5300 (Rotterdam Centrum), dus je kan ook naar aanliggende zones met dat abonnement reizen. Als je dan een keer verder reist, naar bijvoorbeeld de Alexanderpolder, dan kom je buiten het gebied van je abonnement (eerste zonegrens tussen Voorschoterlaan en Kralingse Zoom, tweede zonegrens tussen Capelsebrug en Schenkel) en dan betaal je dus vanaf Capelsebrug het normale kilometertarief van 0,115 euro.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 08 feb 2009, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door tsov »

Iets wat ik me nu bedenk: Stel je zit in een grensoverschrijdende buslijn, bijvoorbeeld lijn 42 van Breskens naar Brugge. Nu geldt de strippenkaart/OV tot aan de grens, wil je verder dan moet je een kaartje kopen volgens Belgisch tarief. Moet dan straks iedereen uitchecken bij de grens, of kun je ook het Belgische deel betalen, of moet je nog steeds een kaartje kopen voor het verdere traject en registreert-ie in/uitchecks in België als "Sluis, Grens"?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Jammer genoeg zit er een fout in zowel gewone als tijdelijke studentenkaarten dat dan niet het bericht over te weinig saldo verschijnt, maar dat de kaart ongeldig is. Dat probleem blijft nu in ieder geval tot 2014 spelen, want dan zijn pas alle studentenkaarten met deze fout niet meer te gebruiken :(
Hmm.. Ik kon afgelopen dinsdag met m'n OV-studentenweekchipkaart met een negatief reissaldo nog steeds inchecken ;) Maar maakt verder niet uit. In het weekend werkt het dan niet en is opladen alsnog nodig, maar da's logisch.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Suus »

Ja, dat is het probleem ook niet. Maar als je met een negatief saldo op een weekkaart in het weekend incheckt, krijg je niet "te laag saldo opladen aub" te zien, maar "kaart ongeldig". Terwijl je gewoon een te laag saldo hebt. Doordeweeks heb je daar geen last van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Karl »

Zojuist heb ik met de metro gereisd met een studentenkaart (week), ik had vrijdag saldo opgeladen, maar nu stond er 'kaart ongeldig', maar het poortje ging wel open en uitchecken ging ook....
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Suus »

Okee, nu wordt het echt een vaag verhaal :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Karl »

Bee schreef:Okee, nu wordt het echt een vaag verhaal :?
Als ik er aan denk, zal ik morgen eens naar m'n tien laatste reizen (en afgeschreven saldo) kijken...
Het is een spectrum.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Reiziger Delft »

Bee schreef:student week en korting week
Nog een vraagje hierover: ik heb een weekend-OV en op de OV-chipkaart staan de producten:

-Studenten OV-chipkaart weekend
-Studentenkaart korting weekend

Ik had al een mailtje gestuurd naar de klantenservice of dit klopte. Het lijkt me logischer dat ik ''studentenkaart korting week'' zou hebben. Ik kreeg echter een mailtje terug met excuses dat ik m'n OV-chipkaart nog niet gekregen had. :x Lezen is blijkbaar lastig.

Maar het klopt dus gewoon zo?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Ruben »

Ik las hier ergens dat week-OV's "korting week" erop hebben staan; kennelijk is dat product dus vernoemd naar het type OV, ipv het tijdsgebonden kortingsmoment.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door ODRAIL »

Mag ik even kwijt: Dat het vandaag 41 Jaar geleden is dat de Metro in Rotterdam ging rijden. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Suus »

Reiziger Delft schreef:
Bee schreef:student week en korting week
Nog een vraagje hierover: ik heb een weekend-OV en op de OV-chipkaart staan de producten:

-Studenten OV-chipkaart weekend
-Studentenkaart korting weekend
Ja, dat klopt. Toen ik dat vorige week ook voor de eerste keer uitlas bij een oplaadautomaat bij een weekkaart (waar dus bij beide week staat) vond ik dat ook raar, maar het klopt gewoon, ik heb vele transactiebonnen gezien afgelopen weekend en die naast de reductietabel gehouden waarbij de bedragen overeen kwamen.

De helpdesk van de Studentenchipkaart wordt helemaal plat gebombardeerd door vragen over wanneer studenten hun kaart krijgen en er is eigenlijk niemand die dat helemaal serieus neemt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door mb90 »

Vandaag meegemaakt bij 2 klasgenoten die nog geen OV-Chipkaart hadden. Na hun reis met de strippenkaart willen ze op Schiedam Centrum 2 anonieme OV-Chipkaarten halen met 5 euro reistegoed erop. Die krijgen ze mee voor € 12,50, alleen krijgen ze een tijdelijke studenten OV-Chipkaart mee. :shock: Aangezien ze nog geen 18 zijn hebben ze daar nog geen recht op, maar toch reizen ze nu gratis. Niet hun fout, dus het lijkt mij dat als er controle is (een kans van 1 op 100), ze geen boete krijgen. In ieder geval zijn er 2 fans van de OV-Chipkaart bij.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Ruben »

Met boetes werkt het niet zo dat je onbegrensd kan doen alsof je neus bloedt, dus bij een controle moeten ze geluk hebben dat men niet naar de gewone OV-studentenkaart vraagt als bewijs.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Chauf21 »

Daarbij een sleutelpas OV-studentenchipkaart is alleen geldig in combinatie met de kaart zelf. Ik weet niet of het ook op die tijdelijke dingen staat, maar doen of je neus bloedt zal bij een controle niet mogen werken. Je bent als reiziger nog steeds zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs. Dat hebben die klasgenoten nu niet.
Karl schreef:
Bee schreef:Okee, nu wordt het echt een vaag verhaal :?
Als ik er aan denk, zal ik morgen eens naar m'n tien laatste reizen (en afgeschreven saldo) kijken...
Als je een account hebt/aanmaakt bij http://www.ov-chipkaart.nl, kan je ook de laatste reizen en saldomutaties bekijken.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door Dubbele P »

Vanmiddag na stage even bij een Plus in Heerlen naar binnen gelopen, waar me opviel dat elk product in de hele winkel een digitaal display had met de prijs. Ook was de prijs per kilo/stuk/liter vermeld en bij een nieuw product knipperde 'Promo' in het rood op het schermpje. Ik had nog nooit een supermarkt met digitale prijsdisplays gezien! :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #12

Bericht door webguy »

Dat heeft Hoogvliet ook, maar niet de promo dingetjes ;) Alleen zit die winkel niet echt in jou hoek van het land denk ik.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten