Phileas-bouwer APTS failliet

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Z2N »

Bedrijf achter Phileas-bussen failliet verklaard
Het Helmondse bedrijf Advanced Public Transport Systems is woensdag failliet verklaard. APTS maakt de Phileas-bussen die onder andere in Eindhoven rijden en is onderdeel van de VDL Groep. Het faillissement is aangevraagd door de drie aandeelhouders: bussenbouwer VDL, ICT-bedrijf Simac en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). De rechtbank in Den Bosch heeft advocaat Jaap van der Meer uit Best aangesteld als curator.

Betalingen
VDL laat weten dat het faillissement van bouwer APTS komt door diverse verliesgevende projecten, omdat betalingen uitbleven. Er was geen zicht op verbetering, aldus een woordvoerster. VDL probeert voor de 15
personeelsleden werk te vinden.

De Phileas werd de tram van de 21e eeuw genoemd. De bus werkte met een virtueel geleidingssysteem. De Phileas rijdt in Eindhoven, Istanbul en Douai (Frankrijk).

Bron
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Frans F »

Tja, bussen voor de prijs van een tram.
Dat gaat natuurlijk niet werken.
Deze grap heeft trouwens wel bakken aan OV-gelden en aan subsidie van EZ gekost.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Hainje »

Het idee was mooi,de uitwerking wat minder. Mag geen verrassing zijn dit faillissement. Hopelijk kunnen de werknemers wel snel elders aan de slag.
🍉
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Obus »

De Phileas was een prestigeproject dat er glamoureus uitzag op de tekentafel, maar in de praktijk de Eindhovense Fyra bleek te zijn. Tja, beste bestuurders, had dan maar eens goed opgelet tijdens je studie bestuursonkunde.
De mortuis nil nisi bene
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door JWM »

Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door koekje »

JWM schreef:Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?
Geen directe gevolgen maar wel indirect. Tenzij de Phileas bussen die in Eindhoven rijden eigendom zijn van APTS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Hainje »

Volgens mij zijn ze wel eigendom van APTS omdat het in eerste instantie als proef bedoeld was. Maar het zou mij niets verbazen als enkele APTS-medewerkers zolang de concessie voor Hermes nog loopt in dienst komen bij VDL puur voor het noodzakelijke onderhoud van deze bussen.

Wellicht dat huibf of Hans ons hierover op korte termijn meer kan vertellen.
🍉
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Jasper073 »

Waren deze bussen in Eindhoven niet keer omgebouwd naar schoon Diesel of LPG motor ???
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Frans F »

JWM schreef:Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?
Zijn die sowieso niet langzamerhand aan het eind van hun levensduur?
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door koekje »

Paar jaar geleden hebben die dingen gloednieuwe dieselmotoren gekregen Frans.... Lijkt mij niet dan.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door huibf »

De bussen zijn van SRE zoals ik heb begrepen.
Van APTS in iedergeval niet, dan zouden ze vanaf morgen niet meer mogen rijden.

De bussen zijn 11 jaar oud als ik me niet vergis. De proto zelf 13.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
JWM schreef:Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?
Zijn die sowieso niet langzamerhand aan het eind van hun levensduur?
koekje schreef:Paar jaar geleden hebben die dingen gloednieuwe dieselmotoren gekregen Frans.... Lijkt mij niet dan.
Technisch zijn de phileassen allang afgeschreven,ze kampen regelmatig met storingen.
Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat dit APTS failliet is,nu kan de MRE of de provincie de eis voor tramachtige bussen loslaten voor de HOV-lijnen bij de nieuwe concessie voor de regio Eindhoven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Suus »

In Amsterdam rijden er ook nog twee van die dingen met een brandstofcel, geen idee of ze nog rijden. Ik heb er laatst in ieder geval nog eentje in garage noord zien staan dus aanwezig zijn ze nog wel.

Zie http://www.gvb.nl/overgvb/brandstofcelb ... fault.aspx
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Hans »

Bee schreef:In Amsterdam rijden er ook nog twee van die dingen met een brandstofcel, geen idee of ze nog rijden. Ik heb er laatst in ieder geval nog eentje in garage noord zien staan dus aanwezig zijn ze nog wel.

Zie http://www.gvb.nl/overgvb/brandstofcelb ... fault.aspx
Sterker nog, daar gaat iets mee gebeuren. Tenminste.... als dat nu nog doorgaat.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Hans »

Mr-W schreef:
Frans F schreef:
JWM schreef:Gaat dit nog gevolgen hebben voor de bussen die nu rondrijden?
Zijn die sowieso niet langzamerhand aan het eind van hun levensduur?
koekje schreef:Paar jaar geleden hebben die dingen gloednieuwe dieselmotoren gekregen Frans.... Lijkt mij niet dan.
Technisch zijn de phileassen allang afgeschreven,ze kampen regelmatig met storingen.
Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat dit APTS failliet is,nu kan de MRE of de provincie de eis voor tramachtige bussen loslaten voor de HOV-lijnen bij de nieuwe concessie voor de regio Eindhoven.
Ik neem aan dat je SRE bedoeld met MRE.
En waarom zouden ze de eis voor tramachtige bussen loslaten bij een nieuwe concessie? Dat stukje slaat totaal niet op Phileas!!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Mr-W »

Nee ik bedoel Metropool Regio Eindhoven de nieuwe naam ipv Stadsregio Eindhoven.
De tramachtige bus is een eis vanwege het prestige project HOV en om VDL/ATPS te sponsoren met bedenkelijke subsidies en slaat wel degelijk op de Phileas. (Maar ook op elektrisch of waterstof Citea's)
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Hans »

Mr-W schreef:Nee ik bedoel Metropool Regio Eindhoven de nieuwe naam ipv Stadsregio Eindhoven.
De tramachtige bus is een eis vanwege het prestige project HOV en om VDL/ATPS te sponsoren met bedenkelijke subsidies en slaat wel degelijk op de Phileas. (Maar ook op elektrisch of waterstof Citea's)
En dat probeer ik te zeggen, die eis slaat dus niet op het zeker moeten aanschaffen van iets dergelijks als Phileas gebouwd door VDL/APTS. Er zijn meer tramachtige bussen! Kijk maar eens naar wat in Groningen rond rijdt bijvoorbeeld..... dat vindt men al traanachtig.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door huibf »

Hans schreef:
Mr-W schreef:Nee ik bedoel Metropool Regio Eindhoven de nieuwe naam ipv Stadsregio Eindhoven.
De tramachtige bus is een eis vanwege het prestige project HOV en om VDL/ATPS te sponsoren met bedenkelijke subsidies en slaat wel degelijk op de Phileas. (Maar ook op elektrisch of waterstof Citea's)
En dat probeer ik te zeggen, die eis slaat dus niet op het zeker moeten aanschaffen van iets dergelijks als Phileas gebouwd door VDL/APTS. Er zijn meer tramachtige bussen! Kijk maar eens naar wat in Groningen rond rijdt bijvoorbeeld..... dat vindt men al traanachtig.
SRE bestaat nog zo'n 34 dagen, daarna wordt de inderdaad MRE (2014 was een overgangsjaar)
Dat groene van SRE wordt wat paarsig. De website is wat betreft technische structuur identiek.

Vergeet echter niet dat wat betreft het OV het MRE de taken NIET overneemt. MRE is een minder officiële tak !
Onlangs, is pas definitief besloten dat de stadsregio's ophouden te bestaan. m.u.v. de 3 regio's in de Randstad. Deze worden wat anders opgedeeld maar blijven bestaan in 2 nieuwe.

Dus SRE, SAN, Utrecht en Twente worden afgeschaft.

Er is overigens een overgangsjaar in 2015 voor het SRE wat betreft het OV. Dit omdat het kabinet keer op keer een besluit uitstelde en dus niet zomaar even op 1 januari kan worden overgedragen naar de Provincie.
De nieuwe concessie wordt tot nader order wel gewoon door SRE gedaan.
Bedenk dat SRE 4 man heeft voor het OV. De provincie ruim 30... (het gebied is niet 7,5 keer groter)

De bus die geeist wordt hoeft zeker geen Phileaslook te hebben. m.a.w. wat wielkappen rondom doet al veel !
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Bedenk dat SRE 4 man heeft voor het OV. De provincie ruim 30... (het gebied is niet 7,5 keer groter)
Ik dacht dat van die 30 man de helft moest afvloeien (of al afgevloeid is).
Laatst gewijzigd door Frans F op do 27 nov 2014, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Obus »

De mortuis nil nisi bene
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door robert55 »

volgens mij stond er vanochtend nog tram op wielen :)
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Carlos0_0 »

Toch wel jammer heb ze een keer in Eindhoven gezien(nooit ingezeten), vond voorkant niet helemaal mooi maar vanaf zijkant toch mooie bussen om te zien.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door Hainje »

Ze blijven nog wel even rijden, dus als je slim bent ga je binnenkort een keertje naar Eindhoven om een ritje te maken. :)
🍉
maximaal
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 15:49
Locatie: Eindhoven

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door maximaal »

Een drama dit wonder op wielen, staat vaak stil wegens pech op route,(aandrijfassen die kapot gaan, wielen die eraf lopen).
Voor de chauffeurs ook geen fijne bus om mee te rijden.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Phileas-bouwer APTS failliet

Bericht door n-evo »

Hainje schreef:Ze blijven nog wel even rijden, dus als je slim bent ga je binnenkort een keertje naar Eindhoven om een ritje te maken. :)
In Amsterdam hebben we ook paar van die afschuwelijk lelijke bussen rondrijden. Op waterstof.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten