Trein Groningen - Leer
Re: Trein Groningen - Leer
Anderhalf uur is de ambitie inderdaad met de sneltrein, maar dat lijkt mij wel erg krap te worden ook. Denk dat dat uiteindelijk zo'n twee uur wordt. Maar dat vind ik nog steeds geen slecht resultaat.
Re: Trein Groningen - Leer
Er valt ook nog erg veel te winnen tussen Leer en Oldenburg, maar voordat je daar de benodigde investeringen losgekregen hebt in Duitsland -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Bij de Carl-von-Ossietzky-Universität wordt een nieuw station gebouwd die op 14 december 2014 open zou gaan, maar dat is afgezegd.
Zien jullie trouwens iets leuks op de foto?
Zien jullie trouwens iets leuks op de foto?
Re: Trein Groningen - Leer
Dat sein stond niet op de tekening van het perron zeker? ;)
Re: Trein Groningen - Leer
Dat nieuwe station in Oldenburg zal alleen door de Regio-S-Bahn bediend worden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Groningen - Leer
Sterker nog, het is al bijgesteld naar twee uur, omdat dit meer realistisch en nog redelijk betaalbaar is.Kevster schreef:Anderhalf uur is de ambitie inderdaad met de sneltrein, maar dat lijkt mij wel erg krap te worden ook. Denk dat dat uiteindelijk zo'n twee uur wordt. Maar dat vind ik nog steeds geen slecht resultaat.
Tsja, als DB Netze winst maakt, dan weet je wel dat investeringen op een vrij laag pitje staan of dat je als regionale overheid of vervoerder stevig bij moet dragen wil je iets voor elkaar krijgen.Bee schreef:Er valt ook nog erg veel te winnen tussen Leer en Oldenburg, maar voordat je daar de benodigde investeringen losgekregen hebt in Duitsland -o-
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Trein Groningen - Leer
Men is bij de provincie Groningen wel vastberaden om de reistijd te verkorten. De eerste stap is de aanpassing van het traject Zuidbroek-Winschoten (kortere seinafstand, extra perron Winschoten) om de sneltrein Winschoten-Groningen(-Leeuwarden) vanaf 2017 mogelijk te maken. Kosten: 25 miljoen euro.
In de jaren daarna moet die sneltrein gaan doorrijden naar Leer en Bremen. Hoe? Geen idee. Een rijpad tot Winschoten-Leer vrijmaken zal al een hele opgave zijn en waarschijnlijk infra-uitbreiding vragen.
Tweede vraag is de integratie van de trein tussen Leer en Bremen in het Duitse netwerk. Denk bijvoorbeeld aan de acceptatie van kaartsoorten. En wie gaat de exploitatiekosten van het traject Leer-Bremen betalen? De Provincie Groningen? Ik denk eigenlijk dat het doorrijden voorbij Leer überhaupt weinig kans van slagen heeft en dat die sneltrein gewoon in Leer zal eindigen, met aansluiting op de Duitse IC. Maar dan een kwartiertje sneller dan nu.
In de jaren daarna moet die sneltrein gaan doorrijden naar Leer en Bremen. Hoe? Geen idee. Een rijpad tot Winschoten-Leer vrijmaken zal al een hele opgave zijn en waarschijnlijk infra-uitbreiding vragen.
Tweede vraag is de integratie van de trein tussen Leer en Bremen in het Duitse netwerk. Denk bijvoorbeeld aan de acceptatie van kaartsoorten. En wie gaat de exploitatiekosten van het traject Leer-Bremen betalen? De Provincie Groningen? Ik denk eigenlijk dat het doorrijden voorbij Leer überhaupt weinig kans van slagen heeft en dat die sneltrein gewoon in Leer zal eindigen, met aansluiting op de Duitse IC. Maar dan een kwartiertje sneller dan nu.
Re: Trein Groningen - Leer
In 1978 was de laatste trein van Leer naar Groningen in 62 minuten, maar ja; Winschoten - Groningen was toen nonstop. De huidige stoptrein doet daar 10 minuten meer over.
Re: Trein Groningen - Leer
De stoptrein wordt op de momenten dat de sneltrein rijdt afgekapt in Winschoten. Tevens kruisen de sneltreinen elkaar in Winschoten. Ten oosten van Winschoten wijzigt de dienstregeling dus feitelijk niet aangezien de huidige treinen naar Leer/Nieuweschans ook al kruisen in Winschoten.
In de tijd gezien zal je het volgende proces gaan zien in Winschoten op het moment dat de sneltreinen rijden en doorrijden naar Leer:
1. Stoptrein uit Groningen komt aan op spoor 1
2. Sneltreinen uit Nieuweschans en Groningen komen binnen op spoor 2A en spoor 2B.
3. Sneltreinen vertrekken na elkaar via een kruisende beweging via spoor 3.
4. Stoptrein naar Groningen vertrekt vanaf spoor 1.
In de tijd gezien zal je het volgende proces gaan zien in Winschoten op het moment dat de sneltreinen rijden en doorrijden naar Leer:
1. Stoptrein uit Groningen komt aan op spoor 1
2. Sneltreinen uit Nieuweschans en Groningen komen binnen op spoor 2A en spoor 2B.
3. Sneltreinen vertrekken na elkaar via een kruisende beweging via spoor 3.
4. Stoptrein naar Groningen vertrekt vanaf spoor 1.
Re: Trein Groningen - Leer
Misschien kunnen de Groningers het wel betalen uit de schadevergoeding voor de trillingen in de grond uit Den Haag. En twee uur lijkt mij overigens ook al krap, of je moet echt forse investeringen doen. Komt er bovenleiding e.d.? Het blijft in ieder geval een leuke droom.ov'tje schreef:Sterker nog, het is al bijgesteld naar twee uur, omdat dit meer realistisch en nog redelijk betaalbaar is.Kevster schreef:Anderhalf uur is de ambitie inderdaad met de sneltrein, maar dat lijkt mij wel erg krap te worden ook. Denk dat dat uiteindelijk zo'n twee uur wordt. Maar dat vind ik nog steeds geen slecht resultaat.Tsja, als DB Netze winst maakt, dan weet je wel dat investeringen op een vrij laag pitje staan of dat je als regionale overheid of vervoerder stevig bij moet dragen wil je iets voor elkaar krijgen.Bee schreef:Er valt ook nog erg veel te winnen tussen Leer en Oldenburg, maar voordat je daar de benodigde investeringen losgekregen hebt in Duitsland -o-
De mortuis nil nisi bene
Re: Trein Groningen - Leer
Of ze het doel halen is inderdaad zeer de vraag maar als uit het nastreven van dat doel al een forse verbetering komt hoor je mij niet klagen.
Re: Trein Groningen - Leer
Ik vind in ieder geval dat Groningen - Leer terug moet naar max. een uur reistijd per sneltrein. Dat lijkt mij echt niet onmogelijk en dat geeft al een veel betere verbinding richting Bremen. Ik betwijfel of er veel reizigers de hele rit van de verbinding Groningen - Bremen zouden blijven zitten overigens. Als blijkt dat er veel lokaal verkeer plaats gaat hebben tussn Duitse plaatsen zoals Leer en Bremen kun je de DB het beter zelf uit laten zoeken daar en gewoon een flink verbeterde aansluiting gaan bieden (en eindelijk eens afspraken maken over die autotreinen bij Leer).
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Trein Groningen - Leer
is het niet goedkoper om de huidige Fernbus te gebruiken voor deze relatie?
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
5 treinen per uur tussen Groningen en Zuidbroek is toch echt te veel. Dus wat mij logisch lijkt is 1 tussen Groningen en Zuidbroek de kwartiersdienst behouden (dus geen snel treinen naar Leer) 2 tussen Groningen en Zuidbroek een mix van stop en sneltreinen rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Groningen - Leer
Een frequentieverlaging voor de tussenstations op Groningen-Zuidbroek gaat je bakken met reizigers kosten.
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
Ook in de tegenspitsrichting of daluren?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Groningen - Leer
De vraag is inderdaad of die snelle trein straks over tien jaar niet als mosterd na de maaltijd komt.CamilleKreemers schreef:is het niet goedkoper om de huidige Fernbus te gebruiken voor deze relatie?
Re: Trein Groningen - Leer
In de avonduren en op zondagen is de frequentie al maar de helft.Erno-BE schreef:Ook in de tegenspitsrichting of daluren?
Dan blijven de uren tussen 10 en 15 uur over, daar hoef je de besparing niet te zoeken.
Re: Trein Groningen - Leer
Je kunt denk ik sommige stations prima in zijn geheel sluiten. Reizigers hoeven in de meeste gevallen maximaal nog geen kilometer verder te fietsen. Tussen Kropswolde en Sappemeer-Oost is de stationsdichtheid episch. Een gemiddelde busslak heeft bij wijze van spreken minder tussenhaltes.Frans F schreef:Een frequentieverlaging voor de tussenstations op Groningen-Zuidbroek gaat je bakken met reizigers kosten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Groningen - Leer
Ach.. 5 treinen per uur veel.. Dat valt toch reuze mee.. Je laat in de spits die sneltrein vooral rijden om de grote reizigersdrukte zo efficiënt mogelijk af te wikkelen en vervolgens rij je in het dagdal alleen de sneltrein op het moment dat die door kan rijden naar Leer. Dan is het helemaal niet zo'n overdreven oplossing.
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Groningen - Leer
Vinny heeft wel een punt, voor de doorgaande reiziger is dit super irritant.Vinny schreef:Je kunt denk ik sommige stations prima in zijn geheel sluiten. Reizigers hoeven in de meeste gevallen maximaal nog geen kilometer verder te fietsen. Tussen Kropswolde en Sappemeer-Oost is de stationsdichtheid episch. Een gemiddelde busslak heeft bij wijze van spreken minder tussenhaltes.Frans F schreef:Een frequentieverlaging voor de tussenstations op Groningen-Zuidbroek gaat je bakken met reizigers kosten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Groningen - Leer
De doorgaande reiziger? Bedoel je die paar man naar Leer want de overige 99% is gewoon allemaal lokaal.
Re: Trein Groningen - Leer
Ook als je uit bijvoorbeeld Winschoten of Veendam komt is het best vervelend. Zeker met die harde automatische omroep. Ik heb in 2013 regelmatig Delfzijl - Veendam gedaan, nou na het derde station was je al tureluurs, en dan was je nog niet eens in de stad...
Maar van 4 stations naar 3 betekent dat je er eigenlijk twee moet verplaatsen. Dat is best heftig, daarom gebeurt het niet echt.
Maar van 4 stations naar 3 betekent dat je er eigenlijk twee moet verplaatsen. Dat is best heftig, daarom gebeurt het niet echt.
Re: Trein Groningen - Leer
Even de discussie van vorige week weer oplaaien. De bestickerde trein rijdt nog steeds in Friesland. Naar Harlingen wel te verstaan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten