Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

Anderhalf uur is de ambitie inderdaad met de sneltrein, maar dat lijkt mij wel erg krap te worden ook. Denk dat dat uiteindelijk zo'n twee uur wordt. Maar dat vind ik nog steeds geen slecht resultaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Er valt ook nog erg veel te winnen tussen Leer en Oldenburg, maar voordat je daar de benodigde investeringen losgekregen hebt in Duitsland -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Bij de Carl-von-Ossietzky-Universität wordt een nieuw station gebouwd die op 14 december 2014 open zou gaan, maar dat is afgezegd.

Zien jullie trouwens iets leuks op de foto?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Hainje »

Ja ik zie een luchtbrug.
🍉
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Dat sein stond niet op de tekening van het perron zeker? ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Dat nieuwe station in Oldenburg zal alleen door de Regio-S-Bahn bediend worden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door ov'tje »

Kevster schreef:Anderhalf uur is de ambitie inderdaad met de sneltrein, maar dat lijkt mij wel erg krap te worden ook. Denk dat dat uiteindelijk zo'n twee uur wordt. Maar dat vind ik nog steeds geen slecht resultaat.
Sterker nog, het is al bijgesteld naar twee uur, omdat dit meer realistisch en nog redelijk betaalbaar is.
Bee schreef:Er valt ook nog erg veel te winnen tussen Leer en Oldenburg, maar voordat je daar de benodigde investeringen losgekregen hebt in Duitsland -o-
Tsja, als DB Netze winst maakt, dan weet je wel dat investeringen op een vrij laag pitje staan of dat je als regionale overheid of vervoerder stevig bij moet dragen wil je iets voor elkaar krijgen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Men is bij de provincie Groningen wel vastberaden om de reistijd te verkorten. De eerste stap is de aanpassing van het traject Zuidbroek-Winschoten (kortere seinafstand, extra perron Winschoten) om de sneltrein Winschoten-Groningen(-Leeuwarden) vanaf 2017 mogelijk te maken. Kosten: 25 miljoen euro.

In de jaren daarna moet die sneltrein gaan doorrijden naar Leer en Bremen. Hoe? Geen idee. Een rijpad tot Winschoten-Leer vrijmaken zal al een hele opgave zijn en waarschijnlijk infra-uitbreiding vragen.

Tweede vraag is de integratie van de trein tussen Leer en Bremen in het Duitse netwerk. Denk bijvoorbeeld aan de acceptatie van kaartsoorten. En wie gaat de exploitatiekosten van het traject Leer-Bremen betalen? De Provincie Groningen? Ik denk eigenlijk dat het doorrijden voorbij Leer überhaupt weinig kans van slagen heeft en dat die sneltrein gewoon in Leer zal eindigen, met aansluiting op de Duitse IC. Maar dan een kwartiertje sneller dan nu.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

In 1978 was de laatste trein van Leer naar Groningen in 62 minuten, maar ja; Winschoten - Groningen was toen nonstop. De huidige stoptrein doet daar 10 minuten meer over.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

De stoptrein wordt op de momenten dat de sneltrein rijdt afgekapt in Winschoten. Tevens kruisen de sneltreinen elkaar in Winschoten. Ten oosten van Winschoten wijzigt de dienstregeling dus feitelijk niet aangezien de huidige treinen naar Leer/Nieuweschans ook al kruisen in Winschoten.

In de tijd gezien zal je het volgende proces gaan zien in Winschoten op het moment dat de sneltreinen rijden en doorrijden naar Leer:
1. Stoptrein uit Groningen komt aan op spoor 1
2. Sneltreinen uit Nieuweschans en Groningen komen binnen op spoor 2A en spoor 2B.
3. Sneltreinen vertrekken na elkaar via een kruisende beweging via spoor 3.
4. Stoptrein naar Groningen vertrekt vanaf spoor 1.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Obus »

ov'tje schreef:
Kevster schreef:Anderhalf uur is de ambitie inderdaad met de sneltrein, maar dat lijkt mij wel erg krap te worden ook. Denk dat dat uiteindelijk zo'n twee uur wordt. Maar dat vind ik nog steeds geen slecht resultaat.
Sterker nog, het is al bijgesteld naar twee uur, omdat dit meer realistisch en nog redelijk betaalbaar is.
Bee schreef:Er valt ook nog erg veel te winnen tussen Leer en Oldenburg, maar voordat je daar de benodigde investeringen losgekregen hebt in Duitsland -o-
Tsja, als DB Netze winst maakt, dan weet je wel dat investeringen op een vrij laag pitje staan of dat je als regionale overheid of vervoerder stevig bij moet dragen wil je iets voor elkaar krijgen.
Misschien kunnen de Groningers het wel betalen uit de schadevergoeding voor de trillingen in de grond uit Den Haag. En twee uur lijkt mij overigens ook al krap, of je moet echt forse investeringen doen. Komt er bovenleiding e.d.? Het blijft in ieder geval een leuke droom.
De mortuis nil nisi bene
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marlies »

Of ze het doel halen is inderdaad zeer de vraag maar als uit het nastreven van dat doel al een forse verbetering komt hoor je mij niet klagen.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Kevster »

Ik vind in ieder geval dat Groningen - Leer terug moet naar max. een uur reistijd per sneltrein. Dat lijkt mij echt niet onmogelijk en dat geeft al een veel betere verbinding richting Bremen. Ik betwijfel of er veel reizigers de hele rit van de verbinding Groningen - Bremen zouden blijven zitten overigens. Als blijkt dat er veel lokaal verkeer plaats gaat hebben tussn Duitse plaatsen zoals Leer en Bremen kun je de DB het beter zelf uit laten zoeken daar en gewoon een flink verbeterde aansluiting gaan bieden (en eindelijk eens afspraken maken over die autotreinen bij Leer).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

is het niet goedkoper om de huidige Fernbus te gebruiken voor deze relatie?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

5 treinen per uur tussen Groningen en Zuidbroek is toch echt te veel. Dus wat mij logisch lijkt is 1 tussen Groningen en Zuidbroek de kwartiersdienst behouden (dus geen snel treinen naar Leer) 2 tussen Groningen en Zuidbroek een mix van stop en sneltreinen rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Frans F »

Een frequentieverlaging voor de tussenstations op Groningen-Zuidbroek gaat je bakken met reizigers kosten.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Ook in de tegenspitsrichting of daluren?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:is het niet goedkoper om de huidige Fernbus te gebruiken voor deze relatie?
De vraag is inderdaad of die snelle trein straks over tien jaar niet als mosterd na de maaltijd komt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Ook in de tegenspitsrichting of daluren?
In de avonduren en op zondagen is de frequentie al maar de helft.
Dan blijven de uren tussen 10 en 15 uur over, daar hoef je de besparing niet te zoeken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Frans F schreef:Een frequentieverlaging voor de tussenstations op Groningen-Zuidbroek gaat je bakken met reizigers kosten.
Je kunt denk ik sommige stations prima in zijn geheel sluiten. Reizigers hoeven in de meeste gevallen maximaal nog geen kilometer verder te fietsen. Tussen Kropswolde en Sappemeer-Oost is de stationsdichtheid episch. Een gemiddelde busslak heeft bij wijze van spreken minder tussenhaltes.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Ach.. 5 treinen per uur veel.. Dat valt toch reuze mee.. Je laat in de spits die sneltrein vooral rijden om de grote reizigersdrukte zo efficiënt mogelijk af te wikkelen en vervolgens rij je in het dagdal alleen de sneltrein op het moment dat die door kan rijden naar Leer. Dan is het helemaal niet zo'n overdreven oplossing.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny schreef:
Frans F schreef:Een frequentieverlaging voor de tussenstations op Groningen-Zuidbroek gaat je bakken met reizigers kosten.
Je kunt denk ik sommige stations prima in zijn geheel sluiten. Reizigers hoeven in de meeste gevallen maximaal nog geen kilometer verder te fietsen. Tussen Kropswolde en Sappemeer-Oost is de stationsdichtheid episch. Een gemiddelde busslak heeft bij wijze van spreken minder tussenhaltes.
Vinny heeft wel een punt, voor de doorgaande reiziger is dit super irritant.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Frans F »

De doorgaande reiziger? Bedoel je die paar man naar Leer want de overige 99% is gewoon allemaal lokaal.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Ook als je uit bijvoorbeeld Winschoten of Veendam komt is het best vervelend. Zeker met die harde automatische omroep. Ik heb in 2013 regelmatig Delfzijl - Veendam gedaan, nou na het derde station was je al tureluurs, en dan was je nog niet eens in de stad...
Maar van 4 stations naar 3 betekent dat je er eigenlijk twee moet verplaatsen. Dat is best heftig, daarom gebeurt het niet echt.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Karimbu »

Even de discussie van vorige week weer oplaaien. De bestickerde trein rijdt nog steeds in Friesland. Naar Harlingen wel te verstaan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten