9292: e-ticket voor heel ov

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door wouter15 »

9292: e-ticket voor heel ov

26 november 2014

Met één e-ticket reizen van deur tot deur in heel het openbaar vervoer. Dat wil 9292 stapsgewijs mogelijk maken. Al in de loop van 2015 verwacht het bedrijf voor bepaalde reizen e-tickets te kunnen aanbieden. Dat zegt 9292 directeur Stefan Hulman in een interview met Treinreiziger.nl.


“Als we in 2015 van start gaan met e-tickets zullen we waarschijnlijk niet starten met e-tickets voor alle reizen. Misschien beginnen we een pilot in samenwerking met een aantal specifieke vervoerders of alleen voor een bepaalde modaliteit. Dat moeten we nog bepalen, maar uiteindelijk willen we één e-ticket aanbieden voor heel het openbaar vervoer” legt Hulman uit. Lees verder
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Nitein-Repart »

Dit zou ik heel erg kunnen appreciëren
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Bakpapier »

Wat als er verschillende opties van A naar B zijn dan?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk dat het werkt met een lijnbinding. Als je van Doetinchem naar Zutphen wilt moet je aangeven of je met lijn 82 of een combi lijn 51plus trein wilt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Somoht »

Dit is niet meer dan een proefballonnetje van Hulman, die is naarstig op zoek naar nieuwe geldbronnen omdat die 5,5 miljoen die ze nu krijgen gaat opdrogen, daarom krijg je al die advertenties door je strot gedouwd. Wees niet verbaasd als dit niet meer dan een pilotje gaat worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Geert »

Als de ontwikkeling ook net zo vlot verloopt als actuele reisplanner zal het nog wel even duren...[/sarcasme]

Dat gezegd hebbende, een landelijk geldig e-ticket (niet alleen trein maar ook bus/tram/metro) zou geen verkeerde ontwikkeling zijn. Ik vraag me alleen af of 9292 daar de juiste partij voor is.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Somoht »

Het antwoord is nee :P Logischere partij zou TLS zijn, zeker gezien de nieuwe cooperatieve structuur waarin TLS wordt omgevormd. 9292 heeft precies dezelfde eigenaren als TLS had, dus NS, stadsvervoerders en CXX (ok die is vroeg uit TLS gestapt maar toch). Daarnaast 9292 is nog steeds voornamelijk een call-center en marketing-bedrijf, de ontwikkelafdeling van 9292 telt net zoveel man als NS alleen al heeft werken aan de Reisplanner-apps....

Overigens zie ik de komende jaren ook geen e-tickets voor bus/tram/metro komen eigenlijk, dan moeten er handhelds/barcode scanners komen en dat kost nogal wat. Voor een succes-verhaal zou imo een volledig open structuur moeten komen waar meerdere bedrijven e-tickets kunnen verkopen voor een kleine commissie. Zou mooi zijn als we bedrijfjes als Capitaine Train ook in Nederland krijgen. NS maakt tot dusverre e-tickets (expres?) veel moeilijker dan nodig.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Tristan »

Een e-ticket voor al het OV juich ik ook toe. Een reis plannen via 9292.nl (of de app), iedere reis heeft een unieke code, die code sms'en naar 9292, je krijgt een retour-sms met de betalingsbevestiging die kost precies wat de betreffende reis kost en wordt verrekend met je beltegoed of staat op je telefoonrekening. Of je kunt de reis direct betalen met iDeal, PayPal of MyOrder.

Wel vind ik dat 9292 nog een aantal keuzeopties moet toevoegen aan de reismogelijkheden.Ik vind dat je moet kunnen kiezen tussen:
- Beste aankomsttijd (wat momenteel de standaard bij 9292 is)
- Snelste route
- Goedkoopste route
- Dichtstbijzijnde aankomsthalte
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Dagren »

Somoht schreef: Overigens zie ik de komende jaren ook geen e-tickets voor bus/tram/metro komen eigenlijk, dan moeten er handhelds/barcode scanners komen en dat kost nogal wat.
Er worden in de bussen in Oost-Nederland al regelmatig e-tickets gebruikt voor acties, aanbiedingen en andere 'speciale tickets'.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door SLToilet »

Voor incidentele reizigers is dat veel handiger dan een hele chipkaart te kopen. Als je er dan ook maar één uitgeprint A4-tje hoeft te gebruiken op bijvoorbeeld een hele dag (van 4:00 's-nachts tot 4:00 's-nachts) voor alle modaliteiten die je die gebruikt, dan is dat nog gemakkelijker. Overigens heb ik op enkele stations al poortjes gezien waar je met die dingen kan inchecken of uitchecken. Als dat nou in heel Nederland kan :D
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Somoht »

Dagren schreef:
Somoht schreef: Overigens zie ik de komende jaren ook geen e-tickets voor bus/tram/metro komen eigenlijk, dan moeten er handhelds/barcode scanners komen en dat kost nogal wat.
Er worden in de bussen in Oost-Nederland al regelmatig e-tickets gebruikt voor acties, aanbiedingen en andere 'speciale tickets'.
Je bedoelt die ervaarhetov acties toch? Volgens mij nemen ze daar het risico op fraude voor lief.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Bakpapier »

Het nadeel van het e-ticket is dat je een stukje flexibiliteit kwijtraakt. Zeker in grote steden zijn er meerdere routes van A naar B, als je b.v. net de metro mist kun je via een andere route bijvoorbeeld.
Sowieso: hoe kom je een metrostation uit (of een 'dicht' treinstation) met zo'n e-ticket?
SLToilet schreef:Voor incidentele reizigers is dat veel handiger dan een hele chipkaart te kopen. Als je er dan ook maar één uitgeprint A4-tje hoeft te gebruiken op bijvoorbeeld een hele dag (van 4:00 's-nachts tot 4:00 's-nachts) voor alle modaliteiten die je die gebruikt, dan is dat nog gemakkelijker. Overigens heb ik op enkele stations al poortjes gezien waar je met die dingen kan inchecken of uitchecken. Als dat nou in heel Nederland kan :D
De vraag is of het rendabel is om dat soort incheckpalen op álle stations, ook kleine stoptreinstations, in heel NL te plaatsen. Maar op alle IC stations zou wel moeten lukken denk ik.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Somoht »

Waarom zou je in jedesnaam vrijwillig willen in/uitcheckken? ;)
Unique selling-point van die etickets is juist dat je er alleen nog maar gezeik hebt van die poortjes :P Die poortjes worden zowiezo allemaal uitgevoerd met barcodescanners voordat ze dichtgaan.
Laatst gewijzigd door Somoht op do 27 nov 2014, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Jef400 »

@Bakpapier

Anders moet je die service niet aanbieden. Of je doet iets helemaal, of je doet iets helemaal niet. Anders heeft het nog geen zin.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Bakpapier »

Ik vraag me af of de kosten van die barcodescanners op elk station in NL (want het is toch de bedoeling dat alles dichtgaat?) en elk metrostation opwegen tegen de baten. Bedenk dat je ook meerdere uitgangen hebt per (metro)station, wat het nóg duurder maakt. Soms is het vrij lastig om aan de anderekant van het spoor te komen als je dan maar één 'barcodeuitgang' hebt.

Sorry dat ik 'negative nancy' ben, ik vind het een erg goed idee, maar dit zijn wel denken waar je als vervoerder over moet nadenken.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Jef400 »

Dat kan, maar ik denk dat de kernwaarde van zo'n E-ticket dan verloren gaat. Want dan kun je hem dus niet voor alle reizen gebruiken ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door waldo79 »

Bakpapier schreef:Ik vraag me af of de kosten van die barcodescanners op elk station in NL (want het is toch de bedoeling dat alles dichtgaat?) en elk metrostation opwegen tegen de baten. ...
Het overgrote deel van de stations krijgt enkel chippalen en geen poorten 8-)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door Bakpapier »

Ik dacht dat het de bedoeling was dat alles dicht ging. Maar ok, dan kan het wel.

Moet je wel nog steeds op alle metrostations zo'n ding zetten, gelukkig hebben we in NL niet zo'n uitgebreid metronetwerk.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 9292: e-ticket voor heel ov

Bericht door SLToilet »

Bakpapier schreef:Het nadeel van het e-ticket is dat je een stukje flexibiliteit kwijtraakt. Zeker in grote steden zijn er meerdere routes van A naar B, als je b.v. net de metro mist kun je via een andere route bijvoorbeeld.
Sowieso: hoe kom je een metrostation uit (of een 'dicht' treinstation) met zo'n e-ticket?
Dat soort dingen zijn inderdaad nogal lastig. Zelf zat ik ook al te denken dat als ik ergens bij het Leidseplein in Amsterdam sta bijvoorbeeld dat ik kan kiezen om de stad uit te gaan via zowel Centraal, Amstel als Zuid om weer naar Brabant te gaan. Dan wil je wel de keuze hebben eigenlijk. Een uitgebreid keuzemenu van tevoren kan het probleem van het stadsvervoer wel oplossen.

Waarin je de keuze hebt om een vaste lijn in te voeren of gewoon flexibel binnen ~1,5 uur overal binnen in dit geval Amsterdam naartoe mag (die laatste net zoals met de wegwerpkaartjes momenteel). Die vaste lijn is net als nu met de chipkaart hoogstwaarschijnlijk goedkoper dan een kaartje waarmee je overal kan komen. En als je dan voor een dag 2x of meer een flexibele 1,5 uur (voor dus bijvoorbeeld de GVB) op de e-ticket kan zetten, dan kun je zowel heen als terug op welk gewenst tijdstip dan ook.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten