6 miljoen euro voor nieuwe stations

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Frans F »

ChristenUnie wil 6,4 miljoen euro investeren in station Berkel-Enschot.

http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgev ... -1.4646529
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Bakpapier »

En dan gaat daar een stoptrein rijden alleen maar voor één station? Lekker rendabel ja...

Of je maakt er een IC stop van. Maar je moet je afvragen of je dat moet willen (het antwoord is volgens mij 'nee').
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Suus »

Tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch rijdt nu al twee keer per uur een sprinter. Er zijn alleen geen tussengelegen stations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Bakpapier »

In dat geval kan het wel. Ook wel een rare situatie natuurlijk, een sprinter zonder tussengelegen stations op zo'n relatief grote afstand.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Frans F »

Dat is ooit ontstaan omdat bij de invoering van de dienstregeling 2007 de sprinter Den Bosch-Utrecht bijna een halfuur zou moeten overstaan in Den Bosch en de sprinter Breda-Tilburg een halfuur in Tilburg. Omdat dat een probleem was met de perronruimte is toen besloten ze te koppelen en overdag open stellen voor reizigers. In de avonduren en op zondag reden ze tussen Tilburg en Den Bosch in het begin leeg (wel met conducteur), maar na protesten zijn ze een week later alsnog ook in de daluren opengesteld voor reizigers.

http://somda.nl/forum/1901/Spooktreinen+Ht-Tb/
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Roeland »

Als je kijkt naar de concentratie van de bebouwing, lijkt een station in Udenhout mij kansrijker dan in Berkel Enschot, dat toch vrij ver bij het spoor vandaan ligt.
Maar misschien is er wel markt voor twee stations tussen Tilburg en Den Bosch. Er zijn trajecten met een hogere stationsdichtheid, met minder omwonenden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Frans F »

Roeland schreef:Als je kijkt naar de concentratie van de bebouwing, lijkt een station in Udenhout mij kansrijker dan in Berkel Enschot, dat toch vrij ver bij het spoor vandaan ligt.
Maar misschien is er wel markt voor twee stations tussen Tilburg en Den Bosch. Er zijn trajecten met een hogere stationsdichtheid, met minder omwonenden.
Het handigste is een station halverwege Berkel-Enschot en Udenhout. Vanuit beide plaatsen is de afstand dan op de fiets in enkele minuten te doen. Twee stations wordt trouwens een probleem in de dienstregeling.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 27 nov 2014, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Hainje »

Roeland schreef:Als je kijkt naar de concentratie van de bebouwing, lijkt een station in Udenhout mij kansrijker dan in Berkel Enschot, dat toch vrij ver bij het spoor vandaan ligt.
Maar misschien is er wel markt voor twee stations tussen Tilburg en Den Bosch. Er zijn trajecten met een hogere stationsdichtheid, met minder omwonenden.
Dat station Berkel-Enschot in de ijskast is gezet heeft, (na wat filosoferen) denk ik vooral te maken met de economische crisis. Vlak voordat deze uitbrak was er in de weilanden tussen het spoor en het Winkelcentrum Eikenbosch een hele woonwijk gepland. Dat loopt nu natuurlijk allemaal niet zo hard, plus dat door bezwaren aanpassingen gedaan moesten worden in het plan. Daar gaat natuurlijk ook weer tijd overheen enz. enz. enz. etc. Het station maakte namelijk onderdeel uit van het plan Koningsoord (waar Zustertuinen - zie laatste link - dan weer een onderdeel van is). Zodra er daadwerkelijk gestart gaat worden met de bouw van de wijk, dan zal het station ook ineens weer in beeld komen. Tot die tijd zie ik het niet gebeuren.
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Bakpapier »

Frans F schreef:
Roeland schreef:Als je kijkt naar de concentratie van de bebouwing, lijkt een station in Udenhout mij kansrijker dan in Berkel Enschot, dat toch vrij ver bij het spoor vandaan ligt.
Maar misschien is er wel markt voor twee stations tussen Tilburg en Den Bosch. Er zijn trajecten met een hogere stationsdichtheid, met minder omwonenden.
Het handigste is een station halverwege Berkel-Enschot en Udenhout. Vanuit beide plaatsen is de afstand dan op de fiets in enkele minuten te doen. Twee stations wordt trouwens een probleem in de dienstregeling.
En hoe gaat dat ding heten dan, Berkel-Enschot-Udenhout?

Stations dienen zoveel mogelijk dicht bij bebouwing te worden gebouwd, tenzij er sprake is van een goede aansluiting op onderliggend openbaar vervoer (bijvoorbeeld op de as Ede - Wageningen, of het geplande station Zoetermeer BleiZo met aansluiting op tram 4).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Frans F »

Tilburg Oost lijkt me een logische naam, het is immers nog allemaal gemeente Tilburg.

Overigens is het onbebouwde stuk tussen Berkel-Enschot en Udenhout niet veel meer dan 1 km, dus als je het station halverwege neerlegt is het 500 meter tot beide plaatsen (Maarheeze ligt bijv. verder uit het dorp). Daarnaast heb je dan ruimte genoeg om een parkeerplaats etc. aan te leggen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Bakpapier »

Als je vanaf Berkel Enschot naar dat station rijdt en dan weer terug met de trein kun je beter gewoon met de auto naar Tilburg gaan denk ik. Vanaf Udenhout zou het dan wel een optie kunnen zijn.

Een andere optie zou kunnen zijn een bus van Udenhout via het station en Berkel-Enschot naar station Oisterwijk. Heeft die plaats ook een goede verbinding met Den Bosch. De trein tilburg - den bosch duurt 17 minuten, dus berkel - de nbosch zou dan, pak em beet, 12 minuten zijn? Tel daar pak em beet 10 minuten bij op voor de bus en dan ben je sneller dan de huidige rechtstreekse bus naar Den Bosch, en ook iets sneller dan met de trein oisterwijk - tilburg - den bosch.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Frans F »

Voor de lokale verbinding Berkel-Enschot tot Tilburg zie ik sowieso vrijwel niemand met de trein gaan (fiets), vanuit Udenhout zal er wel wat meer animo zijn (wat verder) ook al om dat vandaar de bus er behoorlijk lang over rijdt.

Eerlijk gezegd zie ik er alleen toekomst in als het station beide stadsdelen bedient, waarbij je het dan vooral ook moet hebben van het vervoer richting Den Bosch en verder.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Mr-W »

Roeland schreef: Maar misschien is er wel markt voor twee stations tussen Tilburg en Den Bosch. Er zijn trajecten met een hogere stationsdichtheid, met minder omwonenden.
Dan zou ik voor Udenhout en Helvoirt gaan.
Bakpapier schreef:Als je vanaf Berkel Enschot naar dat station rijdt en dan weer terug met de trein kun je beter gewoon met de auto naar Tilburg gaan denk ik. Vanaf Udenhout zou het dan wel een optie kunnen zijn.
Vanuit Berkel Enschot richting Tilburg wel.Richting Den Bosch juist niet de N65 is zwaar vervelende weg,allemaal stoplichten en 80km/h,maar gelukkig wordt die grafweg omgebouwd tot een fatsoenlijke snelweg :pos:
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Frans F »

Helvoirt heeft 4000 inwoners, hoe wil je daar ooit aan de benodigde 1000 reizigers per dag komen?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door SLToilet »

Frans F schreef:Helvoirt heeft 4000 inwoners, hoe wil je daar ooit aan de benodigde 1000 reizigers per dag komen?
Mogelijk door wat omrijden van bus 140 die dan een snelle aansluiting geeft via Haaren en een groot P+R-terrein.

Als het gaat om Berkel-Enschot: ik ben een voorstander van welke locatie dan ook, maar bij de Molenstraat is gezien de verbinding met lijn 9 en de ligging tov Udenhout het handigst. Ook ligt daar de nieuwe buurt de Hoge Hoek, hebben die nieuwe bewoners meteen de keuze gemaakt als ze ergens in een stad gaan werken.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door SLToilet »

Bakpapier schreef:Als je vanaf Berkel Enschot naar dat station rijdt en dan weer terug met de trein kun je beter gewoon met de auto naar Tilburg gaan denk ik. Vanaf Udenhout zou het dan wel een optie kunnen zijn.

Een andere optie zou kunnen zijn een bus van Udenhout via het station en Berkel-Enschot naar station Oisterwijk. Heeft die plaats ook een goede verbinding met Den Bosch. De trein tilburg - den bosch duurt 17 minuten, dus berkel - de nbosch zou dan, pak em beet, 12 minuten zijn? Tel daar pak em beet 10 minuten bij op voor de bus en dan ben je sneller dan de huidige rechtstreekse bus naar Den Bosch, en ook iets sneller dan met de trein oisterwijk - tilburg - den bosch.
Dat heeft dan wel gevolgen voor de huidige bus 140, die zal dan wel een stuk minder reizigers hebben als die nieuwe bus vaak gaat rijden. Als spitsbus (ieder halfuur in de brede spits in de spitsrichting) is het helemaal geen gek idee overigens gezien de reistijdverkorting. Om vanuit Oisterwijk naar Den Bosch (en dus ook Nijmegen en Utrecht) te komen is nu verschrikkelijk met een dorpentocht met de 140, omreizen via Tilburg met 12 minuten overstaptijd (even uit mijn hoofd) of via Boxtel, een overstap van ongeveer vijfhonderdzesendertig eeuwen :shock: .

Als lijn 9 vanuit Udenhout een goede aansluiting krijgt via Den Bosch dan kan 139 (wordt dat 639?) mooi opgeheven worden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door starx »

Station Berkel-Enschot lijkt mij zeker een kansrijk station. Die kan er bovendien voor zorgen dat de sprinter Ht-Tb niet alleen maar een aanvulling op de IC is. Inpassing in de dienstregeling lijkt me ook geen probleem, zeker niet als er ten zuiden van Den Bosch 4 sporen en een fly-over liggen.

Over de plaatsing: Volgens mij moet het station zo dicht mogelijk bij Udenhout worden geplaatst, zodat die plaats ook profiteert. Bovendien wil de gemeente Udenhout dan zeer waarschijnlijk ook meebetalen.

Ik vraag me trouwens ook af of Vught-West geen kansrijk station is. Het zou weliswaar erg dicht bij het huidige station komen te liggen, maar voor reizigers Vught-Tilburg is het een hele verbetering
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:Dat is ooit ontstaan omdat bij de invoering van de dienstregeling 2007 de sprinter Den Bosch-Utrecht bijna een halfuur zou moeten overstaan in Den Bosch en de sprinter Breda-Tilburg een halfuur in Tilburg. Omdat dat een probleem was met de perronruimte is toen besloten ze te koppelen en overdag open stellen voor reizigers. In de avonduren en op zondag reden ze tussen Tilburg en Den Bosch in het begin leeg (wel met conducteur), maar na protesten zijn ze een week later alsnog ook in de daluren opengesteld voor reizigers.
Dat leeg heen en weer rijden ging inderdaad nergens over, maar overdag was die trein er wel met een bedoeling gekomen: de s3600 moest worden ontlast. Het is dus niet alleen maar vanwege de onmogelijkheid om te kunnen keren in Tilburg (in Den Bosch kon het prima) dat die trein is gaan doorrijden.
Frans F schreef:Het handigste is een station halverwege Berkel-Enschot en Udenhout. Vanuit beide plaatsen is de afstand dan op de fiets in enkele minuten te doen. Twee stations wordt trouwens een probleem in de dienstregeling.
Er zijn zoveel ontwikkelingen in dienstregelingenland (versnelling s3600 door schrappen van de stops tussen Arnhem en Nijmegen, versnelling s1900 door deze te routeren via de HSL) dat ik deze stelling niet aan zou durven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Hainje »

starx schreef:Over de plaatsing: Volgens mij moet het station zo dicht mogelijk bij Udenhout worden geplaatst, zodat die plaats ook profiteert. Bovendien wil de gemeente Udenhout dan zeer waarschijnlijk ook meebetalen.
De dorpen Udenhout en Berkel-Enschot horen bij de gemeente Tilburg (niet dat ze dit leuk vinden overigens).
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door SLToilet »

Vanmorgen las ik dat het plan van Carla Dik-Faber voor extra subsidie voor station Berkel-Enschot donderdagavond alweer afgeschoten was door de Tweede Kamer. Dat terwijl er naar mijn idee:

A: weinig stations zijn in Brabant en veel grote woongebieden (zowel dorpen als buitenwijken) onnodig worden overgeslagen, dit geldt ook voor Breda Oost, Den Bosch Maaspoort, Oss Berghem, Eindhoven Acht, maar ook Breda bij het nac-stadion, Hoeven-Sint Willebrord, Roosendaal- en Bergen op Zoom Zuid en Tongelre, laat staan stations langs niet-bestaande lijnen als Utrecht-Breda en zelfs Boxtel-Uden.
B: er potentie was voor 1800 reizigers per dag en het best goed in de dienstregeling paste, zeker als bij Vught alles wordt omgebouwd. Dat aantal zal bij Duurkenakker nooit bereikt worden.
C: er wel wordt geïnvesteerd in wat in mijn ogen nogal dubieuze keuzes of niet van toegevoegde waarde zijn, zoals Boskoop Snijdelwijk en Dordrecht Copernicuslaan.
D: de reistijd had aanzienlijk verkort kunnen worden, niet alleen naar Den Bosch vanuit Berkel-Enschot en Udenhout maar ook naar Breda vanuit Berkel-Enschot en Udenhout en zelfs Den Bosch vanuit Oisterwijk. En alle dorpen en steden die bij of achter die steden liggen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Z2N »

De stations die je bij C noemt hebben juist een nuttige functie: Dordrecht Copernicuslaan ligt dichter bij de bebouwing en is dus aantrekkelijker, en Boskoop Snijdelwijk ligt, in tegenstelling tot Boskoop zonder-meer wél in het midden van een woonwijk, wat dus aantrekkelijker is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:De stations die je bij C noemt hebben juist een nuttige functie: Dordrecht Copernicuslaanweg ligt dichter bij de bebouwing en is dus aantrekkelijker
'tis maar net welke bebouwing je vanuit redeneert: zo'n station Copernicusweg ligt dichter op Sterrenburg maar verder van Crabbehof/Zuidhoven, bij het huidige station Zuid (wat het zou moeten vervangen) is dat precies andersom. Het stuk wijk waar dat station Copernicusweg vlak naast ligt is overigens nu juist het stukje van lijn 7 met de minste instappers.

@SLToilet: dat er in Brabant potentie kan zijn voor meer stations ben ik het mee eens, maar vanuit het totale netwerk bekeken moet je goed opletten of ze er wel logisch in passen. Een station als Breda Oost is bijvoorbeeld inderdaad een goeie en kan je ook mooi in het netwerk inpassen waardoor je er bussen verder de wijk in op kan laten aantakken. Dan heb je echt een station waarmee je reistijden kunt verkorten (bv. voor forensen die van Heusdenhout naar Tilburg willen). Een station als Bergen op Zoom Zuid zie ik daarentegen minder waarde in doordat de wijken in die omgeving nu juist al een busverbinding naar het centrale station in een strakke rechte lijn kennen waarmee de omweg vrij beperkt is.
Dat is weer een heel ander verhaal als voor Berkel-Enschot en Udenhout, waarvoor je zeker richting Den Bosch een aardige verbetering zou realiseren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Daantje »

Hoe zit het eigenlijk met Schiedam Spaland?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door Bakpapier »

Past toch niet qua capaciteit?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 6 miljoen euro voor nieuwe stations

Bericht door SLToilet »

Schiedam Spaland ligt op het stukje wat, als de Hoekse Lijn is omgebouwd, het enige tweesporige stukje is tussen Dordrecht en Leiden, waar de rest viersporig is. Afhankelijk van hoe het in Delft afloopt zijn dit misschien zelfs de laatste paar kilometer. Er rijden daar nu al vier sprinters, zes intercity's en een Benelux per uur per richting en het is al heel druk, in de toekomst komt er wellicht nog meer bij. Vanwege het aantal treinen wat zich door deze flessenhals moet persen is het zonder station (en nu nog met Schiedam Centrum, Delft Zuid en Delft) al een hele klus om de treinen in te plannen en zolang er geen geld is om ook dit stukje spoor tussen Schiedam en Delft doorlopend viersporig te maken kan dit station daarom simpelweg niet gebouwd worden, het vreet gewoon enorm aan capaciteit.

Mocht het capaciteitsprobleem wél worden aangepakt dan is het misschien het overwegen waard, maar dat zal vast niet vóór 2028 zijn.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten