"Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

"Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Obus »

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/27/met ... nkelspoor/

De nieuwe Noord-Zuidlijn krijgt een krappe dienstregeling omdat het traject naar Zuid enkelsporig wordt aangelegd. Ook is de kans op verstoringen groter. Daarnaast dreigt er gevaar door een te groot aantal personen op het enkele perron.
De mortuis nil nisi bene
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Bakpapier »

Enkelspoor voor een metro? Zijn ze helemaal van lotje getikt? :shock:

Nu snap ik wel ook beter waarom de uitbreiding richting Amstelveen technisch onmogelijk is. Op een eindstukje enkelspoor is al veel minder erg dan op een middenstuk.

Zou het een optie zijn om sommige metro's te laten pendelen tussen Europaplein en Noord? Dan hebben die geen last van vertragingen. Pendelen Noord - CS kan ook natuurlijk.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door marlies »

Gek dat het nu ineens nieuws is want dat was al langer bekend. Maar daar wordt het niet minder suf van.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Bakpapier »

Dit is waarom we nooit eens een leuk projectje kunnen hebben in dit land, er wordt zoveel op beknibbeld dat er uiteindelijk niks overblijft.
Wat dat betreft doet men het in de wegenbouw de laatste jaren wel beter dan in de bouw van OV-infra (moet je eens kijken wat voor supersnelweg er in de toekomst komt tussen Amsterdam en Almere, de al voltooide A2 Amsterdam - Utrecht etc.)

Amsterdam heeft eigenlijk al een schandalig klein metronetwerk voor een agglomeratie van deze grootte (de stad zelf is niet heel groot maar met alle voorsteden erbij wel).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door reisthijs »

Het gaat alleen om de eindhalte, dus geen lang deel van het traject, en het is niet bedoeld als definitieve eindsituatie.

Zie ook http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/wisselen-bij-de-noordzuidlijn/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Alargule »

Chill out. Niet meteen een dom besluit over één OV-project betrekken op alle OV-infraprojecten in Nederland.

Laat onverlet dat dit besluit een dwaasheid is, waarbij vooral het langs elkaar heen werken van de vele betrokken partijen bij het project Zuidasdok goed wordt blootgelegd.

Het is ook wel ironisch dat een van oorsprong Rotterdamse krant dit euvel opnieuw aan het licht moet brengen...
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Busfoto.nl »

In Utrecht werd tot voor kort al het sneltramverkeer ook via 1 spoor afgewikkeld. Ik dacht dat dat ook een chaos zou worden, maar dat bleek in de praktijk nogal mee te vallen.

Mits de metro snel binnen kan rijden door een "hogesnelheids"wissel denk ik dat je theoretisch elke anderhalve minuut een metro kan verwerken. Aangezien de "bestuurder" alleen nog maar de deuren open en dicht doet (GoA2+, bron), zou die niet eens hoeven om te lopen. En dan kan keren erg snel!
Alargule

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Alargule »

Chapeau voor hierzijnwij.nu en het team daarachter. Snel reageren op verhalen in de media voor het alle kanten op escaleert, en de boel duidelijk en genuanceerd uitleggen.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Natorious »

Busfoto.nl schreef:In Utrecht werd tot voor kort al het sneltramverkeer ook via 1 spoor afgewikkeld. Ik dacht dat dat ook een chaos zou worden, maar dat bleek in de praktijk nogal mee te vallen.

Mits de metro snel binnen kan rijden door een "hogesnelheids"wissel denk ik dat je theoretisch elke anderhalve minuut een metro kan verwerken. Aangezien de "bestuurder" alleen nog maar de deuren open en dicht doet (GoA2+, bron), zou die niet eens hoeven om te lopen. En dan kan keren erg snel!
De NZ-lijn gaat op z'n hoogtepunt wel meer treinen per uur verwerken dan de sneltram in Utrecht. En de NZ-lijn wordt waarschijnlijk toch gewoon door bestuurders uitgevoerd?
Maar ik gok dat het spoor, waar de Amstelveenlijn Station Zuid in rijdt, niet meer gebruikt gaat worden na de ''tramsformatie''? Je zou natuurlijk ook daar een metro kunnen laten keren, alleen is het dan wel heel onduidelijk van welk spoor hij zal vertrekken... Of spoor 2 of spoor 3
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Chapeau voor hierzijnwij.nu en het team daarachter. Snel reageren op verhalen in de media voor het alle kanten op escaleert, en de boel duidelijk en genuanceerd uitleggen.
Klopt maar nieuws is dit natuurlijk niet. "Wij" wisten 8 jaar geleden al dat dit zou gaan spelen. Daarnaast vind ik dat er meer besluiten zijn genomen die de kwalificatie "dom" zouden kunnen verdienen:
Projectbureau schreef:Er is op dit moment geen ruimte om op twee sporen aan te komen. Daarvoor zit namelijk de tunnel van de Amstelveenlijn in de weg. Pas wanneer die er uit is, kunnen de sporen en perrons naar de westkant verhuizen en is er ruimte voor het aankomen op twee sporen.
Door de verplaatsing van het metrostation in westelijke richting wordt een verlenging van de metro naar Amstelveen een schier onmogelijke zaak, zelfs al het (nog) gewenst wordt. Maar ook daar is in het verleden tot het uiterste over gediscussieerd: dit is de ultieme consequentie van het huidig geplande Zuidas model. Daarin is dus geen ruimte voor een doorgetrokken Noord-Zuidlijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door n-evo »

Er is al ik weet niet hoe vaak op hierzijnwij.nu uitgelegd dat een doortrekking van de N/Z-lijn naar Amstelveen technisch mogelijk blijft. Bovengronds én ondergronds. Dat artikel in Het Parool (geloof ik?) was onzin.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Klaasje »

Het is alleen technisch dan zo gecompliceerd dat je het eigenlijk niet moet willen vanwege de kosten en moeilijkheden... Dat is zo ongeveer hetzelfde.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door VIRM »

Het enkelspoor op station Zuid is toch gewoon totdat de Amstelveenlijn wordt omgebouwd?
Tenzij de politiek natuurlijk weer eens de besluitvorming gaat terugdraaien en alsnog de metro naar Amstelveen laat doortrekken... :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Bakpapier »

Ik denk dat een ombouw van de huidige lijn tot tramlijn op zich nog niet eens zo slecht hoeft te zijn (ja, ik ben van mening veranderd), zeker als dat betekent dat potentiële uitbreidingen, zoals naar Uithoorn, dan gemakkelijker/goedkoper worden. Maar overstappen op zuid is en blijft natuurlijk een enorm nadeel, wat ook heel veel reizigers gaat kosten.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door n-evo »

Klaasje schreef:Het is alleen technisch dan zo gecompliceerd dat je het eigenlijk niet moet willen vanwege de kosten en moeilijkheden... Dat is zo ongeveer hetzelfde.
Er wordt tijdens de bouw van het toekomstige dok rekening gehouden met een metro en een overpass is ook mogelijk. Dus wat is er zo gecompliceerd en moeilijk volgens jou dan? Niet dat het veel uitmaakt allemaal aangezien er toch een tram komt. Leuke discussie voor tegen 2044 als die weer bijna afgeschreven is. :')
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door n-evo »

Bakpapier schreef:Ik denk dat een ombouw van de huidige lijn tot tramlijn op zich nog niet eens zo slecht hoeft te zijn (ja, ik ben van mening veranderd), zeker als dat betekent dat potentiële uitbreidingen, zoals naar Uithoorn, dan gemakkelijker/goedkoper worden. Maar overstappen op zuid is en blijft natuurlijk een enorm nadeel, wat ook heel veel reizigers gaat kosten.
Wat ik niet snap is waarom de tram niet gewoon kan doorrijden tot Amstel. 40-45 meter lange voertuigen worden kennelijk toch niet besteld, dus dan is die Berlagebrug ook geen probleem meer.
Alargule

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Er wordt tijdens de bouw van het toekomstige dok rekening gehouden met een metro en een overpass is ook mogelijk. Dus wat is er zo gecompliceerd en moeilijk volgens jou dan?
Helaas zijn het juist die maatregelen die getroffen moeten worden om een ondergrondse doortrekking mogelijk te maken die zo duur uitpakken in combinatie met de gewenste ondertunneling van de A10 bij de Zuidas. Ik heb eens begrepen dat de meerkosten voor een metrotunnel onder de A10-tunnel door op € 180 miljoen zijn geschat. Ik durf nog niet eens te zeggen of dat inclusief de kosten voor het ondergronds brengen van de rest van het Noord/Zuidlijntracé tussen Europaplein en Zuid is, of inclusief de kosten voor het ondergronds brengen van het metrostation Zuid, dat diep zal moeten komen te liggen om de passage onder de toekomstige A10-tunnel mogelijk te maken.

Een alternatief is natuurlijk bovengronds blijven, maar dan zitten de NS-sporen je in de weg. Je hebt dan een nog hoger gelegen metrostation Zuid nodig - in ieder geval voor de Noord-Zuidlijn - om de NS-sporen te passeren. Ook zul je een lang toeleidend viaduct vanuit Buitenveldert moeten bouwen om het hoogteverschil te overbruggen.

Kortom: zowel bij station Zuid (ondergronds of hoog bovengronds) als voor de toeleidende tracés (ondergronds te brengen of hoog bovengronds aan te leggen) zul je met hoge kosten te maken krijgen om dit te realiseren. Dan ben ik eigenlijk wel een beetje met Klaasje eens dat je jezelf moet afvragen of je de meerkosten van een rechtstreekse aansluiting tussen de Amstelveenlijn en de Noord/Zuidlijn als gevolg van de gewenste ondertunneling van de A10 wel kunt verantwoorden. Voor het genoemde bedrag kun je veel verbeteringen doorvoeren in het bestaande tramnet.

Eigenlijk is de gewenste A10-tunnel hier het probleem. De meerwaarde ervan is mij - behalve voor ambitieuze vastgoedjongens - geheel onduidelijk, want er komt op de snelweg nauwelijks capaciteit bij (om nog maar te zwijgen over het feit dat een verbreding van de een tunnel vrijwel onbegonnen werk is, mocht de toekomstige capaciteitsvraag daar aanleiding toe geven). In combinatie met het loslaten van het overbezorgde safe haven-principe en het aanpakken van de meest problematische en gevaarlijke gelijkvloerse kruisingen van de Amstelveenlijn, kun je van de Noord/Zuidlijn dan prima een regionale sneltramverbinding maken, die je rechtstreeks van Amstelveen Westwijk naar Noord brengt (mocht je dat willen). Maar ja, politieke draaikonterij en niet op elkaar afgestemde, megalomane projecten...helaas.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door n-evo »

Ah joh, weet weten wij veel wat ze tegen 2050 verzonnen hebben en hoe de techniek dan is. Misschien lachen we ons tegen die tijd wel helemaal een beroerte dat het aanleggen van dat knullige stukje tunnel in de jaren '00 en '10 zo lang heeft moeten duren en rammen ze er in korte tijd een aantal nieuwe tunnels bij. :wink:

Terug naar nu: eerst was het inderdaad de bedoeling dat er op de A10, metro- en spoortunnel gebouwd kon worden. Later is dat plan afgezwakt tot een dokmodel waar dit niet mogelijk is omdat het goedkoper is om uit te voeren. Dus er komt zelfs geen nieuwe ruimte voor bebouwing bij omdat de tunnels geen gebouwen kunnen dragen. Verder geen idee wat de ideeën nu zijn, dat feitje is alweer paar jaar oud.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Meltrain »

Alargule schreef:
Helaas zijn het juist die maatregelen die getroffen moeten worden om een ondergrondse doortrekking mogelijk te maken die zo duur uitpakken in combinatie met de gewenste ondertunneling van de A10 bij de Zuidas. Ik heb eens begrepen dat de meerkosten voor een metrotunnel onder de A10-tunnel door op € 180 miljoen zijn geschat. Ik durf nog niet eens te zeggen of dat inclusief de kosten voor het ondergronds brengen van de rest van het Noord/Zuidlijntracé tussen Europaplein en Zuid is, of inclusief de kosten voor het ondergronds brengen van het metrostation Zuid, dat diep zal moeten komen te liggen om de passage onder de toekomstige A10-tunnel mogelijk te maken.

Een alternatief is natuurlijk bovengronds blijven, maar dan zitten de NS-sporen je in de weg. Je hebt dan een nog hoger gelegen metrostation Zuid nodig - in ieder geval voor de Noord-Zuidlijn - om de NS-sporen te passeren. Ook zul je een lang toeleidend viaduct vanuit Buitenveldert moeten bouwen om het hoogteverschil te overbruggen.
Maar wat nou als die A10-tunnel zélf iets lager wordt aangelegd?
Dan lijkt me dat er voldoende ruimte is om de NZL bovengronds door te trekken tussen de A10 en de spoorlijn door.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Alargule »

Ja. En de A10-tunnel zelf stukken langer en dus duurder wordt vanwege het extra te overbruggen hoogteverschil.

Het is zoals dat spelletje op de kermis: als je ergens een poppetje raakt met je hamer, popt er ergens anders weer eentje omhoog.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Bakpapier »

Die a10 tunnel is een achterlijk plan want de kantoorgebouwen langs de snelweg hebben juist meerwaarde omdat iedereen ze kan zien. ondertunneling heeft alleen zin in woongebied.

En waarom kn het ding niet ondergronds met het spoor in de middenberm in een aparte tunnelbuis, en de metro daar dan overheen?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Meltrain »

Alargule schreef:Ja. En de A10-tunnel zelf stukken langer en dus duurder wordt vanwege het extra te overbruggen hoogteverschil.
Dat lijkt me alsnog goedkoper dan €180 miljoen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Bakpapier »

Meltrain schreef:
Alargule schreef:Ja. En de A10-tunnel zelf stukken langer en dus duurder wordt vanwege het extra te overbruggen hoogteverschil.
Dat lijkt me alsnog goedkoper dan €180 miljoen.
Nou daar verkijk je je denk ik wel op hoor. Bedenk dat dit ook invloed heeft op de toeleidende wegen naar de tunnel, afritten, etc. Snelweginfrastructuur is echt heel erg duur.
Alargule

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Alargule »

Meltrain schreef:
Alargule schreef:Ja. En de A10-tunnel zelf stukken langer en dus duurder wordt vanwege het extra te overbruggen hoogteverschil.
Dat lijkt me alsnog goedkoper dan €180 miljoen.
Ben benieuwd waar je dat vermoeden op baseert. Houd er rekening mee dat de A10-tunnel in het traject van een van de drukste stukken snelweg van Nederland moet komen te liggen - de A10 Zuid - met kort op elkaar gelegen op- en afritten en twee complexe knooppunten aan weerszijden (Amstel en De Nieuwe Meer). Zoals je op onderstaand plaatje kunt zien, heeft men het in het huidige ontwerp voor elkaar gekregen de tunnel precies tussen alle op- en afritten in te krijgen. Zou je de tunnel nog één niveau lager willen leggen, dan heb je dus ook (veel) langere taluds nodig aan weerszijden, die waarschijnlijk al in de op- en afritten moeten beginnen. Je moet veel meer grond afgraven en veel dieper graven voor een diepere tunnel. Daarnaast zullen de tunnelveiligheidseisen voor diepere tunnels ook wel aan strengere voorwaarden moeten voldoen.

Ik vraag me af of je dat voor €180 mln extra voor elkaar krijgt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"

Bericht door Meltrain »

Is die tunnel nu uitsluitend gepland ter hoogte van station Zuid of onder de hele Zuidas?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten