Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weekenden

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Leuk :pos: bij ons op school zijn er ook 2 die gaan en ook een paar gaan binnenkort naar Brussel naar 1D. In beide gevallen hebben ze ouders zo gek gekregen om hun per auto te brengen. Gaat jouw dochter met de trein of brengt een ouder het groepje naar de arena? (Ga er vanuit dat ze met een groepje vrienden gaat)
Ze is zelf 14, maar er is er eentje bij die al 18 is en dus gaan ze onder leiding daarvan met de trein.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

De nachttreinen tussen de Brabantse steden rijden vanaf 2016 nog maar tot 02.00 uur. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben dat besloten op voorstel van de NS.

http://www.bd.nl/regio/brabant/brabants ... -1.4645305
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door SLToilet »

Dan is het maar zo, helaas.

Ik kan me ook voorstellen dat het subsidie blijven geven aan nachttreinen ook op weerstand kan stuiten van veel Brabantse dorpen omdat de steden dan bijna altijd bereikbaar zijn maar zij overdag al niet meer bereikbaar zijn in het weekeinde. Dan liever leefbaarheid subsidiëren, ook al blijf ik voorstander van een uitgebreid nachtnet.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Nitein-Repart »

SLToilet schreef:Dan is het maar zo, helaas.

Ik kan me ook voorstellen dat het subsidie blijven geven aan nachttreinen ook op weerstand kan stuiten van veel Brabantse dorpen omdat de steden dan bijna altijd bereikbaar zijn maar zij overdag al niet meer bereikbaar zijn in het weekeinde. Dan liever leefbaarheid subsidiëren, ook al blijf ik voorstander van een uitgebreid nachtnet.
Volstrekt mee eens
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door SuperGhost »

Ik sluit me daar ook bij aan.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door visgraat »

Wat hebben ze trouwens met de dienstregeling gedaan?
Vertrek Eindhoven 0:27, aankomst Utrecht 1:22
Vertrek Utrecht 2:07, aankomst Amsterdam 2:42
Eindhoven -> Amsterdam 2 uur en 15 minuten?... :N
Zo jaag je de reizigers vanzelf wel weg ja...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door SuperGhost »

Dat is inderdaad vrij schandalig ja.

Zou NS bewust het Brabantse nachtnet zo tegenwerken, om op die manier extra geld óf het opheffen af te dwingen?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Bakpapier »

Ik vind het nachtnet juist super handig. Brabant is leuk om uit te gaan (ik ben dan wel geen carnavalstyp maar buiten carnaval om vind ik brabant/limburg erg gezellig), dus je zou juist een nachttrein verwachten. Met de auto kan ook niet als je gaat drinken, bovendien heeft niet iedereen een auto.

Ik denk dat een nachtbus toch echt geen optie is, niemand heeft zin om s nachts in de bus te zitten denk ik. Ik zou dat iig niet doen. Het moet een trein zijn en anders niets.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Hainje »

Het Brabantse nachtleven is heel erg in zichzelf gekeerd. De NS kan geen winst draaien op die paar passagiers die toevallig een keer in de andere stad gaan stappen.
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Bakpapier »

Hainje schreef:Het Brabantse nachtleven is heel erg in zichzelf gekeerd. De NS kan geen winst draaien op die paar passagiers die toevallig een keer in de andere stad gaan stappen.
? Je hebt 013 in Tilburg bijvoorbeeld voor concerten, en heel veel mensen vinden carnaval bijvoorbeeld wel leuk, naar de kroeg in Den Bosch of Maastricht is erg leuk, etcetera etcetera.
Ik denk dat het wel meevalt hoor met dat 'in zichzelf gekeerd'.

Bovendien willen brabo's toch ook wel eens naar de Randstad af en toe.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door marlies »

Winst draaien zou natuurlijk ook niet het doel van openbaar vervoer moeten zijn maar misschien ben ik gewoon te links :P
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Bakpapier »

Wat ik wel vind is dat ze wel kleinere treinstellen in mogen zetten voor het nachtvervoer, in plaats van VIRM / dubbeldekkers die ik vaak heb meegemaakt. Behalve op de randstadlijn in het weekend misschien want die zit soms toch wel aardig vol. Waarom rijdt men bijvoorbeeld niet met sprintermaterieel? Mag dat niet omdat dat niet mag?

Ook het aanbieden van nachtbussen zou op zich wel helpen om het nachtvervoer wat op te peppen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door fogeltje »

Ik heb voorbij horen komen dat er Plan V wordt ingezet tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch dacht ik. Dus het zal ongetwijfeld wel mogen. Wellicht wil men niet riskeren dat er onverwachte drukte is die men niet kan opvangen met Sprintermaterieel.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door reisthijs »

Op lange afstanden is oncomfortabel sprinter-materieel ongewenst (en zonder toilet al helemaal).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat de inzet van intercity-materieel mede komt vanwege het dan wel aanwezig zijn van een toilet. En laten de meeste Sprinters nu net geen toilet aan boord hebben (alleen de SGM-III en Mat'64 hebben wel een toilet aan boord).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:Op lange afstanden is oncomfortabel sprinter-materieel ongewenst (en zonder toilet al helemaal).
Volgens mij is dat deels persoonlijk, want ik begin een grondige hekel te ontwikkelen aan VIRMs. Heb al vaker in Eindhoven de stoptrein (zowel Plan V als DDZ) naar Nijmegen gepakt om die dingen te ontwijken. Qua toilet heb je wel een punt, zeker in nachttreinen, waarin waarschijnlijk mensen die behoorlijke hoeveelheden alcohol genuttigd hebben, wat op de blaas slaat, lijkt me dat niet onverstandig om te hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Hainje »

Bakpapier schreef:Je hebt 013 in Tilburg bijvoorbeeld voor concerten, en heel veel mensen vinden carnaval bijvoorbeeld wel leuk, naar de kroeg in Den Bosch of Maastricht is erg leuk, etcetera etcetera.
Ik denk dat het wel meevalt hoor met dat 'in zichzelf gekeerd'.

Bovendien willen brabo's toch ook wel eens naar de Randstad af en toe.
De grootste zaal van de 013 heeft een (verkoop)capaciteit van 2000 man (zie kopje 'de zalen zoals ze nu zijn'). Aangezien de concerten om 23u meestal afgelopen zijn, zullen de meeste bezoekers van buiten Tilburg om ongeveer middernacht echt wel de stad uit zijn. Carnaval is inderdaad een uitzonderingsgeval, maar voor dat ene weekend kun je natuurlijk extra treinen inzetten. En een keer in een andere stad gaan stappen is inderdaad leuk, maar ja, dat doe je ook niet elk weekend.
marlies schreef:Winst draaien zou natuurlijk ook niet het doel van openbaar vervoer moeten zijn maar misschien ben ik gewoon te links :P
Winst draaien is inderdaad misschien wat overdreven, maar om treinen nu katsleeg rond te laten rijden lijkt mij nu ook weer niet de bedoeling.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door reisthijs »

fogeltje schreef:Volgens mij is dat deels persoonlijk, want ik begin een grondige hekel te ontwikkelen aan VIRMs.
Niks persoonlijks, het is gewoon NS-beleid.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

marlies schreef:Winst draaien zou natuurlijk ook niet het doel van openbaar vervoer moeten zijn maar misschien ben ik gewoon te links :P
Het uitgangspunt van het nachtnet is altijd geweest (en nog steeds) dat het zichzelf zonder subsidie moet bedruipen (de directe kosten). Brabant heeft subsidie verleend maar die was alleen bedoeld voor de opstartfase en niet permanent.
fogeltje schreef:Ik heb voorbij horen komen dat er Plan V wordt ingezet tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch dacht ik.
Bij de evaluatie een jaar of twee terug bleek Tilburg-Den Bosch gemiddeld nog geen 20 reizigers per nachttrein te trekken en vandaar de kleine eenheden.
Bakpapier schreef:
Hainje schreef:Het Brabantse nachtleven is heel erg in zichzelf gekeerd. De NS kan geen winst draaien op die paar passagiers die toevallig een keer in de andere stad gaan stappen.
Ik denk dat het wel meevalt hoor met dat 'in zichzelf gekeerd'.
Ik denk als Brabo dat Hainje het redelijk goed inschat, zelfs het aantal mensen uit de ene Brabantse stad dat in een andere Brabantse stad gaat stappen is erg klein (wellicht uitgezonderd Helmond > Eindhoven).
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Nitein-Repart »

Bakpapier schreef:Ik vind het nachtnet juist super handig. Brabant is leuk om uit te gaan (ik ben dan wel geen carnavalstyp maar buiten carnaval om vind ik brabant/limburg erg gezellig), dus je zou juist een nachttrein verwachten. Met de auto kan ook niet als je gaat drinken, bovendien heeft niet iedereen een auto.

Ik denk dat een nachtbus toch echt geen optie is, niemand heeft zin om s nachts in de bus te zitten denk ik. Ik zou dat iig niet doen. Het moet een trein zijn en anders niets.
Dan moet je juist niet met IC's gaan rijden, aangezien Randstedelingen niet in Brabant gaan stappen. Je hebt dan alleen de relaties Breda/Den Bosch/Eindhoven->Tilburg en dat is te weinig dekkend. En waarom zijn bussen volgens jou geen optie?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Hainje »

Als er een nachtnet in Brabant komt, dan zie ik vooral potentie in de stoptreinvariant.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Frans F »

Ja, maar daarvan is bekend dat het niet kostendekkend te krijgen is tenzij je een apart tarief gaat invoeren zoals bijv. iedereen vol betalen en geen kortingen/abonnementen meer.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Hainje »

Is dat al eens uitgeprobeerd dan? Kan het mij niet heugen hoor.
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Bakpapier »

Een bus wordt door de meeste mensen minder comfortabel gevonden dan de trein. De WC in de bus is lastig (kan wel in een tourbus, maar is niet echt heel erg fijn als je daar b.v. in moet schijten of kotsen haha), de bus zal langzamer zijn omdat hij toch van station naar station zal moeten rijden, etc. Het is ook gewoon subjectief dat mensen de bus vaak minder comfortabel vinden. Maar subjectiviteit bepaalt toch voor een groot deel de markt, he.

Een stoptrein lijkt me ook niet heel handig, want dan wordt de verbinding wel heel langzaam, en wie moet er nu 's nachts in stoptreinplaatsen als Houten Castellum of zoiets zijn? Iets meer stops dan nu het geval zou wel kunnen (b.v. grotere stoptreinstatiosn ook stoppen).
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Nachttreinen van/naar Brabant gaan weer rijden in weeken

Bericht door Plutona »

Frans F schreef:
marlies schreef:Winst draaien zou natuurlijk ook niet het doel van openbaar vervoer moeten zijn maar misschien ben ik gewoon te links :P
Het uitgangspunt van het nachtnet is altijd geweest (en nog steeds) dat het zichzelf zonder subsidie moet bedruipen (de directe kosten). Brabant heeft subsidie verleend maar die was alleen bedoeld voor de opstartfase en niet permanent.
fogeltje schreef:Ik heb voorbij horen komen dat er Plan V wordt ingezet tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch dacht ik.
Bij de evaluatie een jaar of twee terug bleek Tilburg-Den Bosch gemiddeld nog geen 20 reizigers per nachttrein te trekken en vandaar de kleine eenheden.
Ik maak elke vrijdag gebruik van deze nachttrein. Er wordt inderdaad Plan V ingezet
Elke vrijdag, maar dan ook echt élke vrijdag is deze trein stampvol. Deze trein heeft namelijk ook aansluiting met de Intercity uit Utrecht, dus een hoop stapvolk keert terug naar de Brabantse steden.
Als het gemiddelde inderdaad maar 20 reizigers zou zijn, betekent dat dat de treinen later deze avond (bijna) helemaal leeg zou moeten zijn...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten