"Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
"Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/27/met ... nkelspoor/
De nieuwe Noord-Zuidlijn krijgt een krappe dienstregeling omdat het traject naar Zuid enkelsporig wordt aangelegd. Ook is de kans op verstoringen groter. Daarnaast dreigt er gevaar door een te groot aantal personen op het enkele perron.
De nieuwe Noord-Zuidlijn krijgt een krappe dienstregeling omdat het traject naar Zuid enkelsporig wordt aangelegd. Ook is de kans op verstoringen groter. Daarnaast dreigt er gevaar door een te groot aantal personen op het enkele perron.
De mortuis nil nisi bene
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Enkelspoor voor een metro? Zijn ze helemaal van lotje getikt?
Nu snap ik wel ook beter waarom de uitbreiding richting Amstelveen technisch onmogelijk is. Op een eindstukje enkelspoor is al veel minder erg dan op een middenstuk.
Zou het een optie zijn om sommige metro's te laten pendelen tussen Europaplein en Noord? Dan hebben die geen last van vertragingen. Pendelen Noord - CS kan ook natuurlijk.
Nu snap ik wel ook beter waarom de uitbreiding richting Amstelveen technisch onmogelijk is. Op een eindstukje enkelspoor is al veel minder erg dan op een middenstuk.
Zou het een optie zijn om sommige metro's te laten pendelen tussen Europaplein en Noord? Dan hebben die geen last van vertragingen. Pendelen Noord - CS kan ook natuurlijk.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Gek dat het nu ineens nieuws is want dat was al langer bekend. Maar daar wordt het niet minder suf van.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Dit is waarom we nooit eens een leuk projectje kunnen hebben in dit land, er wordt zoveel op beknibbeld dat er uiteindelijk niks overblijft.
Wat dat betreft doet men het in de wegenbouw de laatste jaren wel beter dan in de bouw van OV-infra (moet je eens kijken wat voor supersnelweg er in de toekomst komt tussen Amsterdam en Almere, de al voltooide A2 Amsterdam - Utrecht etc.)
Amsterdam heeft eigenlijk al een schandalig klein metronetwerk voor een agglomeratie van deze grootte (de stad zelf is niet heel groot maar met alle voorsteden erbij wel).
Wat dat betreft doet men het in de wegenbouw de laatste jaren wel beter dan in de bouw van OV-infra (moet je eens kijken wat voor supersnelweg er in de toekomst komt tussen Amsterdam en Almere, de al voltooide A2 Amsterdam - Utrecht etc.)
Amsterdam heeft eigenlijk al een schandalig klein metronetwerk voor een agglomeratie van deze grootte (de stad zelf is niet heel groot maar met alle voorsteden erbij wel).
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Het gaat alleen om de eindhalte, dus geen lang deel van het traject, en het is niet bedoeld als definitieve eindsituatie.
Zie ook http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/wisselen-bij-de-noordzuidlijn/
Zie ook http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/wisselen-bij-de-noordzuidlijn/
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Chill out. Niet meteen een dom besluit over één OV-project betrekken op alle OV-infraprojecten in Nederland.
Laat onverlet dat dit besluit een dwaasheid is, waarbij vooral het langs elkaar heen werken van de vele betrokken partijen bij het project Zuidasdok goed wordt blootgelegd.
Het is ook wel ironisch dat een van oorsprong Rotterdamse krant dit euvel opnieuw aan het licht moet brengen...
Laat onverlet dat dit besluit een dwaasheid is, waarbij vooral het langs elkaar heen werken van de vele betrokken partijen bij het project Zuidasdok goed wordt blootgelegd.
Het is ook wel ironisch dat een van oorsprong Rotterdamse krant dit euvel opnieuw aan het licht moet brengen...
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
In Utrecht werd tot voor kort al het sneltramverkeer ook via 1 spoor afgewikkeld. Ik dacht dat dat ook een chaos zou worden, maar dat bleek in de praktijk nogal mee te vallen.
Mits de metro snel binnen kan rijden door een "hogesnelheids"wissel denk ik dat je theoretisch elke anderhalve minuut een metro kan verwerken. Aangezien de "bestuurder" alleen nog maar de deuren open en dicht doet (GoA2+, bron), zou die niet eens hoeven om te lopen. En dan kan keren erg snel!
Mits de metro snel binnen kan rijden door een "hogesnelheids"wissel denk ik dat je theoretisch elke anderhalve minuut een metro kan verwerken. Aangezien de "bestuurder" alleen nog maar de deuren open en dicht doet (GoA2+, bron), zou die niet eens hoeven om te lopen. En dan kan keren erg snel!
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Chapeau voor hierzijnwij.nu en het team daarachter. Snel reageren op verhalen in de media voor het alle kanten op escaleert, en de boel duidelijk en genuanceerd uitleggen.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
De NZ-lijn gaat op z'n hoogtepunt wel meer treinen per uur verwerken dan de sneltram in Utrecht. En de NZ-lijn wordt waarschijnlijk toch gewoon door bestuurders uitgevoerd?Busfoto.nl schreef:In Utrecht werd tot voor kort al het sneltramverkeer ook via 1 spoor afgewikkeld. Ik dacht dat dat ook een chaos zou worden, maar dat bleek in de praktijk nogal mee te vallen.
Mits de metro snel binnen kan rijden door een "hogesnelheids"wissel denk ik dat je theoretisch elke anderhalve minuut een metro kan verwerken. Aangezien de "bestuurder" alleen nog maar de deuren open en dicht doet (GoA2+, bron), zou die niet eens hoeven om te lopen. En dan kan keren erg snel!
Maar ik gok dat het spoor, waar de Amstelveenlijn Station Zuid in rijdt, niet meer gebruikt gaat worden na de ''tramsformatie''? Je zou natuurlijk ook daar een metro kunnen laten keren, alleen is het dan wel heel onduidelijk van welk spoor hij zal vertrekken... Of spoor 2 of spoor 3
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Klopt maar nieuws is dit natuurlijk niet. "Wij" wisten 8 jaar geleden al dat dit zou gaan spelen. Daarnaast vind ik dat er meer besluiten zijn genomen die de kwalificatie "dom" zouden kunnen verdienen:Alargule schreef:Chapeau voor hierzijnwij.nu en het team daarachter. Snel reageren op verhalen in de media voor het alle kanten op escaleert, en de boel duidelijk en genuanceerd uitleggen.
Door de verplaatsing van het metrostation in westelijke richting wordt een verlenging van de metro naar Amstelveen een schier onmogelijke zaak, zelfs al het (nog) gewenst wordt. Maar ook daar is in het verleden tot het uiterste over gediscussieerd: dit is de ultieme consequentie van het huidig geplande Zuidas model. Daarin is dus geen ruimte voor een doorgetrokken Noord-Zuidlijn.Projectbureau schreef:Er is op dit moment geen ruimte om op twee sporen aan te komen. Daarvoor zit namelijk de tunnel van de Amstelveenlijn in de weg. Pas wanneer die er uit is, kunnen de sporen en perrons naar de westkant verhuizen en is er ruimte voor het aankomen op twee sporen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Er is al ik weet niet hoe vaak op hierzijnwij.nu uitgelegd dat een doortrekking van de N/Z-lijn naar Amstelveen technisch mogelijk blijft. Bovengronds én ondergronds. Dat artikel in Het Parool (geloof ik?) was onzin.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Het is alleen technisch dan zo gecompliceerd dat je het eigenlijk niet moet willen vanwege de kosten en moeilijkheden... Dat is zo ongeveer hetzelfde.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Het enkelspoor op station Zuid is toch gewoon totdat de Amstelveenlijn wordt omgebouwd?
Tenzij de politiek natuurlijk weer eens de besluitvorming gaat terugdraaien en alsnog de metro naar Amstelveen laat doortrekken...
Tenzij de politiek natuurlijk weer eens de besluitvorming gaat terugdraaien en alsnog de metro naar Amstelveen laat doortrekken...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Ik denk dat een ombouw van de huidige lijn tot tramlijn op zich nog niet eens zo slecht hoeft te zijn (ja, ik ben van mening veranderd), zeker als dat betekent dat potentiële uitbreidingen, zoals naar Uithoorn, dan gemakkelijker/goedkoper worden. Maar overstappen op zuid is en blijft natuurlijk een enorm nadeel, wat ook heel veel reizigers gaat kosten.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Er wordt tijdens de bouw van het toekomstige dok rekening gehouden met een metro en een overpass is ook mogelijk. Dus wat is er zo gecompliceerd en moeilijk volgens jou dan? Niet dat het veel uitmaakt allemaal aangezien er toch een tram komt. Leuke discussie voor tegen 2044 als die weer bijna afgeschreven is. :')Klaasje schreef:Het is alleen technisch dan zo gecompliceerd dat je het eigenlijk niet moet willen vanwege de kosten en moeilijkheden... Dat is zo ongeveer hetzelfde.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Wat ik niet snap is waarom de tram niet gewoon kan doorrijden tot Amstel. 40-45 meter lange voertuigen worden kennelijk toch niet besteld, dus dan is die Berlagebrug ook geen probleem meer.Bakpapier schreef:Ik denk dat een ombouw van de huidige lijn tot tramlijn op zich nog niet eens zo slecht hoeft te zijn (ja, ik ben van mening veranderd), zeker als dat betekent dat potentiële uitbreidingen, zoals naar Uithoorn, dan gemakkelijker/goedkoper worden. Maar overstappen op zuid is en blijft natuurlijk een enorm nadeel, wat ook heel veel reizigers gaat kosten.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Helaas zijn het juist die maatregelen die getroffen moeten worden om een ondergrondse doortrekking mogelijk te maken die zo duur uitpakken in combinatie met de gewenste ondertunneling van de A10 bij de Zuidas. Ik heb eens begrepen dat de meerkosten voor een metrotunnel onder de A10-tunnel door op € 180 miljoen zijn geschat. Ik durf nog niet eens te zeggen of dat inclusief de kosten voor het ondergronds brengen van de rest van het Noord/Zuidlijntracé tussen Europaplein en Zuid is, of inclusief de kosten voor het ondergronds brengen van het metrostation Zuid, dat diep zal moeten komen te liggen om de passage onder de toekomstige A10-tunnel mogelijk te maken.n-evo schreef:Er wordt tijdens de bouw van het toekomstige dok rekening gehouden met een metro en een overpass is ook mogelijk. Dus wat is er zo gecompliceerd en moeilijk volgens jou dan?
Een alternatief is natuurlijk bovengronds blijven, maar dan zitten de NS-sporen je in de weg. Je hebt dan een nog hoger gelegen metrostation Zuid nodig - in ieder geval voor de Noord-Zuidlijn - om de NS-sporen te passeren. Ook zul je een lang toeleidend viaduct vanuit Buitenveldert moeten bouwen om het hoogteverschil te overbruggen.
Kortom: zowel bij station Zuid (ondergronds of hoog bovengronds) als voor de toeleidende tracés (ondergronds te brengen of hoog bovengronds aan te leggen) zul je met hoge kosten te maken krijgen om dit te realiseren. Dan ben ik eigenlijk wel een beetje met Klaasje eens dat je jezelf moet afvragen of je de meerkosten van een rechtstreekse aansluiting tussen de Amstelveenlijn en de Noord/Zuidlijn als gevolg van de gewenste ondertunneling van de A10 wel kunt verantwoorden. Voor het genoemde bedrag kun je veel verbeteringen doorvoeren in het bestaande tramnet.
Eigenlijk is de gewenste A10-tunnel hier het probleem. De meerwaarde ervan is mij - behalve voor ambitieuze vastgoedjongens - geheel onduidelijk, want er komt op de snelweg nauwelijks capaciteit bij (om nog maar te zwijgen over het feit dat een verbreding van de een tunnel vrijwel onbegonnen werk is, mocht de toekomstige capaciteitsvraag daar aanleiding toe geven). In combinatie met het loslaten van het overbezorgde safe haven-principe en het aanpakken van de meest problematische en gevaarlijke gelijkvloerse kruisingen van de Amstelveenlijn, kun je van de Noord/Zuidlijn dan prima een regionale sneltramverbinding maken, die je rechtstreeks van Amstelveen Westwijk naar Noord brengt (mocht je dat willen). Maar ja, politieke draaikonterij en niet op elkaar afgestemde, megalomane projecten...helaas.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Ah joh, weet weten wij veel wat ze tegen 2050 verzonnen hebben en hoe de techniek dan is. Misschien lachen we ons tegen die tijd wel helemaal een beroerte dat het aanleggen van dat knullige stukje tunnel in de jaren '00 en '10 zo lang heeft moeten duren en rammen ze er in korte tijd een aantal nieuwe tunnels bij.
Terug naar nu: eerst was het inderdaad de bedoeling dat er op de A10, metro- en spoortunnel gebouwd kon worden. Later is dat plan afgezwakt tot een dokmodel waar dit niet mogelijk is omdat het goedkoper is om uit te voeren. Dus er komt zelfs geen nieuwe ruimte voor bebouwing bij omdat de tunnels geen gebouwen kunnen dragen. Verder geen idee wat de ideeën nu zijn, dat feitje is alweer paar jaar oud.
Terug naar nu: eerst was het inderdaad de bedoeling dat er op de A10, metro- en spoortunnel gebouwd kon worden. Later is dat plan afgezwakt tot een dokmodel waar dit niet mogelijk is omdat het goedkoper is om uit te voeren. Dus er komt zelfs geen nieuwe ruimte voor bebouwing bij omdat de tunnels geen gebouwen kunnen dragen. Verder geen idee wat de ideeën nu zijn, dat feitje is alweer paar jaar oud.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Maar wat nou als die A10-tunnel zélf iets lager wordt aangelegd?Alargule schreef:
Helaas zijn het juist die maatregelen die getroffen moeten worden om een ondergrondse doortrekking mogelijk te maken die zo duur uitpakken in combinatie met de gewenste ondertunneling van de A10 bij de Zuidas. Ik heb eens begrepen dat de meerkosten voor een metrotunnel onder de A10-tunnel door op € 180 miljoen zijn geschat. Ik durf nog niet eens te zeggen of dat inclusief de kosten voor het ondergronds brengen van de rest van het Noord/Zuidlijntracé tussen Europaplein en Zuid is, of inclusief de kosten voor het ondergronds brengen van het metrostation Zuid, dat diep zal moeten komen te liggen om de passage onder de toekomstige A10-tunnel mogelijk te maken.
Een alternatief is natuurlijk bovengronds blijven, maar dan zitten de NS-sporen je in de weg. Je hebt dan een nog hoger gelegen metrostation Zuid nodig - in ieder geval voor de Noord-Zuidlijn - om de NS-sporen te passeren. Ook zul je een lang toeleidend viaduct vanuit Buitenveldert moeten bouwen om het hoogteverschil te overbruggen.
Dan lijkt me dat er voldoende ruimte is om de NZL bovengronds door te trekken tussen de A10 en de spoorlijn door.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Ja. En de A10-tunnel zelf stukken langer en dus duurder wordt vanwege het extra te overbruggen hoogteverschil.
Het is zoals dat spelletje op de kermis: als je ergens een poppetje raakt met je hamer, popt er ergens anders weer eentje omhoog.
Het is zoals dat spelletje op de kermis: als je ergens een poppetje raakt met je hamer, popt er ergens anders weer eentje omhoog.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Die a10 tunnel is een achterlijk plan want de kantoorgebouwen langs de snelweg hebben juist meerwaarde omdat iedereen ze kan zien. ondertunneling heeft alleen zin in woongebied.
En waarom kn het ding niet ondergronds met het spoor in de middenberm in een aparte tunnelbuis, en de metro daar dan overheen?
En waarom kn het ding niet ondergronds met het spoor in de middenberm in een aparte tunnelbuis, en de metro daar dan overheen?
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Dat lijkt me alsnog goedkoper dan €180 miljoen.Alargule schreef:Ja. En de A10-tunnel zelf stukken langer en dus duurder wordt vanwege het extra te overbruggen hoogteverschil.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Nou daar verkijk je je denk ik wel op hoor. Bedenk dat dit ook invloed heeft op de toeleidende wegen naar de tunnel, afritten, etc. Snelweginfrastructuur is echt heel erg duur.Meltrain schreef:Dat lijkt me alsnog goedkoper dan €180 miljoen.Alargule schreef:Ja. En de A10-tunnel zelf stukken langer en dus duurder wordt vanwege het extra te overbruggen hoogteverschil.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Ben benieuwd waar je dat vermoeden op baseert. Houd er rekening mee dat de A10-tunnel in het traject van een van de drukste stukken snelweg van Nederland moet komen te liggen - de A10 Zuid - met kort op elkaar gelegen op- en afritten en twee complexe knooppunten aan weerszijden (Amstel en De Nieuwe Meer). Zoals je op onderstaand plaatje kunt zien, heeft men het in het huidige ontwerp voor elkaar gekregen de tunnel precies tussen alle op- en afritten in te krijgen. Zou je de tunnel nog één niveau lager willen leggen, dan heb je dus ook (veel) langere taluds nodig aan weerszijden, die waarschijnlijk al in de op- en afritten moeten beginnen. Je moet veel meer grond afgraven en veel dieper graven voor een diepere tunnel. Daarnaast zullen de tunnelveiligheidseisen voor diepere tunnels ook wel aan strengere voorwaarden moeten voldoen.Meltrain schreef:Dat lijkt me alsnog goedkoper dan €180 miljoen.Alargule schreef:Ja. En de A10-tunnel zelf stukken langer en dus duurder wordt vanwege het extra te overbruggen hoogteverschil.
Ik vraag me af of je dat voor €180 mln extra voor elkaar krijgt.
Re: "Krappe dienstregeling wegens enkelspoor"
Is die tunnel nu uitsluitend gepland ter hoogte van station Zuid of onder de hele Zuidas?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 118 gasten