Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

Pim-AllianceB95 schreef:Die verbinding bloedt volgens mij dood aan gebrek aan promotie, een idiote dienstregeling vanuit Breda gezien waardoor je in de ochtendspits niet eens naar Antwerpen kunt, vreemde halteplaatsen in Antwerpen en het ontbreken van 100 km/h bussen. Met een reiziger of tien zit je denk ik wel op de gemiddelde bezetting, behalve op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagochtend.

Ik zie nog wel een klein beetje brood in die verbinding als je daar een strakke uurdienst aanbiedt met 100 km/h bussen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in beide richtingen, een goede promotie en doorgetrokken naar Terneuzen. Als je hem doortrekt naar Terneuzen, trek hem dan direct door naar Middelburg zodat je de treinen en andere buslijnen daar haalt (100 i.p.v. 80) zonder de knoop in Terneuzen los te laten en dan wordt het misschien nog wat in die hoek.
Klopt. In de studentenspits moet je echter volgens mij wel dan nog met een gewone bus extra ritten rijden, want heel veel studenten gaan dan weer terug naar papa en mama en dan zit het dus vol.

Doortrekken naar Middelburg is wel een leuk idee. Ik denk wel dat middelburg-antwerpen sneller is per trein (en middelburg-breda natuurlijk helemaal), maar met zo'n bus is het ook comfortabel en kun je het misschien goedkoper aanbieden. Door Terneuzen kan een snelle route worden gerden (busstation - scheldeboulevard - stadhuis - oostelijk bolwerk - guido gezellestraat met nog een extra halte thv Alvarezlaan zodat de bus gewoon rechtdoor kan rijden - zo de stad uit).

De bus wordt ook nog wel eens gebruikt door mensen die geen zin hebben om het hele stuk te rijden met de auto. Mijn vader reed wel eens naar Hulst en pakte daar de bus naar Breda, bijvoorbeeld. Zelfde als mensen die naar Goes rijden en daar de trein pakken (wat qua kosten niet efficiënt is vanwege de tol, maar wel comfortabel).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Pim-AllianceB95 schreef:Die verbinding bloedt volgens mij dood aan gebrek aan promotie, een idiote dienstregeling vanuit Breda gezien waardoor je in de ochtendspits niet eens naar Antwerpen kunt, vreemde halteplaatsen in Antwerpen en het ontbreken van 100 km/h bussen. Met een reiziger of tien zit je denk ik wel op de gemiddelde bezetting, behalve op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagochtend.
De bus wordt tegenwoordig volledig betaalt door Zeeland, Brabant doet niet meer mee. Het is dan ook wel logisch dat Zeeland de dienstregeling afstemt op de Zeeuwse reizigers en geen bussen gaat inzetten voor reizigers van Breda naar Antwerpen. In Antwerpen liep de bus steeds vast in het centrum vandaar dat hij daar tegenwoordig niet meer komt.

Het onderliggende probleem is natuurlijk dat het de vraag is of deze bus behalve voor Hulst eigenlijk nog wel zin heeft nu je met de trein naar Goes kunt en vandaar met de bus door de tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Bakpapier »

^ Overduidelijk niet bekend in de regio. De bus heeft juist méér zin dan voor de tunnel er lag. Vroeger kon je namelijk met de veerboot naar Kruiningen en daar rechtstreeks op de intercity. Die veerboot bestaat niet meer, dus is deze bus de enige fatsoenlijke optie.
Via de tunnel moet je eerst helemaal naar het westen rijden naar Terneuzen en dan naar Goes, en daar op de trein weer terug naar het oosten. Dat is voor de meeste reizen gewoon langzamer dan deze bus. Het 'break off point' zal ongeveer ergens tussen Terneuzen en hulst liggen (wanneer over antwerpen sneller is of over Goes).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Maar in welke richting is het dan het meest aantrekkelijk. Zo kan ik mij voorstellen dat reizigers naar Rotterdam liever via Goes dan via Breda reizen. Maar ik vraag mij af of er wel zoveel Zeeuws Vlamingen richting Tilburg en Eindhoven willen.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef: Via de tunnel moet je eerst helemaal naar het westen rijden naar Terneuzen en dan naar Goes, en daar op de trein weer terug naar het oosten. Dat is voor de meeste reizen gewoon langzamer dan deze bus. Het 'break off point' zal ongeveer ergens tussen Terneuzen en hulst liggen (wanneer over antwerpen sneller is of over Goes).
Ik had ook al gezegd dat Hulst de uitzondering is. Voor Terneuzen, Sas van Gent, Sluiskil en Axel lijkt via Goes de handigste oplossing, ook al gezien het verschil in frequentie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:Maar in welke richting is het dan het meest aantrekkelijk. Zo kan ik mij voorstellen dat reizigers naar Rotterdam liever via Goes dan via Breda reizen. Maar ik vraag mij af of er wel zoveel Zeeuws Vlamingen richting Tilburg en Eindhoven willen.
Het zijn er onder studenten nog wel wat,ook bijvoorbeeld naar Maastricht en natuurlijk voor Breda zelf voor het HBO,de HZ in Vlissingen heeft heel weinig opleidingen.
Pim-AllianceB95 schreef:Die verbinding bloedt volgens mij dood aan gebrek aan promotie, een idiote dienstregeling vanuit Breda gezien waardoor je in de ochtendspits niet eens naar Antwerpen kunt, vreemde halteplaatsen in Antwerpen en het ontbreken van 100 km/h bussen. Met een reiziger of tien zit je denk ik wel op de gemiddelde bezetting, behalve op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagochtend.

Ik zie nog wel een klein beetje brood in die verbinding als je daar een strakke uurdienst aanbiedt met 100 km/h bussen, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in beide richtingen, een goede promotie en doorgetrokken naar Terneuzen. Als je hem doortrekt naar Terneuzen, trek hem dan direct door naar Middelburg zodat je de treinen en andere buslijnen daar haalt (100 i.p.v. 80) zonder de knoop in Terneuzen los te laten en dan wordt het misschien nog wat in die hoek.
100 KM/H en zelfs 115 KM/H wordt er al gereden met de Volvo's 8-) (12 minuten eerdere aankomst in Breda in zo'n geval op zondagavond)
Het verlengen van lijn 19 naar Terneuzen en dan Middelburg/Oostburg is wel prettig voor de meeste reizigers en dan kan lijn 50 weer beginnen in Goes.
Frans F schreef:
Bakpapier schreef: Via de tunnel moet je eerst helemaal naar het westen rijden naar Terneuzen en dan naar Goes, en daar op de trein weer terug naar het oosten. Dat is voor de meeste reizen gewoon langzamer dan deze bus. Het 'break off point' zal ongeveer ergens tussen Terneuzen en hulst liggen (wanneer over antwerpen sneller is of over Goes).
Ik had ook al gezegd dat Hulst de uitzondering is. Voor Terneuzen, Sas van Gent, Sluiskil en Axel lijkt via Goes de handigste oplossing, ook al gezien het verschil in frequentie.
Axel is per saldo via Hulst iets sneller,alleen via Goes is een hogere frequentie,dus daar ligt zo'n beetje het omslag punt aan lijn 20.Voor lijn 10 ligt hij in Vogelwaarde.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Busfoto.nl »

Er reed net een XX Interliner uit 3500-serie op lijn 20. Weet iemand welke?
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Etienne »

Volgens OV-Zoeker de 3548

Verder heb ik via diezelfde website de laatste dagen de 3519, 3531, 3532, 3536, 3541 en 3546 in Zeeland gezien:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Frans F schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Die verbinding bloedt volgens mij dood aan gebrek aan promotie, een idiote dienstregeling vanuit Breda gezien waardoor je in de ochtendspits niet eens naar Antwerpen kunt, vreemde halteplaatsen in Antwerpen en het ontbreken van 100 km/h bussen. Met een reiziger of tien zit je denk ik wel op de gemiddelde bezetting, behalve op vrijdagmiddag, zondagavond en maandagochtend.
De bus wordt tegenwoordig volledig betaalt door Zeeland, Brabant doet niet meer mee. Het is dan ook wel logisch dat Zeeland de dienstregeling afstemt op de Zeeuwse reizigers en geen bussen gaat inzetten voor reizigers van Breda naar Antwerpen. In Antwerpen liep de bus steeds vast in het centrum vandaar dat hij daar tegenwoordig niet meer komt.

Het onderliggende probleem is natuurlijk dat het de vraag is of deze bus behalve voor Hulst eigenlijk nog wel zin heeft nu je met de trein naar Goes kunt en vandaar met de bus door de tunnel naar Zeeuws-Vlaanderen.
Dat is wel typisch, want de huidige route van lijn 19 tikt de Rooseveltplaats bijna, maar net niet helemaal aan, en staat naar mijn idee juist op heel andere locaties in Antwerpen vast. Je kunt volgend jaar de lijn ook naar Antwerpen Centraal sturen en daar laten eindigen natuurlijk, met het oog op de Benelux+.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door huibe »

Frans F schreef:In Antwerpen liep de bus steeds vast in het centrum vandaar dat hij daar tegenwoordig niet meer komt.
Pim-AllianceB95 schreef: Dat is wel typisch, want de huidige route van lijn 19 tikt de Rooseveltplaats bijna, maar net niet helemaal aan, en staat naar mijn idee juist op heel andere locaties in Antwerpen vast.
Klopt het ligt iets genuanceerder. In de tijd dat ZWN/CXX, BBA en De Lijn nog gezamenlijk reden deed de bus idd de Rooseveltplaats aan. De routewijziging is gekomen op het moment dat De Lijn wegviel vanwege de zeeeeeeer goedkope tarieven die gehanteerd zouden moeten worden. Toen werd lijn 19 verbannen van de Rooseveltplaats.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gino
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 14:48

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Gino »

Op de site van CXX staat dat de lijnennetkaart 2015 voor Zeeland "volgt". (http://www.connexxion.nl/lijnennetkaarten/433) Iemand enig idee wanneer die kaart beschikbaar zou kunnen komen? Misschien op 14 december?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Aangezien de nieuwe concessie (door alle problemen) pas op 1 maart ingaat en de daarbij behorende dienstregeling ook, vermoed ik dat de nieuwe lijnennetkaart dus medio februari beschikbaar komt. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door wouter15 »

Hier zijn de wijzigingen te vinden die CXX doorvoert op 14 december 2014. Wat Veolia gaat doorvoeren weet ik niet wat er staat niks over op hun website.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door CamilleKreemers »

ik ben juist nieuwsgieriger naar de wijzigingen met ingang nieuwe concessie
Gino
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 14:48

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Gino »

In de 5388 hing vanmiddag een 'Melding voor de reizigers' waarop het volgende stond: "Hieronder de nieuwe prijzen vanaf 1 januari 2015 die door de nieuwe vervoerder, Connexxion(m.i.v. 14 december 2014), worden ingevoerd. Betekent dat dat Veolia vanaf 14 december helemaal weg is en dat CXX door heel Zeeland gaat rijden? Ze zullen in dat geval meer bussen nodig hebben, gaan ze die uit andere concessiegebieden halen?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BrengMe »

Op de website van veolia staat dat de veoliabussen komende maanden nog blijven rijden, dus nee.
Gino
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 14:48

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Gino »

BrengMe schreef:Op de website van veolia staat dat de veoliabussen komende maanden nog blijven rijden, dus nee.
Van de Veolia-site: "De 'Veolia' bus zal de komende maanden nog even op straat zichtbaar zijn, maar uiteindelijk vervangen worden door Connexxion bussen.". Dat vervangen zal dan waarschijnlijk gebeuren als de Iveco's geleverd zijn toch?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Meltrain »

Is het zeker dat er bussen van Iveco komen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Voel ik een 85xx serie aankomen?
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door OVwatcher »

Mr-W schreef:
Rdaalwil schreef:Wat voor nieuwe bussen gaan er rijden en welke vervangen zij?
In eerste instantie zouden er IVECO bussen komen,net zoals in de IJselmond. Alle MAN TU en Veolia Amba's worden vervangen.
CNG Man Lions City (G) blijven rijden. Hoe het t met de Citaro's van Van Oeveren weet ik niet.
Worden de nieuwe bussen dan diesel of ook CNG?
Ik begreep van een chauffeur dat de reden dat er nu nog diesels rijden vanuit de stallingen Sint-Maartensdijk en Burgh-Haamstede is dat die wagens zulke lange omlopen maken dat CNG dat niet redt.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het wordt diesel. De reden daarvoor berust overigens op het feit dat Noord-Zeeland een andere concessie was dan Midden-Zeeland, met andere eisen.
Gino
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 14:48

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Gino »

Van de PZC-site(http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/c ... -1.4627431): "Ook moeten nog lpg-vulpunten worden geplaatst." LPG?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door mb90 »

Vanmiddag in Breda kwam lijn 19 naar Hulst (met Amba 5378 overigens) langs. Behalve dat het een Amba in plaats van een Volvo was viel mij nog iets op. De chauffeur droeg al Connexxion-kleding, terwijl dacht ik alles vanaf 1 maart over zou gaan. Hier te zien:
Afbeelding
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

mb90 schreef:Vanmiddag in Breda kwam lijn 19 naar Hulst (met Amba 5378 overigens) langs. Behalve dat het een Amba in plaats van een Volvo was viel mij nog iets op. De chauffeur droeg al Connexxion-kleding, terwijl dacht ik alles vanaf 1 maart over zou gaan. Hier te zien:
Alle chauffeurs van Veolia staan sinds 14 december op de loonlijst van Connexxion en dragen vanaf nu ook de nieuwe kleding. Maar de nieuwe dienstregeling gaat pas per 1 maart in. Dan worden ook stuk voor stuk de bussen vervangen.

Officeel bericht van Veolia op hun website:
Connexxion wordt met ingang van 14 december 2014 de vervoerder in Zeeuws-Vlaanderen. Door de korte implementatietijd zal voorlopig de huidige dienstregeling gecontinueerd worden. De 'Veolia' bus zal de komende maanden nog even op straat zichtbaar zijn, maar uiteindelijk vervangen worden door Connexxion bussen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Op dit moment rijdt volgens OV Radar voertuig 21020 op lijn 19...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten