Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Wubbo »

Bridj: Uber voor het openbaar vervoer
Geplaatst op: zaterdag 29 november 2014 17:13
Laatst bijgewerkt: zaterdag 29 november 2014 17:17


Wat krijg je als je het Uber-concept combineert met het openbaar vervoer en de toepassing van Big Data? Bridj. Een nieuw ov-concept dat afrekent met de vaste busroutes.

De service draait op proef in Boston. Na aanmelding wordt men opgepikt door een luxe bus, geschikt voor zo’n 12 personen, met leren stoelen, goed werkende wifi en koffie. Opzet is dat men maximaal een paar minuten loopt vanaf het vertrekpunt en ook weer maximaal een paar minuten naar de uiteindelijke bestemming.
Lees verder
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Dagren »

Dat klinkt meer als een taxi die aan gecombineerd vervoer doet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Frans F »

Voor $5 zal het niet druk worden als je bedenkt dat het reguliere OV in de VS goedkoper is dan hier (en vaak behoorlijk wat goedkoper).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Jef400 »

Zal hier in ieder geval niet werken. Daarnaast vraag ik me af wat hier de meerwaarde van is, en welke groep je wilt bereiken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Bakpapier »

1. Is niet nieuw, 'oppiktaxi's' bestaan al langer in de VS en elders.
2. In de VS is het OV bar en barslecht, op wat drukke stedelijke assen heb je een metro/lightrail, nog wat bussen en verder heb je niks. Dan is zo'n ding al gauw een aantrekkelijk alternatief.
3. In NL is het met het OV in stedelijke gebieden eigenlijk ook altijd mogelijk om binnen zo'n 10 minuten loopafstand van je bestemming te komen met het OV.
4. In NL zijn we ook gewend om te fietsen, in de VS veel minder.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef: 2. In de VS is het OV bar en barslecht, op wat drukke stedelijke assen heb je een metro/lightrail, nog wat bussen en verder heb je niks. Dan is zo'n ding al gauw een aantrekkelijk alternatief.
Boston heeft na New York het beste OV in de VS.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Jef400 »

Daarom juist mijn vraag, dient het wel enig doel?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door huibe »

Frans F schreef:
Bakpapier schreef: 2. In de VS is het OV bar en barslecht, op wat drukke stedelijke assen heb je een metro/lightrail, nog wat bussen en verder heb je niks. Dan is zo'n ding al gauw een aantrekkelijk alternatief.
Boston heeft na New York het beste OV in de VS.
Alleen zou de snelheid van de tram omhoog kunnen door invoering van vetag.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door The Greyhound »

Frans F schreef:
Bakpapier schreef: 2. In de VS is het OV bar en barslecht, op wat drukke stedelijke assen heb je een metro/lightrail, nog wat bussen en verder heb je niks. Dan is zo'n ding al gauw een aantrekkelijk alternatief.
Boston heeft na New York het beste OV in de VS.
Dat valt heel erg mee. In een groot aantal steden is het vervoer inmiddels heel behoorlijk.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door huibe »

Als ik het zo lees is het gewoon een vorm van vraagafhankelijk vervoer op basis van een dienstregeling. Alleen de vretrektijd en routes kunnen op korte termijn wisselen.

Het voordeel tov regulier vervoer is de zitplaatsgarantie en directe route. Maar het is niet een systeem waar je overal en op elk tijdstip kunt op en af stappen.

Nadeel is wel dat de route en tijdstippen wekelijks kunnen wijzigen. Daarnaast staan nu alleen ochtendritten in het schema. (Begrijpelijk want dan zijn de vervoersstromen het dikst.)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Fles »

Als zij er ook bij in zit doe ik mee :P

Afbeelding
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Ronald »

Alleen in die tuktuktuk van jou zit je wel wat dichter bij elkaar :Y
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Fles »

er wordt niet getukt in die tuktuk, dat snap je 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Vinny »

Hiermee wordt het concept van de deeltaxi weer nieuw leven in geblazen. In bijvoorbeeld Israël kan je best aardig met deze dingen reizen, ze hebben een eigen naam: Sherut. Omdat de chauffeurs eigen ondernemers zijn valt het niet onder openbaar vervoer. Maar omdat je dus kan delen valt de prijs enorm mee ten opzichte van de reguliere taxi en ze zijn meestal sneller dan een lijnbus.

In Nederland werkt dit concept niet. Het is te duur en te omslachtig voor hen die het openbaar vervoer gewend zijn en te weinig luxe voor reizigers die liever met de taxi reizen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Fles »

heeft dat "sherut" etymologisch misschien wat te maken met de Marszrutka (van mars-route etc) zoals die over heel Oost-Europa overal rijden? Dat zijn ook busjes voor een man of tien, die een min of meer geregelde dienst rijden in aanvulling op het "normale" openbaar vervoer.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Bakpapier »

Volgens mij betekent sherut gewoon 'dienst'....

EDIT: Yep mijn woordenboek bevestigt dit
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Vinny »

Fles schreef:heeft dat "sherut" etymologisch misschien wat te maken met de Marszrutka (van mars-route etc) zoals die over heel Oost-Europa overal rijden? Dat zijn ook busjes voor een man of tien, die een min of meer geregelde dienst rijden in aanvulling op het "normale" openbaar vervoer.
Of de woorden met elkaar te maken hebben weet ik niet. Het concept lijkt me wel anders, in Oost-Europa is het volgens mij meer bestemd voor de lange afstand.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door hidihi »

Dit gaat niet werken. Opzich is flexibele routes maken geen probleem maar in landen waar het loon relatief hoog is kun je niet met 12 persoonsbusjes rijden. Je moet echt met 40/50 passagiers tergelijke tijd rijden om met de hoge personeelskosten break even te draaien.

Opzich ben ik wel een voorstander van dit idee met druk bevolkte gebieden maar dan moet er wel met 12 meter bussen gereden worden en moet de passagier in bepaalde omstandigheden soms ook 2x overstappen. Als je deze voorwaarden zou scheppen dan denk ik dat je het ook hier zou kunnen doen.

Bijvoorbeeld wij hebben het in een andere toppic gehad over lijn 188 Dordrecht-Kralingse zoom. Voor passagiers tussen de HES en Dordrecht zou je best een systeem kunnen ontwikkelen waarbij een passagier bij de HES inchecked en dat een centrale computer bepaald of de reiziger moet reizen via Blaak met de trein(bij file) of dat passagier moet wachten op een flexibele 188 (zonder file).

Ik geef nu een voorbeeld van lijn 188 maar in de spits zijn er in Nederland veel streekgemeentes die je met zowel de bus als trein kan bedienen. Fille en andere omstandigheden bepalen welke oplossing (bus of trein) het beste is. Voor vervoer naar zulke gemeentes zou je misschien in de spits als er voldoende passagiers zijn zo'n computer gestuurd systeem kunnen gebruiken waarbij de bussen flexibel rijden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Frans F »

hidihi schreef:Dit gaat niet werken. Opzich is flexibele routes maken geen probleem maar in landen waar het loon relatief hoog is kun je niet met 12 persoonsbusjes rijden.
In de VS zijn de lonen veel minder genivelleerd dan hier waardoor lager geschoolde arbeid daar een stuk goedkoper is. Dan nog denk ik dat 12 man inderdaad te weinig, maar 20 wellicht moet kunnen.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Zou het niet eerder te maken hebben met het hoge minimumloon en de COA's dan met nivellering. Nivellering (wat overigens een feestje is) uit zich vooral in het afromen van hoge inkomens.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door Hainje »

Ik neem aan dat je CAO's bedoelt? Anders praat je over het Centraal Orgaan opvang asielzoekers Afbeelding
🍉
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bridj: Uber voor het openbaar vervoer

Bericht door waldo79 »

Erno-BE schreef:Nivellering (wat overigens een feestje is) uit zich vooral in het afromen van hoge inkomens.
Ik weet niet wat het is, maar ik vind dit heel pretentieus voor iemand van 21 :') Alsof er zo'n enorme inkomensongelijkheid is in Nederland.

Verder is mijn opmerking helemaal off-topic.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten