Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Ik vind de nz lijn in beginsel een mooie investering, maar wat men er allemaal omheen heeft gedaan is helaas nogal achterlijk. Bjjvoorbeeld schrappen van spaklerweg-overamstel, enkelspoors op Zuid aankomen, moeilijkheden in potentiele verlenging naar A'veen, etc. Netto heb je zo nauwelijks een verbetering vn het ov. En dat voor zo veel geld........
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zou voorstellen:
metro 1 isolatorweg -gein (evt 1a isolatorweg - zuid buiten spits)
metro 2 cs -gein
metro 3 cs- gaasperplas
metro 4 cs- zuid via Amstel
metro 5 noord - zuid
De frequentie van metro 4 kan dan lager dan die van andere lijnen. Buiten de spits kan hij worden geschrapt. Lijn 5 is juist frequenter dan ndere lijnen.
metro 1 isolatorweg -gein (evt 1a isolatorweg - zuid buiten spits)
metro 2 cs -gein
metro 3 cs- gaasperplas
metro 4 cs- zuid via Amstel
metro 5 noord - zuid
De frequentie van metro 4 kan dan lager dan die van andere lijnen. Buiten de spits kan hij worden geschrapt. Lijn 5 is juist frequenter dan ndere lijnen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er zijn nog redelijk wat doorreizigers tussen West, Zuid en Zuidoost ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kan toch met metro 1 in mijn plan?
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Alleen hoe hoog wil je de frequentie van de lijnen in de Oosttunnel hebben. In de toekomst kan 24x/u niet meer. En ik vind een spitsmetro ook erg verwarrend, dan kan je beter het metronet ontvlechten, maar met degelijke frequenties en makkelijke overstappen. in het begin moet het wennen (ervaring van vorig jaar) dat overstappen, maar uiteindelijk vinden mensen dat niet erg, zolang er maar frequent gereden gaat worden. Dús zou ik voorstellen:Bakpapier schreef:Ik zou voorstellen:
metro 1 isolatorweg -gein (evt 1a isolatorweg - zuid buiten spits)
metro 2 cs -gein
metro 3 cs- gaasperplas
metro 4 cs- zuid via Amstel
metro 5 noord - zuid
De frequentie van metro 4 kan dan lager dan die van andere lijnen. Buiten de spits kan hij worden geschrapt. Lijn 5 is juist frequenter dan ndere lijnen.
Metro A: Gein-CS (Spits 16x/u / Dal 12x/u / Avond 12x/u (Na 21-22:00 8x/u))
Altijd gereden met M5!
Metro B: Isolatorweg-Gaasperplas (Gelijke frequentie als metro A)
Gereden met 2x CAF en nieuw (toekomstig) 60M materieel
Ik zie hier geen problemen in aangezien bijna elke halte aan deze lijn maar één ingang heeft (uitzonderingen daargelaten) Enig probleem is dan de hoeveelheid lege stellen richting Gaasperplas in de ochtend, maar dat probleem is er nu ook al :@
Metro C: Noord-Zuid (Gelijke frequentie als metro A, ik kan echter niet echt gokken wat de reizigersaantallen zullen zijn)
Altijd gereden met M5.
De reizigers tussen Amstel en Zuid zullen moeten overstappen op Van der Madeweg, maar aangezien daar ook een nieuwe loopbrug binnenkort komt, kan de drukte mooi verspreid worden. Ook met een mooie overkapping kan het een aangenaam Overstapstation worden.
EDIT: Lijnkleur A aangepast, kon je amper zien
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Niet meer rechtstreeks naar gaasperplas vanuit cs is wel een aderlating.... dn vind ik mijn pendl cs-zuid een beter plan. Of jedoet amstel zuid.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
In principe kun je ook vrij weining met het huidige metronetwerk in Amsterdam. Wat mij betreft zal er met de komst van de NZ-lijn dan ook niet zoveel veranderen, behalve dan natuurlijk de inkorting van de huidige 51 (met cross-platform overstap op de NZ-lijn als dat er vanaf kan). Voor de rest lijkt het mij ook geen strak plan de Gaasperplas zonder rechtstreekse verbinding met het CS te laten zitten. Die metro is daarzo in de jaren '70 niet voor jan met de korte achternaam aangelegd. Overstappen is gewoon not-done voor de doeleinden waar de hele aanleg oorspronkelijk voor was bedoeld, namelijk het vervoer van de dichtbevolkte Bijlmermeer naar het centrum en CS. De SRA zou er wat mij betreft ook goed aan doen het ontbrekende stukje ringlijn tussen de Isolatorweg en CS, en mogelijke trams bij de Haarlemmer Houttuinen als volgende projecten te nemen zodat je het lijnennet als een geheel weer wat efficiënter in kunt richten.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Die ring moeten ze niet sluiten naar CS, veels te weinig animo. Trek die metro door onder het IJ langs de oever, door Noord naar het station Noorderpark, of meer in Oostelijke richting.
Rond de Noordelijke IJ-oever is er nu van alles en nog wat aan de gang qua bouw en vormgeving. Een metro zou er perfect bij passen.
Die trambaan over de Haarlemmer Houttuinen in gebruik nemen is wel een goed plan, echter rijden er nu ook een aantal zeer frequente bussen daarover, zou een tram, bijvoorbeeld tram 3, daar overheen laten rijden niet erg onnodig zijn? Voor flexibiliteit in het tramnet is het zeker wel handig.
Ps. Doordat er in de jaren '70 de meeste vraag was naar het Cs vanuit de Gaasperplas, betekent niet dat het nog steeds zo is.
Rond de Noordelijke IJ-oever is er nu van alles en nog wat aan de gang qua bouw en vormgeving. Een metro zou er perfect bij passen.
Die trambaan over de Haarlemmer Houttuinen in gebruik nemen is wel een goed plan, echter rijden er nu ook een aantal zeer frequente bussen daarover, zou een tram, bijvoorbeeld tram 3, daar overheen laten rijden niet erg onnodig zijn? Voor flexibiliteit in het tramnet is het zeker wel handig.
Ps. Doordat er in de jaren '70 de meeste vraag was naar het Cs vanuit de Gaasperplas, betekent niet dat het nog steeds zo is.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Als de tramsporen bij de Haarlemmer Houttuinen in gebruik genomen zouden worden hoeft het nog niet vanzelfsprekend te zijn dat het per-sé tram 3 zou zijn die daar overheen gaat rijden. Andere mogelijkheden zouden bijv. zijn dat de keerlus bij het Frederik Hendrikplantsoen in gebruik genomen wordt, en een tram uit de richting van het Rokin en CS daarnaartoe doorgetrokken kan worden als eindpunt. Dan heb je dus al het stuk tot het Marnixplein ontlast met een tram, waar nu nog 2 frequente buslijnen naartoe rijden (die je dan dus gelijk weer efficiënter kunt inzetten).
De ringlijn sluiten bij CS zou wel weer als gevolg hebben dat je omlopen kunt creëren in het metronetwerk, en de metro dus gewoon door kan kachelen onder het CS. Doortrekken naar Noord is ook leuk en interessant, maar hoe wil men dat in de praktijk inpassen? Een blik op de kaart zegt bijna al genoeg, gezien er nauwelijks ruimte is om überhaubt een metro in te passen in het oostelijke deel van Noord (hoe graag we dat ook zouden willen).
Wat betreft de Gaasperplas zou je kunnen stellen dat de tijden veranderd zijn, maar de bevolkingsdichtheid daarmee zeker niet. Een rechtstreekse verbinding met het CS lijkt mij vanaf daar op ieder aspect meer gerechtvaardigt dan een samenvoeging met lijn 50, waarmee je 2 belangrijke verbingen van het volk afneemt (Zuid - Bijlmer/ArenA en Gaasperplas - CS). Daarnaast zou het vervoer in de oosttunnel wel érg karig worden met enkel lijn 54, tenzij je men iets van 10/12x per uur wil trakteren op één en dezelfde verbinding naar Bijlmer/ArenA en Gein. Nee, dan liever om & om CS - Gein en CS - Gaasperplas. Wie zit er sowieso te wachten op een verbinding van de Gaasperplas naar West? als je wilt overstappen op de trein richting Schiphol (en verder) ben je op Diemen-Zuid al op het juiste adress.
De ringlijn sluiten bij CS zou wel weer als gevolg hebben dat je omlopen kunt creëren in het metronetwerk, en de metro dus gewoon door kan kachelen onder het CS. Doortrekken naar Noord is ook leuk en interessant, maar hoe wil men dat in de praktijk inpassen? Een blik op de kaart zegt bijna al genoeg, gezien er nauwelijks ruimte is om überhaubt een metro in te passen in het oostelijke deel van Noord (hoe graag we dat ook zouden willen).
Wat betreft de Gaasperplas zou je kunnen stellen dat de tijden veranderd zijn, maar de bevolkingsdichtheid daarmee zeker niet. Een rechtstreekse verbinding met het CS lijkt mij vanaf daar op ieder aspect meer gerechtvaardigt dan een samenvoeging met lijn 50, waarmee je 2 belangrijke verbingen van het volk afneemt (Zuid - Bijlmer/ArenA en Gaasperplas - CS). Daarnaast zou het vervoer in de oosttunnel wel érg karig worden met enkel lijn 54, tenzij je men iets van 10/12x per uur wil trakteren op één en dezelfde verbinding naar Bijlmer/ArenA en Gein. Nee, dan liever om & om CS - Gein en CS - Gaasperplas. Wie zit er sowieso te wachten op een verbinding van de Gaasperplas naar West? als je wilt overstappen op de trein richting Schiphol (en verder) ben je op Diemen-Zuid al op het juiste adress.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Indien een te hoge frequentie in de metrotunnel ongewenst is, zou mijn plan van een pendelmetro Zuid - Amstel dus ook een optie zijn. Kunnen metro's keren op Amstel?
Het argument 'spitsmetro's zijn verwarrend' is dom, want vroeger zijn er ook spitsmetro's geweest, en als je de eindbestemming/nummer gewoon fatsoenlijk toont (in tegenstelling tot nu) dan snappen mensen dat heus wel.
Ik ben ook voor een sluiting van de rng isolatiorweg-cs, maar ik vraag me af of de kosten opwegen tegen de baten. Hoeveel mensen zullen gebruik maken van dit traject, en hoveel kost het? Ik vrees dat dit niet in verhouding tot elkaar staat. Je kunt namelijk maar één, hooguit twee, stations bouwen op dit traject, dus daar komen ook niet al te veel reizigers van. Indien dit er wel zou komen, zou een 'circle line' het meest logisch zijn, met daarnaast metro's gaasperplas - cs, gein - zuid (overstap naar CS op van der madeweg, of op de trein in bijlmer arena), en noord - zuid.
Het argument 'spitsmetro's zijn verwarrend' is dom, want vroeger zijn er ook spitsmetro's geweest, en als je de eindbestemming/nummer gewoon fatsoenlijk toont (in tegenstelling tot nu) dan snappen mensen dat heus wel.
Ik ben ook voor een sluiting van de rng isolatiorweg-cs, maar ik vraag me af of de kosten opwegen tegen de baten. Hoeveel mensen zullen gebruik maken van dit traject, en hoveel kost het? Ik vrees dat dit niet in verhouding tot elkaar staat. Je kunt namelijk maar één, hooguit twee, stations bouwen op dit traject, dus daar komen ook niet al te veel reizigers van. Indien dit er wel zou komen, zou een 'circle line' het meest logisch zijn, met daarnaast metro's gaasperplas - cs, gein - zuid (overstap naar CS op van der madeweg, of op de trein in bijlmer arena), en noord - zuid.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Maar dan heb je geen enkele directe metro Gein - CS? :S
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Zoals ik zei kun je op vd madeweg of bijlmerarena (trein) overstappen op direct vervoer naar CS. Volgens mij is die laatste optie nog sneller ook dan dat hele stuk met de metro.Yanaike schreef:Maar dan heb je geen enkele directe metro Gein - CS? :S
Uiteraard sluit ik niet uit dat men in de spits nog een extra metro CS - gein zou kunnen rijden, maar dan wordt de frequentie in de metrotunnel wel erg hoog.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Dat vind ik maar een hele rare oplossing als ik eerlijk mag zijn. Daarnaast vraag ik me af wat je ermee wint. Een doortrekking van de ringlijn naar CS zit er voorlopig niet in.
Maar goed, ik heb de hele tijd kritiek. Dan moet ik ook maar een plan in elkaar flansen.
Lijn 1
CS - Gein (4-6x Uur) (met extra metro's tijdens evenementen Arena/Dome) (2x Caf of M5)
Lijn 2 CS - Gaasperplas (4-6x uur) (2x Caf of M5)
Lijn 3 Isolatorweg - Gein (4-6x Uur) (3x Caf of M5)
Lijn 4 Isolatorweg - Amstel - CS (2-4x Uur) (2x Caf)
Lijn 5 Noord - Zuid (10-18x Uur) (M5)
Grotendeels houd ik het net hetzelfde. Nieuw is de lijn 4. Die de relatie Zuid - Amstel opvangt. En tegelijkertijd de ringlijn versterkt tussen Isolatorweg en Gein. Deze metro rijdt zondags niet, en ook met 2-delige cafjes.
Maar goed, ik heb de hele tijd kritiek. Dan moet ik ook maar een plan in elkaar flansen.
Lijn 1
CS - Gein (4-6x Uur) (met extra metro's tijdens evenementen Arena/Dome) (2x Caf of M5)
Lijn 2 CS - Gaasperplas (4-6x uur) (2x Caf of M5)
Lijn 3 Isolatorweg - Gein (4-6x Uur) (3x Caf of M5)
Lijn 4 Isolatorweg - Amstel - CS (2-4x Uur) (2x Caf)
Lijn 5 Noord - Zuid (10-18x Uur) (M5)
Grotendeels houd ik het net hetzelfde. Nieuw is de lijn 4. Die de relatie Zuid - Amstel opvangt. En tegelijkertijd de ringlijn versterkt tussen Isolatorweg en Gein. Deze metro rijdt zondags niet, en ook met 2-delige cafjes.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
En niet meer rechtstreeks CS - Gein is geen aderlating?Bakpapier schreef:Niet meer rechtstreeks naar gaasperplas vanuit cs is wel een aderlating.... dn vind ik mijn pendl cs-zuid een beter plan. Of jedoet amstel zuid.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
^ Minder omdat je vanaf bijlmer arena, duivendrecht en holendrecht gemakkelijk rechtstreeks naar CS reist, en deze drie stations bedienen gezamenlijk een heel groot deel van Zuidoost. Vanaf Diemen-zuid (dus het gebied van metro 53) is dat veel lastiger.
Dit is bijna het zelfde als het eerste plan dat ik had gepost (zie eerste post), met het enige verschil dat lijn 4 dan nog doorrijdt naar isolatorweg en stopt bij Amstel ipv door naar CS. Ik vind het een goed plan.JeffreyMeijer schreef:Dat vind ik maar een hele rare oplossing als ik eerlijk mag zijn. Daarnaast vraag ik me af wat je ermee wint. Een doortrekking van de ringlijn naar CS zit er voorlopig niet in.
Maar goed, ik heb de hele tijd kritiek. Dan moet ik ook maar een plan in elkaar flansen.
Lijn 1
CS - Gein (4-6x Uur) (met extra metro's tijdens evenementen Arena/Dome) (2x Caf of M5)
Lijn 2 CS - Gaasperplas (4-6x uur) (2x Caf of M5)
Lijn 3 Isolatorweg - Gein (4-6x Uur) (3x Caf of M5)
Lijn 4 Isolatorweg - Amstel - CS (2-4x Uur) (2x Caf)
Lijn 5 Noord - Zuid (10-18x Uur) (M5)
Grotendeels houd ik het net hetzelfde. Nieuw is de lijn 4. Die de relatie Zuid - Amstel opvangt. En tegelijkertijd de ringlijn versterkt tussen Isolatorweg en Gein. Deze metro rijdt zondags niet, en ook met 2-delige cafjes.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Ik denk dat je geen frequenties van 2-4 keer per uur moet willen hebben in een metronetwerk. Bovendien kan je dat haast niet integreren met lijnen die 4-6 keer per uur rijden.
Ik zou het plan van Jeffrey aanhouden, maar dan zonder die lijn 4 en in plaats daarvan de frequenties op de overige lijnen wat omhoog knallen. En lijn 3 eventueel inkorten tot Bijlmer of Holendrecht, maar dan moet je daar wel een keermogelijkheid hebben.
Ik zou het plan van Jeffrey aanhouden, maar dan zonder die lijn 4 en in plaats daarvan de frequenties op de overige lijnen wat omhoog knallen. En lijn 3 eventueel inkorten tot Bijlmer of Holendrecht, maar dan moet je daar wel een keermogelijkheid hebben.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Uitgaande van het bestaande netwerk inclusief noord-zuidlijn denk ik eigenlijk dat er maar 2 opties zijn. Frequenties zijn daluurfrequenties.
Plan A met lijn 53 en 50 naar Gein
- Lijn 50 Isolatorweg - Gein (6x per uur)
- Lijn 52 Noord - Zuid (minstens 6x per uur)
- Lijn 53 CS - Gaasperplas (6x per uur)
- Lijn 54 CS - Gein (6x per uur)
Plan B zonder 53 en 50 naar Gaasperplas (cross-platform tussen 53 en 54 op Van der Madeweg)
- Lijn 50 Isolatorweg - Gaasperplas (6x per uur)
- Lijn 52 Noord - Zuid (minstens 6x per uur)
- Lijn 54 CS - Gein (12x per uur)
Lijn 51 Amstel - Zuid kan interessant zijn voor in de spits, maar daarbuiten is het maar een rare pendellijn met heel weinig stations. Doortrekken naar CS heeft ook weinig zin lijkt mij: je zit dan als nog met overcapaciteit in de tunnel tussen CS en Amstel en je hebt dan twee parallelle lijnen die allebei het stuk Zuid - CS bedienen.
Wat ik nog altijd liever gezien zou hebben was dat de Amstelveenlijn omgebouwd werd naar volwaardige metro, dan kan de 52 door naar Westwijk en kan de 51 ook buiten de spits rijden op het traject Amstelveen Centrum - Amstel.
Plan A met lijn 53 en 50 naar Gein
- Lijn 50 Isolatorweg - Gein (6x per uur)
- Lijn 52 Noord - Zuid (minstens 6x per uur)
- Lijn 53 CS - Gaasperplas (6x per uur)
- Lijn 54 CS - Gein (6x per uur)
Plan B zonder 53 en 50 naar Gaasperplas (cross-platform tussen 53 en 54 op Van der Madeweg)
- Lijn 50 Isolatorweg - Gaasperplas (6x per uur)
- Lijn 52 Noord - Zuid (minstens 6x per uur)
- Lijn 54 CS - Gein (12x per uur)
Lijn 51 Amstel - Zuid kan interessant zijn voor in de spits, maar daarbuiten is het maar een rare pendellijn met heel weinig stations. Doortrekken naar CS heeft ook weinig zin lijkt mij: je zit dan als nog met overcapaciteit in de tunnel tussen CS en Amstel en je hebt dan twee parallelle lijnen die allebei het stuk Zuid - CS bedienen.
Wat ik nog altijd liever gezien zou hebben was dat de Amstelveenlijn omgebouwd werd naar volwaardige metro, dan kan de 52 door naar Westwijk en kan de 51 ook buiten de spits rijden op het traject Amstelveen Centrum - Amstel.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
2 per uur is wel heel erg weinig, ik denk dat je ten allen tijde echt wel een 4x per uursdienst moet aanbieden, De relatie amstel - zuid is daar echt wel druk genoeg voor. Buiten de spits kun je de rechtstreekse verbinding laten vervallen.
Ik zou het zo doen:
Lijn 1 CS - Gein (4-6x Uur)
Lijn 2 CS - Gaasperplas (4-6x uur) (2x Caf of M5)
Lijn 3 Isolatorweg - Gein (4-6x Uur) (3x Caf of M5)
Lijn 4 Isolatorweg - Amstel (4x Uur rijdt niet op rustige tijdstippen, zoals 's avonds laat en weekenden in de vakanties en zondag)
Lijn 5 Noord - Zuid (10-18x Uur) (M5)
Dan krijg je de volgende frequenties:
Iso - zuid: 4 tot 12 x per uur (is nu 4 tot 8x per uur)
zuid - amstel: 0 tot 4 x per uur (als lijn 4 niet rijdt kun je overstappen op Duivendrecht) (is nu 6 tot 8x per uur, maar vooral vanwege de amstelveenlijn)
gein - vd madeweg: 8 tot 12x per uur (is nu 12 tot 18x per uur)
vd madeweg - spaklerweg: 8 tot 12x per uur (is nu 12 - 16x per uur)
spaklerweg - amstel: 8 tot 16x per uur (is nu 18 - 24x per uur)
amstel - CS: 8 tot 12 x per uur (is nu 18 - 24x per uur)
Zoals je ziet gaan de frequenties eigenlijk overal omlaag, behalve op het traject iso-zuid (wat nu ook af en toe nogal vol staat heb ik het idee). Met het aanbieden van noord - zuid zal de druk op de Oostlijn denk ik wel afnemen wat een verlaging van de frequentie daar zou toestaan. Netto ben je dan dus best wel goedkoper uit qua exploitatie van het metronetwerk.
De overstapstations van het netwerk worden zo Zuid, CS, vd Madeweg en Duivendrecht. In dat oogpunt zou een lijn 53 stop op station Duivendrecht dus een goede aanvulling zijn op het netwerk, zodat je ook buiten de spits snel van zuid naar Amstel kunt en niet b.v. 10 minuten moet wachten.
Ik zou het zo doen:
Lijn 1 CS - Gein (4-6x Uur)
Lijn 2 CS - Gaasperplas (4-6x uur) (2x Caf of M5)
Lijn 3 Isolatorweg - Gein (4-6x Uur) (3x Caf of M5)
Lijn 4 Isolatorweg - Amstel (4x Uur rijdt niet op rustige tijdstippen, zoals 's avonds laat en weekenden in de vakanties en zondag)
Lijn 5 Noord - Zuid (10-18x Uur) (M5)
Dan krijg je de volgende frequenties:
Iso - zuid: 4 tot 12 x per uur (is nu 4 tot 8x per uur)
zuid - amstel: 0 tot 4 x per uur (als lijn 4 niet rijdt kun je overstappen op Duivendrecht) (is nu 6 tot 8x per uur, maar vooral vanwege de amstelveenlijn)
gein - vd madeweg: 8 tot 12x per uur (is nu 12 tot 18x per uur)
vd madeweg - spaklerweg: 8 tot 12x per uur (is nu 12 - 16x per uur)
spaklerweg - amstel: 8 tot 16x per uur (is nu 18 - 24x per uur)
amstel - CS: 8 tot 12 x per uur (is nu 18 - 24x per uur)
Zoals je ziet gaan de frequenties eigenlijk overal omlaag, behalve op het traject iso-zuid (wat nu ook af en toe nogal vol staat heb ik het idee). Met het aanbieden van noord - zuid zal de druk op de Oostlijn denk ik wel afnemen wat een verlaging van de frequentie daar zou toestaan. Netto ben je dan dus best wel goedkoper uit qua exploitatie van het metronetwerk.
De overstapstations van het netwerk worden zo Zuid, CS, vd Madeweg en Duivendrecht. In dat oogpunt zou een lijn 53 stop op station Duivendrecht dus een goede aanvulling zijn op het netwerk, zodat je ook buiten de spits snel van zuid naar Amstel kunt en niet b.v. 10 minuten moet wachten.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Gaat in de spits niet werken tussen Amstel en CS. Daarom heb ik ook de lijn 4 doorgetrokken naar CS.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Je gaat uit van het huidige aantal reizigers tussen amstel en CS via de metro. Maar met de komst van de NZ lijn zal dat aantal afnemen vermoed ik. Uiteraard kun je dat niet exact voorspellen, maar het ligt wel in lijn der verwachting. De NZ lijn zal behalve een klein aantal nieuwe metroreizigers ook veel 'oude' metroreizigers aanboren.
Maar dit is voor mijn plan slechts een detail, mocht het echt nodig zijn dan kan je dat ding idd doortrekken naar CS.
Maar dit is voor mijn plan slechts een detail, mocht het echt nodig zijn dan kan je dat ding idd doortrekken naar CS.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Ik denk dat je een goede stroom studenten houdt tussen CS en Amstel. Daarnaast bedient de Oostlijn in mijn ogen een andere doelgroep dan de NZ-lijn. Maar goed, dat is toekomstkijken, hebben we niets aan ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Is er op die metro website (hierzijnwijnu?) al beschreven wat er met de boog overamstel - spaklerweg gaat gebeuren?
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Ik ben het eens met JeffreyMeijer. De Oostlijn en de Noord/Zuidlijn hebben (uiteindelijk) twee verschillende doelgroepen. De Oostlijn richt zich op de relatie Bijlmer/Zuidoost - CS de Noord/Zuidlijn richt zich op de relatie tussen Zuid (en het liefst ook Amstelveen) - CS.
En dus ook vind ik dat de Noord/Zuidlijn minstens een frequentie van 12x per uur moet houden buiten de spits. Hiervan gaan er in ieder geval 6 naar Gein en afhankelijk van het wel of niet ontvlechten gaan die andere 6 ook naar Gein of naar Gaasperplas.
Isolatorweg - Amstel is een hele rare relatie, dan kun je je beter richten op een nieuwe oost/westlijn. Zuid - Amstel is wel een intressante relatie, maar zoals ik al zei is die verbinding kort en de verbinding gaat voornamelijk over industriegebied, dus op zich zelf staand is het een gekke verbinding. Ik zie er twee mogelijkheden voor: of doortrekken van Zuid naar Schiphol of naar Amstelveen.
En dus ook vind ik dat de Noord/Zuidlijn minstens een frequentie van 12x per uur moet houden buiten de spits. Hiervan gaan er in ieder geval 6 naar Gein en afhankelijk van het wel of niet ontvlechten gaan die andere 6 ook naar Gein of naar Gaasperplas.
Isolatorweg - Amstel is een hele rare relatie, dan kun je je beter richten op een nieuwe oost/westlijn. Zuid - Amstel is wel een intressante relatie, maar zoals ik al zei is die verbinding kort en de verbinding gaat voornamelijk over industriegebied, dus op zich zelf staand is het een gekke verbinding. Ik zie er twee mogelijkheden voor: of doortrekken van Zuid naar Schiphol of naar Amstelveen.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Dat er niemand het hele stuk in Isolatorweg - Amstel gaat blijven zitten lijkt me evident. Maar dat betekent niet dat je niet alsnog zo'n lijn kunt aanbieden omdat alle deeltrajecten wel goed bezet zullen zijn. Er is ook geen kip die het hele eind in de sprinter den haag cs - utrecht cs blijft zitten maar dat ding is ook een succes. Als je bijvoorbeeld naar een deeltraject als a'veensweg - amstel kijkt dan is dat al een heel stuk interessanter, die zullen ook allemaal in die voorgestelde 'lijn 4' gaan zitten.
Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn
Is het trouwens ook niet mogelijk om te keren op Weesperplein? Dan zou dat ook nog een optie zijn. Of mag dat tegenwoordig niet meer?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten