Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Rickingsh

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Rickingsh »

Ik vraag me af of het überhaubt al zin heeft tot buiten de stadsregio uit te breiden. Om een metro te veredelen tot stoptrein vind ik weinig toegevoegde waarde hebben. Zo zou je wel door kunnen gaan tot dat ding in Zwolle of weet ik veel waar aankomt. Hopelijk is de SRA inmiddels ook tot die conclusie gekomen.
Laatst gewijzigd door Rickingsh op zo 30 nov 2014, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Ik vraag me af hoe noodzakelijk die relatie is. Vanuit Almere zit je met de trein al heel erg snel op Zuid. Naar Centraal moet je wel enigszins omrijden met de trein, dan kan de metro wat toevoegen, en naar West is lastig vanwege overstappen. Dan kan een metro dus winst zijn, zeker als je IJburg (waarvan ook mensen naar Centraal en West willen) erbij meetelt, heb je genoeg vervoersvee voor een metro.

Dan moet je dus wel echt almere - isolatorweg aanleggen en niet laten eindigen op centraal.

Technisch zou het lange stuk over het water uitgevoerd kunnen worden dmv een lange brug op palen (causeway) met ter hoogte van IJburg een tunnel voor de scheepvaart. Ik weet niet of het in Almere inpasbaar is om het ding gedeeltelijk bovengronds aan te leggen want dat is wel een stuk goedkoper. Het ding zou een nog onbebouwd stuk ten westen van Almere bedienen (bij de nieuwe wijk Poort) waar dan zeer aantrekkelijke bebouwing zou kunnen komen, waarvanuit men met de metro snel in A'dam is. Hoogbouw bijvoorbeeld of middenbouw (vooralsnog is almere voornamelijk laagbouw buiten het centrum om, dan is een metro minder aantrekkelijk).
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Yanaike »

Rickingsh schreef:Ik vraag me af of het überhaubt al zin heeft tot buiten de stadsregio uit te breiden. Om een metro te veredelen tot stoptrein vind ik weinig toegevoegde waarde hebben. Zo zou je wel door kunnen gaan tot dat ding in Zwolle of weet ik veel waar aankomt. Hopelijk is de SRA inmiddels ook tot die conclusie gekomen.
In andere landen kan het heel gewoon zijn dat metrostellen aan de grens van een stad doorrijden als een stoptrein naar suburbs van die stad. Een groot voorbeeld hiervan is Tokyo. Een voordeel van dit systeem is dat stoptreinen dieper in de stad doordringen dan te eindigen op een kopstation aan de rand van de stad en meer vervoersrelaties tussen verschillende punten in de stad en suburbs.

Maar aangezien, in tegenstelling tot in het buitenland, Amsterdam geen grote kopstations heeft maar gewoon een fatsoenlijk centraal station in het midden van de stad, vraag ik me af in hoeverre dit systeem zou werken in Amsterdam. Maar wel grappig om over na te denken natuurlijk :P Dan kun je verbindingen krijgen zoals Zandvoort - Gein en Almere Oostvaarders - Isolatorweg. Lijkt me wel onhandig als je in de metro in slaap valt en ineens een paar plaatsen verder wakker wordt.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Een metro naar Almere die langs het normale spoor rijdt lijkt mij bijzonder onzinnig, gezien het gebrek aan significante bebouwing ertussen. Almere heeft al vrij veel sprinterstations kort achter elkaar, dan kun je telkens één metrohalte ertussen aanleggen maximaal, nou joepie jee. En Muiderberg kan een metrostation krijgen, nou ik sta al te trillen van enthousiasme...

Nee daar zie ik geen toekomst in. De verbinding moet over het IJ of anderszins moet het een nieuwe verbinding zijn. Sowieso lijkt het me kansvol om nieuwe eilanden op te spuiten tussen IJburg en Almere en die dan te verbinden met een metro, dat kan denk ik aardig wat geld opleveren, mensen willen vast betalen om in een waterrijke omgeving vlakbij A'dam te wonen. Maar dat is aan de politiek...

De metro in mijn kaartje hoeft overigens niet te eindigen op station almere centrum, maar kan ook verder almere in (b.v. almere hout).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Vinny »

De voorstellen hierboven komen neer op een S-bahn systeem. Dat hebben we ooit gehad: de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn. We wisten niet hoe snel we die dingen moesten afbreken en vervangen door sneltrams: Randstadrail.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

En ik denk dat het uiteindelijk toch een verbetering is geweest, want grote delen van die regio zijn nu per snel, hoogwaardig OV bereikbaar. Of je er dan een tram of metro op laat rijden maakt dan niet zo veel uit.

Een metro is wel geschikter voor langere afstanden. Stel je zou de metro in mijn plan bouwen (via ijburg naar almere) kun je bijvoorbeeld 90 km/u of zelfs harder rijden (kijk maar naar http://en.wikipedia.org/wiki/R44_%28New ... way_car%29 dit materieel)
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Yanaike »

De metrolijn zoals die is voorgesteld in dat plan zou overigens niet parallel lopen aan de spoorlijn maar in ieder geval via Almere Pampus lopen en misschien ook via IJburg, maar dat kan ik in het kaartje niet goed zien.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Ik heb even goed gekeken en je ziet in heel kleine lettertjes inderdaad IJburg staan.

Een verbinding IJburg - zuidoost lijkt me echter weinig toevoegen, want dat kan al via een nieuw aangelegde brug met ook een busbaan erop. Maximaal zou je dit nog kunnen vertrammen maar een metro is echt overkill. Ook de hele relatie almere - zuidoost lijkt me nogal dom. Je kunt toch gewoon de trein pakken naar Diemen Zuid of Duivendrecht?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Zugführer »

Iemand heeft voorspeld dat het zo'n drukke relatie wordt dat het zowel hoge treinfrequenties (6x per uur sprinter + 6x per uur IC?) als een metrolijn rechtvaardigt, waarbij die laatste dan met name ook voor de ontsluiting van IJburg en Pampus (en nieuwbouw in het IJmeer, of is dat ook Pampus?) is inderdaad.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Wat is 'het'? De relatie Almere - Zuid - Schiphol? Of de relatie Almere - Zuidoost?

Bij die eerste heb je inderdaad gelijk dat dit een erg drukke relatie is, en door de tweesporigheid kunnen er op den duur ook niet meer superveel treinen bij. Maar uitbreidng van de spoorcapaciteit lijkt me dan een logischere keuze dan aanleg van een metro parallel aan het spoor. Of een metro via IJburg naar Diemen, for that matter.

Almere en Zuidoost zijn beide woonlocaties, dus ik verwacht geen duizenden reizigers tussen die twee gebieden. Bovendien is het al bereikbaar via stations Diemen Zuid en Duivendrecht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Z2N »

Amsterdam Zuid-Oost heeft ook veel werkgebieden, zeker rond de ArenA en Holendrecht. Kijk anders maar eens naar de rits aan spitsbussen tussen Almere en Holendrecht die er nu rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Wat maakt dat men zo reist ipv met de trein naar Duivendrecht en dan met de trein of metro?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Hainje »

Wellicht vanwege een rechtstreekse verbinding, niet naar een station hoeven fietsen, frequenter.
🍉
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Zugführer »

Oh sorry, ik had het over de relatie Almere - Zuid. Die voorgestelde ijmeerlijn-aftakking naar zuidoost heb ik ook nooit zo goed begrepen. Ga je op het potentieel drukste gedeelte van je tracé de boel in vage aftakking splitsen :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Vinny »

Oorspronkelijk zou IJburg 45.000 inwoners gaan tellen. Dat zijn er nu "slechts" 19.000 waarvan 6.000 kinderen, de kinderrijkste buurt van Amsterdam. Dat heeft ook impact op de OV-bediening.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Vinny schreef:Oorspronkelijk zou IJburg 45.000 inwoners gaan tellen. Dat zijn er nu "slechts" 19.000 waarvan 6.000 kinderen, de kinderrijkste buurt van Amsterdam. Dat heeft ook impact op de OV-bediening.
Is natuurlijk ook deels een kip - ei verhaal, want als je een metro aanbiedt (en ook meer eilanden in die omgeving opspuit) dan wordt het ook aantrekkelijker om daar woonprojecten te realiseren. Al is het OV met de huidige tram zeker niet slecht.

En tsja, kinderrijkste buurt... je wil niet met je gezinnetje van 3 koters in het centrum gaan wonen natuurlijk, als je dan al zo nodig in A'dam wil wonen is IJburg een logische keuze.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door robert55 »

Keren op Amstel kan alleen als er geen verkeer in de tunnel is, dat gebeurde ook bij de zomersluitingen. Ik denk dat er tussen station en tunnelmond niet voldoende ruimte [legte] is voor een tailtrack of zoiets,
Ik zie niet waaarom keren bij Weesperplein niet zou mogen. Trein rijdt leeg van het perron naar het opstelspoor [daar zou dan wel een check op leeg zijn moeten hebben plaatsgevonden, dat is een kwetsbaarheid] en op dat moment mag de volgende trein va.n Wibuatstraat vertrekken.

Je kan het sporenplan op deze site vinden http://sporenplan.nl/ wle wat doorklikken
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Zugführer »

Maar dan moet die lijn nog steeds door de tunnel, als dat past kun je net zo goed doorrijden naar CS. Keren op Weesperplein voelt toch een beetje alsof je de intercity uit Amsterdam op Eindhoven Beukenlaan laat eindigen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door robert55 »

Bakpapier schreef:
Vinny schreef:Oorspronkelijk zou IJburg 45.000 inwoners gaan tellen. Dat zijn er nu "slechts" 19.000 waarvan 6.000 kinderen, de kinderrijkste buurt van Amsterdam. Dat heeft ook impact op de OV-bediening.
Is natuurlijk ook deels een kip - ei verhaal, want als je een metro aanbiedt (en ook meer eilanden in die omgeving opspuit) dan wordt het ook aantrekkelijker om daar woonprojecten te realiseren. Al is het OV met de huidige tram zeker niet slecht.

En tsja, kinderrijkste buurt... je wil niet met je gezinnetje van 3 koters in het centrum gaan wonen natuurlijk, als je dan al zo nodig in A'dam wil wonen is IJburg een logische keuze.
Ik denk dat je je daarop verkijkt: wie het zich kan veroorloven blijft momenteel ook met klein grut in de stad binnen de ring. Daarom gaan porjecten als de Houthavens wel door en IJburg uitbreidingen voorlopig niet. Grootste knelpunt voor ouders die in de stad willen blijven is de capaciteit van de [basis]scholen. Ik denk dat veel huizenkopers nog eerder naar de ring west kijken dan naar Ijburg. Dat is geen Bijlmer, maar om nou te zeggen dat het echt geslaagd is. Het i toch een soort Vinex :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Suus »

Ik heb het topic doorgelezen en heb her en der opmerkingen, maar om te voorkomen dat er een quote-orgie ontstaat ga ik het even op een andere manier puntsgewijs langs, waarna ik mijn eigen ideeën c.q. visie eraan toevoeg.

Allereerst de verbinding tussen het Zuidstation en het Amstelstation. Ik denk dat de oplossing hier toch gezocht moet worden in de regiotram. Nu is besloten dat daarvoor toch tramstellen van 30 meter lang worden besteld kan de situatie rondom de Berlagebrug ook nader bekeken worden. Die monumentale brug zou niet in staat zijn om voertuigen van 45 meter te dragen zonder schade aan de fundering maar met kortere trams zou het gewichtprobleem wel eens beperkt kunnen worden. Bij Amsterdam Zuid komt er een nieuw tramstation aan de zuidkant van het station bovenop het tunneldak van de A10. Vanaf daar kan een tramlijn "door het groen" op het dak van de tunnel aangelegd worden naar station RAI en dan over de bestaande sporen verder gereden worden naar het Amstelstation. De geplande nieuwe keerlus bij het Amstelstation krijgt maar liefst vier sporen en heeft dus ruimte voor een extra tramlijn. De vertramming van het westelijke gedeelte van lijn 65 als onderdeel van het vertrammen van lijn 15 zie ik nog niet zo snel gebeuren namelijk.

Dan de bediening van de Oostlijn.
Het is zeer duidelijk dat de tak naar Gaasperplas het rustigste gedeelte is van de Oostlijn. Het verkeer op de tak naar Gein is duidelijk drukker en heeft daardoor behoefte aan een hogere frequentie. Het is ook een interessantere bestemming voor de ringlijn dan Gaasperplas. Daarnaast heeft Gaasperplas een grotere vraag richting CS dan richting de ringlijn, wat tijdens het "tijdelijke netwerk" vorig jaar erg duidelijk werd. Door het elimineren van het vraagstuk over de metroverbinding Zuidstation - Amstelstation met de optie de regiotram alsnog naar het Amstelstation te sturen ontstaat er mijn inziens een mogelijkheid om de lijnenloop rondom Van der Madeweg gelijk te houden. Ik kom dan tot het volgende voorstel:

Lijn 50: 8x/uur Isolatorweg - Gein
Lijn 53: 8x/uur Centraal Station - Gaasperplas
Lijn 54: 8x/uur Centraal Station - Gein
Frequenties in de avonduren en in de randen van de weekenddagen kunnen eventueel naar 6x/uur afgeschaald worden.
Daarmee rijdt er 16x/uur een metro door de tunnel, elke vier minuten, in een vast ritme. Met de inzet van het nieuwere grotere materieel dan de Zilvermeeuw 1.0 en de sneltrams en het deels wegvallen van het publiek voor de 51 moet dat voldoende zijn voor de Oostlijn. De gehele Geinlijn houdt door de samenloop van 50 en 54 ook een goede frequentie. Omdat er bovendien geen afstemming meer nodig is met metrolijn 51 kan de verdeling op alle lijnen in een vast ritme gebeuren.

Daarnaast wil ik opmerken dat ik de kans op claims van vastgoedinvesteerders groot is indien de Gaasperplastak zijn directe metro naar CS kwijtraakt. De directe metro naar het centrum is een van de belangrijkste verkoopargumenten geweest voor alvast bijna 1000 studentenstudio's bij station Diemen Zuid en de bouw van nog eens 3000 appartementen de komende drie jaar in het gebied tussen de stations Diemen Zuid en Verrijn Stuartweg.

Een eventuele komst van een metroverbinding tussen Almere en Amsterdam moet nog eens goed uitgedacht worden. Het is waar dat bij een eventuele uitbreiding van IJburg tramlijn 26 onvoldoende capaciteit heeft, die tram draait tijdens de spits al op piekcapaciteit. Het verlengen van R-NET 300 via de route van lijn 66, iets waar al enige tijd op gestudeerd wordt, zou echter ook een interessant alternatief kunnen zijn. De bouw van een vrije busbaan tussen het Bijlmerstation en IJburg is al een flink eind onderweg, ondertussen ligt er vanaf de Provincialeweg tot IJburg al een busbaan. De Bijlmerdreef zal daarbij nog wel een flinke kluif zijn. Overigens wordt ook daar rekening gehouden met de komst van een trambaan, omdat men na 2025 opnieuw wil kijken naar het doortrekken van tramlijn 9.

Het sluiten van de ring tussen Isolatorweg en CS is een lang gekoesterde droom, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het niet gaat gebeuren. Na het opleveren van de Noord-Zuidlijn vermoed ik eigenlijk dat het onderzoek wordt verlegd naar een metrolijn CS - Leidseplein - Lelylaan - Osdorp. Dit is nu al de drukste tramas buiten het centrum en in het centrum is er sprake van structurele overbelasting. Ik heb het idee dat er ook al langzaam de geesten rijp voor worden gemaakt, al blijft het voorlopig bij berichten voor het onderbewuste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Het huidige netwerk zonder de 51 zou mij vanaf 2017 ook het beste lijken; dan moet echter wel de concessie-eis voor bediening van Zuid-Amstel via het metronet komen te vervallen. Een verlenging van de tramsporen vanaf RAI naar Zuid lijkt mij niet zo moeilijk en duur.

Waaruit leid je af dat de geesten rijp worden gemaakt voor een Westlijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Suus »

Er wordt wel regelmatig gesproken over mogelijkheden tot verlenging van de Oostlijn op CS, maar eigenlijk nooit gesproken over het sluiten van de ringlijn. Daaruit leidt ik af dat men ook denkt aan de meer originele route van de Oostlijn richting Osdorp. Zeker nu het tunnelboren zo vlekkeloos is verlopen denk ik dan men het project langzaam maar zeker ook wel aandurft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Zugführer »

Mooi gezegd en ik kan me geheel vinden in de opzet met deze lijnen en frequenties (en vermoed dat het ook zoiets gaat worden, er zijn maar weinig goede alternatieven).
Verder vermoed ik dat Amsterdam voor de komende jaren wel weer even klaar is met nieuwe metrolijnen na wat er allemaal mis gegaan is bij het bouwen van de Noord-Zuidlijn, net als na de aanleg van de Oostlijn eigenlijk. Of is men alweer vergeten dat de kosten de pan uit gerezen zijn, er allerlei panden verzakten en er zelfs een discussie was of er wel door gegaan moest worden met de bouw?
Alargule

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Alargule »

Er zijn alleen wat panden verzakt langs de Vijzelgrachtbouwput. Dat was echter de spreekwoordelijke druppel; er was immers van alles mis. De gemeente was niet 'in control' van het project.

Het Vijzelgrachtincident is ook een keerpunt geweest: sindsdien is niet alleen de bouw vlot verlopen, maar ook de hele organisatie erachter een stuk transparanter geworden. Als er zich nu tegenslagen voordoen, zoals bij de kap in Noord, wordt daar gewoon met opgaaf van reden over gecommuniceerd.

Amsterdam heeft dus gelukkig veel geleerd van wat er mis is gegaan. Kennis, die weer gebruikt kan worden bij een volgend metroproject.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Metronet Amsterdam incl Noord-Zuidlijn

Bericht door Bakpapier »

Ik geloof er niks van dat er in de voorzienbare toekomst nog een metroproject binnen pak em beet de ring van A'dam zal worden gerealiseerd. Maar projecten naar de voorsteden zouden toch wel mogelijk moeten kunnen zijn. Dan met name A'veen, maar bijvoorbeeld ook de metro naar Almere, purmerend, schiphol, a'dam noord...? Ik denk dat men daar toch wel over gaat nadenken. Overvolle bussen en treinen zijn ook niet alles.

Weet iemand waarom het lightrailproject naar IJmuiden (lovers rail) zo falikant is mislukt? Ik kan alleen maar vinden dát het is mislukt maar niet waarom. Zou dat geen kansrijk project zijn als tram/metro?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten