Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Ronald »

Ik begrijp dat "gratis" vervoer, al dan niet voor ouderen, gewoon helemaal niet. Waarom is dat zo belangrijk? Voor diegenen die dat nodig hebben zou gratis brood of gratis elektriciteit dan toch minstens zo belangrijk zijn?
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door arjano1978 »

Vandaag zag ik twee Iris-bussen 6044 en 6032 voor mijn huis voorbij rijden als instructie ritten in H.I.Ambacht . Ik denk zelf voor lijn 88 en 92.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

6044 is er eentje van Dordrecht-stad. Zal dus wel instructie op 88 zijn gezien de koppeling van die lijn aan lijn 7 waar volgens het vervoerplan sprake van zou zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Lijn 7 en 88 gaan niet aan elkaar gekoppeld worden, blijft 'gewoon' 5/7. :) Was inderdaad instructie voor de streek overigens (met een kleine sidenote: 6032 hebben ze daarvoor uit de mottenballen getrokken :P ), ben zelf vandaag met de 5413 op pad geweest om de stadslijntjes te leren.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Ik zag het al in de dienstregeling later (sluit bijna aan op elkaar, maar net niet helemaal). In 't vervoerplan was er wel sprake van voor de missende verbinding Hendrik-Ido-Ambacht - Leerpark - ASZ Dordwijk trouwens.

Edit: apart geval bij lijn 4 trouwens. Die gaat kennelijk z'n rondje Staart toch weer anders rijden (wel via Volkerakweg, dan terug naar de Baanhoekweg en zo weer de Grevelingenweg op. Aparte situatie is dat kennelijk halte Rivierenplein ri. Staart niet naar om de hoek verplaatst wordt en dus pas aangedaan wordt op de terugweg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

arjano1978 schreef:Vandaag zag ik twee Iris-bussen 6044 en 6032 voor mijn huis voorbij rijden als instructie ritten in H.I.Ambacht . Ik denk zelf voor lijn 88 en 92.
Zou het niet ook voor lijn 21 kunnen zijn?
In de dienstregeling staat dat die lijn met een 8-persoonsbus kan worden uitgevoerd, maar ik kan me voorstellen dat er ook een Irisbus zou kunnen rijden (met name in de spits).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Nee, lijn 21 gaat in zijn geheel door taxibusjes gereden worden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

alle ritten met een rode achtergrond in de dienstregeling zijn uitbesteed.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

En zelfs dat vraag ik me af. Kijk maar eens naar de ritten in de ochtendspits van bijvoorbeeld lijn 73 en 75, die nu met grote bussen worden gereden. Of de taxibus moet scholieren laten staan, of er worden grote bussen gehuurd, of het klopt niet, en ik denk het laatste.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

"uitbesteed" is niet per definitie taxibus.
er zijn al eerder ritten uitbesteed die dan met midi of zelfs gewone bussen door een taxibedrijf gereden werden.

door het woord "kan" toe te voegen in de voetnoot geef je jezelf als bedrijf alleen maar meer mogelijkheden.

maar in het DAV-gebied kun je er vanuit gaan, dat alle ritten met een rode en blauwe achtergrond in de dienstregeling uitbesteed zijn.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

zone5324bericht... schreef:"uitbesteed" is niet per definitie taxibus.
er zijn al eerder ritten uitbesteed die dan met midi of zelfs gewone bussen door een taxibedrijf gereden werden.

door het woord "kan" toe te voegen in de voetnoot geef je jezelf als bedrijf alleen maar meer mogelijkheden.

maar in het DAV-gebied kun je er vanuit gaan, dat alle ritten met een rode en blauwe achtergrond in de dienstregeling uitbesteed zijn.
Dat wordt leuk in de ochtendspits op lijn 73. Pas na de spits komt er een 'witte' Arriva bus op de dienst. De bus van 7:20 uit Leerdam is met stip de drukste van de dag. Ben benieuwd wat daar op komt te rijden. Twee bussen om 8:25 en 8:55 uit Leerdam is echt overdaad. In de middag zijn de echte bussen wel een verbetering als het slecht weer is.
Volgens het routekaart voorop de dienstregeling rijdt lijn 73 via Kedichem. Dat zou betekenen dat er amfibi voertuigen worden gebruikt om de Linge over te steken....
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Haha, nee, de route blijft hetzelfde.

De middagritten van de 73 sluiten in Leerdam aan op de 85 uit Utrecht, dat heeft ook te maken met het vervallen van het traject richting Lingepolikliniek voor de 85.

Ik heb even gespiekt en inderdaad: 'wij' rijden de rood gearceerde ritten niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Zitten kennelijk toch aardig wat foutjes in de dienstregeling dan, van klein tot groter... ik merkte gisteren nog op dat bij de ochtendspitsritten vanaf de Staart van lijn 8 in Dordrecht halte Parklaan ontbreekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

En in dezelfde minuut van de halte Laan van Europa naar de halte Rijksstraatweg/Motel is ook redelijk spannend. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

met die minuten moet je rekening houden met het afronden.
bijv. 0:00;50 wordt 0:01, maar soms wordt 0:01;30 ook weer 0:01.
dan heb je dus 2 haltes met 0:01 als passeertijd.
terwijl in die 40 seconden zeer waarschijnlijk wel van halte naar halte gereden kan worden.

bij de metro in Rotterdam werken ze in de dienst dienstregeling nog met blokjes van 15 seconden, maar zover gaat de dienstregeling voor de reiziger natuurlijk niet.
bij de bus komen dit soort passeertijden ook wel uit de pc, maar die worden dan afgerond in het busboekje geplaatst.

het zijn ook niet voor niets "tijden bij benadering" ;-).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hainje »

In OV info sttat ook altijd de vertrektijd met seconden erachter vermeld.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

zone5324bericht... schreef:terwijl in die 40 seconden zeer waarschijnlijk wel van halte naar halte gereden kan worden
Nou is Laan van Europa - Rijksstraatweg/Motel inderdaad een wel heel mini-stukje, maar in 40 seconden een trajectje met drie verkeerslichten afleggen lijkt me een uitdaging ondanks dat het alleen in de daluren het geval is.
Voor het maar ietsjes langere stuk Olivijn - Laan van Europa in de heenrichting heeft de bus immers 4 minuten de tijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door BR628 »

In Hastus wordt alleen de rijtijd van place naar place, oftewel van busboekjehalte naar busboekjehalte opgegeven. De tijd tussen onderliggende haltes verdeeld Hastus zelf op basis van afstand. Als je totale rijtijd van busboekjehalte naar busboekjehalte bijvoorbeeld 9 minuten is, maar er liggen 10 haltes tussen, dan krijg je toch echt ergens een rijtijd 0 minuten tussen twee haltes. Over het algemeen geldt namelijk, als de totale rijtijd maar klopt en de rijtijdverdeling goed genoeg is. Je kan evt wel een wegingsfactor aangeven, als bijvoorbeeld een deel van het traject van busboekjehalte naar busboekjehalte in een 30km zone ligt en een deel op een 80 km provinciale weg, dat je dan naar verhouding meer rijtijd in de 30km zone wilt hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

De nieuwe stadslijnen van Gorinchem hebben in de dienstregeling allen als eindpunt "Gorinchem, NS", dat had toch minstens "Gorinchem, Arriva" moeten zijn :P (De beginhalte heet dan weer heel neutraal "Gorinchem, Station")
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

zone5324bericht... schreef:met die minuten moet je rekening houden met het afronden.
bijv. 0:00;50 wordt 0:01, maar soms wordt 0:01;30 ook weer 0:01.
dan heb je dus 2 haltes met 0:01 als passeertijd.
terwijl in die 40 seconden zeer waarschijnlijk wel van halte naar halte gereden kan worden.

bij de metro in Rotterdam werken ze in de dienst dienstregeling nog met blokjes van 15 seconden, maar zover gaat de dienstregeling voor de reiziger natuurlijk niet.
bij de bus komen dit soort passeertijden ook wel uit de pc, maar die worden dan afgerond in het busboekje geplaatst.

het zijn ook niet voor niets "tijden bij benadering" ;-).
Ja, ik snap ongeveer hoe het werkt.. Maar desondanks is het nog steeds opmerkelijk, maar goed.. Als ik maar op tijd bij de koffie ben, is 't goed... (A) :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

daar ben je als chauffeur toch ook een beetje zelf verantwoordelijk voor... :wink:
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door W0rteltje »

Normaal reisde ik altijd met de 188. Nu is Arriva zo'n A****le om de lijn te schrappen. Lijn 88 wordt verlegd waardoor hij een snellere route gaat. Maar hoelang duurt de rit nu van Dordt centraal naar R'dam Kralingse Zoom?
Laatst gewijzigd door W0rteltje op ma 01 dec 2014, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
bon jour
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door CamilleKreemers »

Wat zeg je nu Worteltje? Ik spreek geen Dords.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door W0rteltje »

*Dordts
bon jour
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Milco »

W0rteltje schreef:normaal reisde ik altijd met de 188. nu is Arriva zo'n A****le om de lijn te schrappen. lijn 88 wordt verlegd waardoor hij sneller gaat. maar hoelang duurt de rit nu van Dordt centraal naar R'dam Kralingse Zoom?
Ik begrijp niet wat je bedoelt, maar een tip: zoek het eens op in de dienstregeling. :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten