De Obus-bus: beter busvervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Obus »

Om te beginnen heb ik iets te bekennen: ik ben geen groot fan de bus. De bus is traag, rijdt om, oncomfortabel, onhandig en je staat lang te wachten bij de bushalte. Dat kan beter. Zodoende kwam ik op het plan voor een hoogwaardige busverbindingen die niet onderdoen aan de trein.

Om te beginnen de bushaltes. Dat is maar al te vaak alleen een paal met wat tekst. Ik pleit voor grote bushaltes, gescheiden van de rijbaan met grote abri's, parkeergelegenheid en fietsenstalling, zoals je ook bij treinstations tegenkomt. Dat is ook geen overbodige luxe, omdat ieder dorp meestal maar één (hooguit twee) bushaltes krijgt, net zoals treinstations.

De bussen zelf kunnen ook een heel stuk beter. Flinke luxe en moderne touringcars (T100) met alle gemakken (zoals toilet, wifi en bagageruimte) zouden een hele verbetering zijn ten opzichte van de huidige - in mijn ogen spartaanse - bussen.

De frequenties moeten daarnaast hoog zijn. In de spits iedere tien minuten / ieder kwartier, buiten de spits iedere twintig minuten / ieder halfuur. De bussen rijden over de grote hoofdwegen en rijden nauwelijks om. Dat betekent: veel over de snelweg, kilometers maken en niet ieder gehucht bedienen. Jammer voor de boeren die daar wonen, maar wel zo prettig voor de doorgaande reiziger.


Ik heb het bovenstaande uitgewerkt voor de provincie Limburg, te zien op http://app.transitmix.net/map/48195:

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
De mortuis nil nisi bene
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Ronald »

Welkom Interliner :-)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Z2N »

En het inzetten van treinachtige bussen parallel aan de trein zelf heeft welk nut? De bus heeft mijner inziens een gebiedsontsluitende functie daar waar de trein niet of niet voldoende komt. Het is laagdrempelig, maar doordat de bus vaker stopt is hij nou eenmaal langzamer dan de trein. Ik denk dat je, zeker op de assen die je noemt, meer hebt aan een visgraatmodel met buslijnen die de trein aanvullen dan aan bussen die de strijd aangaan met de trein.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Yanaike »

Ik ben het helemaal eens met Z2N
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door SuperGhost »

Is dit niet hetzelfde idee als de vroegere interliners? Veel van die bussen zijn geschrapt, omdat ze niet succesvol waren.
In mijn regio had je de interliner Doetinchem-Enschede. Dat was geen groot succes, aangezien vrijwel iedereen met de stopbus bleef gaan. Niet alleen was die iets goedkoper, maar door de grote loop/fietsafstanden tot de interliner haltes, was de stopbus vaak alsnog net zo snel of zelfs sneller.


Snelbussen zijn wel prima, maar dan moet je goed kijken dat je ze niet 'te snel' maakt (te grote afstanden voor voor- en natransport) en ze moeten ook niet duurder worden dan normale bussen (zeker niet als je ze laat rijden in plaats van...)

Bushaltes uitbreiden met fietsenstallingen en grotere abri's is niets mis mee, alleen parkeerplaatsen lijkt me weinig zinvol. Ik denk niet dat je automobilisten zover krijgt om op een bus over te stappen.

Als ik snel even naar je lijntjes kijk, dan vraag ik me zeer af waarom je een snelbus Nijmegen-Venlo wil, aangezien daar al een trein rijdt. Daar lijkt me een snelbus juist contraproductief, omdat die bus juist bedoeld is voor de tussenliggende dorpjes en die moet je dan ook goed bedienen om mensen in de bus te krijgen. Als ik me niet vergis rijdt die bus daar al voornamelijk over de grote weg (alleen bij Gennep even niet geloof ik?) en verder versnellen gaat dus ten koste van het bedienen van die dorpjes. Ik denk dat je daar er wellicht beter aan doet om te kijken in hoeverre je daar een visgraatmodel op kan zetten. Dat zal wellicht sneller zijn, én dan kun je de dorpjes wellicht zelfs beter bedienen.

Interlinerachtige snelbussen werken denk ik vooral op verbindingen waar er geen trein in de buurt rijdt (of te ver om rijdt) en er wel genoeg vraag is en/of waar er weinig tussenliggende plaatsen zijn, zoals bijvoorbeeld Arnhem-Apeldoorn, Apeldoorn-Zwolle, Emmeloord-Lelystad, Purmerend-Amsterdam, Emmen-Assen/Groningen, Utrecht-Breda/Oosterhout, Eindhoven-Uden(-Nijmegen?) en Sneek/Harlingen-Anna Paulowna/Hoorn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Hainje »

Vergeet ook niet dat Hasselt - Maastricht binnenkort ook vertramd wordt.
🍉
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Zugführer »

Ik dacht ook in eerste instantie min of meer het bestaande spoorwegennet te zien maar bij verder inzoomen bedienen de meeste bussen toch wel een ander gebied.
In mijn ogen zijn het gewoon opwaarderingen van bestaande lijnen, lijn 1 bestaat al in de vorm van lijn 83, valt die überhaupt nog veel te versnellen? Evenals sneldiensten Sittard-Brunssum-Heerlen, daar bestaat ook al zoiets toch?
En lijn 50 Maastricht-Aachen uiteraard.
Op zich is het wel een leuke gedachte er meer een hoogwaardig product van te maken. Het lijkt een beetje op R-net, maar dan voor Limburg, waarbij ze bij R-net dan alleen vergeten zijn extra comfortabel materieel aan te schaffen ;)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Ronald »

RNET is door iemand bedacht die denkt dat rode bussen comfortabeler zijn dan groene bussen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door SuperGhost »

Achja, in Twente hadden ze de groene bussen ook al vervangen door rode... (A)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

Sorry Obus, maar behalve Weert-Venlo zie ik geen enkele meerwaarde in je plannen. Echt geen enkele. Het spijt me om dat te moeten zeggen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

SuperGhost schreef:Is dit niet hetzelfde idee als de vroegere interliners? Veel van die bussen zijn geschrapt, omdat ze niet succesvol waren.
In mijn regio had je de interliner Doetinchem-Enschede. Dat was geen groot succes, aangezien vrijwel iedereen met de stopbus bleef gaan. Niet alleen was die iets goedkoper, maar door de grote loop/fietsafstanden tot de interliner haltes, was de stopbus vaak alsnog net zo snel of zelfs sneller.


Snelbussen zijn wel prima, maar dan moet je goed kijken dat je ze niet 'te snel' maakt (te grote afstanden voor voor- en natransport) en ze moeten ook niet duurder worden dan normale bussen (zeker niet als je ze laat rijden in plaats van...)

Bushaltes uitbreiden met fietsenstallingen en grotere abri's is niets mis mee, alleen parkeerplaatsen lijkt me weinig zinvol. Ik denk niet dat je automobilisten zover krijgt om op een bus over te stappen.

Als ik snel even naar je lijntjes kijk, dan vraag ik me zeer af waarom je een snelbus Nijmegen-Venlo wil, aangezien daar al een trein rijdt. Daar lijkt me een snelbus juist contraproductief, omdat die bus juist bedoeld is voor de tussenliggende dorpjes en die moet je dan ook goed bedienen om mensen in de bus te krijgen. Als ik me niet vergis rijdt die bus daar al voornamelijk over de grote weg (alleen bij Gennep even niet geloof ik?) en verder versnellen gaat dus ten koste van het bedienen van die dorpjes. Ik denk dat je daar er wellicht beter aan doet om te kijken in hoeverre je daar een visgraatmodel op kan zetten. Dat zal wellicht sneller zijn, én dan kun je de dorpjes wellicht zelfs beter bedienen.

Interlinerachtige snelbussen werken denk ik vooral op verbindingen waar er geen trein in de buurt rijdt (of te ver om rijdt) en er wel genoeg vraag is en/of waar er weinig tussenliggende plaatsen zijn, zoals bijvoorbeeld Arnhem-Apeldoorn, Apeldoorn-Zwolle, Emmeloord-Lelystad, Purmerend-Amsterdam, Emmen-Assen/Groningen, Utrecht-Breda/Oosterhout, Eindhoven-Uden(-Nijmegen?) en Sneek/Harlingen-Anna Paulowna/Hoorn
Op de as Gennep-Venlo is een visgraatmodel heel lastig op te zetten, aangezien de Maas er tussen ligt. Tussen Gennep en Nijmegen zijn er wel diverse varianten mogelijk (huidige route, Molenhoek op de trein aantakken, via Groesbeek). Ik vind wel dat er wat comfortabelere bussen ingezet mogen worden, van Velden/Arcen naar Nijmegen is het een lange zit.

Verder rijden al op de routes die jij noemt al Interliners en HOV-bussen, alleen Arnhem-Wageningen ontbreekt in dat lijstje en de frequenties zijn 's avonds en in het weekend aan de lage kant.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Zugführer schreef:Ik dacht ook in eerste instantie min of meer het bestaande spoorwegennet te zien maar bij verder inzoomen bedienen de meeste bussen toch wel een ander gebied.
In mijn ogen zijn het gewoon opwaarderingen van bestaande lijnen, lijn 1 bestaat al in de vorm van lijn 83, valt die überhaupt nog veel te versnellen? Evenals sneldiensten Sittard-Brunssum-Heerlen, daar bestaat ook al zoiets toch?
En lijn 50 Maastricht-Aachen uiteraard.
Op zich is het wel een leuke gedachte er meer een hoogwaardig product van te maken. Het lijkt een beetje op R-net, maar dan voor Limburg, waarbij ze bij R-net dan alleen vergeten zijn extra comfortabel materieel aan te schaffen ;)
Ik zou het OV (naast buurtbus en ander kleinschalig spul) in drie categoriën verdelen.
A: Trein, Metro, Interliner en HOV-busdiensten
B: Tram en busdiensten die niet HOV waardig zijn, maar wel boven normale streeklijnen en stadsdiensten staan, doordat een significant deel van de reizigers lang in de bus zit. Vaak zijn Interliners en echte HOV-verbindingen mislukt, maar een comfortverbetering is geen overbodige luxe. Hierbij denk ik aan lijnen als Nijmegen-Gennep-Venlo en Doetinchem/Winterswijk-Enschede.
C: overige streeklijnen en stadsdiensten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

JeffreyMeijer schreef:Sorry Obus, maar behalve Weert-Venlo zie ik geen enkele meerwaarde in je plannen. Echt geen enkele. Het spijt me om dat te moeten zeggen.
Rijdt er niet al een bus tussen Weert en Venlo
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

Is het gene waar ik nog een beetje in kan komen. Voor de rest kun je het geld net zo goed door de wc spoelen, kan er beter geïnvesteerd worden in verbetering van het busvervoer op het platteland ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Hainje »

JeffreyMeijer schreef:Voor de rest kun je het geld net zo goed door de wc spoelen
Ja of aan mij geven natuurlijk. Kan deze arme steuntrekker ook eens een dagje uit. :D
🍉
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Zugführer »

Lijn 61 volgens dit gedrocht (pdf). Ik weet natuurlijk niet hoe Obus het precies bedoelt, maar ik zou zeggen dat het opgewaardeerde bestaande lijnen zijn en dat kan naar mijn idee helemaal geen kwaad. Je moet lijn 83/lijn 1 niet zien als concurrentie voor de trein, want die zal hoogstwaarschijnlijk wel sneller blijven op Nijmegen - Venlo, maar als extra comfortabele en daarmee hopelijk aantrekkelijke verbinding voor de dorpen aan de oostkant van de Maas :)

Maar je kunt je natuurlijk inderdaad afvragen of het de moeite waard is om geld gaan te investeren in het hip maken van een al bestaande verbinding, wat wellicht ten koste gaat van ov verbindingen naar kleinere dorpen
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Yanaike »

Als ik zo naar de Transitmix van Obus kijk rijdt zijn sneldienst lijn 1 van Nijmegen naar Venlo gewoon de route van huidige lijn 83, alleen in Venlo rijdt ie net iets sneller, aan de andere kant maakt de lijn wel een extra knik naar het station Mook-Molenhoek dat de huidige lijn 83 niet doet (en waarvan ik me het nut ook afvraag, de treinen bij Mook-Molenhoek richting Nijmegen zitten immers toch al vol). Het enige verschil dat er dus nog zou kunnen zijn is dat deze bus veel minder halteplaatsen heeft?

Overigens... wat betreft dat vissegraatmodel, dat is op zich nog niet zo gek bedacht. Als je kijkt naar het programma van eisen van de nieuwe concessie Limburg valt het op dat lijn 83 gesplitst gaat worden. De helft van de bussen blijft van Venlo naar Nijmegen rijden, de andere helft van de bussen gaat bij Well richting Venray en heeft daar een verplichte aansluiting op de treinen naar Nijmegen. Voor Arcen en Velden kan dit dus een aanzienlijke rijtijdwinst opleveren.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Op de as Gennep-Venlo is een visgraatmodel heel lastig op te zetten, aangezien de Maas er tussen ligt. Tussen Gennep en Nijmegen zijn er wel diverse varianten mogelijk (huidige route, Molenhoek op de trein aantakken, via Groesbeek).
Het is inderdaad wat lastiger, doordat er weinig plekken zijn waar je de Maas kan oversteken, maar het is weldegelijk mogelijk om een model op te zetten wat iets meer op een visgraatmodel lijkt. Je zou lijn 83 in 3 a 4 stukken kunnen knippen.

Deel 1a: Nijmegen - Mook-Molenhoek - Gennep (min of meer een verlengde Brenglijn 1)
Deel 1b: Nijmegen - Groesbeek - Gennep - Boxmeer (min of meer een verlengde Brenglijn 5)
Deel 2: Cuijk - Gennep - Bergen - Venray (lijn 83 op Well-Gennep vastmaken aan lijn 93 Gennep-Cuijk)
Deel 3: Venray - Arcen - Venlo

Dit is natuurlijk een hele snelle schets en dus wellicht helemaal nog niet optimaal. Maar laat wel even zien dat er dus wel opties zijn.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Momenteel scheelt het van Nijmegen naar Velden/Arcen 12 minuten via Venray (staat alleen niet in 9292ov). Via Molenhoek kan denk ik dezelfde winst behaald worden aangezien de grootste vertraging op het noordelijke stuk zit, wat je dus vermijdt als je de trein neemt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Obus »

Erno-BE schreef:Momenteel scheelt het van Nijmegen naar Velden/Arcen 12 minuten via Venray (staat alleen niet in 9292ov). Via Molenhoek kan denk ik dezelfde winst behaald worden aangezien de grootste vertraging op het noordelijke stuk zit, wat je dus vermijdt als je de trein neemt.
Vandaar ook de aansluiting op station Mook Molenhoek. Desnoods zou je de 83 daar ook laten eindigen, al lijkt het mij verstandiger om ook een aansluiting te bieden op Malden en de universiteit en ziekenhuis.
Yanaike schreef:Het enige verschil dat er dus nog zou kunnen zijn is dat deze bus veel minder halteplaatsen heeft?
Ja, inderdaad. En dat alles om de bus heen veel beter wordt.
Zugführer schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe Obus het precies bedoelt, maar ik zou zeggen dat het opgewaardeerde bestaande lijnen zijn en dat kan naar mijn idee helemaal geen kwaad. Je moet lijn 83/lijn 1 niet zien als concurrentie voor de trein, want die zal hoogstwaarschijnlijk wel sneller blijven op Nijmegen - Venlo, maar als extra comfortabele en daarmee hopelijk aantrekkelijke verbinding voor de dorpen aan de oostkant van de Maas
Zo bedoel ik het zeker. Voor een groot deel gaat het om bestaande lijnen die een flinke upgrade krijgen. Dit is in zekere zin vergelijkbaar met R-Net, alleen dan nog beter.
Zugführer schreef:Ik dacht ook in eerste instantie min of meer het bestaande spoorwegennet te zien maar bij verder inzoomen bedienen de meeste bussen toch wel een ander gebied.
Om het even te verduidelijken: geen enkele bus concurreert met de trein. Zo rijdt de Sneldienst Sittard - Heerlen weliswaar tussen twee stations met goede onderlinge verbinding, de bus rijdt niet via de A76 rechtstreeks maar via Munstergeleen, Brunssum en de noordelijke wijken van Heerlen.
Hainje schreef:Vergeet ook niet dat Hasselt - Maastricht binnenkort ook vertramd wordt.
En daarmee zou dan ook de snelbus verdwijnen.
SuperGhost schreef:Is dit niet hetzelfde idee als de vroegere interliners? Veel van die bussen zijn geschrapt, omdat ze niet succesvol waren.

Snelbussen zijn wel prima, maar dan moet je goed kijken dat je ze niet 'te snel' maakt (te grote afstanden voor voor- en natransport) en ze moeten ook niet duurder worden dan normale bussen (zeker niet als je ze laat rijden in plaats van...)

Bushaltes uitbreiden met fietsenstallingen en grotere abri's is niets mis mee, alleen parkeerplaatsen lijkt me weinig zinvol. Ik denk niet dat je automobilisten zover krijgt om op een bus over te stappen.
Het gaat zeker niet om interliners, maar om geüpgradede buslijnen in de trant van het R-Net. De bussen worden sneller, maar het grootste deel van de reistijdwinst zit 'm niet in de haltes maar in de stukken over de snelweg / autoweg. Met t100 materieel schiet dat dan flink op. En natuurlijk moeten de bussen niet duurder worden, anders krijg je juist minder reizigers.
De mortuis nil nisi bene
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Yanaike »

Obus schreef:
Yanaike schreef:Het enige verschil dat er dus nog zou kunnen zijn is dat deze bus veel minder halteplaatsen heeft?
Ja, inderdaad. En dat alles om de bus heen veel beter wordt.
Nee, eigenlijk wordt de bus er dus alleen slechter op. Hij stopt minder vaak waardoor de gemiddelde loop/fietstijd naar een halte flink toeneemt, maar netto wordt de bus er niet heel veel sneller op. Hij rijdt immers nog steeds door de dorpen heen, gaat zelfs een hoekje om via Mook-Molenhoek en de bus stopt gemiddeld net zo lang: qua stilstandtijd maakt het niet heel veel uit of je op 2 haltes allebei 5 passagiers laat instappen of op 1 halte in één keer 10 passagiers. Voor de reizigers kan de reistijd dus alleen langer worden, niet korter.

Systemen zoals deze werken misschien wel in grote steden maar niet in streekgebieden waar het juist handig is om veel opstapplaatsen te hebben zodat een dorp goed bediend wordt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Zugführer »

Het lijkt wel een beetje de trend te zijn, sterke buslijnen nog sterker maken door bijvoorbeeld haltes te schrappen en ze tot HOV te bombarderen. Zie ook de Brabantse concessies nu weer waar nieuwe HOV lijnen ingevoerd worden ten koste van verbindingen naar andere dorpen op bepaalde tijdstippen. Je kan je afvragen of je daar blij mee moet zijn, maar het is wel de ontwikkeling die bezig is.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Obus »

Nog even over het visgraatmodel: in theorie zou dat in de Maasstreek best wel mogelijk zijn.

De volgende lijnen ter vervanging van o.a. de 83:

Stadsdienst Nijmegen - Universiteit - Malden - Molenhoek - Station Mook
Streekdienst Nijmegen - Universiteit - Groesbeek - Station Mook
Streekdienst Station Mook - Gennep - Boxmeer
Streekdienst Boxmeer - Nieuw-Bergen - Venray Station - Venray Zuid
Streekdienst Venray Noord - Venray Station - Arcen - Velden - Venlo
Aanvullende streekdienst Cuijk - Oeffelt - Gennep - Siebengewald - Goch

http://app.transitmix.net/map/48249 (de frequenties kloppen niet hoor)
De mortuis nil nisi bene
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Een ander bezwaar van de knik in Molenhoek is dat er dan een enorme parallellisatie is tussen de trein en bus. Nu is dat ook al het geval. Het lijkt mij als je de bus attractiever wil hebben om Molenhoek-Nijmegen via station Dukenburg laat lijden.

Ik kan me deels vinden in de plannen van Superghost. Ik zie het zo:
Stadslijn 1 Nijmegen CS-Hazenkamp-Malden-Molenhoek-Gennep (2-4x/uur)
Streeklijn 83 Nijmegen CS-Groesbeek-Gennep-Afferden-Well-Velden-Venlo (2-4x/uur)
Streeklijn 93 Cuijck-Gennep (1-2x/uur)
Streeklijn 60 Venray-Well (1-2x/uur)
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op ma 01 dec 2014, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door SuperGhost »

Ik denk ook dat de Stadsregio in de toekomst graag af is van lijn 83 als 'snelbus' door Malden en op Malden-Nijmegen CS, aangezien ze hun eigen HOV-lijn (de huidige lijn 300) daarvoor willen gebruiken over een paar jaar.

Het lijkt me daarom ook zeker niet vreemd als lijn 83 geïntegreerd wordt met lijn 1 (de langzame lijn door Malden) of met de ritten van lijn 5 naar Breedenbroek, anders zou lijn 83 namelijk gaan concurreren met het paradepaardje van de SAN en ik zie de SAN dat niet zomaar meewerken in het behouden van lijn 83 als snelbus in hun concessiegebied als hun eigen paradepaardje daardoor kan falen.

Ik ga even kijken of ik een lijnnetje kan verzinnen voor een visgraatmodel voor de oostzijde van het Maasgebied.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten