Dienstregeling 2016

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Zugführer »

Klaasje schreef:
waldo79 schreef:
Klaasje schreef:Station Assen wordt voor de uitbreiding van de treinverbinding Assen - Groningen verbouwd.
Maar worden de zes treinen per uur tussen Asn en Gn met ingang van december 2015 ingevoerd :?:
Dat is wel de bedoeling.
Volgens dit artikel pas medio 2016.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door waldo79 »

Hmmm...de extra treinen als middel tegen hinder vanwege werken aan de Ring Zuid. Hooguit ter vermijding van files voor het Julianaplein. Vooral verkeer op de as Hoogezand - Drachten gaat daar last van krijgen.

Volgens mij gaan degenen die in het centrum van Groningen moeten zijn al grootschalig met het OV, gezien de grote aantallen bussen en volle treinen. Met een uitbreiding van het aantal treinen maak je het treinproduct aantrekkelijker voor degenen die er al gebruik van maken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Het enige wat voor dienstregeling 2016 tot nu toe bekend is, is dat er nog niets bekend is :) Er ligt een aantal plannen op de plank (een groot deel daarvan is hier al benoemd), maar beslissingen zijn er nog niet genomen. Er komen in ieder geval wijzigingen vanwege de aanpassing van de AMvB Capaciteitsverdeling in verband met de aanleg van het 3e spoor in Duitsland. Hierdoor kunnen er in 2016 gedurende de helft van het jaar veel minder treinen rijden via de grensovergang Emmerich, en die treinen moeten dus via Venlo en Bad Bentheim (en een beetje komt niet meer in Nederland).
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door huibf »

Thom91 schreef:Valt wel mee, wat knips in Almere door ombouw daar en verder weinig..
Volgensmij veranderd er nogal wat in Zuid Nederland omdat:

De IC Den Haag-Venlo wordt ingekort en de IC uit Amsterdam naar Venlo gaat rijden, maar is dat dan "erbij" of "in plaats van" ? Als dat "in plaats van is", wat gebeurd er dan met de IC's naar Heerlen en Maastricht ?

Blijft Horst-Sevenum een IC trein behouden? Wat ik heb begrepen is dat ze van de overstap in Helmond of Deurne af willen voor reizigers op de randstations van Helmond van/naar Horst Sevenum en Blerick. Op zich begrijpelijk.
Dat betekent dus voor Horst Sevenum een rijtijdverlenging van 6 a 7 minuten.

Er blijven 4 treinen rijden op Helmond en Deurne, waarschijnlijk dus 2 stoppers en 2 IC's. Venlo krijgt dus een behoorlijke verbinding dus. Spoor 3 in Deurne lijkt dan dus verleden tijd ?
Volgensmij is dat in het verleden ook een tijdje geweest, maar ik weet dat ook niet helemaal meer zeker.
Heeft iemand de historie op een rij. Van pakweg 1980 tot 2014 ?

Hoe liggen dat patronen in Helmond en Eindhoven. Een verschuiving tussen de treinen kan dus een vervelend effect krijgen voor de busaansluitingen die vooral ik Eindhoven natuurlijk erg gunstig liggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Suus »

Dat is voor de dienstregeling van 2017, in december 2016. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Freek »

Klaasje schreef:
waldo79 schreef:
Klaasje schreef:Station Assen wordt voor de uitbreiding van de treinverbinding Assen - Groningen verbouwd.
Maar worden de zes treinen per uur tussen Asn en Gn met ingang van december 2015 ingevoerd :?:
Dat is wel de bedoeling.
Maar staat niet in de plannen voor december 15.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

Volgens mij gaat dan in eind 2016 pas echt een hoop veranderen: 6x per uur tussen Amsterdam en Eindhoven waar ieder uur twee treinen doorrijden naar Maastricht, Heerlen of Venlo, Vaartsche Rijn als station erbij (die klunzen met die vergunning, moet dat echt zolang duren :') ), Den Haag-Venlo ingekort tot Eindhoven ivm verbinding Amsterdam-Venlo en rijdt tussen Breda en Rotterdam over HSL (kwartierdienst met huidige IC Direct?), Benelux ook over de HSL en wellicht ook treinen naar Londen.

Verandert er eigenlijk nog wat op de HSL eind 2015? Nog wat extra ritten IC Direct o.i.d?

En lokaal vervoer: hoe zit het met het busvervoer in de regio West-Brabant? Gaat dat eind 2015 ook op de schop of blijft dat tot 2022 ongeveer zoals het nu is?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Freek »

Zullen we het hier gewoon over dienstregelingsjaar 2016 per trein houden? Alles wat je nu bericht kan in andere topics genoemd worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Hmmm...de extra treinen als middel tegen hinder vanwege werken aan de Ring Zuid. Hooguit ter vermijding van files voor het Julianaplein. Vooral verkeer op de as Hoogezand - Drachten gaat daar last van krijgen.

Volgens mij gaan degenen die in het centrum van Groningen moeten zijn al grootschalig met het OV, gezien de grote aantallen bussen en volle treinen. Met een uitbreiding van het aantal treinen maak je het treinproduct aantrekkelijker voor degenen die er al gebruik van maken.
Dat vraag ik me echt wezenlijk af. Volgens mij gaat men het knooppunt Julianaplein alleen gerealiseerd kunnen worden door de verkeersstroom van en naar het zuiden tijdelijk (Assen) drastisch te beperken, terwijl het verkeer in Oost-Westrichting, waarschijnlijk nog wel redelijk gefaciliteerd zou worden. Er zijn natuurlijk wel plannen om het station in Groningen geschikt te maken voor doorgaande oost-west treinen, maar ik denk dat een investering hierin te weinig zoden aan de dijk zet om automobilisten te bewegen om de trein te pakken. Naast het feit dat de meeste mensen in Groningen zelf moeten zijn. Een goede P en R voorziening en wat extra treinmaterieel is denk ik helemaal niet zo'n slecht idee. En dat Assen daarvoor verbouwd moet worden, is wellicht een beetje zonde van het geld, maar ach, dan hebben die lui straks een mooi modern state-of-the-art station. Zie er ook niet echt het probleem van in :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Wubbo »

Ook van die plannen die elk jaar weer een keertje terugkomen, dus wellicht in 2016 ook wel:

- Het versnellen van de s3600 tussen Arnhem en Nijmegen, al dan niet gecombineerd met inkorten van de trein uit Tiel
- Aanpassen dienstregeling op de Kennemerlijn (Haarlem - Uitgeest, op een laat moment in 2015 teruggedraaid)
- Iets met de sprinters tussen Utrecht en Amsterdam

Nog meer?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

Zal dat inderdaad (het eerste puntje) veranderen in de regio Arnhem-Nijmegen? Want dit jaar worden er spitssprinters ingevoerd en ooit een keer gaat het sprintersysteem inderdaad op de schop in de regio zodat de IC Roosendaal-Zwolle gaat doorrijden. Zou dat volgend jaar al zijn dat misschien de IC weer door kan rijden of is het nog (veel) te vroeg en moet daarvoor nog een boel infrastructuur worden aangepast? Hoe zit het met de planning van de wijzigingen rond Elst?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

Gezien de veranderingen in Eindhoven (de opening van de nieuwe stationstunnel en het afronden van werkzaamheden) zal eind 2015 spoor 34 als perron ook wel weer opgeheven worden en wordt de sprinter uit Tilburg Universiteit weer gekoppeld met die naar Weert, als de dienstregeling als die van voor de verbouwing weer wordt hersteld.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door starx »

In 2017 staan er behoorlijk wat wijzigingen op de planning, waarvan het versnellen van de s3600 en de s1900 de belangrijkste zijn. Omdat er dan nogal grootschalige wijzigingen plaatsvinden zullen die in 2016 beperkt zijn.

Enkele zaken waarvan ik hoop dat die niet tot 2017 hoeven te wachten
- Terugdraaien van de s3300 naar hoe die in 2013 was, zodat s14500 Kersenboogerd niet meer over hoeft te slaan.
- Handhaven van de huidige dienstregeling op de Kennemerlijn (zal wel een zak geld van de Regio voor nodig zijn).
- s6000 gaat weer in beide richtingen stoppen op Lunetten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Daniel »

Stoppen van de s6000 op Lunetten is afhankelijk van dezelfde infra als die verhinderd dat Vaartsche Rijn in gebruik genomen wordt, daar lag een goederenpad in de weg meen ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door MdJ »

... en de dienstregeling van de s3300 moest in 2014 ook worden aangepast door het knutselen met de sporen bij de radarweg aansluiting (Shl-Asdl/Asdz). Je moest van spoor 3 (en de thalys, die heeft bij uitzondering een dwangrijweg naar spoor 2 gekregen)op Shl om naar Asdl te kunnen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Ongelofelijk, is alleen maar dienstregeling 2017 wat ik hier zie.. Kan niemand lezen?
Komt wel goed schatje.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door waldo79 »

Daar probeerde ik ook al een punt van te maken...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

huibf schreef: Heeft iemand de historie op een rij. Van pakweg 1980 tot 2014 ?
ik kan mijn spoorboekjes archief hier wel eens op naslaan. Antwoord stuur ik wel via pm, want offtopic.
🍉
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

Thom91 schreef:Ongelofelijk, is alleen maar dienstregeling 2017 wat ik hier zie.. Kan niemand lezen?
Nee. Daar zijn we te autistisch voor. Xoxoxo.
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

Ik ben via de Belgische site Het Laatste Nieuws, lezende over de nieuwe dienstregeling daar van dit jaar, erachter gekomen dat er eind 2015 nog twee extra ritten van de Thalys worden ingepland, waarmee er dan 14 keer per dag een Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel (een jaar later zullen er twee Eurostartreinen bij worden toegevoegd, zodat het totaal aantal treinen op 16 uitkomt).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Thom91 »

Linkje naar artikel?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door reisthijs »

huibf schreef:De IC Den Haag-Venlo wordt ingekort en de IC uit Amsterdam naar Venlo gaat rijden, maar is dat dan "erbij" of "in plaats van" ? Als dat "in plaats van is", wat gebeurd er dan met de IC's naar Heerlen en Maastricht ?
Erbij kan nog niet in dienstregeling 2016, in plaats van is ook onwaarschijnlijk.

Het meest voor de hand liggend als tussenoplossing: IC naar Maastricht splitsten in Eindhoven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door SLToilet »

Thom91 schreef:Linkje naar artikel?
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... baar.dhtml

Hij is al van afgelopen juli. Ergens onderin wordt dat over de Thalys gemeld.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Klaasje »

Schiphol-Eindhoven gaat naar alle waarschijnlijkheid splitsen in twee delen: Eentje naar Heerlen, eentje naar Venlo. Dan wordt Venlo ook een keertje bereikbaar.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2016

Bericht door Hainje »

Dus dan word het een 10'-frequentie tussen Amsterdam/Schiphol en Eindhoven? Namelijk 2x/u naar Heerlen, 2x/u naar Venlo en 2x/u naar Maastricht? Lijkt mij immers dat Maastricht economisch gezien wel iets belangrijker is dan Heerlen en Venlo tezamen (in ieder geval voor de richting Randstad, in de regio Luik/Maastricht/Aachen kan dat gerust weer anders liggen. Dat weet ik allemaal niet).
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten