Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Daniel »

Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer
Geplaatst op: maandag 1 december 2014 21:43
Laatst bijgewerkt: maandag 1 december 2014 21:44


UTRECHT - De Uithof-tramlijn in Utrecht wordt aangelegd door aannemer BAM en de trams worden geleverd door het Spaanse CAF, zo is besloten na een uitvoerige aanbestedingsprocedure. Dat meldt het Bestuur Regio Utrecht (BRU). .
De opdracht aan BAM omvat de realisatie van de traminfrastructuur voor de Uithoflijn, waaronder tramrails, bovenleiding en haltes. Het tracé is acht kilometer lang en krijgt negen haltes. De opdracht aan de Spaanse leverancier CAF betreft 27 'lagevloertrams' van circa 32 meter lang.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Hainje »

Wauw, CAF doet momenteel goede zaken in NL. :P
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Daniel »

Die trams zullen ook deels voor de bestaande lijn zijn neem ik aan trouwens? Gezien ze in lengte nog wat langer zijn dan een dubbelgelede lijkt 10 trams meer dan er nu DGBs zijn een wel heel grote groeiverwachting anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Bumzle »

Ze worden alle 27 voor de Uithoflijn gebruikt. In de toekomst komen er nog 27 bij voor de oude lijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Z2N »

Ervanuitgaande dat er ongeveer 3 tegelijk in onderhoud zullen staan zijn er 24 trams voor de dienst, of 12 combinaties (de trams moeten gekoppeld gaan rijden). De reistijd is 17 minuten, een omloop met keertijd zal dus ongeveer 45 minuten zijn. 12 combinaties voor 45 minuten staat gelijk aan 16 trams per uur, exact de geplande spitsfrequentie. Ik vind de hoeveelheid trams dus eigenlijk wel meevallen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Ardan »

CS-Uithof komt dus compleet los te liggen van de andere twee lijnen? Geen doorgaand verkeer dus?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Z2N »

Er is volgens mij nog geen geld voor de nieuwe trams en de perronombouw op het stuk ten zuiden van het CS..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door n-evo »

Ik snap dat nooit zo goed. Het is niet alsof de huidige sneltrams nu OPEENS aan het einde van hun levensduur zijn. Dat zie je als het goed is al 30 jaar van te voren aankomen. Letterlijk.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door groningen »

Als er geen verbinding is tussen beide lijnen op CS in Utrecht, dan moet dus een extra onderhoudspand gebouwd worden. Straks gaan ze leeg van CS naar de remise aan de Taludweg in Nieuwegein. Mooie extra kilometers voor niks (zonder reizigers).

Reisadvies geeft nu aan. Vanuit Ijsselstein over te stappen in Stadscentrum, Nieuwegein op bus 71 naar de Heidelberglaan, Uithof, Utrecht en dus niet via CS. Prijs is 3,48. Reistijd zo'n 50 a 55 minuten.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Tjekken »

Z2N schreef:Er is volgens mij nog geen geld voor de nieuwe trams en de perronombouw op het stuk ten zuiden van het CS..
Die perronombouw en levering van nieuwe trams op de SUNIJ lijn staan gepland voor 2019/2020. Als het goed is wordt de SUNIJ lijn dan aan de Uithoflijn gekoppeld.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door MdJ »

De plannen zagen voor dat in 2017 de beide lijnen aan elkaar gekoppeld werden. Niet exploitatief; maar de Uithoftrams worden onderhouden in Nieuwegein :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Tjekken »

MdJ schreef:De plannen zagen voor dat in 2017 de beide lijnen aan elkaar gekoppeld werden. Niet exploitatief; maar de Uithoftrams worden onderhouden in Nieuwegein :wink:
Volgens mij is de bouw van het doorkoppelingsviaduct net begonnen ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door reisthijs »

n-evo schreef:Ik snap dat nooit zo goed. Het is niet alsof de huidige sneltrams nu OPEENS aan het einde van hun levensduur zijn. Dat zie je als het goed is al 30 jaar van te voren aankomen. Letterlijk.
Het is inderdaad niet alsof de tram 'opeens' aan het einde van de levensduur zijn. Ze hebben voor het zover was een levensduurverlengende revisie gehad waarmee ze nu nog mee zouden kunnen tot 2023, maar de planning is dus ze ruim daarvoor al te vervangen.
groningen schreef:Als er geen verbinding is tussen beide lijnen op CS in Utrecht, dan moet dus een extra onderhoudspand gebouwd worden. Straks gaan ze leeg van CS naar de remise aan de Taludweg in Nieuwegein. Mooie extra kilometers voor niks (zonder reizigers).
Die paar extra kilometers zijn zeer de moeite waard als je dan geen tweede onderhoudswerkplaats nodig hebt.
groningen schreef:Reisadvies geeft nu aan. Vanuit Ijsselstein over te stappen in Stadscentrum, Nieuwegein op bus 71 naar de Heidelberglaan, Uithof, Utrecht en dus niet via CS. Prijs is 3,48. Reistijd zo'n 50 a 55 minuten.
Wat wil je hier mee zeggen?
Met een doorgaande tram zal het ook een minuut of 50 zijn maar dan zonder overstappen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Carlos0_0 »

n-evo schreef:Ik snap dat nooit zo goed. Het is niet alsof de huidige sneltrams nu OPEENS aan het einde van hun levensduur zijn. Dat zie je als het goed is al 30 jaar van te voren aankomen. Letterlijk.
Het is heel makkelijk te snappen deze komen op de nieuwe trambaan, hoe wil je de oude trams naar de nieuwe lijn laten rijden ?(Er komt niet gelijk een verbinding tussen beide trams).
Hoe wil je de huidige trams daar laten stoppen de haltes worden laag vloers trappetje bij de deur :lol: ?, alle haltes van de huidige trams moeten dus ook een keer verlaagd worden.

En de huidige trams zijn zeker wel op al aantal jaren, die dingen zijn al zo vaak verbouwd/gerenoveerd echt veel geld ingestoken.
Dit zijn de zelfde gele trams die in 1983 zijn begonnen je herkent ze alleen niet meer terug, ze zijn vooral aan de voorkant aardig veranderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sneltram
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door reisthijs »

De vraag was waarom er niet meteen nieuwe trams komen op de oude trambaan. Precies het tegenovergestelde :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door donny2290 »

Ik had toch liever echte sneltrams gezien, bijvoorbeeld de regiocitadis of de flexity swift. Maar ben benieuwd hoe ze er uiteindelijk uit komen te zien!
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door reisthijs »

Het zal vast gaan om trams uit de Urbos-familie.
Mijn persoonlijke ervaring (ze rijden o.a. in Zaragoza en Edinburgh) is dat er op het rijgedrag niks aan te merken is en dat ze er fijne stoelen in kunnen zetten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door FLJ »

Het is nog even de vraag welk type Urbos er besteld is, aangezien bij mijn weten CAF met twee types heeft ingeschreven. De AXL rijdt momenteel in Stockholm en zal binnenkort geleverd gaan worden aan Tallin. Dit is een wat conventioneler tramtype op draaistellen (zoals o.a. de RegioCitadis bij de HTM). De Urbos 3 (die o.a. rijdt in Nantes, Sydney en Sevilla) doet wat betreft constructie en uiterlijk sterk denken aan de Alstom Citadis 302/402. Ik vermoed zelf dat het om de Urbos 3 zal gaan, aangezien dit meer overeen komt met de 32 meter die de trams worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Suus »

De AXL is ook een variant van de Urbos. Voor een sneltram lijkt een tramvariant met "conventionele" draaistellen wel comfortabeler voor de reiziger, zeker omdat er hoge snelheden worden gehaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Hainje »

Carlos0_0 schreef:En de huidige trams zijn zeker wel op al aantal jaren, die dingen zijn al zo vaak verbouwd/gerenoveerd echt veel geld ingestoken. Dit zijn de zelfde gele trams die in 1983 zijn begonnen je herkent ze alleen niet meer terug, ze zijn vooral aan de voorkant aardig veranderd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sneltram
Allejezus, die dingen zijn nog ouder dan ik O_o
🍉
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door Busfoto.nl »

Het nadeel van de trams op vaste draaistellen is inderdaad dat ze zich zo enorm slecht gedragen in bochten. Hierdoor moeten de bochten een stuk langzamer genomen worden, wat weer van invloed is op de reistijd.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door FLJ »

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat dit verschilt per tramtype en de staat van het spoor. In mijn beleving gaat een Amsterdamse Combino een stuk soepeler en sneller door een (scherpe) bocht dan bijvoorbeeld de Rotterdamse Citadis, maar al met al zijn de rij-eigenschappen van bijvoorbeeld een Flexity Classic die gebruik maakt van gewone draaistellen in mijn beleving een stuk beter.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door n-evo »

reisthijs schreef:Het is inderdaad niet alsof de tram 'opeens' aan het einde van de levensduur zijn. Ze hebben voor het zover was een levensduurverlengende revisie gehad waarmee ze nu nog mee zouden kunnen tot 2023, maar de planning is dus ze ruim daarvoor al te vervangen.
Die revisie hebben ze naar mijn weten uitgevoerd omdat er geen geld was voor nieuwe trams en ombouw van de Nieuwegeinlijn. Trams hebben doorgaans een levensduur van 30 jaar, daar zitten die bakken al ruim op toch?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door FLJ »

Daarbij is uiteraard gekeken naar de staat van de trams op dat moment. In Bremen worden 77 lagevloertrams van 20 jaar oud de komende jaren vervangen omdat ze op zijn, dit terwijl de levensduur ook stond vastgesteld op 30 jaar. Oftewel die 30 jaar is nou niet bepaald een getal waar je je teveel op moet vastbijten.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Spaanse trams op Uithoflijn, BAM wordt de aannemer

Bericht door n-evo »

True, daar heb je gelijk in. Waar het mij om gaat is dat Utrecht het liefst al lang moderne lagevloertrams gewild had maar dat daar simpelweg geen geld voor was. Dat hele akefietje met de Weense trams is ook voortgekomen uit geldgebrek.

Ergens wel beetje sneu dat er geen geld is voor 2x 27 nieuwe trams.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten