GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Vinny »

Volgens mij getuigen de cijfers juist van een verschuiving, namelijk dat volwassenen het (plattelands)streekvervoer steeds minder weten te vinden. Enerzijds omdat de generatie rijbewijsloze ouderen uitsterft, anderzijds omdat het openbaar vervoer op het platteland steeds minder in staat is om in de vervoersbehoefte van de moderne mens te voorzien - tenzij tegen volstrekt onredelijke subsidies.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Nitein-Repart »

Maar waarom verzorgde het streekvervoer vroeger wel de vervoersbehoefte van de mens en nu niet meer? Is de vervoersbehoefte zo vreselijk veel veranderd dan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat voor een belangrijk deel de vervoervraag veranderd is en niet meer aansluit op het huidig geboden vervoer. Ook hebben mensen naar mijn idee nog het "iel, er moet dan iemand naast me zitten"-syndroom en de auto geldt natuurlijk als maatstaaf voor de sociale status van een persoon.

Ik merk zelf in mijn omgeving dat er mensen zijn die van Vlagtwedde en Onstwedde naar Veendam willen in de spits, maar er is dan geen verbinding. En de verbinding die er ligt is een belbus, waarbij in onze regio het altijd maar afwachten is of hij komt. Het kent nogal een naam als "het komt toch niet op tijd", wat natuurlijk wel belangrijk is voor de aantrekkelijkheid van het regionaal vervoer.

Vergeet daarnaast niet dat het tegenwoordig niet meer aantrekkelijk gevonden wordt als je een keer per uur reist en in de avonduren niet meer thuis kan komen en dan is overig niet-OV vervoer aantrekkelijker.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Vinny »

Tja, als je twee uur in de bus moet zitten, met een tamelijk klantonvriendelijke overstap op een winderig en koud busstation om ongeveer 35 kilometer hemelsbreed af te leggen dan gaat de lol er bij de meeste mensen snel af natuurlijk. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Nitein-Repart »

Was het vroeger niet veel anders dan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:Volgens mij getuigen de cijfers juist van een verschuiving, namelijk dat volwassenen het (plattelands)streekvervoer steeds minder weten te vinden. Enerzijds omdat de generatie rijbewijsloze ouderen uitsterft, anderzijds omdat het openbaar vervoer op het platteland steeds minder in staat is om in de vervoersbehoefte van de moderne mens te voorzien - tenzij tegen volstrekt onredelijke subsidies.
Dat laatste zou ik iets anders formeleren, namelijk dat Gelderland veel haltes heeft geschrapt, waardoor (met name in de Achterhoek) loopafstanden naar de bus relatief gezien enorm zijn geworden en voor ouderen die afstanden te ver zijn.

Je zou maar een oudere zijn die in Lichtenvoorde-Zuid woont bijvoorbeeld. Dan mag je tot wel 2,8 km lopen voordat je de bus naar Doetinchem of Enschede kan pakken. Als je naar Doetinchem moet is de helft van je reistijd al om überhaupt bij de bus te komen. Ja, dan moet je haast ook wel gek zijn als je met de bus gaat. Als je dan geen auto hebt, dan ben je iemand die je kan rijden of dan bel je een taxi.

Juist in de periode dat je het percentage studenten ziet stijgen, zie je juist in Gelderland al de trend dat er fors is gesneden in de haltes en de buslijnen zo strak mogelijk zijn gemaakt.
In het dorpje waar ik zelf vandaan kom (Eibergen) had je eerst bijvoorbeeld lijn 56 (Deventer-Borculo, toen nog doorrijdend via Neede naar Eibergen) die lang moest keren bij halte Viersprong en in die tijd een rondje door Eibergen-West reed en daarbij verzorgingstehuis De Meergaarden ook bediende (halte op 200 meter). Die lijn is toen vervangen door een andere buslijn Eibergen-Enschede via Neede, waardoor de bediening van het verzorgingstehuis (en ook heel Eibergen-West) wegviel en de loopafstanden enorm toenamen. Het verzorgingstehuis stond nog op gemiddelde afstand, maar had toch nog looptijden naar de dichtstbijzijnde bushalte van 15 minuten (voor ouderen al snel 20-25 minuten) en dat was te ver, je zag op dat moment ook in één keer een hele groep ouderen verdwijnen uit het OV. Toen vervolgens die bus weer ingewisseld werd voor een bus Almelo-Eibergen die ook weer zo'n lange kering kreeg, is er vervolgens ook niet meer besloten om het rondje Eibergen-West te doen, want waarom zouden we het verzorgingstehuis bedienen als de ouderen toch niet met de bus gaan? Die bus is vervolgens gewoon als leeg materieel door gaan rijden naar Eibergen-Zuid, waar de chauffeur zich 40 minuten lang mocht vervelen in zijn bus op een parkeerplaatsje op een tankstation.

Dit soort trends zorgen er natuurlijk ook voor dat je ouderen ook niet echt uit nodigt voor het OV. De OV-chipkaart helpt daar ook niet altijd bij (genoeg ouderen zijn niet zo handig met digitale middelen).

Ik denk dat gemeenten, provincies en vervoerders ook beter met elkaar moeten overleggen daarover. Zo moeten nieuwe verzorgingstehuizen dichter bij bestaande buslijnen gebouwd worden en moeten buslijnen grondig bekeken worden, zodat belangrijke bestemmingen voor ouderen ook bediend worden, in plaats van dat daar totaal niet naar om gekeken word. In Gelderland wordt er juist vooral gekeken naar studenten, scholieren en forenzen, die bereid zijn om een stuk te fietsen om bij de bus te komen. Dan mis je natuurlijk een grote groep potentiële reizigers.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Nitein-Repart »

Tij lijkt zich te keren, lijn 28 (Doetinchem-Gendringen) gaat weer via de Dr Ariënstraat rijden en Lichtenvoorde-Centrum krijgt weer een verbinding in Westelijke richting en natuurlijk de Servicelijnen in Doetinchem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Frans F »

SuperGhost schreef:Dat laatste zou ik iets anders formeleren, namelijk dat Gelderland veel haltes heeft geschrapt, waardoor (met name in de Achterhoek) loopafstanden naar de bus relatief gezien enorm zijn geworden en voor ouderen die afstanden te ver zijn.
Je hebt ouderen en ouderen. Uit de OV-monitor van Provincie Brabant bleek dat de leeftijdsverdeling van de reizigers in Brabant in 2012 als volgt was:

Jonger dan 18 jaar 17%
18 tot 27 jaar 56%
28 tot 40 jaar 9%
41 tot 64 jaar 12%
65 jaar of ouder 7%

De groep ""ouderen" die heel weinig van het OV gebruik maakt begint dus in feite al bij 28 jaar. Het focussen op slecht ter been zijnde bejaarden is mijns inziens dan ook niet erg productief, die mensen reizen sowieso heel weinig en als ze het doen hebben ze een auto, worden ze gehaald/gebracht of reizen ze met de wmo-taxi. Voor de overige "ouderen" vanaf 28 jaar zijn grotere loopafstanden helemaal geen punt als daar een snellere verbinding tegenover staat. De versnelling van de busdiensten in de Bommelerwaard (niet meer door dorpen maar langs dorpen rijden) heeft daar tot 25% versnelling en veel meer reizigers geleid.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Dennenboom »

De tijd dat grote groepen ouderen met roze strippenkaart de bussen bevolkten ligt inderdaad al weer ver achter ons. Was wel een groep die er voor zorgde dat de voorzieningen ook buiten de spits op peil bleven.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op di 02 dec 2014, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Was het vroeger niet veel anders dan?
Het OV was vroeger veel meer afgestemd op gebruik door de gewone volwassen reiziger. Je zult het niet willen geloven maar in de jaren 60 reden de bussen op zondag en in de avonduren nog overal met vrijwel dezelfde frequentie als overdag en was bij veel busbedrijven (behalve in protestantse regio's) de zondag de drukste dag van de week.

De pijn is begonnen met de groei van het autobezit in de jaren 60. Daarna zijn begin jaren 70 de toeslagen gekomen voor werken in de avond en op zondag waardoor het vervoer in de avond en op zondag in een klap zwaar verliesgevend werd en de busbedrijven dat in record tempo gingen afbouwen. Het gevolg: veel mensen kochten een auto voor hun sociale bezigheden (avond/zondag) en gingen die vervolgens ook doordeweeks gebruiken voor werk, familiebezoek en winkelen.

Daarna kwam eind jaren 70 de invoering van de sociale kortingen voor studerenden, bejaarden, etc. Kortingen waarvan de kosten via tariefsverhogingen (in het begin 2x per jaar 8%) werden afgewenteld op de andere reizigers, zodat er daarvan nog meer op de auto overstapten. Zo werd de bus langzamerhand vooral een vervoermiddel voor studerenden en bejaarden, waarbij die laatste groep door toenemend autobezit vanaf begin jaren 90 gestaag begon te krimpen en er uiteindelijk voornamelijk studerenden overbleven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef:
SuperGhost schreef: Ik denk dat OV-bedrijven en provincies serieus werk moeten maken aan het promoten van het OV onder jongeren, aangezien je die weldegelijk kan stimuleren om het OV te gebruiken.
Het grote probleem met het busvervoer is juist dat er alleen maar jongeren in zitten en maar weinig mensen boven de 25. Het lijkt me daarom logischer het OV te promoten bij de groep 25+.
Nee, als je deze jongeren nu aan het OV weet te binden, blijven ze met het OV gaan en stijgt het percentage 25+'ers in de bus vanzelf.
Frans F schreef:
CamilleKreemers schreef:Wat zou de reden zijn dat juist middeninkomens het OV mijden?
Die mensen moeten de volle mep betalen, zijn prijsbewust en dan is de keuze voor de auto snel gemaakt als je die toch al hebt. Daarnaast gaat het bij die mensen vooral om woon-werk-verkeer, maar veel streekvervoerritten rijden alleen op schooldagen waardoor de bus in de praktijk niet zo bruikbaar is voor die mensen.
Met schooldagen bedoel je maandag t/m vrijdag? Dat zijn niet geheel toevallig ook de dagen waarop de meeste mensen werken.
Verder zijn er genoeg abonnementen waardoor ze niet de volle prijs hoeven te betalen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef: Met schooldagen bedoel je maandag t/m vrijdag? Dat zijn niet geheel toevallig ook de dagen waarop de meeste mensen werken.
In de meeste regio's wordt er 14 weken in het jaar een vakantiedienst gereden, terwijl werkenden in het algemeen maar 5 weken per jaar vakantie hebben. Het probleem zit in die andere 9 weken als een groot deel van de bussen niet rijdt (in sommige regio's nu langzamerhand bijna de helft) maar mensen wel moeten werken.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door huibf »

Frans F schreef:
Erno-BE schreef:Was het vroeger niet veel anders dan?
Het OV was vroeger veel meer afgestemd op gebruik door de gewone volwassen reiziger. Je zult het niet willen geloven maar in de jaren 60 reden de bussen op zondag en in de avonduren nog overal met vrijwel dezelfde frequentie als overdag en was bij veel busbedrijven (behalve in protestantse regio's) de zondag de drukste dag van de week.

De pijn is begonnen met de groei van het autobezit in de jaren 60. Daarna zijn begin jaren 70 de toeslagen gekomen voor werken in de avond en op zondag waardoor het vervoer in de avond en op zondag in een klap zwaar verliesgevend werd en de busbedrijven dat in record tempo gingen afbouwen. Het gevolg: veel mensen kochten een auto voor hun sociale bezigheden (avond/zondag) en gingen die vervolgens ook doordeweeks gebruiken voor werk, familiebezoek en winkelen.

Daarna kwam eind jaren 70 de invoering van de sociale kortingen voor studerenden, bejaarden, etc. Kortingen waarvan de kosten via tariefsverhogingen (in het begin 2x per jaar 8%) werden afgewenteld op de andere reizigers, zodat er daarvan nog meer op de auto overstapten. Zo werd de bus langzamerhand vooral een vervoermiddel voor studerenden en bejaarden, waarbij die laatste groep door toenemend autobezit vanaf begin jaren 90 gestaag begon te krimpen en er uiteindelijk voornamelijk studerenden overbleven.
Ik vraag me of of dat echt zo is. Iedereen zegt wel dat er vroeger veel meer ov was.
dar valt eigenlijk ook wel mee. Als ik voor zuid Oost Brabant en Noord Limburg kijk reed er in de jaren 60 en 70 echt niet veel OV. Er waren heel veel lijnen, maar reden vaak maar om de twee uur, of maar een paar ritten per dag.
tegenwoordig is het echt wel wat meer.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Gekko123 »

Iets wat ook heel veel reizigers in het OV heeft gekost is het knippen van goedlopende buslijnen bij concessiegrenzen. En sommige van die lijnen liepen juist voor een deel over het platteland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat goedlopende lijnen die geknipt zijn meer problemen opleveren. Dat zal nu door de wildgroei van abbonementen nog lastiger worden. Dat is iets wat ik wil jammer vindt van tegenwoordig. Vroeger was je uiterlijk twee abbonementen nodig en als je nu pech hebt, ga je door 4 concessies met elk eigen abbonementen heen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door SuperGhost »

En bijna iedere regio wil ook zijn eigen concessie, waardoor er ook een wildgroei aan concessies zijn. Soms zelfs concessies met maar één dienst.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Je kan best meerdere concessies hebben of zelfs meerdere vervoerders hebben. Als er een landelijk abbonement bestaat, waarbij de verdeelsleutel bepaald wordt door de gereden km's per abbonementtype scheelt dit enorm voor de reiziger. Dan gaat het beeld ook ontstaan dat er een samenwerkend geheel in het OV is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:In de meeste regio's wordt er 14 weken in het jaar een vakantiedienst gereden, terwijl werkenden in het algemeen maar 5 weken per jaar vakantie hebben.
Dat zie je juist steeds minder, er zijn de nodige regio's bij gekomen waar alleen de kerst- en zomervakantie nog een vakantiedienstregeling kennen. In het DAV-gebied, toch ook voor een flink deel platteland, is in de dienstregeling voor komend jaar zelfs nieteens sprake van een "standaard" vakantiedienst maar zie je in de dienstregelingen een optimalisatie op lijnniveau. Bv. op een stadslijn minder ritten in de ochtendspits in de kerstvakantie vanwege minder forensen, maar juist de standaard-frequentie op de tijd dat er veel winkelend publiek reist.
En een lijn als de 388, die naast een studentenpiekje ook veel forensen kent, heeft slechts één rit die niet in de vakantie rijdt (toevallig precies de rit op een typisch studenten-tijdstip).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Om maar weer terug naar Groningen te gaan, waar we mee begonnen.

Een groot aantal lijnen rond Groningen gaan van bijvoorbeeld 6x naar 4x in het uur. De echte schoollijnen of schoolafhankelijke lijnen zie je wel een grotere vrijval in.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door visgraat »

Frans F schreef: Je hebt ouderen en ouderen. Uit de OV-monitor van Provincie Brabant bleek dat de leeftijdsverdeling van de reizigers in Brabant in 2012 als volgt was:

Jonger dan 18 jaar 17%
18 tot 27 jaar 56%
28 tot 40 jaar 9%
41 tot 64 jaar 12%
65 jaar of ouder 7%
Dit is naar mijn idee een rare vergelijking, aangezien de groepen niet even groot zijn.
De leeftijdscategorie 41 tot 64 is een leeftijdsspanne van 23 jaar en 18 tot 27 maar 9 jaar.
Verder vind ik wel opvallend dat vanaf 28 jaar ineens veel minder met de bus reist. Iets minder begrijp ik maar zoveel. Ik zie in die leeftijdscategorie ook minder mensen op de fiets. Dat er een keer iemand is die voor een auto kiest rond z'n 28e, maar zo massaal: Nee.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Nitein-Repart »

Daniel schreef:
Frans F schreef:In de meeste regio's wordt er 14 weken in het jaar een vakantiedienst gereden, terwijl werkenden in het algemeen maar 5 weken per jaar vakantie hebben.
Dat zie je juist steeds minder, er zijn de nodige regio's bij gekomen waar alleen de kerst- en zomervakantie nog een vakantiedienstregeling kennen. In het DAV-gebied, toch ook voor een flink deel platteland, is in de dienstregeling voor komend jaar zelfs nieteens sprake van een "standaard" vakantiedienst maar zie je in de dienstregelingen een optimalisatie op lijnniveau. Bv. op een stadslijn minder ritten in de ochtendspits in de kerstvakantie vanwege minder forensen, maar juist de standaard-frequentie op de tijd dat er veel winkelend publiek reist.
En een lijn als de 388, die naast een studentenpiekje ook veel forensen kent, heeft slechts één rit die niet in de vakantie rijdt (toevallig precies de rit op een typisch studenten-tijdstip).
In sommige regio's gaan tijdens vakanties de frequentie van vrijwel alle lijnen terug van 2 naar 1x per uur. Dan ben je blij dat dat alleen tijdens de kerst- mei- en zomervakantie is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door nvdw »

visgraat schreef:Dit is naar mijn idee een rare vergelijking, aangezien de groepen niet even groot zijn.
De leeftijdscategorie 41 tot 64 is een leeftijdsspanne van 23 jaar en 18 tot 27 maar 9 jaar.
Verder vind ik wel opvallend dat vanaf 28 jaar ineens veel minder met de bus reist. Iets minder begrijp ik maar zoveel. Ik zie in die leeftijdscategorie ook minder mensen op de fiets. Dat er een keer iemand is die voor een auto kiest rond z'n 28e, maar zo massaal: Nee.
Als je de groep 41-64 in tweeën splitst komen daar in elk geval geen gunstigere percentages uit. Nu is de verdeling grofweg gemaakt tussen scholieren, studenten, jongere en oudere werkenden en gepensioneerden.

Voor studenten is het ov een vrij logische optie vanwege de reiskosten en andersom zijn de busdiensten er ook op afgestemd. Stromen ze eenmaal in in een (fulltime) baan, dan zijn de kosten niet langer verborgen, en vallen de hiaten in het netwerk en/of de dienstregeling ineens op.

In mijn regio (DAV-gebied) is het ook voornamelijk studenten wat de klok slaat, maar lijnen als de 85 en de 387 trekken nog best wat forensen, om de simpele reden dat de reistijd op deze lijnen nog enigszins concurrerend is met de auto, de bussen frequent rijden en de kans op vertraging en/of oponthoud binnen de perken blijft. In dunne lijntjes over B-wegen zie je ze nauwelijks.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door huibf »

Gekko123 schreef:Iets wat ook heel veel reizigers in het OV heeft gekost is het knippen van goedlopende buslijnen bij concessiegrenzen. En sommige van die lijnen liepen juist voor een deel over het platteland.
juist. Ik noem een 99/121, 26/75, 27/-, 141,142/144,145 en dan dadelijk de 25 in een 125/155.

Dat alleen al met SRE lijnen !
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door visgraat »

nvdw schreef:
visgraat schreef:Dit is naar mijn idee een rare vergelijking, aangezien de groepen niet even groot zijn.
De leeftijdscategorie 41 tot 64 is een leeftijdsspanne van 23 jaar en 18 tot 27 maar 9 jaar.
Verder vind ik wel opvallend dat vanaf 28 jaar ineens veel minder met de bus reist. Iets minder begrijp ik maar zoveel. Ik zie in die leeftijdscategorie ook minder mensen op de fiets. Dat er een keer iemand is die voor een auto kiest rond z'n 28e, maar zo massaal: Nee.
Als je de groep 41-64 in tweeën splitst komen daar in elk geval geen gunstigere percentages uit. Nu is de verdeling grofweg gemaakt tussen scholieren, studenten, jongere en oudere werkenden en gepensioneerden.

Voor studenten is het ov een vrij logische optie vanwege de reiskosten en andersom zijn de busdiensten er ook op afgestemd. Stromen ze eenmaal in in een (fulltime) baan, dan zijn de kosten niet langer verborgen, en vallen de hiaten in het netwerk en/of de dienstregeling ineens op.

In mijn regio (DAV-gebied) is het ook voornamelijk studenten wat de klok slaat, maar lijnen als de 85 en de 387 trekken nog best wat forensen, om de simpele reden dat de reistijd op deze lijnen nog enigszins concurrerend is met de auto, de bussen frequent rijden en de kans op vertraging en/of oponthoud binnen de perken blijft. In dunne lijntjes over B-wegen zie je ze nauwelijks.
Het klopt dat als je de groepsgrootte gelijk gaat trekken dat er relatief nog meer jongeren met OV gaan.

Maar er zijn heel veel redenen waarom mensen met OV kunnen gaan:
- vanuit milieu-aspect
- kosten, want uiteindelijk is het vaak goedkoper
- een stukje beweging
- even nog stukken van de dag doornemen
- verkeersveiligheid

Tijd en comfort zijn over het algemeen zwakke kanten van het OV, maar tijd kan in OV ook weer nuttig gebruikt worden. En daarnaast heb je nog altijd veel voordelen. Ik zou geen reden zien dat men massaal overgaat op de auto. Natuurlijk als je op een afgelegen bedrijventerrein werkt of 10 locaties op een dag af moet gaan, maar dat geldt lang niet voor elke werkende.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door nvdw »

Nee, maar dat geeft ook niet. En dat was ook mijn punt: je kan het in het ov nooit iedereen naar de zin maken, en zeker niet tegen de huidige budgetten. Als je de milieuwinst uitdrukt in minder auto's op de weg en minder parkeerruimte in de stad, bijvoorbeeld, dan levert elke euro die je in het versterken van snelle, aantrekkelijke lijnen steekt meer op dan elke honderd euro die je dumpt in een uurdienst van zeven tot zeven van Boerenhol naar Moddergat.

Bovendien is ov juist nu wel heel prijzig voor wie incidenteel reist en/of op eigen kosten. En die kosten komen vaak bovenop die van een auto.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten