Veluwelijn 2.0

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Veluwelijn 2.0

Bericht door regenmaker »

Mijn idee voor nieuwe Veluwelijn gecombineerd met de huidige lijnen 201 t/m 203. De lijnen 204 en 205 zorgen voor een snellere verbinding met Arnhem waardoor deze sneller wordt dan de huidige treinverbinding via Zuthpen. De lijn 206 zorgt voor vervanging van de huidige lijn 109 en biedt een snellere route naar Dieren dan de huidige lijn 43.

Lijn 204: Apeldoorn - Arnhem (Sneldienst)
Haltes:
Apeldoorn Busstation - Apeldoorn Welgelegenbrug - Apeldoorn Zuthpensestraat - Arnhem Golflinks - Arnhem Moscowa - Arnhem Willemsplein - Arnhem Centraal Station

Frequenties:
Spits:6x/uur
Dal:4x/uur
Avond:1x/uur
Zaterdag:2x/uur
Zondag:1x/uur

Lijn 205: Apeldoorn - Beekbergen - Arnhem
Haltes:
Apeldoorn Busstation - Apeldoorn Hoofdstraat - Apeldoorn Zichtweg - Apeldoorn Chopinlaan - Apeldoorn Laan van Malkenschoten - Beekbergen Hagenbrug - Beekbergen De Smittenberg - Woeste Hoeve Schalterdalweg - Arnhem Golflinks - Arnhem Moscowa - Arnhem De Braamberg - Arnhem Sonsbeek - Arnhem Willemsplein - Arnhem Centraal Station

Frequenties:
Spits: 4x/uur
Dal: 2x/uur
Avond: 2x/uur
Zaterdag: 2x/uur
Zondag: 2x/uur

Lijn 206: Apeldoorn - Loenen - Eerbeek - Dieren - Doesburg - Doetinchem
Haltes:
Apeldoorn Busstation - Apeldoorn Welegenbrug - Apeldoorn Gijsbrechtgaarde - Apeldoorn De Eglantier - Apeldoorn Kapelmeesterhoeve - Loenen Bruisbeek/Centrum - Eerbeek Vondellaan - Eerbeek Centrum - Eerbeek Coldenhovenseweg - Laag-Soeren De Harmonie - Dieren Crematorium - Dieren Callunaplein - Dieren Station - Doesburg Kraakselaan - Doetinchem Centrum - Doetinchem Gemeentehuis - Doetinchem Station

Frequenties:
Spits: 2x/uur
Dal:2x/uur
Zaterdag:1x/uur

Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk dat een directe lijn Arnhem-Apeldoorn te weinig dekkend is. Ik zie liever iets in een alternerend model (via Beekberg/via De Maten) en eventueel een hogere frequentie (in de spits cumulatief iedere 7,5 minuut, buiten de spits cumulatief iedere 15 minuten en in de stille uren cumulatief iedere 30 minuten)

Lijn 206 zie ik niet zitten. Ik zie liever dat de huidige spitslijn 109 wordt doorgetrokken naar Dieren/Doesburg zodat er in de spits een kwartiersdienst tussen Eerbeek en Nijmegen ontstaat. Lijn 43 zie ik liever afbuigen naar Doetinchem (ipv 26, 27, 29) aangezien Doetinchem-Apeldoorn via Dieren snelste verbinding wordt en dast geldt niet voor Arnhem-Apeldoorn (huidige situatie), dus kasn extra reizigers genereren. Verder zijn er absoluut tussenhaltes nodig tussen Doesburg en Doetinchem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door michiel71 »

regenmaker schreef:
Lijn 204: Apeldoorn - Arnhem (Sneldienst)
Haltes:
Apeldoorn Busstation - Apeldoorn Welgelegenbrug - Apeldoorn Zuthpensestraat - Arnhem Golflinks - Arnhem Moscowa - Arnhem Willemsplein - Arnhem Centraal Station
Waarom halte Arnhem Moscowa? Is m.i. niet geschikt als halte voor de sneldienst...
Halte Arnhem Braamberg ligt 300 m dichter bij (500 m) het ziekenhuis Rijnstate.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door SuperGhost »

'Gewoon' een busafrit maken ter hoogte van Wagnerlaan of Caterpoelseweg, zodat je ook bij het ziekenhuis kan stoppen.
De extra reistijd is beperkt, maar je biedt bij het ziekenhuis ook meteen overstap naar de belangrijke toeristische attracties Burgers' Zoo en het Nederlands Openluchtmuseum en uiteraard ook een betere verbinding vanaf Arnhem-Noord naar Apeldoorn (en v.v.), want zowel haltes Moscawa als Braamberg bieden geen overstap op het andere OV in Arnhem-Noord.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door waldo79 »

Die toeristische attracties worden toch via lijn 400 ontsloten vanuit Apeldoorn? En voor de ontsluiting van het Rijnstate Ziekenhuis. Gezien het hoogteverschil tussen de Wagnerlaan/ Cattepoelseweg en de Apeldoornseweg maak je daar niet zo snel een afrit :idea:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door SuperGhost »

Lijn 400 gaat grotendeels geschrapt worden en alleen nog rijden tussen Apeldoorn CS en de Apeldoornse attracties.

Zo'n afrit is wel mogelijk, er is inderdaad een hoogteverschil (net zoals bij een normaal viaduct), maar dat is niet onoverkomelijk bij de Wagnerlaan, omdat er wel ruimte voor is (moet je echter wel wat bomen kappen).
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door waldo79 »

Maar is er veel reizigersvraag vanuit Apeldoorn naar Ziekenhuis Rijnstate om een sneldienst om te leiden? Anders doe je reistijdwinst weer teniet. En nu niet gaan komen met zieken, zwakken en misselijken, want die vragen niet perse om de snelste verbinding 8-)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door SuperGhost »

Volgens mij had ik al aangestipt dat daar dan een overstapknoop ontstaat voor Arnhem-Noord en het moet wel erg raar lopen als er geen vraag is tussen Arnhem-Noord en Apeldoorn :wink:
Daarnaast heb je (zeker in de weekenden) natuurlijk ook nog de vraag tussen Apeldoorn en de attracties in Arnhem-Noord (Burgers' Zoo en het NOM), zeker aangezien lijn 400 tussen Apeldoorn en Arnhem gaat verdwijnen zullen deze reizigers met die nieuwe HOV-verbinding gaan en kunnen dan bij het ziekenhuis zeer eenvoudig overstappen op de trolley naar deze parken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Lijn 206 zie ik niet zitten. Ik zie liever dat de huidige spitslijn 109 wordt doorgetrokken naar Dieren/Doesburg zodat er in de spits een kwartiersdienst tussen Eerbeek en Nijmegen ontstaat. Lijn 43 zie ik liever afbuigen naar Doetinchem (ipv 26, 27, 29) aangezien Doetinchem-Apeldoorn via Dieren snelste verbinding wordt en dast geldt niet voor Arnhem-Apeldoorn (huidige situatie), dus kasn extra reizigers genereren. Verder zijn er absoluut tussenhaltes nodig tussen Doesburg en Doetinchem.
De bussen vanuit Eerbeek zijn over het algemeen drukker richting Apeldoorn dan naar Dieren, daarom ook die spitsritten via de A50 naar Apeldoorn. Ik zie lijn 206 wel zitten, aangezien er nu een trage verbinding is vanuit Apeldoorn naar Dieren en andersom. Lijn 43 gaat helemaal om via Beekbergen, zie de bus liever de route van lijn 109.

Laag-Keppel en Hoog-Keppel zijn nou niet noemenswaardig om daar zo'n snelbus te laten stoppen, er woont toch amper iemand. Lijn 27/29 worden vooral gebruikt voor van Doetinchem naar Doesburg te reizen en andersom. Meestal moeten mensen ook nog overstappen op de Kraakselaan in Doesburg op lijn 26 richting Dieren. Dus een bus Doetinchem - Dieren lijkt me wel zo wenselijk.

Een bus Apeldoorn - Doetinchem zou de snelste optie zijn voor reizers als zo'n bus er komt. Heeft volgens mij best wel potentieel, alleen moet die natuurlijk niet te snel worden.
SuperGhost schreef:'Gewoon' een busafrit maken ter hoogte van Wagnerlaan of Caterpoelseweg, zodat je ook bij het ziekenhuis kan stoppen.
De extra reistijd is beperkt, maar je biedt bij het ziekenhuis ook meteen overstap naar de belangrijke toeristische attracties Burgers' Zoo en het Nederlands Openluchtmuseum en uiteraard ook een betere verbinding vanaf Arnhem-Noord naar Apeldoorn (en v.v.), want zowel haltes Moscawa als Braamberg bieden geen overstap op het andere OV in Arnhem-Noord.
Klopt lijn 400 gaat verdwijnen tussen Apeldoorn en Arnhem. Ik vind een afrit naar Rijnstate een goed idee. Zo bied je aansluiting op Lijn 8 richting CIOS, lijn 3 richting burgers zoo en lijn 9 naar Rozendaal en Velp.

De haltes de Braamberg en Moscowa zijn eigenlijk beide niet geschikt als HOV halte, de haltes trekken gewoon te weinig mensen.

Nieuwe plan:
Lijn 204: Apeldoorn - Arnhem (Sneldienst)
Haltes:
Apeldoorn Busstation - Apeldoorn Welgelegenbrug - Apeldoorn Zuthpensestraat - Arnhem Golflinks - Arnhem Rijnstate - Arnhem Willemsplein - Arnhem Centraal Station
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door Nitein-Repart »

Ten eerste als je lijn 43 (Apeldoorn-Dieren), lijn 26 (Dieren-Doesburg) en lijn 27/29 (Doesburg-Doetinchem) aan elkaar voegt heb je sowieso al de snelste verbinding tussen Apeldoorn en Doetinchem.

Verder is meer dan twee bussen per uur tussen Doesburg en Doetinchem echt te veel, zo druk is die verbinding niet. Verder zorgen de tussengelegen haltes ervoor dat de bus gevult wordt, wat absoluut noodzakelijk is. Een snelbus Doetinchem-Doesburg zal echt vrijwel leeg rondrijden. Onbegonnen werk.

Dat ik voorstander ben om lijn 109 te verlengen naar Dieren en eventueel Doesburg is om zo een kwartiersdienst tussen Eerbeek en Arnhem/Nijmegen te realiseren. Apeldoorn heeft naast een MBO en enkele HBO opleidingen vrijwel geen vervolgonderwijs dus scholieren tussen Eerbeek en Apeldoorn zullen dus voornamelijk naar Nijmegen, Deventer of Enschede. Hierbij is een kwartiersdienst tussen Eerbeek en Dieren in de spits wel handig.

Verder lijkt mij niet dat lijn 43 veel trager is dan lijn 109.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door SuperGhost »

Sterker nog: lijn 43 (33-34 minuten*) is iets sneller dan lijn 109 (35-36 minuten*).
De enige toevoeging van lijn 109 is dat die een andere route rijdt.

*reistijden zijn op station Apeldoorn - Eerbeek halte Centrum v.v.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Sterker nog: lijn 43 (33-34 minuten*) is iets sneller dan lijn 109 (35-36 minuten*).
De enige toevoeging van lijn 109 is dat die een andere route rijdt.

*reistijden zijn op station Apeldoorn - Eerbeek halte Centrum v.v.
Ja, dat zag ik ook. Ik was verbaasd, ik dacht echt dat lijn 109 sneller was.

Zelfde geldt overigens voor lijn 91 vs lijn 231. En dan noemen ze lijn 231 een snelbus! :lol:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door Nitein-Repart »

Via Beekbergen is een directere route en de bussen via De Maten rijden deels als stadsdienst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Via Beekbergen is een directere route en de bussen via De Maten rijden deels als stadsdienst.
Ja klopt, maar ik vind dat ze lijn 3 en 4 in frequentie moeten verhogen (3x/uur i.p.v.) 2x/uur en dan lijn 231/109 via de nieuw geasfalteerde dubbelbaans Zutphensestraat (die nog niet helemaal af is) rechtstreeks naar het busstation.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door SuperGhost »

Niet voor niets dat ze lijn 231 willen vervangen door een nieuwe snellere HOV-bus, die binnen 36 minuten van Arnhem CS naar Apeldoorn CS moet rijden.

Lijn 91 mag van mij best ietsjes langzamer worden, door in Apeldoorn via het ziekenhuis te rijden (snelle route naar Apeldoorn CS wordt voor Eerbeek ook verzorgt door lijn 43) en in Arnhem zou die via Schaarsbergen en de dierentuin kunnen gaan. Zo heel veel langzamer wordt die dan ook weer niet tussen Arnhem en Beekbergen. Tegelijkertijd geef je vanaf Apeldoorn dan ook een verbinding met de kazernes en defensieopleidingen in Schaarsbergen.
De extra reistijd Beekbergen-Arnhem CS met lijn 91 is dan zo'n 5 minuten. Op Beekbergen-Apeldoorn CS ook zo'n 3 minuten (die route wordt nu al 's avonds gereden).

Op deze manier kun je ook meteen weer wat bezuinigen (want dat moet nu eenmaal ook in Gelderland), doordat lijn 91 dan ook (deels) stadslijnen 1 (Apeldoorn) en 9 (Arnhem) vervangt.

Dat lijn 91 nu zo snel is, heeft er ook mee te maken dat al die tussenhaltes langs de snelweg zijn verdwenen i.v.m. de veiligheid (wie verzint het dan ook om mensen langs de snelweg uit te laten stappen en de bus ook maar een zeer korte invoegstrook te geven). Die lijn is dus ook nooit als snelle lijn bedoeld, dus kan best iets toeristischer (echter niet te veel) worden om toch nog aantrekkelijk te kunnen blijven voor Arnhemmers en Apeldoorners. Anders wordt die lijn straks veel te rustig denk ik.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door regenmaker »

Lijn 91 is veel drukker dan lijn 231. Niets voor niets gaan de spitsritten van lijn 231 over naar lijn 91 en bovendien worden 's avonds een extra rit van Arnhem naar Apeldoorn toegevoegd. Bovendien gaan ze lijn 231 nog maar tot ongeveer 19:00 laten rijden i.p.v. 20:30 omdat die bussen bijna allemaal leeg waren terwijl 91 nog behoorlijk vol zit tot 21:00.

Met de huidige situatie kan lijn 91 echt niet vertraagd worden. Eerst moet er een fatsoenlijk HOV bus komen die 6x/uur in de spits rijdt en 4x/uur buiten de spits, zodat lijn 231 opgeheven kan worden en lijn 91 inderdaad een langzamere route kan krijgen.

Overigens moet die HOV bus ook in het weekend en 's avond gaan rijden of anders moet lijn 231 blijven bestaan of lijn 91 in het weekend zijn oorspronkelijke route weer aannemen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door SuperGhost »

Ik had het dan ook over een situatie waarbij die HOV-bus er is :wink:
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door waldo79 »

regenmaker schreef:De bussen vanuit Eerbeek zijn over het algemeen drukker richting Apeldoorn dan naar Dieren, daarom ook die spitsritten via de A50 naar Apeldoorn. Ik zie lijn 206 wel zitten, aangezien er nu een trage verbinding is vanuit Apeldoorn naar Dieren en andersom. Lijn 43 gaat helemaal om via Beekbergen, zie de bus liever de route van lijn 109.
Ik weet niet wat je wint door over de A50 te rijden. Je loopt vanuit Eerbeek gezien alleen de passage van Beekbergen mis (A)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door SuperGhost »

Ik zou dan ook lijn 109 gewoon schrappen en lijn 43 4x p/u laten rijden.
(laat lijn 109 dan vanaf Station Apeldoorn gezien na De Maten lekker doorrijden naar het ziekenhuis, zodat Apeldoorn Zuid-Oost een verbinding naar het ziekenhuis krijgt en er niet helemaal omgereden via het station hoeft te worden. Het lijkt me dat er tussen De Maten en het ziekenhuis toch wel iets meer vraag is dan tussen De Maten en Eerbeek)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door regenmaker »

Dan wel alleen tussen Apeldoorn en Dieren 4x/uur in de spits. Kan Syntus mooi alle extra ritten zelf gaan rijden.

Apeldoorn kent eigenlijk geen ander groot busknooppunt dan het station. Als je naar Arnhem kijkt: heb je nog WKC Kronenburg bijvoorbeeld of Nijmegen station Dukenburg. Het grote voordeel van de opzet van Apeldoorn is wel: Dat elke stadsdienst ongeveer een half uur over doet om van het station naar een bepaalde wijk te rijden en weer terug. Waardoor op de stadsdiensten onderling een zeer goede overstap is.

Mensen vanuit Eerbeek willen echt niet per se naar de Maten, maar zo snel mogelijk naar het station lijkt mij.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door SuperGhost »

Ik bedoelde inderdaad tussen Apeldoorn en Dieren ja.

Het nadeel van de busdienst in Apeldoorn is dat een aantal routes maar in één richting rijden en de heenreis daardoor afwijkt van de terugreis.

Verder missen wat mij betreft een paar links in het busnet, doordat elke wijk zijn eigen ringlijn heeft. Zo mist er bij Apeldoorn-Noord (grappig genoeg Zuidbroek geheten) een aansluiting op de snelbus naar Zwolle, mist er in het zuiden goede (overstap)aansluiting op het ziekenhuis (zowel vanuit Ede, Beekbergen als vanuit De Maten). Het kan dus wel beter als je het mij vraagt. Ringlijnen in één richting, zoals Apeldoorn er meerdere kent, ben ik sowieso geen voorstander van (erg onaantrekkelijk voor reizigers).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door regenmaker »

Klopt:
Lijnen 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 14, 17, 18 en 19 zijn (deels) ringlijnen in Apeldoorn. En de rondjes zijn nou ook weer niet zo groot hoor. Er is eigenlijk geen enkele lijn die een volledige ringlijn rijdt en geen tegengestelde variant heeft (behalve lijn 14 dan).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door SuperGhost »

Dat ligt er ook een beetje aan vanaf/naar welke halte je moet rijden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Veluwelijn 2.0

Bericht door regenmaker »

Je hoeft niet echt veel om te rijden van/naar het station bij iedere halte. Een heel rondje (Station - wijk - Station) duurt max 25 min.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten