Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gesloten
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Chauf21 »

In dit topic staan de alledaagse belevenissen van het openbaar vervoer in en rondom het Groene Hart in Zuid-Holland.
Voor meer informatie zijn er ook aparte topics en Wiki-pagina's:
* Amstelland-Meerlanden (Forum | Wiki)
* Treidienst Gouda - Alphen aan den Rijn (Forum | Wiki)
* Zuid-Holland Noord (Forum | Wiki)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door nvdw »

Zal ik dit topic dan maar inwijden?

Ik zat vanochtend in de trein Utrecht-Leiden en bedacht me dat het wel eens leuk zou zijn mijn oude stamlijntje te nemen, dus in Alphen uitgestapt voor de 182 naar Leiden.

Op zondag rijdt de eerste rit pas om 10.46 uur. Toch nog redelijk wat volk, voornamelijk voor korte afstanden. Blijkbaar waren al die stops niet in de rijtijd verdisconteerd want de teller stond al vrij snel op +6. Er reed zo'n korte Ambassador op deze rit, was ruim voldoende voor het aantal mensen maar een reguliere Citea zal toch wel de norm zijn.

Verder opvallend: wat een kermis in zo'n dorp als Hoogmade, met drempels en paaltjes en chicanes. Die zijn vroeg of laat een keer hun bus door het dorp kwijt en terecht ook.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Z2N »

Lijn 182 heeft in Hoogmade wel een uitermate paaltjesrijke route inderdaad. Toch denk ik niet dat dit deel van de route eruit gaat binnenkort, het scheelt misschien een paar minuten op de route van de 249 183, maar je bedient er wel een groter deel van Hoogmade mee. Bovendien is zelfs zonder de route door Hoogmade de route nét iets te lang om met twee chauffeurs een omloop te krijgen, dus de kosten maak je toch al.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door nvdw »

Derde opvallende punt, was het nog vergeten: zeker een op de drie reizigers kocht een kaartje op de bus. Naar mijn weten is dat ook in ZHN niet de goedkopere optie maar zulke verhoudingen maak ik in DAV op een vergelijkbare rit niet mee.

Je hebt overigens helemaal gelijk Z2N, maar als Arriva om wat voor reden dan ook rijtijd op de 182 wil uitsparen en er geen probleem is met de loopafstand cq er wordt dispensatie verleend, dan kan Hoogmade barsten met zijn bloembakken. Leiderdorp heeft nog even met succes dwarsgelegen toen de 182 niet meer over de Hoogmadeseweg reed (ook al zo'n drempel- en tuinornamentenfestijn) maar het precedent is er. En terecht, is dan mijn onbescheiden privémening.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Z2N »

't is inderdaad wel opvallend hoeveel mensen hier een los kaartje kopen in de bus, maar dat was ook al in Connexxion-tijden zo: 't is een keertje voorgekomen dat ik op een zaterdagmiddag vanuit het Dorp naar huis ging met de Alphense stadsbus, en de bus bij De Aarhof niet minder dan zeven minuten stilstond om een dertigtal reizigers in te laden, het overgrote deel reizend met losse kaartjes... :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Daelea »

Sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling, lijkt het erop dat Arriva 0,0 actuele informatie doorgeeft. OVinfo toont voor alle bussen in ZHN geen actuele vertrektijden en er zijn geen bussen zichtbaar op OVzoeker. Ik neem aam dat de DRIS'en hier ook alleen de geplande tijden tonen. Sinds vandaag verschijnt hier en daar spontaan even een bus, maar ook dat is niet altijd betrouwbaar en deze verdwijnen ook vaak een tijdje later weer. Iets soortgelijks gebeurde ook bij de ingang van DRGL2014, als ik me niet vergis, en beide jaren zijn de bussen die wel zichtbaar zijn, veelal bussen naar 'Dummy'... :-(
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Somoht »

Jup op 6 voertuigen nu, is er geen realtime info uit Zuid-HOlland-Noord. Bijna zeker dat dat de DRIS'sen het dus ook niet doen. Helpt allemaal ook niet meet dat de beheerder van die DRIS'sen (9292) dit soort storingen nooit detecteert en vervolgens actie onderneemt. Gisteren hebben we wel vanuit OpenGeo naar Arriva gemailed.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Daelea »

Er lijken nu langzaamaan steeds meer voertuigen met actuele info te verschijnen, of heb ik dat mis?
Opvallend is ook dat bussen naar grote knooppunten als Leiden Centraal, Gouda station en Rotterdam Alexander met de juiste bestemming verschijnen, terwijl bussen met alle andere eindpunten (zoals Noordwijk, Oegstgeest) verschijnen als "Bus X naar Dummy". Bij een bus op de doorgaande lijn 3 in Leiden (Merenwijk - Centraal - De Vink) verschijnen actuele tijden van de Merenwijk naar Leiden Centraal, maar vanaf Centraal kloppen de tijden niet meer.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Somoht »

Ja dat idee heb ik ook maar heb het niet gemeten. Weet ook niet de precieze oorzaak is van deze storing weet ik ook niet. In eerdere gevallen waar het mis was zoals nu, was er een database die vastliep en de rit-id mapping niet geladen kon worden ofzo.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Daelea »

De actuele tijden zijn sinds vandaag weer terug :-)

Met de terugkeer van de doorgaande lijnen op Leiden Centraal, de terugkeer van bussen door de Breestraat en het hernoemen van eindpunten van stadslijnen naar de wijk om meer duidelijkheid te creëren, zou je verwachten dat de digitale informatie ook duidelijk zou zijn - niet dus.

De lijnen verschillen nogal in informatie op de bus:
- lijn 1 rijdt in beide richtingen met alleen het eindpunt op de displays (zonder via)
- lijn 2 rijdt de ene richting met 'De Vink via Leiden CS' en de andere richting 'Leiderdorp Oranjewijk' (zonder via)
- lijn 3 rijdt in beide richtingen zonder via-bestemming
- lijn 4 rijdt de ene richting met 'Zuid-West via Breestraat' (zonder vermelding van Leiden CS) en de andere richting met 'Merenwijk via Leiden CS'
- lijn 5 rijdt met 'Voorschoten' (zonder vermelding van het eindpunt 'Starrenburg')
- lijn 6 rijdt met 'Leiderdorp Leyhof' (met eindpunt dus)
- lijn 186/187 rijden in beide richtingen met alleen het eindpunt, geen vermelding 'via Leiden CS'.

Ook de bestemming op de DRIS'en zijn aangepast, waarbij bestemmingen deels wegvallen of niet overeenkomen met de bus:
- 1 Leiden Centraal (getoond op Centraal, bus rijdt naar Station De Vink)
- 2 Leiderdorp Oranjew (...ijk)
- 2 Stevenshof (i.p.v. Station De Vink)
- 4 Leiden, Zuid-West (geen 'via Breestraat')
- 5 Voorschoten, Starre (...nburg)

Tja, ik had gehoopt dat dit nu wat beter zou gaan, eerlijk gezegd.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Delftse Chauff »

Gisteren in Zoetermeer 2 blauwe Qliners op Rnet-lijn 400 en zojuist 2 rode Rnet-wagens op Qliner lijn 385/386. Zonde van het geld dus geweest om die Rnet-wagens om te kleuren.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Daelea »

Delftse Chauff schreef:Gisteren in Zoetermeer 2 blauwe Qliners op Rnet-lijn 400 en zojuist 2 rode Rnet-wagens op Qliner lijn 385/386. Zonde van het geld dus geweest om die Rnet-wagens om te kleuren.
Het is een week of twee erg goed gegaan, maar ik zie sinds begin deze week inderdaad ineens regelmatig Volvo's verwisseld worden... Ik neem aan dat deze ook qua stalling apart moeten staan, dus dat 400 uit één stalling gereden wordt, en deze Volvo's niet verspreid over de concessie staan, zodat het niet heel moeilijk zou moeten zijn om ze uit elkaar te houden..?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Z2N »

Kwart over vier 's ochtends, en de laatste nachtbus (volgens dienstregeling) van lijn 370 trekt bij vertrek uit Alphen acht, en bij vertrek uit Rijnsaterwoude veertien reizigers. De nachtritten trekken zo te zien goed volk, veel dalritten overdag zijn rustiger…
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door WSM »

Thom69 schreef:Het is een week of twee erg goed gegaan, maar ik zie sinds begin deze week inderdaad ineens regelmatig Volvo's verwisseld worden... Ik neem aan dat deze ook qua stalling apart moeten staan, dus dat 400 uit één stalling gereden wordt, en deze Volvo's niet verspreid over de concessie staan, zodat het niet heel moeilijk zou moeten zijn om ze uit elkaar te houden..?
Tsja, Arriva kennende kon je hierop wachten natuurlijk. De 400 wordt voor zover ik weet uitsluitend uit Leiden gereden, dus moeilijk hoeft het niet te zijn.
Ben benieuwd wanneer we de eerste 'R-net' Citea of (nog beter) Van Hool aan zullen treffen...

Vanaf vanavond 2000 u t/m zondag gaat R-Net overigens over de A4 en A12 naar Zoetermeer wegens afsluiting N206.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Z2N »

Vandaag heeft gedurende een uur het busverkeer rond Alphen en Boskoop platgelegen, door een heel streekgebonden reden: de brug stond open. Gelukkig was dit goed van tevoren aangekondigd, het ging dit keer namelijk om een net iets groter bootje dan normaal: :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Suus »

Er is in Boskoop denk ik al vijftien jaar geen OV meer over de Boskoopse hefbrug.

En volgens mij heb ik dat bootje afgelopen zondag vanuit de trein bij Kaag zien liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Z2N »

Nee, maar je wil niet weten hoeveel file er overal stond door dat 'bootje'... :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Suus »

Bee schreef:En volgens mij heb ik dat bootje afgelopen zondag vanuit de trein bij Kaag zien liggen.
Ik had het verkeerd :mrgreen: Die boot gaat deze week van donderdag tot zondag door de Oude Rijn en de Gouwe :mrgreen:

Vermoedelijk om die reden kunnen er zaterdag de gehele dag geen treinen rijden tussen Gouda en Alphen.

Bron: http://omroepzuidplas.nl/artikel/2015/3 ... t-er-volgt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Z2N »

Dit was idd de reden.

Door de bootpassage moest ik vanavond vanuit Rotterdam via Schiphol naar Alphen. Lijn 370 (vertrek 0:08 op Schiphol) zat verassend vol met niet minder dan 25 opvarenden bij vertrek vanaf de Luchthaven. De enige 24-uurslijn van de Concessie ZHN is een succes, wat het tijdstip ook is! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Klaasje »

Op dat tijdstip is net een van de schiphol-shifts afgelopen. De bus een half uurtje eerder is vast niet zo vol.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Z2N »

In mijn ogen zat er vrij weinig schiphol-personeel bij, maar veel mensen die van het uitgaan of het vliegen terugkwamen. De bus kreeg vanaf Rijnsaterwoude bezoek van een S&V-team van Arriva, de eerste keer dat ik die op de lijn ben tegengekomen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Globetrotter »

Vanmiddag met buslijn 691 over de A15 langs de Scania- dealer gekomen. Zag daar een aantal Scania- bussen staan. In ieder geval de 8071&8073 (ex- Keukenhofbussen). Inmiddels waren ze ontdaan van hun fleurige bestickering. Iemand enig idee waarom ze daar staan? Onderhoud of seizoensstalling?
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Groene Hart

Bericht door Michael »

Ze rijden in ieder geval niet meer in de reguliere dienst. De werkelijke reden dat ze daar staan weet ik niet.

Topic gesloten, verder in Alledaagse Gebeurtenissen in Zuid-Holland
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten