Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Zelfs als geboren Dordtenaar kan ik er geen chocola van maken, dus Dordts is het ook niet :P

De reistijd met de 88 gaat door het rechtstreekser maken van de route in H.I. Ambacht van 49 naar 40 minuten, dat is zelfs 1 minuut sneller dan lijn 188 die door de verkeersdrukte helemaal zo snel niet meer was.
En dat dan ook nog de hele dag door in 'n strakke kwartiersdienst (nu halfuursdienst)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door W0rteltje »

Waarom hebben ze eigenlijk de 188 laten vervallen. hij zit altijd wel vol. en het scheelt 10-20 minuten aan reistijd.
bon jour
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Gekko123 »

Lijn 188 zit misschien wel altijd vol, maar wat ze nu doen is de betrouwbaarheid verbeteren door lijn 88 te versnellen en 4x/uur te laten rijden. Momenteel heeft vooral lijn 188 nogal vaak last van files als ik het vervoersplan moet geloven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Stefan of nvdw: kunnen jullie toevallig in de diensten zien of er een koppeling tussen lijn 93 en 90 bestaat in het begin van de middag? Lijkt er wel sterk op met een rit 93 die om 13.16/14.16 op de Rijnstraat aankomt en een tussenrit 90 die daar om 13.22/14.16 begint :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door hidihi »

W0rteltje schreef:Waarom hebben ze eigenlijk de 188 laten vervallen. hij zit altijd wel vol. en het scheelt 10-20 minuten aan reistijd.
Ik was eerste instantie ook een voorstander van lijn 188 maar hoe langer ik er over denk hoe minder ik het nut er van zie. Eigenlijk doet de 188 Nederhoven niet goed bedienen je zou het beste lijn 11 naar Kr zoom kunnen verlengen. Dordrecht doet hij eigenlijk ook niet goed bedienen want hij moet over de Zwijndrechtsebrug en veel van de reizigers moeten in het centrum alsnog overstappen.

Misschien is deze oplossing het beste.

Lijn 11 verlengen naar Kr zoom
Lijn 188 laten starten in Sterrenburg en via Krabbehof en wielwijk meteen de snelweg op laten gaan.
Lijn 87 Kr zoom-papendrecht-stadspolders-Leerpark- Dordrecht CS
lijn 187 Kr zoom - papendrecht-Leerpark-Dordreht CS
Lijn 387(misschien een ander nummer) Kr zoom-Sliedrecht.

ik vindt het idee om de 88 elke 15 minuten te laten rijden uberhapt niet zo slim. buiten de spits is er niet eens voldoende vraag om elke 15 minuten te rijden. In de spits zie ik liever dat de 92 elke 15 minuten naar Dordrecht gaat. De 92 is minder fille gevoelig. Gezien de dienstregeling van de trein is het misschien slim om enkele ritten in de spits een sneldienst tussen dordrecht en ambacht te maken.

Met deze oplossing geef je alle belangrijke wijken in Dordrecht een rechtstreeks lijn met Kr zoom en dan kun je misschien wel goed concurreren met de trein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Houd je het hier bij de feiten a.u.b., dit soort wilde ideeën kan je in OV als hobby plaatsen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door W0rteltje »

hidihi schreef: Ik was eerste instantie ook een voorstander van lijn 188 maar hoe langer ik er over denk hoe minder ik het nut er van zie. Eigenlijk doet de 188 Nederhoven niet goed bedienen je zou het beste lijn 11 naar Kr zoom kunnen verlengen. Dordrecht doet hij eigenlijk ook niet goed bedienen want hij moet over de Zwijndrechtsebrug en veel van de reizigers moeten in het centrum alsnog overstappen.

Misschien is deze oplossing het beste.

Lijn 11 verlengen naar Kr zoom
Lijn 188 laten starten in Sterrenburg en via Krabbehof en wielwijk meteen de snelweg op laten gaan.
Lijn 87 Kr zoom-papendrecht-stadspolders-Leerpark- Dordrecht CS
lijn 187 Kr zoom - papendrecht-Leerpark-Dordreht CS
Lijn 387(misschien een ander nummer) Kr zoom-Sliedrecht.
Dan maak je er een groot zootje van. Bussen zouden zo moeten dienen (en dat doen ze meestal ook). Stadsbussen brengen mensen naar een centraal punt. En daar komt de streekdienst langs om hen te verplaatsen naar een ander centraal punt waar ze weer op stadsbussen kunnen overstappen.
bon jour
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door hidihi »

Lijnnet wordt complexer maar je moet toch altijd proberen passagiers zo snel mogelijk van A naar B te brengen of is dit gek gedacht.
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 03 dec 2014, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door W0rteltje »

Kralingse Zoom is toch ook een plaats om over te stappen. net zoals Dordt Centraal en Zwijndrecht NS
bon jour
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door hidihi »

Kr zoom wel maar de halte HES niet en de meeste passagiers uit Dordrecht stappen meestal bij de HES uit.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Ik kan de nieuwe opzet van de 88 en 92 uit vervoerskundig oogpunt wel begrijpen. In het vervoerplan stond ook al wat argumentatie.

De 188 is wel 'snel' maar heeft maar een heel beperkt bereik, hij rijdt immers al na de eerste halte in Zwijndrecht de snelweg op. Door de ritten te combineren met de 88 geef je veel meer mensen een redelijk snelle verbinding met de Kralingse Zoom én andersom met Dordrecht, zodat de lijn in beide richtingen nu veel meer potentieel heeft.

De crux is dat je vanaf Dordrecht ook heel goede verbindingen naar diverse delen van Rotterdam hebt per trein, ook als je naar de Zoom wilt omdat de intercity ook op Blaak stopt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Interessante aanpassing in de dienstregeling trouwens die Arriva nieteens in het wijzigingslijstje had gezet: de 891 gaat via Alblasserdam rijden, wordt strakgetrokken in Papendrecht (over de Burgemeester Keyzerweg) en gaat tussen Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam op tussengelegen haltes stoppen.
Tevens krijgt die lijn ook ritten in de tegenrichting die gewoon de volledige route afleggen (dus niet zoals 892 over de snelweg), waarbij een deel bestaat uit de opstart van het nachtnet ri. Rotterdam (start in Papendrecht) en de laatste ritten op Papendrecht Busstation vanuit Hardinxveld uitlopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Verbaasde me er inderdaad al over dat die bussen altijd leeg naar Rotterdam gingen, misschien pik je er nu toch 1 of 2 mee.. Zijn toch weer DRU's die je makkelijk kunt scoren zo. :') :P

Overigens sluit de rit die om 0:18 vanaf 't busstation vertrekt wel redelijk mooi aan op de laatste 87 (vanuit Sliedrecht), die komt om 0:12 aan.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

binnen Papendrecht en Sliedrecht maakte eigenlijk al niemand gebruik van de nachtbus.
ik acht de kans ook zeer klein, dat men vanuit die dorpen nu wel terug naar Rotterdam gaat reizen.
de reisstroom is toch nog steeds Rotterdam uit, daar zijn namelijk alle uitgaansgelegenheden.

maar misschien krijg je dan nog wel wat volk wat naar Alblasserdam wil.
of je echter blij moet wezen om Alblasserdam aan te doen, valt nog te betwijfelen.

het Arriva-personeel mag blij wezen, dat de nachtbusritten uitbesteed zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

zone5324bericht... schreef:binnen Papendrecht en Sliedrecht maakte eigenlijk al niemand gebruik van de nachtbus.
Is ook niet gek gezien het tarief, da´s eigenlijk alleen nog "rendabel" wanneer je vanaf Rotterdam reist. Meen te herinneren dat de nachtbus 892 in het begin binnen Dordrecht nog goedkoper was, maar nu is het als je naar Sterrenburg wilt ook al aantrekkelijker vanaf Rotterdam de nachtbus te pakken dan de nachttrein te nemen en op het station over te stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

precies...

lijn 891 ook terug laten rijden, is alleen om mat-ritten uit te sparen.

dat was ook een jaar geleden al het geval met die extra tegen spits ritten van de sneldiensten.

goochelen met cijfertjes heet dat...
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door arjano1978 »

zone5324bericht... schreef:binnen Papendrecht en Sliedrecht maakte eigenlijk al niemand gebruik van de nachtbus.
ik acht de kans ook zeer klein, dat men vanuit die dorpen nu wel terug naar Rotterdam gaat reizen.
de reisstroom is toch nog steeds Rotterdam uit, daar zijn namelijk alle uitgaansgelegenheden.

maar misschien krijg je dan nog wel wat volk wat naar Alblasserdam wil.
of je echter blij moet wezen om Alblasserdam aan te doen, valt nog te betwijfelen.

het Arriva-personeel mag blij wezen, dat de nachtbusritten uitbesteed zijn.
En wie gaat dan de nachtbusritten rijden?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

die nachtdiensten zijn al sinds 2010 uitbesteed...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Ik zie dat nu één dag voor de nieuwe dienstregeling lijn 11/12 in Zwijndrecht eindelijk op de Arriva-site staan. Kleinigheidje is dat nu de dienstregeling die t/m vandaag geldt er niet meer op staat :P

Wat me daarin opvalt: die lijnen worden vanuit Dordrecht gereden i.c.m. lijn 2, maar desondanks kent lijn 11 op maandag t/m vrijdag een in Zwijndrecht uitlopende rit. Vooral als je erbij bedenkt dat de snelste route van Zwijndrecht Ziekenhuis naar vestiging Dordrecht via de route van lijn 11 loopt toch wel ietwat apart :P (Enige plek waar je echt een stukje kunt afsnijden is tussen Dokweg en station door via de Korte Parallelweg - Havenstraat i.p.v. Spuiboulevard te rijden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ja, die heb ik ook nog niet helemaal begrepen.. Maar goed, zal vast weer een paar minuutjes schelen. :P

Morgen heb ik overigens mijn 'debuut' op de stadsdienst in Dordt, ik ben benieuwd. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Bovenaan de vertrekstaat van lijn 93 staat dat deze naar Streefkerk, Dorp-Zuid rijdt, waardoor nu bij elke rit een voetnoot staat dat hij tot Alblasserdam, Rijnstraat gaat.

Dezelfde voetnoot vermeldt ook dat via de Roemer Visserstraat wordt gereden, maar dat is nu juist het hele idee van lijn 93.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door zone5324bericht... »

als zoiets erbij staat, weten we ook meteen, dat Arriva eigenlijk andere plannen had met deze lijn.
die of niet door zijn gegaan, of misschien nog gaan komen...
typisch Arriva.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Meltrain »

Lijn 93 begint in de ochtendspits wel in Streefkerk, dus ik denk dat daar het "probleem" zit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

De "korte" 90 Rotterdam-Alblasserdam via de Roemer Visscherstraat had hiervoor ook al enkele ochtendritten richting Rotterdam die o.a. in Nieuw-Lekkerland startten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

En volgens mij hebben ze die korte ritten gewoon 'omgezet' naar 93 en de voetnoten niet weggehaald. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten