GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik me even afvraag is, of het mogelijk is om te onderzoeken hoe op het platteland het OV drukbezetter te krijgen? Het is in veel gebieden niet aantrekkelijk om het OV te pakken (rijdt alleen in de spits of niet meer na 17 uur). Ik denk dat je op deze manier ook meer aantrekkelijkheid kunt creëren en hierdoor meer reizigers te krijgen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Bakpapier »

Men zou op het platteland meer met 8persoonsbusjes kunnen rondrijden (of een ander, kleiner type bus) en dan wel een wat frequentere dienstregeling aanbieden. Op veel lijnen is een volledige bus best wel overkill. Bijvoorbeeld bus 184 alphen - nieuwveen, rijdt gewoon een volledige bus wat ook met kleiner materieel gereden kan worden. Ook in Zeeuws-Vlaanderen zat ik ooit in zo'n grote bus naar Oostburg die nou niet echt gevuld was (de bus daarna naar Brugge was wel redelijk goed gevuld).
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door gebruiker77 »

Waarom zou je je daar heel sterk op willen focussen? Je kunt genoeg grotere plaatsen bedenken die in de avond een vrij magere bediening hebben en een groter potentieel hebben.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

het OV zal zich niet uitsluitend op platteland moeten focussen, maar momenteel lijkt de focus meer in de grote steden en de voorsteden te zijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door gebruiker77 »

Helemaal eens dat toegankelijkheid van het platteland ook belangrijk is, maar als er bezuinigd moet worden dan het eerst op de lijnen die het minst lopen, en dat is helaas daar.
Eigenlijk is er gewoon te weinig budget om het OV daadwerkelijk aantrekkelijk te maken voor veel meer mensen. Die impuls moet er gewoon een keer van komen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Frans F schreef:
The best schreef: De bussen die van Groningen naar Delfzijl rijden bedienen een hele andere markt dan de trein hoor en zowel de trein als de bus zijn toch altijd wel prima gevuld. Dit zelfde verhaal geldt ook voor Assen trouwens.
In die paar spitsuren, maar daarbuiten niet.
Pardon? zeker 70% van de reizigers in lijn 140 is voor Garrelsweer de bus uit, terwijl er vanaf Groningen-Oost al vervoer van andere reizigersgroepen richting Appingedam en Delfzijl plaatsvindt. Ik vermoed dat 140 een kostendekkingsgraad heeft waar mening provincie een moord voor zou doen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Frans F »

De discussie gaat niet over de vraag of een lijn een betere of slechtere bezettingsgraad heeft maar over de vraag of je uberhaupt wel budget moet uitgeven aan een buslijn als die overlappend is met de trein. Wellicht kun je het geld beter spenderen aan OV naar plaatsen waar geen trein komt en zo meteen ook geen bus meer omdat er geen geld meer voor is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Ik vraag me of of dat echt zo is. Iedereen zegt wel dat er vroeger veel meer ov was.
dar valt eigenlijk ook wel mee. Als ik voor zuid Oost Brabant en Noord Limburg kijk reed er in de jaren 60 en 70 echt niet veel OV. Er waren heel veel lijnen, maar reden vaak maar om de twee uur, of maar een paar ritten per dag.
tegenwoordig is het echt wel wat meer.
Je moet een en ander wel ook in her perspectief van 50 jaar geleden zetten. Toen waren de vervoersbehoeften veel lokaler en was vooral het vervoer in de stad veel belangrijker, echte voorsteden bestonden nog nauwelijks en mensen in dorpen kwamen toen vaak maar eens in de maand het dorp uit. En dan zie dat de City in die tijd in jouw stad Eindhoven kwartierdiensten reed ook 's avonds en ook op zondag en geen uurdiensten zoals Hermes nu vaak presteert. Het was toen allemaal beter afgestemd op de behoefte van de gewone volwassene die overdag werkte en vooral daarbuiten van de bus gebruik maakte.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Frans F »

gebruiker77 schreef:Helemaal eens dat toegankelijkheid van het platteland ook belangrijk is, maar als er bezuinigd moet worden dan het eerst op de lijnen die het minst lopen, en dat is helaas daar.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom dat zo belangrijk is als het maar om een handjevol reizigers gaat. Het platteland is prima met de auto toegankelijk en misschien moet je op een gegeven moment maar zeggen dat wie daar wil wonen er rekening mee moet houden dat hij zelf voor eigen vervoer zal moeten zorgen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Nitein-Repart »

nvdw schreef:Nee, maar dat geeft ook niet. En dat was ook mijn punt: je kan het in het ov nooit iedereen naar de zin maken, en zeker niet tegen de huidige budgetten. Als je de milieuwinst uitdrukt in minder auto's op de weg en minder parkeerruimte in de stad, bijvoorbeeld, dan levert elke euro die je in het versterken van snelle, aantrekkelijke lijnen steekt meer op dan elke honderd euro die je dumpt in een uurdienst van zeven tot zeven van Boerenhol naar Moddergat.

Bovendien is ov juist nu wel heel prijzig voor wie incidenteel reist en/of op eigen kosten. En die kosten komen vaak bovenop die van een auto.
Nu is Preasens-Moddergat maar een klein dorpje, maar ik vind wel dat dorpen met meer dan 5.000 inwoners op maandag tot vrijdag tussen 6 en 20 uur 2x/uur bedient moeten worden in de hoofdrichting en van 20 tot 24 uur 1x/uur. Op zaterdag en zondag van 8 tot 24 uur 1x/uur. Sommige ritten mogen uitgevoerd worden met belbussen. Dorpen tussen de 1000 en 5000 inwoners moeten op maandag t/m vrijdag tussen 6 en 20 uur 1x/uur bedient worden in de hoofdrichting en mogen niet verder dan 5 kilometer van een OV-verbinding die elke dag tot 24 uur rijdt liggen. Dit moet wel haalbaar zijn toch?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks:

Bericht door Frans F »

Nee, dat is niet haalbaar maar onbetaalbaar. Zeker in dunner bevolkte provincies zou je het aantal bussen met deze eisen enorm moeten uitbreiden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

ik vind het uitgangspunt wel mooi van je Erno-BE, echter denk ik dat ze in Den Haag je liever zien gaan. Dat kost veel meer en ze willen juist de BDU verlagen. Ze indexeren al niet meer, dus er komt alleen maar minder geld voor de BDU.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Nitein-Repart »

Kijk nu geldt er een minimumeis alleen voor het Hoofdrailnet, terwijl er daar wat mij betreft hiaten tussen zitten wat onnodig kostenverhogend werkt, ik zou er een paar uitlichten:
-Maarn: in de toekomst krijg het een verbinding met Ede conform de eis van 1-2x/uur een bediening in alle richtingen, wat mij betreft hoef er alleen in de hoofdrichting (dus in dit geval Utrecht) gekeken worden.
-Wolfheze/Oosterbeek: de s7500 gaat op 15 december tussen de spitsen 2x/uur rijden conform de eisen. Nu heeft Wolfheze minder dan 5.000 inwoners. Oosterbeek heeft er meer dan 5.000 inwoners maar heeft ook een aantal bussen. Voor Oosterbeek is de hoofdrichting Arnhem/Nijmegen en in die richting is cumulatief (trein en bus) de frequentie 11 a 12 keer per uur.

Hoewel het bovenstaande met HRN-geld betaald wordt en busverbindingen met BDU-geld, mag er wel meer gekeken worden naar het OV-netwerk in zijn geheel en niet alleen naar het spoor of naar het busnetwerk. Zo wordt er naar mij idee onnodig veel uitgegeven aan parallele verbindingen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door SuperGhost »

Wellicht dat men eens moet gaan kijken naar salarissen van chauffeurs, die zou wellicht lager kunnen (zeker op het platteland, waar chauffeurs over het algemeen minder risico's lopen). Maar dat is natuurlijk lastig, vanwege de vakbonden.

Verder zou wellicht de accijns op brandstoffen voor OV-bussen afgeschaft kunnen worden. Een OV-bus is al (deels) bedoeld om het brandstofverbruik te verminderen (minder auto's) en bovendien is het een vestzak-broekzak verhaal, want die inkomsten voor het rijk, moeten toch weer extra uitbetaald worden aan het OV. Door die accijnzen lijkt het OV veel duurder dan het is, want een deel van de kosten gaan weer direct terug als verborgen inkomsten voor het rijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

ik vind het opheffen van de accijnzen op het OV wel een mooi iets. Dan praten we toch over ongeveer 10% van alle uitgaven van een OV-bedrijf?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:
gebruiker77 schreef:Helemaal eens dat toegankelijkheid van het platteland ook belangrijk is, maar als er bezuinigd moet worden dan het eerst op de lijnen die het minst lopen, en dat is helaas daar.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom dat zo belangrijk is als het maar om een handjevol reizigers gaat. Het platteland is prima met de auto toegankelijk en misschien moet je op een gegeven moment maar zeggen dat wie daar wil wonen er rekening mee moet houden dat hij zelf voor eigen vervoer zal moeten zorgen.
Ik vind dit te kort door de bocht. Niet iedereen kiest vrijwillig zijn woonlocatie. Zeker jongeren en ouderen niet. Daarbij zijn zij dan ook minder mobiel. Je kunt het wel oplossen door scholierenlijnen en seniorenlijnen, maar het leven stopt niet na vrijdag 19 uur 's avonds. Ook in het weekend willen mensen mobiel zijn en blijven. Bij jongeren geldt dat hun ouders hun niet altijd kunnen/willen wegbrengen, als het erg slecht weer is, is de fiets ook geen optie en sommigen kunnen/willen niet op rijles. Bij ouderen geldt dat ze moeite hebben met autorijden, of soms dat niet meer kunnen, soms ook niet meer kunnen fietsen, en ze kunnen niet altijd op rekenen dat hun kinderen ze altijd naar B brengen, want die hebben ook hun eigen leven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Nitein-Repart »

CamilleKreemers schreef:ik vind het opheffen van de accijnzen op het OV wel een mooi iets. Dan praten we toch over ongeveer 10% van alle uitgaven van een OV-bedrijf?
Ik dacht dat OV-bedrijven geen accijns hoeven te betalen, aangezien het gebruik voor een maatschappelijke functie is. Hetzelfde geldt voor alcoholische oplossingen voor onderwijsinstellingen (die hoeven geen accijns te betalen).

Maar dat is vrij belachelijk en schiet het doel van accijns volledig voorbij.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Hoewel het bovenstaande met HRN-geld betaald wordt en busverbindingen met BDU-geld, mag er wel meer gekeken worden naar het OV-netwerk in zijn geheel en niet alleen naar het spoor of naar het busnetwerk.
Er bestaat geen HRN-geld, NS exploiteert het HRN zonder subsidie.
Dus de vergelijking gaat mank.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:
CamilleKreemers schreef:ik vind het opheffen van de accijnzen op het OV wel een mooi iets. Dan praten we toch over ongeveer 10% van alle uitgaven van een OV-bedrijf?
Ik dacht dat OV-bedrijven geen accijns hoeven te betalen, aangezien het gebruik voor een maatschappelijke functie is.
Dat was toch alleen op rode diesel, omdat die in zijn geheel was vrijgesteld (maar toch alleen maar gebruikt werd door landbouwvoertuigen en dieseltreinen)? Juist provincies met dieselspoorlijnen krijgen problemen, doordat er accijns betaald moet gaan worden op die rode diesel en provincies nu massaal hun diesellijnen willen elektrificeren.

Bussen rijden echter niet op rode diesel volgens mij, dus die betalen dan toch al? Anders zou het wat vreemd zijn dat treinen opeens wel accijns zouden moeten betalen en bussen dat niet hoeven.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op wo 03 dec 2014, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door gebruiker77 »

Zit er ook niet nog 6% BTW (lage tarief) op de inkomsten uit het busvervoer? Dat zou ook kunnen worden geïnvesteerd in het ov.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:Men zou op het platteland meer met 8persoonsbusjes kunnen rondrijden (of een ander, kleiner type bus) en dan wel een wat frequentere dienstregeling aanbieden..
Het besturen van een 12-persoonsbus met een B-rijbewijs zou een oplossing kunnen zijn.8 is vaak net te klein.
Bakpapier schreef:Ook in Zeeuws-Vlaanderen zat ik ooit in zo'n grote bus naar Oostburg die nou niet echt gevuld was (de bus daarna naar Brugge was wel redelijk goed gevuld).
Tijdens mijn Tienertour ook eens ingezeten en het viel me ook op hoe rustig die was.Maar in de richting Terneuzen zaten er in Oostburg al meteen 10 reizigers in,maar desondanks denk ik dat lijn 42 drukker is dan lijn 1.
Erno-BE schreef:
CamilleKreemers schreef:ik vind het opheffen van de accijnzen op het OV wel een mooi iets. Dan praten we toch over ongeveer 10% van alle uitgaven van een OV-bedrijf?
Ik dacht dat OV-bedrijven geen accijns hoeven te betalen, aangezien het gebruik voor een maatschappelijke functie is. Hetzelfde geldt voor alcoholische oplossingen voor onderwijsinstellingen (die hoeven geen accijns te betalen).

Maar dat is vrij belachelijk en schiet het doel van accijns volledig voorbij.
Ooit gehoord van de hotelschool of een mbo-horecaopleiding ?
Erno-BE schreef:
Frans F schreef:
gebruiker77 schreef:Helemaal eens dat toegankelijkheid van het platteland ook belangrijk is, maar als er bezuinigd moet worden dan het eerst op de lijnen die het minst lopen, en dat is helaas daar.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom dat zo belangrijk is als het maar om een handjevol reizigers gaat. Het platteland is prima met de auto toegankelijk en misschien moet je op een gegeven moment maar zeggen dat wie daar wil wonen er rekening mee moet houden dat hij zelf voor eigen vervoer zal moeten zorgen.
Ik vind dit te kort door de bocht. Niet iedereen kiest vrijwillig zijn woonlocatie. Zeker jongeren en ouderen niet. Daarbij zijn zij dan ook minder mobiel. Je kunt het wel oplossen door scholierenlijnen en seniorenlijnen, maar het leven stopt niet na vrijdag 19 uur 's avonds. Ook in het weekend willen mensen mobiel zijn en blijven. Bij jongeren geldt dat hun ouders hun niet altijd kunnen/willen wegbrengen, als het erg slecht weer is, is de fiets ook geen optie en sommigen kunnen/willen niet op rijles. Bij ouderen geldt dat ze moeite hebben met autorijden, of soms dat niet meer kunnen, soms ook niet meer kunnen fietsen, en ze kunnen niet altijd op rekenen dat hun kinderen ze altijd naar B brengen, want die hebben ook hun eigen leven.
Ben het met Erno-BE eens. Momenteel is het al lastig als je vrienden niet in dezelfde plaats wonen en je afhankelijk bent van je ouders en het openbaar vervoer om met hun af te spreken. Nog verder afbreken zal leiden tot nog grotere krimp en bijbehorende leegstand. Zelf vind ik dat de BDU weer geïndexeerd moet worden en het knippen van lijnen op concessiegrenzen alleen mogelijk moet worden als reizigers er gemiddeld op vooruit gaan. (dus bijna nooit)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Nitein-Repart »

Ik dacht meer aan het scheikunde-onderwijs, op hotel en horeca-onderwijs weet ik niks van af.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Kevster »

Frans F schreef:De discussie gaat niet over de vraag of een lijn een betere of slechtere bezettingsgraad heeft maar over de vraag of je uberhaupt wel budget moet uitgeven aan een buslijn als die overlappend is met de trein. Wellicht kun je het geld beter spenderen aan OV naar plaatsen waar geen trein komt en zo meteen ook geen bus meer omdat er geen geld meer voor is.
Maar hij is dus niet overlappend met de trein! Allereerst bedient lijn 140 samen met 78 eens per half uur een aantal stadswijken, zoals de zuidkant van het Oosterpark, Oosterhoogebrug en Ruischerbrug. In Garmerwolde, het volgende dorp, komt de trein niet eens in de buurt en zou men het op 5 kilometer afstand van de stad moeten doen met een buurtbusje, datzelfde geldt voor Ten Boer alleen ligt dat 10 kilometer van de stad. Vervolgens krijg je Ten Post en Garrelsweer, in die laatste plaats is een klein OV-knooppunt en dat wordt flink gebruikt, ook door mensen uit de richting Loppersum (ja, daar rijdt de trein wel ja) want lijn (1)42 bestaat niet meer. Vervolgens heb je nog lokaal vervoer naar Appingedam en Delfzijl.

Naast dit alles is het hard nodig om in de corridor Groningen - Delfzijl te investeren. De treinen zitten in de spits overvol, de bussen moeten versterkt worden en als je ingelezen zou zijn wist je dat de N360 tussen Groningen en Delfzijl is één van de drukste wegen in de provincie, die ze zelfs om de dorpen heen willen leggen. Daar zijn dus gewoon grote doorstromingsproblemen.

Verder met Pim eens, ze gaan niet voor niets investeren in waterstofcelbussen voor die lijn...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Hainje »

Kevster schreef:Maar hij is dus niet overlappend met de trein! Allereerst bedient lijn 140 samen met 78 eens per half uur een aantal stadswijken, zoals de zuidkant van het Oosterpark, Oosterhoogebrug en Ruischerbrug. In Garmerwolde, het volgende dorp, komt de trein niet eens in de buurt en zou men het op 5 kilometer afstand van de stad moeten doen met een buurtbusje, datzelfde geldt voor Ten Boer alleen ligt dat 10 kilometer van de stad. Vervolgens krijg je Ten Post en Garrelsweer, in die laatste plaats is een klein OV-knooppunt en dat wordt flink gebruikt, ook door mensen uit de richting Loppersum (ja, daar rijdt de trein wel ja) want lijn (1)42 bestaat niet meer. Vervolgens heb je nog lokaal vervoer naar Appingedam en Delfzijl.
Bespaar je de moeite joh, dat is al 7x aan hem uitgelegd, maar hij neemt het toch niet aan. :P
🍉
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Kevster »

Tja, maar het is gewoon irritant, misschien zelfs wel lachwekkend om te lezen, zeker als je weet dat lijn 140 haast de drukste niet HOV-lijn in de GD-concessie is... :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten