De Obus-bus: beter busvervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door SuperGhost »

Snel even een opzetje

Ik ben zo snel even tot de volgende lijnen gekomen
Concessie Stadsregio Arnhem-Nijmegen
Stadsbus 1: Nijmegen CS - Hazenkamp - Mook-Molenhoek - Gennep Busstation (evt. in vakanties door naar Heijderbos)
Stadsbus 15: Nijmegen CS - Heyendaal - Groesbeek - Gennep - Beugen - Boxmeer Station
Concesssie Limburg
Bus 21: Ven Zelderheide - Gennep - Siebengewald - Nieuw-Bergen
Bus 83: Station Venray - Wanssum - Well - Arcen - Velden - Venlo Station
Bus 93: Station Venray - Oostrum - Wanssum - Well - Bergen - Nieuw-Bergen - Heijen - Gennep - Oeffelt - Cuijk Station
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door waldo79 »

Kom op zeg, je laat reizigers uit Gennep en verder toch niet overstappen op de trein naar Nijmegen. Als je dan bijvoorbeeld naar de universiteit wilt krijg je een onnodige overstap en reistijdverlenging. Je verslechtert dan de relatie Noord-Limburg en alles van Molenhoek tot aan Nijmegen Centrum via de Rijksweg en de Sint-Annastraat.

En verder zuidelijk volgt lijn 83 al vrij optimaal de N271 afgezien van een ommetje door Gennep en Arcen. De rest van de tussenliggende kernen kan vanaf de provinciale weg ontsloten worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door SuperGhost »

Gennep houdt gewoon een busverbinding naar Nijmegen. Sterker nog: dat worden er zelfs 2 in plaats van de huidige 1.
1 van die 2 lijnen (lijn 15 via Groesbeek, die ongeveer even snel is op Gennep-Nijmegen CS als de huidige lijn 83) bediend daarbij ook de universiteit beter, doordat die dwars door Heyendaal gaat in plaats van alleen langs de rand.
Daarbij komt natuurlijk ook dat doordat dit nu stadslijnen zijn, je die vanaf Nijmegen CS door kan koppelen op een andere verbinding (dat heb ik nu nog buiten beschouwing gelaten), waardoor je vanaf Gennep zelfs een rechtstreekse verbinding met het stadscentrum van Nijmegen kan krijgen. Dat lijkt me een zeer groot pluspunt.

Daarnaast krijgt Gennep ook meer bussen naar Nijmegen, door de integratie met de stadsbussen Molenhoek-Nijmegen en Groesbeek Breedebroek - Nijmegen (alleen wordt deze laatste dan iets aangepast door hem via Heyendaal te sturen). Nu rijdt er overdag in de daluren 2 bussen tussen Nijmegen en Gennep, dat worden er dan 4 (2 via Molenhoek, 2 via Groesbeek) en in de spits 6 in plaats van 4 (2 via Molenhoek en 4 via Groesbeek).

Plasmolen verliest die verbinding naar Heyendaal wel, maar dat is wel een erg klein dorpje, dus dat zijn slechts een gering aantal mensen.
Mook en Molenhoek hebben natuurlijk al de trein. Daar moet je niet een bus laten concurreren met de trein, dus krijgt de bus een ander traject dan de trein.
Malden krijgt juist een betere verbinding met de universiteit, want lijn 83 wordt ingeruild voor een verlengde lijn 300 (en die verlenging zijn de plannen die de SAN zelf al heeft), die ook dwars door Heyendaal heen gaat, in plaats van langs de rand. Ook voor lijn 300 is dat beter, omdat er op Heyendaal-CS dan ook in de tegenspits dan ook reizigers komen te zitten (want dat is de spitsrichting voor Malden-Nijmegen). Nu hebben zowel lijn 300 als lijn 83 als lijn 1 een vrij lege tegenspits. Nu gebruik je de bussen dus ook nog eens effectiever.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door waldo79 »

Dat is inderdaad adequaat opgelost. Maar wat doe je met reizigers met een bestemming of herkomst zuidelijker dan Gennep?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door SuperGhost »

Afhankelijk van het dorp en de bestemming in Nijmegen stappen ze over op Gennep Busstation of stappen ze in de trein op stations Cuijk of Venray.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat het beste voor deze regio het reactiveren van Nijmegen-Kleve zou zijn. Dan zou je onderstaand buspatroon kunnen aanleggen:
http://app.transitmix.net/map/48418
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

Het busvervoer richting Goch en Kleve is inderdaad dramatisch geregeld. Enkele lijnen zijn daar inderdaad een adequate oplossing voor. Al blijf ik er voorstander van om eens in het uur een lijn Gennep-Venlo aan te bieden. Voor de ontsluiting van het stuk Limburg tot aan Venlo.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door verfmeer »

Eventueel zou je dan de lijndelen Well-Weeze en Well-Arcen kunnen verwisselen, zodat je een lijn Venray-Weeze krijgt (met een stop op het vliegveld) en een lijn Cuijk-Gennep-Arcen. Ik denk dat er tussen Arcen en Venlo te weinig vraag is voor een kwartiersdienst.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

Zou het niet mogelijk zijn dan 1x door te rijden naar Venlo. En de andere lijn ook 1x door te laten rijden naar Venlo?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat dat wel zou moeten kunnen. 1x per uur naar Geldern is denk ik wel voldoende, dus dan zou je die lijn 1x per uur kunnen rijden, aangevuld met 1x per uur vanuit Venray/Cuijk.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

http://app.transitmix.net/map/48292
Ik had meer zoiets in gedachte:
Lijn 82: rijdt van Gennep via Oeffelt naar Cuijck, vandaar via Haps en Beugen naar Boxmeer en vandaar via Sint-Anthonis en Overloon naar Oostrum en vanuit Oostrum naar Well. Deze dienst rijdt 1x/uur (niet 's avonds en op zondag) en in de brede spits wordt Gennep-Cuijck versterkt tot een halfuursdienst.
Lijn 83: rijdt via Groesbeek, Gennep, Afferden, Nieuw-Bergen, Well, Arcen en Velden naar Venlo. Dit is de snelle buslijn. Frequentie is 2x/uur tot Nieuw-Bergen en 1x/uur het gehele traject. 's Avonds en op zondag wordt er 1x/uur gereden. Tussen Well en Venlo rijdt de bus op de route van lijn 86 als deze niet rijdt.
Lijn 84: rijdt via Groesbeek de Horst, Gennep, CP Het Heijderbos, Siebengewald, Nieuw-Bergen, Bergen, Well, Oostrum en Venray. Dit is de trage tegenhanger van lijn 83 en bedoelt voor de tussenliggende dorpjes. Tussen Nijmegen en Gennep wordt er met lijn 83 een scheve kwartiersdienst gereden en tussen Well en Oostrum met lijn 82 een halfuursdienst. Frequentie is 2x/uur tot Gennep en 1x/uur het gehele traject. In de spitsrichting wordt er 1x/uur via Ven-Zelderheide gereden en komt de bus niet via Gennep busstation.
Lijn 86: rijdt via Arcen, Lomm en Velden naar Venlo. Frequentie is 1x/uur (niet 's avonds en op zondag) en wordt 's avonds en op zondag vervangen door lijn 83.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

Ik denk dat je lijn 84 best tot een uursfrequentie terug kan brengen. Voorts zou ik wat doen voor de reizigers richting Duitsland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Lijn 84 rijdt slechts eenmaal per uur, alleen tussen Gennep en Nijmegen tweemaal per uur, om een kwartiersdienst te vormen met lijn 83 (alleen 83 rijdt rechtstreeks door Groesbeek en 84 rijdt een blokje om via De Horst).

Verder denk ik dat verbindingen met Duitsland, anders dan vanuit Nijmegen en Venlo vrij kansloos zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door SuperGhost »

De Horst is niet alleen een blokje om, maar is gewoon een hele slag Groesbeek Centrum - De Horst maken, of anders verliest Groesbeek zijn kwartiersdienst en dat is al helemaal onwenselijk.

Ik mis overigens ook de meerwaarde. Vanaf De Horst zou je al prima in Groesbeek kunnen overstappen, bovendien zou een betere verlenging van de dienst Nijmegen-De Horst naar Kranenburg (daar aansluiten op lijn 58 naar Kleve-Emmerich) zijn en niet naar Gennep, dat volledig buiten de route ligt dus.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

Erno-BE schreef:Lijn 84 rijdt slechts eenmaal per uur, alleen tussen Gennep en Nijmegen tweemaal per uur, om een kwartiersdienst te vormen met lijn 83 (alleen 83 rijdt rechtstreeks door Groesbeek en 84 rijdt een blokje om via De Horst).

Verder denk ik dat verbindingen met Duitsland, anders dan vanuit Nijmegen en Venlo vrij kansloos zijn.
Misschien lijn uit Ven-Zenderheiden doortrekken naar Kleve. En de lijn langs Siebengewald kan door naar Goch. Kan bijvoorbeeld als 120-min afsplitsing.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Dan mag jij schatten wat de bezetting dan zou zijn?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door verfmeer »

Vanuit Gennep liggen zowel Venlo als Moers even ver weg. Als er een vraag tussen Gennep en Venlo is, is er zeker ook een vraag naar Moers, aangezien die stad 2x zo groot is. Tot 1999 reed er nog een trein tussen Nijmegen, Kleve en Goch. Die spoorlijn is nu ingekort tot Kleve, maar ik denk dat je daar wel een bus naar toe kan laten rijden. Als die regelmatig redelijk snel rijdt, kan het best een flinke forensenrelatie worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Een grensoverschrijdende verbinding is pas aantrekkelijk als er tussen twee grotere plaatsen gependeld wordt zoals Nijmegen en Kleve. De busverbindingen tussen kleinere plaatsen worden vrijwel altijd uitgevoerd met kleine busjes en zijn infrequent, mijn vraag is ook hoe lang die dingen nog blijven rijden. Grensoverschrijdende busverbindingen tussen Nijmegen en Venlo geef ik dan ook weinig kans. De plaatsen aan de Nederlandse zijde zijn niet aantrekkelijk genoeg voor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat een lijn Venray-Weeze bijvoorbeeld wel winstgevend kan zijn, omdat hij langs het vliegveld komt. Dat kan dan nog redelijk wat reizigers opleveren. Ook zie je in dunnerbevolkte grensregio's dat er steeds meer banen naar Duitsland vertrekt, en dus ook meer forenzen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

En kijk bijvoorbeeld ook naar grensoverschrijdende forensen. Pakken nu allemaal de auto. Vergeet niet dat er in Kleve en Goch veel Nederlanders wonen. Daarom denk ik dat een lijn Gennep-Ven Zenderheide-Kleve-Goch-Weeze-Well-Venray rendabel kan zijn. Dit zal dan wel in samenspraak met de Niag moeten gebeuren.
Laatst gewijzigd door Jef400 op do 04 dec 2014, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Bakpapier »

Het probleem met grensoverschrijdende bussen kan ook zijn dat het onduidelijk is wat voor abonnement je ervoor moet afsluiten. Een ander probleem is de onbetrouwbaarheid over de jaren heen, een politieke draai en de busverbinding zou zomaar kunnen verdwijnen...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door SuperGhost »

Dat laatste geld ook voor binnenlandse bussen :wink:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

Ik denk dat ik ook even met de materie ga stoeien. Aangezien ik de hoek goed ken. En continu commentaar lever ;)

http://app.transitmix.net/map/48551

Lijnen die ik in ieder geval heb:
21 Gennep - Ven-Zenderheide - Materborn - Kleve Bf
22 Boxmeer - Afferden - Siebengewald - Goch Bf
32 Venray - Well - Weeze Airport - Weeze Bf
33 Venlo - Straelen - Geldern
83 Nijmegen - Malden - Gennep - Heijen - Afferden - Nieuw-Bergen - Arcen - Venlo
84 Nijmegen - Malden - Gennep
93 Cuijk - Gennep - Boxmeer
245 Well - Leuken - Aijen - Bergen - Nieuw-Bergen (Buurtbus)
Laatst gewijzigd door Jef400 op do 04 dec 2014, 19:00, 3 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Ronald »

JeffreyMeijer schreef:En kijk bijvoorbeeld ook naar grensoverschrijdende forensen. Pakken nu allemaal de auto. Vergeet niet dat er in Kleve en Goch veel Nederlanders wonen. Daarom denk ik dat een lijn Gennep-Ven Zenderheide-Kleve-Goch-Weeze-Well-Venray rendabel kan zijn. Dit zal dan wel in samenspraak met de Niag moeten gebeuren.
Ik denk dat je bij zo'n buslijn met de kostendekkingsgraad aardig tegen de 0% zit. Kleef is (richting Nederland) enkel gericht op Nijmegen, waar al een (trage) bus is. Als je vanuit Goch via Gennep of Venray naar Nijmegen of Venlo wilt ben je ook met deze verbinding erg lang onderweg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

Ronald schreef:
JeffreyMeijer schreef:En kijk bijvoorbeeld ook naar grensoverschrijdende forensen. Pakken nu allemaal de auto. Vergeet niet dat er in Kleve en Goch veel Nederlanders wonen. Daarom denk ik dat een lijn Gennep-Ven Zenderheide-Kleve-Goch-Weeze-Well-Venray rendabel kan zijn. Dit zal dan wel in samenspraak met de Niag moeten gebeuren.
Ik denk dat je bij zo'n buslijn met de kostendekkingsgraad aardig tegen de 0% zit. Kleef is (richting Nederland) enkel gericht op Nijmegen, waar al een (trage) bus is. Als je vanuit Goch via Gennep of Venray naar Nijmegen of Venlo wilt ben je ook met deze verbinding erg lang onderweg.
Ik heb het daarom ook aangepast naar Venray-Well-Weeze via de befaamde Wezerstraat
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten