GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat 4 personen uit GD al gemeld hebben over het nut van lijn 140. Ik zie het als twee aparte markten, maar Frans F is het er niet mee eens. Even nieuwsgierigheid, waar komt Frans F vandaan en hoe kent hij kennelijk onze lijnen zo goed?

Mijn kameraden willen een taxi van het station als ik ze uitnodig voor mijn verjaardag omdat ik nu eenmaal 16 km van een Hoofd-OV-as (het spoor dus) woon.

Kevster, ik denk zelfs dat lijn 140 de drukste niet-HOV lijn is. Het heeft in ieder geval van alle streeklijnen uit Groningen wel de hoogste frequenties op zichzelf. Wetende dat veel ritten in de dal ook redelijk zitvol zit, doet deze lijn het enorm goed.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door TheRoy-t »

Ik weet wel zeker dat hij enkel naar lijnennetkaarten kijkt, als je ook naar de dienstregelingen kijkt en ziet dat bijv. lijn 140 in de ochtendspits elke 10 minuten rijdt en 309 zelfs elke 5 minuten dan zou je de conclusie dat ze overbodig zijn niet eens durven te bedenken. Vroeger reed lijn 65 's avonds alleen tussen Winsum en Zoutkamp, als er geen markt was voor het stuk Winsum - Groningen dan zou lijn 65 niet vanaf december altijd doorrijden naar het hoofdstation.

Even een serieuze vraag aan Frans F: hoe zou in jou opzicht een plaats als Ten Boer (5000 inwoners) bedient moeten worden? Je hebt te maken met reizigers die naar Groningen, maar ook reizigers (wel veel minder) die naar Appingedam/Delfzijl willen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef: Kevster, ik denk zelfs dat lijn 140 de drukste niet-HOV lijn is. Het heeft in ieder geval van alle streeklijnen uit Groningen wel de hoogste frequenties op zichzelf. Wetende dat veel ritten in de dal ook redelijk zitvol zit, doet deze lijn het enorm goed.
Het is maar net wat je onder drukste verstaat voor een deel denk ik. Als je kijkt naar aantal check ins van 2013 zijn de stadslijnen hoger natuurlijk, maar de eerste echte streeklijn is 50 (of 2, maar daar zit een stadslijn aan vast:
1. stadslijn 3 (Lewenborg - Vinkhuizen)
2. stadslijn 11 (Zuidhorn - Zernike - Hoofdstation)
3. stadslijn 6 (Hoornsemeer - Beijum)
4. stadslijn 15 (Zernike - Hoofdstation)
5. stads- en streeklijn 2 (De Punt - Eelde - Station Noord) (excl. lijn 1 die nog apart reed, dus 2x/uur)
6. HOV-lijn 317 (Roden - - Hoofdstation (Lewenborg))
7. streeklijn 50 (Assen - Haren - Groningen)
8. HOV-lijn 22 (P+R Haren - Euroborg)
9. HOV-lijn 300 (Emmen - Groningen)
10. HOV-lijn 316 (Leek - Groningen)

Qua meeste kilometers ov chipkaart: eerst de hov-lijnen, met ergens nog lijn 73 er tussen.

EDIT: Overigens wil ik absoluut niet beweren dat lijn 140 overbodig is, integendeel: die rit loopt altijd goed vol! Maar de de drukste weet ik niet.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Pim-AllianceB95 »

TheRoy-t schreef:Ik weet wel zeker dat hij enkel naar lijnennetkaarten kijkt, als je ook naar de dienstregelingen kijkt en ziet dat bijv. lijn 140 in de ochtendspits elke 10 minuten rijdt en 309 zelfs elke 5 minuten dan zou je de conclusie dat ze overbodig zijn niet eens durven te bedenken. Vroeger reed lijn 65 's avonds alleen tussen Winsum en Zoutkamp, als er geen markt was voor het stuk Winsum - Groningen dan zou lijn 65 niet vanaf december altijd doorrijden naar het hoofdstation.

Even een serieuze vraag aan Frans F: hoe zou in jou opzicht een plaats als Ten Boer (5000 inwoners) bedient moeten worden? Je hebt te maken met reizigers die naar Groningen, maar ook reizigers (wel veel minder) die naar Appingedam/Delfzijl willen.
Het punt is natuurlijk wel dat er in het land wel dorpen zijn met een inwoner of 3-4-5000 die 's avonds laat en in het weekend inderdaad niet bediend worden. In Groningen (nog?) ondenkbaar, 't is denk ik ook iets waar we trots op moeten zijn, maar ik kan me de algemene indruk van mensen die niet uit deze regio komen voorstellen. Eén en ander heeft dan ook te maken met 't feit dat de forens/volwassene in Groningen juist nog wel redelijk gebruik lijkt te maken van de bus; in lijn 78 zie ik ze in de spits in vergelijking met andere regio's in best redelijke getale aanwezig zijn. Die mensen zie je ook terug buiten de spitsuren: 's avonds is de verhouding reizigers onder de 25/reizigers boven de 25 minimaal 50/50. Op zich niet vreemd dus dat de drukkere streeklijnen in GD in stand worden gehouden of zelfs uitgebreid, reken er maar op dat men wel degelijk kijkt of er op lijnen sprake is van groei van SOV-houders, dat er juist meetr sterabonnementen worden aangeschaft of dat men meer op saldo reist.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Nu gaat lijn 50 ook tussen twee grote dorpen / steden (Assen en Groningen). Dan kan het aantal instappers ook makkelijk hoog liggen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door groningen »

Het nut van lijn 50 ligt meer voor inwoners van Vries. Van Groningen naar Assen en v.v. gaat sneller met de trein. Laat dat woord dorpen trouwens maar achterwege. Nergens voor nodig. Voor lijn 140 geldt dat het vooral voor Ten Boer en mindere mate Ten Post is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 50 is nog voor veel meer dan alleen de inwoners van Vries, zoals Haren, maar ook scholieren die in Assen wonen en in Haren naar school gaan. En natuurlijk voor inwoners uit Eelde die naar Haren of Assen gaan: geeft ook voor een deel aan waarom lijn 2 goed scoort (naast natuurlijk De Wijert), aangezien deze in 2 richtingen wordt gebruikt in de spits: scholieren De Wijert, en voor de overstap naar lijn 50)
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door nielsie600 »

Ik ben het gezeur een beetje zat van Frans F over de lijnen 65,309 en 140. Ik zie ze namelijk steeds weer voorbij komen en het wordt wel een beetje ergerlijk als het in bijna elk GD of Groningen topic staat en al tientallen keren is uitgelegd waarom die lijnen er zijn. Daarnaast zorgen deze lijnen er voor dat het BDU op dit moment hoog wordt gehouden omdat ze allemaal boven de 70% uitsteken en daardoor de bussen op het platteland die geen hoge BDU hebben alsnog kunnen blijven rijden.

Pim,Vlagtwedde die meen ik meer als 5000 inwoners heeft 's avonds geen vaste busverbinding. Evenmin trouwens op zondag.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Hainje »

Je kunt Frans (maar ook andere figuren) nog altijd in je vijandenlijst zetten als je het echt irritant vind worden. Hoewel ik de term vijand eigenlijk ook wel weer zwaar vind, maar goed. :P
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Nielsie600, ik heb maar even gekeken als inwoner van Vlagtwedde hoeveel inwoners we volgens de gemeente hebben.
Dit zegt in hun gemeentegids dat:
De gemeente Vlagtwedde, de op één na mooiste gemeente. Tot de gemeente Vlagtwedde behoren de kerndorpen: Bourtange, Sellingen, Ter Apel en Vlagtwedde. Verder telt de gemeente nog een 54-tal kleinere dorpen en gehuchten. De totale grondoppervlakte bedraagt ruim 17.000 ha (land + binnenwater). Dit betekent ca. 1 ha grond per inwoner. Op 1 januari 2014 telde de gemeente Vlagtwedde 15.907 inwoners.

Bourtange 708 inwoners
Sellingen 2.375 inwoners
Ter Apel 8.482 inwoners
Ter Apelkanaal 1.023 inwoners
Vlagtwedde 3.319 inwoners
Ik zie geen 5000 inwoners staan. Wel meen ik me te herinneren dat Frans in het verleden zei dat:
Erno-BE schreef:Ik vind wel dat dorpen met meer dan 5.000 inwoners op maandag tot vrijdag tussen 6 en 20 uur 2x/uur bedient moeten worden in de hoofdrichting en van 20 tot 24 uur 1x/uur. Op zaterdag en zondag van 8 tot 24 uur 1x/uur. Sommige ritten mogen uitgevoerd worden met belbussen. Dorpen tussen de 1000 en 5000 inwoners moeten op maandag t/m vrijdag tussen 6 en 20 uur 1x/uur bedient worden in de hoofdrichting en mogen niet verder dan 5 kilometer van een OV-verbinding die elke dag tot 24 uur rijdt liggen. Dit moet wel haalbaar zijn toch?
De bussen zijn in de avonddaluren nogal leeg, maar dit komt waarschijnlijk door het volgende als iemand uit Groningen naar Vlagtwedde zou willen (afgezien dat het een belbus is):
De stoptrein van Arriva komt aan om x.56 en lijn 14 (Winschoten - Vlagtwedde - Stadskanaal) vertrekt om x.35. Door deze aansluiting wordt de reis per bus minder aantrekkelijk. De andere kant op is wel goed (zolang de trein naar Leer doorrijdt!). Dan heb je een aansluiting van 5 minuten in Winschoten.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door isadora »

Shoot me, hier wordt ik helemaal niet wijs meer uit.
Frans F. zei, dat Erno-BE schreef????@#$%$# :oops:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Hainje »

Is een van de succesfactoren van het OV in Groningen ook niet dat de meeste economische activiteiten vooral plaatsvinden in Stad? Waardoor je sowieso wel veroordeeld bent tot het reizen naar Stad? Veel mensen zullen de auto nemen, maar daar zijn de wegen in Groningen denk ik niet op berekend en is het OV gewoon een aantrekkelijk alternatief.
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Sorry, ik lees zoveel over Frans F dat ik de verkeerde persoon aan het citaat ga hangen. Erno deed de uitspraak.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door nielsie600 »

Hainje schreef:Je kunt Frans (maar ook andere figuren) nog altijd in je vijandenlijst zetten als je het echt irritant vind worden. Hoewel ik de term vijand eigenlijk ook wel weer zwaar vind, maar goed. :P
Een discussie mag best fel zijn toch??
CamilleKreemers schreef:Nielsie600, ik heb maar even gekeken als inwoner van Vlagtwedde hoeveel inwoners we volgens de gemeente hebben.
Dit zegt in hun gemeentegids dat:
De gemeente Vlagtwedde, de op één na mooiste gemeente. Tot de gemeente Vlagtwedde behoren de kerndorpen: Bourtange, Sellingen, Ter Apel en Vlagtwedde.

Bourtange 708 inwoners
Sellingen 2.375 inwoners
Ter Apel 8.482 inwoners
Ter Apelkanaal 1.023 inwoners
Vlagtwedde 3.319 inwoners
Ik zie geen 5000 inwoners staan. Wel meen ik me te herinneren dat Frans in het verleden zei dat:
Samen met Wedde,Blijham,Bourtange,Onstwedde,Alteveer heb je met 11 en 14 toch een behoorlijk aantal mensen. Even de inwoneraantallen op een rijtje dan:
Wedde:610
Vlagtwedde:3.319
Onstwedde:2.865
Blijham:2.918
Bourtange:708
Alteveer:1280

Gezamenlijk:11.700 exclusief buiten gebieden die deze lijnen ook bedienen. Volgens mij ligt de oorzaak van zwakke bezetting vooral in de grote omwegen die moeten worden gemaakt om alles te bedienen. Begin jaren '90 was hier veel meer vraag met 1 of 2 meet lijnen maar toen zijn veel lijnen verlegd en opgeheven. Waardoor de meeste bestemmingen op de fiets zelfs sneller zijn te bereiken dan de bus en alleen scholieren in de donkere maanden overbleven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Hainje »

nielsie600 schreef:Een discussie mag best fel zijn toch??
Uiteraard mag dat, maar dan wel graag op steekhoudende argumenten en niet op basis van aannames. :P
🍉
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door nielsie600 »

Zeker, Maar de informatie die ik had geantwoord komt vanuit het OVBGD ;)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Hainje »

Ik heb het ook helemaal niet over jou. ;)
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denkt dat in Oost-Groningen, waar lijn 14 de best ontsluitende lijn is, deze lijn eens goed onder de loep zou moeten worden genomen om te kijken of deze lijn ook verbeterd kan worden. Deze lijn rijdt nu een enorme slinger door Oost-Groningen (zie lijnennetkaart) en hierdoor zijn er ook stukken wat enorm langzaam gaat.

Ik hoop dat voor een eventuele toekomst er gekeken kan worden hoe de 11.700 inwoners de bus meer als alternatief gaan zien voor bijvoorbeeld deze lijn 14 (is natuurlijk ook eigen belang, want ik kan dan ook eens in het weekend beter van huis zonder de auto te pakken. Ik vind het wachten in Winschoten voor 40 minuten niet aantrekkelijk, aangezien de busrit maar 20 minuten duurt.). Het OV-bureau zou echter dit moeten uitvoeren. Ik denk dat de beste klappen te maken zijn door de route te versnellen (door bijvoorbeeld nutteloze haltes te verwijderen of enkele routes anders te leggen).

PS: Het nieuwsbericht waarmee we begonnen had het over het OV in Oost-Groningen en Midden-Drenthe, dus ik zit nog steeds on-topic.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door nielsie600 »

Sterker nog: ik ging vroeger meermaals op de fiets naar Ws omdat het makkelijker en zelfs sneller dan de bus was.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door Vinny »

groningen schreef:Het nut van lijn 50 ligt meer voor inwoners van Vries. Van Groningen naar Assen en v.v. gaat sneller met de trein. Laat dat woord dorpen trouwens maar achterwege. Nergens voor nodig. Voor lijn 140 geldt dat het vooral voor Ten Boer en mindere mate Ten Post is.
Je hebt wel dubbelzijdig forensisme. Dat is goed voor de kostendekkingsgraad van de bus, want de tegenspits wordt halverwege weer een gewone spitsrichting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GroenLinks: "Hou het busvervoer op platteland overeind!"

Bericht door waldo79 »

Heb je wel een puntje mee, hoewel Groningen de metropool van het noorden is, is er zeker ook werkgelegenheid in Assen. Assen heeft ook nog een regiofunctie, het centrum viel me niet tegen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten