De Obus-bus: beter busvervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Ronald »

Het nut van die lijnen naar Duitsland ontgaat me totaal. Goch-Nijmegen is nu net een uur reistijd met overstap in Kleve. Dat gaat via Boxmeer misschien iets sneller, maar ik vraag me af hoeveel reizigers op deze verbinding zitten te wachten. Misschien is er nog één lijn enigszins nuttig en dat is Geldern-Straelen-Venlo, met een goede aansluiting op de trein van/naar Kleve. Verder niet eigenlijk.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door verfmeer »

Het gaat om een simpel idee. Langs de grens liggen een aantal plaatsen die ov nodig hebben (Ven Zelderheide, Siebengewald, Airport Weeze, Walbeck). Als die grens die er niet zou liggen zou niemand bedacht hebben om daar lijnen te laten eindigen. Dan laat je ze doorrijden naar de volgende stad, zodat er voor weinig geld meer verbindingen zijn. Het is simpelweg het combineren van lijnen die vlak bij elkaar eindigen is niet zo raar.
Nu ligt er opeens een landsgrens tussen en is het een probleem?
Je kan je vragen of het eindpunt juist is, maar dat is een andere discussie (die ik graag met je voer). Maar buiten dat is het heel logisch om een lijn door te trekken naar een knooppunt in de buurt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Ronald »

Het is wat mij betreft geen probleem, ik denk alleen dat het aantal reizigers zeer laag zal zijn. Dit soort "plattelandsverbindingen" zullen nauwelijks grensoverschrijdend verkeer in de vorm van forensen of scholieren hebben. Je ziet niet voor niets dat de drukkere grensoverschijdende verbindingen aan beide zijden plaatsen van flinke omvang hebben (als voorbeeld Nijmegen-Kleve, Aachen-Maastricht, Hasselt-Maastricht, Breskens-Brugge). Het aandeel toeristen cq. winkelend publiek zal ook een belangrijke reden zijn dat deze lijnen frequent kunnen rijden. Daarom denk ik dat het in deze regio naast Kleve-Nijmegen en misschien Geldern-Venlo wel op zal houden.
Een praktisch probleem is ook de financiering van de lijnen. In het Veolia-Limburg-gebied werd bij aanvang van de concessie in 2006 een aantal lijnen naar Duitsland en België gestart. Omdat er voor het buitenlandse deel geen subsidie is, rijden bijna al deze lijnen niet meer. Je moet dus afspraken maken over de financiering aan beide zijden van de grens. Zolang dit lastig is zal het bijna onmogelijk zijn om in landelijk gebied grensoverschrijdend vervoer financieel verantwoord te kunnen uitvoeren.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door waldo79 »

Je bent veel te realistisch, Ronald :mrgreen:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Hij heeft wel een punt, naast Venlo-Geldern en eventueel Shuttles Flughafen Weeze-Well-Oostrum (die valt buiten een reguliere concessie en rijdt onregelmatig) zie ik geen kansen voor grensoverschrijdende verbindingen in die hoek.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De Obus-bus: beter busvervoer

Bericht door Jef400 »

Ik denk dat verlenging van bepaalde lijnen (Siebengewald-Goch en Ven-Zenderheiden - Kleve) niet zo duur hoeft te zijn. Daarnaast levert het betere verbindingen op. De lijn naar goch rijdt zaterdags bijvoorbeeld maar 6x) De lijn naar Kleve rijdt ook niet vaak.

Maar het rijdt wel. Dat is het belangrijkste.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten