CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Suus »

De CTA van spoor 15a gaf voor de ICE naar Duitsland de eindbestemming Amersfoort Schothorst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Daniel »

In Utrecht? Of Amsterdam? (Tja, toevallig hoorde ik rond 17.00 uur op Ut een spoorwijziging van een ICE naar spoor 15 dus die eerste is ook best mogelijk)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Suus »

Ow, weggevallen, maar was Utrecht inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Fles »

Ah, voor dit topic heb ik ook nog een mooie :lol:

Maastricht, 11 februari 2009 :shock:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Geert »

Toch opvallend hoe vaak je die TEE-trein met toeslag flapjes ziet...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Fles »

Geert schreef:Toch opvallend hoe vaak je die TEE-trein met toeslag flapjes ziet...
Ja, en hier was het opzettelijk ook nog. Alle CTA's toonden hem, aan beide kanten. Stond bij de Maastricht Brussel Expres. Maar dat is geen toeslagplichtige trein, en op een TEE lijkt het al heleMAAL niet :roll:

Wanneer reed er voor het laatst een echte TEE in Nederland? 1973 of zo? :?
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Marc »

Mag ik raden: woensdag tussen 10 en 15 uur, spoor 6 :wink:.

In Sittard was vanmorgen een boekje in de CTA van spoor 2b (noordzijde) van slag. Voor de stoptrein naar Maastricht Randwyck stond erbij "Achterste treindeel tot Roermond" en bij de Intercity "Voor Schiphol overstappen in Duivendrecht". Dat laatste wordt lastig, de serie t800 stopt niet in Duivendrecht...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Daantje »

Geert schreef:Toch opvallend hoe vaak je die TEE-trein met toeslag flapjes ziet...
Ik over het algemeen vaker dan dat ik zo'n trein zie ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Fles »

Marc schreef:Mag ik raden: woensdag tussen 10 en 15 uur, spoor 6 :wink:.

In Sittard was vanmorgen een boekje in de CTA van spoor 2b (noordzijde) van slag. Voor de stoptrein naar Maastricht Randwyck stond erbij "Achterste treindeel tot Roermond" en bij de Intercity "Voor Schiphol overstappen in Duivendrecht". Dat laatste wordt lastig, de serie t800 stopt niet in Duivendrecht...
Het was die van 11:09, zoals je ook had kunnen napuzzelen uit mijn reisverslag van gisteren met inbegrip van Protos en de 2856 zoals genoemd door Ddrs ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door reisthijs »

Fles schreef:Wanneer reed er voor het laatst een echte TEE in Nederland? 1973 of zo? :?
In 1973 was dit type CTA er toch nog helemaal niet? Dat is er meen ik sinds de jaren '80 ergens pas.

De laatste TEE (Rheingold) van/naar Nederland reed overigens nog tot 1987.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Fles »

Oh ja, natuurlijk, dat zieltogende verhaal met 3 rijtuigjes achter een 1100 idd, je hebt gelijk :pos: Ik was in de war met de vierbaks dieselstellen die later naar Canada gegaan zijn. Maar TEE was natuurlijk meer dan dat alleen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Geert »

Om terug te komen op die CTA's: het huidige model kwam inderdaad pas in de jaren '80. Daarvoor waren het zulke types:
Afbeelding
(plaatje is oorspronkelijk van http://www.vakantietreinen.com/html/per ... 3-1970.php)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Daniel »

Vanmiddag rond 17.00 uur op Utrecht Centraal spoor 7 een "IC trein met toeslag" naar Amsterdam Centraal. Op de andere CTA's was het wel gewoon een Sprinter :P

En nog een apart koersdisplay in Dordrecht: het achterste stel van de t32567 had "Achter tot Gorcum" op de koersdisplays staan :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Justin »

Na gisterenavond vroeg ik me 1 ding af:

Sinds wanneer hebben Hno en Nvd CTA's? Was me nooit opgevallen, of althans - had er nooit echt bij opgelet, totdat ik gisteren weer eens van Zl naar Amri moest....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Vinny »

Ik vraag me dan weer af waarom de nieuwe perrons van Amsterdam Sloterdijk ze niet hebben, het is heel irritant om niet te weten of de trein er ook daadwerkelijk aankomt; aangezien er tussen de ene trein naar Hoofddorp en de andere nauwelijks vijf minuten verschil zit..., daarnaast vind ik de informatie 'richting Schiphol' en 'richting Zaandam' eigenlijk te summier...

[nja ik weet het ook wel: Het station is nog niet opgeleverd... :| ]
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Geert »

Op de Hemboogperrons van Ass is een CTA ook niet erg nodig, CTA's zijn vooral handig om aan te geven welke trein er aan komt (richting/eindbestemming en treinsoort) en aangezien alleen de s3300 daar stopt niet heel hard nodig. Immers: op het moment dat je op die perrons staat heb je al besloten dat de eerste reismogelijkheid richting Hoofddorp daarvandaan vertrekt, sta je nog in het hoofdgebouw van Ass kijk je op de vertrekstaat of een TAS-scherm (maar dan heb je nog steeds geen CTA nodig).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Wubbo »

Nijverdal en Heino (en Raalte ook) hebben al zolang als ik mij kan heugen CTA's eigenlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Suus »

Ik vind het trouwens apart dat het nieuwe spoor 4 in Baarn digitale CTA's heeft gekregen, of komen die van spoor 1 en zijn ze gewoonweg verplaatst?
Laatst gewijzigd door Suus op wo 18 feb 2009, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Geert »

Er hing in ieder geval wel een digi-CTA op spoor 1 van Baarn, die zal dan wel verplaatst zijn ja.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Mikos »

De lijn is alweer een jaar of 8 voorzien van CTA's overal, hoor :wink: Vreemd genoeg heeft alleen Raalte er destijds geen SOS-paal bijgekregen, maarja...

CTA van spoor 4 te Baarn is inderdaad afkomstig van spoor 1, ja :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Vinny »

sta je nog in het hoofdgebouw van Ass kijk je op de vertrekstaat of een TAS-scherm (maar dan heb je nog steeds geen CTA nodig).
Op zijn minst een bordje met alle stations zou al helpen voor mensen met een minder ontwikkeld richtinggevoel. Daarnaast hoort een TAS-scherm / CTA bak ook op het perron aanwezig te zijn. Als het goed is komen die dingen er nog aan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Caspar »

Op Amsterdam Centraal stond vanavond rond 20.30 een stel Duitse IC rijtuigen op spoor 9.

Afbeelding

Is weer eens een andere bestemming :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Geert »

Mooi treinnummer ook :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Fles »

Afbeelding

Deze had ik nog niet :lol:
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door tsov »

Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten