Ontwikkelingen Texelhopper
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Zoals ik het begrijp is ROCOV Noord-Holland om advies gevraagd in het stadium dat de handtekeningen al gezet waren. In de wet staat dat er om advies gevraagd moet worden op het moment dat de plannen nog niet vast liggen. Dat lijkt me logisch, want wat is het nut van adviseren over plannen die al vastliggen? Het kan zijn, dat het anders ligt dan verteld wordt in de uitzending van Kassa (http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... f/speel/1/ rond 6:20), maar als de provincie daadwerkelijk ROCOV Noord-Holland pas het concrete voorstel voorlegt en om advies vraagt op het moment dat dit voorstel al vastligt, dan zijn zij in overtreding.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Advies aanvragen gebeurt ook bij dienstregelingen regelmatig nadat ze door de betreffende provincie of stadsgewest al zijn goedgekeurd. Officieel is het verhaal dan dat als het advies daartoe aanleiding geeft alsnog wijzigingen kunnen worden aangebracht (wat natuurlijk niet gebeurd). Op die manier dekt men zich in tegen de wettelijke plicht want de goedkeuring is in feite pas definitief als de betrokken ROCOV advies heeft gegeven.
Sommige provincies vinden hun ROCOV alleen maar vervelend, zeker als er bezuinigd moet worden. Anderszijds is het natuurlijk ook wel zo dat sommige ROCOVs bij iedere verandering eindeloos dwarsliggen.
Sommige provincies vinden hun ROCOV alleen maar vervelend, zeker als er bezuinigd moet worden. Anderszijds is het natuurlijk ook wel zo dat sommige ROCOVs bij iedere verandering eindeloos dwarsliggen.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Dat weet ik niet. ROCOV vertegenwoordigt de reiziger; als je dat vervelend vind, vind je of de reiziger vervelend of is er een slechte representatie van de reizigers in een ROCOV. Het lijkt mij niet de bedoeling dat Pietje die als enige gebruik maakt van bus 998, omdat hij naast de halte woont en toevallig in een ROCOV een stem heeft daar ontzettend stampij van gaat maken als daar iets zou veranderen.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
ik hoop dat Pietje van lijn 998 ook snapt dat zijn bus kan wijken als er geen gebruik van gemaakt wordt.
Ik zal morgen eens kijken wat mijn boekje van het Reizigerspanel in Groningen hierover zegt. Ik meen me te herinneren dat het ROCOV tijdig geraadpleegd moet worden middels een advies. Dit mogen ook meerdere adviezen zijn (zoals een vooradvies in het voorjaar en een na-advies rond de zomervakantie). Eventuele uitwerkingsaanpassingen kunnen daarnaast ook nog in een advies worden aangevraagd. Ik weet echter wel zeker dat het ROCOV wel advies kan geven, maar dit niet opgevolgd hoeft te worden. ROCOV kan dus NEE zeggen tegen de Texelhopper en het plan mag nog steeds doorgaan.
Morgen meld ik me wel.
Ik zal morgen eens kijken wat mijn boekje van het Reizigerspanel in Groningen hierover zegt. Ik meen me te herinneren dat het ROCOV tijdig geraadpleegd moet worden middels een advies. Dit mogen ook meerdere adviezen zijn (zoals een vooradvies in het voorjaar en een na-advies rond de zomervakantie). Eventuele uitwerkingsaanpassingen kunnen daarnaast ook nog in een advies worden aangevraagd. Ik weet echter wel zeker dat het ROCOV wel advies kan geven, maar dit niet opgevolgd hoeft te worden. ROCOV kan dus NEE zeggen tegen de Texelhopper en het plan mag nog steeds doorgaan.
Morgen meld ik me wel.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Dat klopt, maar het is in ieder geval een middel om domme en achterlijke plannen snel van tafel te krijgen. Ik heb zelf regelmatig mijn stem laten horen in diverse OV-gerelateerde gremia. Ik ken nog een aantal forumleden persoonlijk van zulke bijeenkomsten. Echt vrolijk werd ik er nooit van, maar heel soms kon ik nog wel eens een goed idee kwijt aan de vervoersarchitect van de vervoerder :)Dat weet ik niet. ROCOV vertegenwoordigt de reiziger; als je dat vervelend vind, vind je of de reiziger vervelend of is er een slechte representatie van de reizigers in een ROCOV. Het lijkt mij niet de bedoeling dat Pietje die als enige gebruik maakt van bus 998, omdat hij naast de halte woont en toevallig in een ROCOV een stem heeft daar ontzettend stampij van gaat maken als daar iets zou veranderen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
het boek meldt over advies:
Het boek is trouwens: "Het platform staat voor de reiziger", en dit staat in art 31 Wet Personenvervoer.De concessiehouder stelt de consumentenorganisaties in gelegenheid met hem overleg te voeren voordat een schriftelijk advies wordt uitgebracht. Het advies wordt op een zodanige moment gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan hebben op de door de concessiehouder te nemen beslissing. Indien na het advies van de consumentenorganisaties een beslissing genomen wordt, dient de concessiehouder aan de consumentenorganisaties binnen 6 weken VOOR de wijziging gevolg heeft een schriftelijke reactie te geven. Indien de concessiehouder niet het advies opvolgt, dient de concessiehouder een schriftelijke reactie te onderbouwen, waarom dit advies niet is overgenomen. Ook dient de consumentenorganisaties en de concessiehouder de mogelijkheid worden geboden opnieuw in overleg te gaan over de negatief beoordeelde onderdelen van de maatregel.De maatregel mag pas na dit overleg gevolg krijgen.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Het hele verhaal uit het handboek is als je goed leest vooral een papieren tijger. Als het ROCOV op 22 oktober schriftelijk advies heeft uitgebracht is invoering op 14 december prima mogelijk. Alleen moet de vervoerder het ROCOV nog een reactie sturen waarom ze het advies in de prullenbak hebben gedeponeerd en eventueel het ROCOV nog keer te woord staan om vervolgens de wensen van het ROCOV gewoon te negeren.
Omdat het ROCOV als puntje bij paaltje komt wettelijk helemaal niets te beslissen heeft is de invloed er van beperkt tot het geven van advies en dan te hopen dat de vervoerder er iets mee doet.
Omdat het ROCOV als puntje bij paaltje komt wettelijk helemaal niets te beslissen heeft is de invloed er van beperkt tot het geven van advies en dan te hopen dat de vervoerder er iets mee doet.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Als er advies wordt gevraagd nadat de handtekeningen al gezet zijn en het hele plan al vastligt kun je volgens mij niet spreken van:
:')Het advies wordt op een zodanige moment gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan hebben op de door de concessiehouder te nemen beslissing
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Als ik alle bovenstaande posts lees, denk ik dat we over een aantal jaren een soap op tv hebben . Onderwerp: het falende bestuur van Texel. Concept-titel: De laatste bus.
De mortuis nil nisi bene
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Zo lang men stelt dat aanpassing van de plannen indien nodig nog mogelijk is is men juridisch ingedekt.Zugführer schreef:Als er advies wordt gevraagd nadat de handtekeningen al gezet zijn en het hele plan al vastligt kun je volgens mij niet spreken van::')Het advies wordt op een zodanige moment gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan hebben op de door de concessiehouder te nemen beslissing
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Je kan als ROCOV inderdaad niks als ze het niet overnemen. Juridisch lijkt alles wel dicht te zitten, ROCOV is op tijd ingelicht. Daarnaast kunnen de handtekeningen al wel op papier staan, juridisch maakt het niet uit. De concessiehouder (Connexxion) moet het advies aanvragen.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Als ik de buurtkrant goed gelezen heb zal het busvervoer in de gemeente SWF (Zuidwest-Friesland) zijn langste tijd ook gehad hebben en wil de gemeente samen met de provincie gaan kijken of ze meer kunnen doen met "shared car" initiatieven, een lift-app op de mobiele telefoon enzo.Obus schreef:Als ik alle bovenstaande posts lees, denk ik dat we over een aantal jaren een soap op tv hebben . Onderwerp: het falende bestuur van Texel. Concept-titel: De laatste bus.
Zou me niets verbazen als langzaam het streekvervoer op het platteland vrijwel ophoudt te bestaan binnen nu en tien jaar. Texel is dan slechts een voorproefje.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Ah dat kennen we ook al.
ho & go.
project kostte enkele tonnen en is voortijd beëindigd. 4000 reizigers begroot per maand, en uiteindelijk maar een fraktie van dat aantal gebruikte het vervoersysteem
ho & go.
project kostte enkele tonnen en is voortijd beëindigd. 4000 reizigers begroot per maand, en uiteindelijk maar een fraktie van dat aantal gebruikte het vervoersysteem
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
@vinny
De BDU wordt in de toekomst gebaseerd op 70% kostendekking uit de kaartverkoop, op dit moment is dat gemiddeld amper 50%. Met name plattelandsverbindingen met een handjevol reizigers zullen nooit en te nimmer aan die 70% komen en al helemaal niet met de huidige bustarieven met hun oerwoud aan kortingen. Daarnaast gaat het scholierenvervoer op het platteland in veel regio's fors dalen door de vergrijzing. Dat een hoop plattelandsvervoer dus gaat verdwijnen is niet bepaald ondenkbeeldig.
De BDU wordt in de toekomst gebaseerd op 70% kostendekking uit de kaartverkoop, op dit moment is dat gemiddeld amper 50%. Met name plattelandsverbindingen met een handjevol reizigers zullen nooit en te nimmer aan die 70% komen en al helemaal niet met de huidige bustarieven met hun oerwoud aan kortingen. Daarnaast gaat het scholierenvervoer op het platteland in veel regio's fors dalen door de vergrijzing. Dat een hoop plattelandsvervoer dus gaat verdwijnen is niet bepaald ondenkbeeldig.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Het valt me hier in Friesland anders op dat er best heel veel kinderen zijn. Ik vraag me wel soms af waar die vandaan komen, want in mijn generatie (20-40) zie je amper mensen. Die wonen in de Randstad of in Leeuwarden.
Maar ja ik behoor tot een redelijk uniek soort persoon die ooit voor zijn werk naar het platteland verhuisd is.
Maar ja ik behoor tot een redelijk uniek soort persoon die ooit voor zijn werk naar het platteland verhuisd is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Zonder generatie tussen 20 en 40 nu zijn er over 20 jaar toch nog maar heel weinig kinderen. Bejaarde vrouwen worden zelden zwanger.
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Leuk weetje: Morgen gaat de klantenservice open. Vind het wel bijzonder dat ze alle dagen vele uren daar zitten, van smorgen super vroeg tot super laat. Lijkt me dat dat ook een vrij duur onderdeel is van dit plan, zeker aangezien je ook via internet kunt "bestellen", en dan heb je in principe zo'n belmiep helemaal niet meer nodig. Maar goed, er is over nagedacht, dus het zal wel.
Overigens zijn er nog steeds een hoop problemen tussen provincie en rijk. Er worden dan ook morgen vragen gesteld aan Elisabeth Post, die schittert in afwezigheid (zowel op bijeenkomsten als op Twitter. Iemand die vind dat ze geen antwoord hoeft te geven aan "normale" mensen kunnen ze wat mij betreft beter een andere functie gaan geven...). Ik ben benieuwd. De pilot zal wel doorgaan, maar ik vermoed dat er een boel mensen zijn die nu toch maar met de auto gaan (al dan niet carpoolend).
Overigens zijn er nog steeds een hoop problemen tussen provincie en rijk. Er worden dan ook morgen vragen gesteld aan Elisabeth Post, die schittert in afwezigheid (zowel op bijeenkomsten als op Twitter. Iemand die vind dat ze geen antwoord hoeft te geven aan "normale" mensen kunnen ze wat mij betreft beter een andere functie gaan geven...). Ik ben benieuwd. De pilot zal wel doorgaan, maar ik vermoed dat er een boel mensen zijn die nu toch maar met de auto gaan (al dan niet carpoolend).
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Jammer dat die link niet openbaar te bekijken is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Wel scheef lezen!
Bron: @texelhart
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Fijn om te weten hoe de bussen er uitzien die binnenkort halfleeg gaan rondrijden :o)
Ik heb geen onderschrift
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Hoe is het vervoer nu op Texel nu geregeld?
•Vanaf de veerhaven van Texel bedienen twee bussen alle dorpen over het eiland.
•Lijn 28 rijdt van de veerhaven, via ‘hoofddorp’ Den Burg naar De Koog en terug. Elk uur tussen 6.00 en 22.15 uur.
•Lijn 29 rijdt doordeweeks tussen 7 en 18.00 uur elk uur vanaf de veerhaven langs alle zeven dorpen op het eiland.
•In het weekend rijden in de vroege ochtend geen bussen, de rest van de verbinding is in het weekend goed.
•Je kunt reizen met de ov-chipkaart.
•De provincie subsidieert de prijs die reizigers op Texel voor de bus betalen, met 800.000 per jaar.
Hoeveel reizigers maken hier gebruik van?
•300.000 per jaar, waarvan 225.000 via lijn 28 en 75.000 via lijn 29.
Hoe ziet het er volgens de Texelhopper per 14 december uit?
•Lijn 28 (Veerhaven-Den Burg-De Koog en terug) blijft op Texel rijden zoals hij reed. Belangrijke verandering: de bus gaat mee heen en weer naar Den Helder en rijdt daar ook een route.
•Lijn 29 gaat van 11 keer rijden naar 6 keer rijden per dag. Tijd: in de ochtend- en middagspits van scholieren. Geschrapt van de route: de veerhaven en Den Hoorn. Veerhavengangers hebben geen aansluiting op lijn 28.
•In het weekend rijdt lijn 29 niet.
•Texelhopperbusjes vangen de gaten op. Deze busjes rijden ook in de avonduren. Na reservering stap je op bij de haltes die er al waren of de 80 haltes die erbij komen.
•De ov-chipkaart, en ook kortingssregelingen die hiermee samenhangen, maakt plaats voor alleen op Texel geldige kaartjes (ongeacht de afstand, 3 euro per rit).
•Kaartjes voor lijn 28 en 29 koop je bij de chauffeur, online, het Connexxionloket en verschillende wederverkopers.
•Studenten met een ov-jaarkaart kunnen gratis reizen in de lijnbussen en krijgen per maand 50 gratis kaartjes voor de Texelhopper.
•Langere ritten, bijvoorbeeld vanuit De Cocksdorp naar Den Burg, zijn goedkoper met de Texelhopper dan met de ov-chipkaart.
•Kortere ritten, bijvoorbeeld vanuit De Koog naar Den Burg, worden duurder dan met de ov-chipkaart.
•De provincie bekostigt dit plan met 1,6 miljoen extra. De subsidie van 800.000 euro op de buskaartjes blijft bestaan.
•Vanaf de veerhaven van Texel bedienen twee bussen alle dorpen over het eiland.
•Lijn 28 rijdt van de veerhaven, via ‘hoofddorp’ Den Burg naar De Koog en terug. Elk uur tussen 6.00 en 22.15 uur.
•Lijn 29 rijdt doordeweeks tussen 7 en 18.00 uur elk uur vanaf de veerhaven langs alle zeven dorpen op het eiland.
•In het weekend rijden in de vroege ochtend geen bussen, de rest van de verbinding is in het weekend goed.
•Je kunt reizen met de ov-chipkaart.
•De provincie subsidieert de prijs die reizigers op Texel voor de bus betalen, met 800.000 per jaar.
Hoeveel reizigers maken hier gebruik van?
•300.000 per jaar, waarvan 225.000 via lijn 28 en 75.000 via lijn 29.
Hoe ziet het er volgens de Texelhopper per 14 december uit?
•Lijn 28 (Veerhaven-Den Burg-De Koog en terug) blijft op Texel rijden zoals hij reed. Belangrijke verandering: de bus gaat mee heen en weer naar Den Helder en rijdt daar ook een route.
•Lijn 29 gaat van 11 keer rijden naar 6 keer rijden per dag. Tijd: in de ochtend- en middagspits van scholieren. Geschrapt van de route: de veerhaven en Den Hoorn. Veerhavengangers hebben geen aansluiting op lijn 28.
•In het weekend rijdt lijn 29 niet.
•Texelhopperbusjes vangen de gaten op. Deze busjes rijden ook in de avonduren. Na reservering stap je op bij de haltes die er al waren of de 80 haltes die erbij komen.
•De ov-chipkaart, en ook kortingssregelingen die hiermee samenhangen, maakt plaats voor alleen op Texel geldige kaartjes (ongeacht de afstand, 3 euro per rit).
•Kaartjes voor lijn 28 en 29 koop je bij de chauffeur, online, het Connexxionloket en verschillende wederverkopers.
•Studenten met een ov-jaarkaart kunnen gratis reizen in de lijnbussen en krijgen per maand 50 gratis kaartjes voor de Texelhopper.
•Langere ritten, bijvoorbeeld vanuit De Cocksdorp naar Den Burg, zijn goedkoper met de Texelhopper dan met de ov-chipkaart.
•Kortere ritten, bijvoorbeeld vanuit De Koog naar Den Burg, worden duurder dan met de ov-chipkaart.
•De provincie bekostigt dit plan met 1,6 miljoen extra. De subsidie van 800.000 euro op de buskaartjes blijft bestaan.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december
Alleen studenten op Texel met een OV jaarkaart kunnen gratis reizen in Texel, daarbuiten niet
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 105 gasten