Een bus is beter dan niets. Het probleem is alleen dat het qua reisduur wel wat moeilijk wordt als hij langs alle stations moet gaan rijden waar de trein stopt. Op de snelweg doorkachelen met 80 of zelfs 100 km/h is niet zo erg, maar de snelweg 7 keer af en door de bebouwde kom naar het station en weer terug naar de A28... En voor aparte stop- en snelbussen zal wel weer niet genoeg animo zijn vrees ik.De proef met een nachttrein van de Randstad naar Groningen wordt mogelijk een proef met een nachtbus. Arriva en Drenthe Tours hebben zich hiervoor gemeld bij de Drentse gedeputeerde Henk Brink. Dat zei VVD-Kamerlid Erik Ziengs zaterdag tegenover RTV Drenthe.
Het plan is om nachtelijke reizigers met een bus op station Zwolle op te pikken, om ze daarna naar Groningen te vervoeren.
Ophef
Over de nachttrein ontstaat deze week ophef, als gedeputeerde Mark Boumans laat weten dat Drenthe een proef met een nachttrein tussen de Randstad en het Noorden niet ziet zitten. Hij zou de meerwaarde er niet van in zien vanwege de hoge kosten.
Samen
De Drentse gedeputeerde ontkent dat op zijn beurt. Hij zegt dat de provincie Groningen samen met de provincie Drenthe had besloten geen proef te doen met de nachttrein. 'Die trein zou vijf ton per jaar kosten. Dat komt neer op 75 tot 100 euro per reiziger. Dat vonden we allemaal teveel', vertelt Brink.
Toch iets goeds?
Uiteindelijk leidt de ophef er volgens VVD-Kamerlid Ziengs wel toe dat er ineens andere - goedkopere - alternatieven zijn voor het nachtelijk vervoer
Lees verder
Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Dan vraag ik mij af: op welke cijfers baseren ze die bedragen? Rijdt die trein elke nacht? Hoeveel ritten? Etc.
🍉
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Misschien alleen bediening op aanvraag? Lijkt me zelf het handigst.Een bus is beter dan niets. Het probleem is alleen dat het qua reisduur wel wat moeilijk wordt als hij langs alle stations moet gaan rijden waar de trein stopt. Op de snelweg doorkachelen met 80 of zelfs 100 km/h is niet zo erg, maar de snelweg 7 keer af en door de bebouwde kom naar het station en weer terug naar de A28...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Dan moet je voor 1 of 2 reizigers misschien 10 a 20 minuten omrijden
Ik heb geen onderschrift
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Leuk aan nachtvervoer is juist dat je het niet van tevoren hoeft te plannen.
Ik zou gewoon alleen in Meppel en Assen stoppen onderweg. Hoogeveen, Beilen, Europapark, Haren zijn geen noodzakelijke stops voor het nachtnet omdat andere plaatsen in het land van vergelijkbare grootte ook geen nachtnet hebben. Alleen Hoogeveen is nog enigszins een twijfelgeval, maar zou ik ook niet doen. Meppel en Assen liggen dicht bij de snelweg dus zijn snel te bereiken per bus.
Voor de andere plaatsen (behalve europapark dan, dat lijkt me echt volstrekt onndoig) kun je nog onderaan een snelwegafrit stoppen en dan meteen weer door, bij wijze van service. Maar zelfs dat lijkt me onnodig.
Ik zou gewoon alleen in Meppel en Assen stoppen onderweg. Hoogeveen, Beilen, Europapark, Haren zijn geen noodzakelijke stops voor het nachtnet omdat andere plaatsen in het land van vergelijkbare grootte ook geen nachtnet hebben. Alleen Hoogeveen is nog enigszins een twijfelgeval, maar zou ik ook niet doen. Meppel en Assen liggen dicht bij de snelweg dus zijn snel te bereiken per bus.
Voor de andere plaatsen (behalve europapark dan, dat lijkt me echt volstrekt onndoig) kun je nog onderaan een snelwegafrit stoppen en dan meteen weer door, bij wijze van service. Maar zelfs dat lijkt me onnodig.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Oad had heeft bij de introductie van het nachtnet in 1986 ook een tijdje een busdienst onderhouden met Groningen. Maar dat heeft maar een tijdje geduurd. Volgens wiki zou die bus overigens nooit gereden hebben, maar onderstaand een link naar een krantenbericht uit die tijd.
http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... CDVHN%2CLC
http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... CDVHN%2CLC
Laatst gewijzigd door Dennenboom op za 06 dec 2014, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Sowieso denk ik dat het alleen maar moet gaan om enkele latere ritten. Het heeft niet echt zin om bijvoorbeeld om 4 u snachts nog naar Groningen te vertrekken dan zit er geen kip in die bus. Gewoon enkele ritten die bijvoorbeeld om 1 en 2 u vertrekken.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Als je om 4 uur nog vanaf Amsterdam naar Groningen reist, dan kun je toch al (bijna) met de eerste trein vanaf Zwolle naar Groningen? (A)
Je komt juist op die 2 argumenten die je gebruikt (grootte bij Meppel vs. Hoogeveen en afstand tot de A28 bij alle stations) juist tot conclusies die exact tegenovergesteld zijn aan wat je aangeeft belangrijk te vinden
Grootte
De plaats Hoogeveen (38.000 inwoners) heeft méér inwoners dan de gehele gemeente Meppel (32.000, waarbij de plaats zelf dus kleiner is). Dus volgens jou argument zou je dan juist in Hoogeveen moeten stoppen i.p.v. Meppel.
Reistijd vanaf de A28
Meppel: 6 minuten (weliswaar wel dicht (3 min.) bij de afslag van de A32, maar dan moet je eerst nog terug naar de A28)
Hoogeveen: 4 minuten
Beilen: 4 minuten
Assen: 6 minuten (vanaf Zwolle) / 7 minuten (vanaf Groningen)
Haren: 5 minuten
Dus ook voor dit argument van jou kies je juist de stations (Assen en Meppel) die juist het verst van de route liggen om vervolgens te roepen dat ze het dichtst bij liggen.
(reistijden afkomstig van de routeplanner in Google Maps en gerekend vanaf de afslag tot het station)
Ik denk dat je even nog heel goed naar je argumenten van ligging vanaf de A28 (de snelweg Zwolle-Groningen) en grootte moet kijkenBakpapier schreef:Ik zou gewoon alleen in Meppel en Assen stoppen onderweg. Hoogeveen, Beilen, Europapark, Haren zijn geen noodzakelijke stops voor het nachtnet omdat andere plaatsen in het land van vergelijkbare grootte ook geen nachtnet hebben. Alleen Hoogeveen is nog enigszins een twijfelgeval, maar zou ik ook niet doen. Meppel en Assen liggen dicht bij de snelweg dus zijn snel te bereiken per bus.
Je komt juist op die 2 argumenten die je gebruikt (grootte bij Meppel vs. Hoogeveen en afstand tot de A28 bij alle stations) juist tot conclusies die exact tegenovergesteld zijn aan wat je aangeeft belangrijk te vinden
Grootte
De plaats Hoogeveen (38.000 inwoners) heeft méér inwoners dan de gehele gemeente Meppel (32.000, waarbij de plaats zelf dus kleiner is). Dus volgens jou argument zou je dan juist in Hoogeveen moeten stoppen i.p.v. Meppel.
Reistijd vanaf de A28
Meppel: 6 minuten (weliswaar wel dicht (3 min.) bij de afslag van de A32, maar dan moet je eerst nog terug naar de A28)
Hoogeveen: 4 minuten
Beilen: 4 minuten
Assen: 6 minuten (vanaf Zwolle) / 7 minuten (vanaf Groningen)
Haren: 5 minuten
Dus ook voor dit argument van jou kies je juist de stations (Assen en Meppel) die juist het verst van de route liggen om vervolgens te roepen dat ze het dichtst bij liggen.
(reistijden afkomstig van de routeplanner in Google Maps en gerekend vanaf de afslag tot het station)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Het zal gaan om een busrit in aansluiting op de laatste trein uit de Randstad die dan om 1:42 in Zwolle aankomt.
Die trein rijdt alleen in de nachten volgend op vrijdag en zaterdag.
Die trein rijdt alleen in de nachten volgend op vrijdag en zaterdag.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Assen lijkt mij sowieso een verplichte stop geziem de grootte en het belang vandie plaats.
Over Meppel versus Hoogeveen kun je dan nog. twisten maar Meppel is nog een belangrijk knooppunt en Hoogeveen niet.
De overige plaatsen zijn sowieso geen optie vanwege hun beperkte grootte en belang.
Over Meppel versus Hoogeveen kun je dan nog. twisten maar Meppel is nog een belangrijk knooppunt en Hoogeveen niet.
De overige plaatsen zijn sowieso geen optie vanwege hun beperkte grootte en belang.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Qua aantal buslijnen is Hoogeveen (12 lijnen) groter dan Meppel (8) en de trein naar Leeuwarden rijdt dan niet, dus het argument knooppunt is ook niet echt van toepassing lijkt me.
Zo'n nachtbus zou ik overigens gewoon in Meppel, Hoogeveen Ă©n Assen laten stoppen.
Zo'n nachtbus zou ik overigens gewoon in Meppel, Hoogeveen Ă©n Assen laten stoppen.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Dat is s nachts irrelevant. Er zal niemand te vinden zijn die dan nog kilometers met de taxi gaan. En er rijden ook geen nachtbussen in die regio.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Als je een nachtbus ipv trein laat rijden zou ik hem in ieder geval de stations aan laten doen en niet onderaan de afrit laten stoppen. Voor- en natransport zal waarschijnlijk veel fiets zijn, die staan nu eenmaal op de plek waar je eerder in de trein bent gestapt: op het station dus.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Stoppen in Hoogeveen kost niet zo heel veel extra tijd. Knooppunten hebben op dat tijdstip geen waarde meer nee. Wel kunnen reizigers uit bijvoorbeeld Steenwijk kiezen hun auto in Meppel te zetten. Reizigers uit Emmen kunnen hun auto bijvoorbeeld in Hoogeveen zetten. In dat opzicht is het wel interessant. En wat dat betreft kan je Beilen denk ik wel overslaan: een kleine plaats zonder druk achterland. In Haren kan je stoppen bij het transferium (moeten mensen in uiterste geval een kwartier naar het station lopen). En in Groningen kan je ook stoppen aan de Van Ketwich Verschuurlaan. Dat ligt bovendien veel meer tussen de woonwijken dan station Europapark. Op die manier vind je een compromis tussen belangen van lange- en korte-afstandsreizigers. Een rit zal dan denk ik ruim anderhalf uur duren. Dan ben je tegen half 3 in Groningen.
Laatst gewijzigd door visgraat op zo 07 dec 2014, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
De extra stops in Groningen en Haren lijken mij echt volstrekt onnodig, andere nachttreinen in ons land stoppen ook niet op kleine stations simpelweg omdat daar misschien 0,3 persoon per nacht heen moet. Vanuit Haren en de woonwijken in Groningen kun je ook fietsen naar groningen CS.
Was ook een keer op de fiets naar Lammenschans gegaan en toen kwam ik met de nachttrein op CS terug. Oepsie ! Maar dat is gewoon mijn fout, een kwestie van plannen van als je laat terug gaat komen gebruik maken van het centraal station ipv een kleiner station.
Was ook een keer op de fiets naar Lammenschans gegaan en toen kwam ik met de nachttrein op CS terug. Oepsie ! Maar dat is gewoon mijn fout, een kwestie van plannen van als je laat terug gaat komen gebruik maken van het centraal station ipv een kleiner station.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Stoppen bij de Ketwich Verschuurlaan kost geen extra tijd, behalve dat je er even moet stoppen. Dat is een kwestie van hooguit een minuut. De reden dat treinen niet stoppen op kleine stations is denk ik mede doordat de beveiliging van stations ontzettend duur schijnt te zijn. Voor bushaltes geldt dat niet.
Laatst gewijzigd door visgraat op zo 07 dec 2014, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Het beveiligen van kleine stations, áls de nachttrein daar al zou stoppen, lijkt mij dan ook niet echt nodig gezien het geringe aantal uitstappers. Als je dan te bang bent om daar uit te stappen kun je alsnog gebruik maken van het grotere station.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Nachtbussen hebben vaak rustige haltes. Dat is verder geen probleem, want als er niemand in of uitgaat, rijdt die gewoon door. Maar het is wel prettig als je door een bepaalde halte niet een paar of niet misschien wel 10 kilometer moet fietsen.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Als je alleen stopt in Meppel, Hoogeveen en Assen dan ben je al minimaal een uur en 40 minuten onderweg. Een lijnbus rijdt doorgaans niet zo snel als een auto. De meeste bussen zijn begrenst op 80 of 100 km/h.visgraat schreef:Een rit zal dan denk ik ruim anderhalf uur duren. Dan ben je tegen half 3 in Groningen.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Om 1 uur rijdt er al een trein naar Groningen...Bakpapier schreef:Sowieso denk ik dat het alleen maar moet gaan om enkele latere ritten. Het heeft niet echt zin om bijvoorbeeld om 4 u snachts nog naar Groningen te vertrekken dan zit er geen kip in die bus. Gewoon enkele ritten die bijvoorbeeld om 1 en 2 u vertrekken.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Het gaat om de aansluiting met de nachtbus naar Groningen op de trein uit Rotterdam CS (V00:05)Pim-AllianceB95 schreef:Om 1 uur rijdt er al een trein naar Groningen...Bakpapier schreef:Sowieso denk ik dat het alleen maar moet gaan om enkele latere ritten. Het heeft niet echt zin om bijvoorbeeld om 4 u snachts nog naar Groningen te vertrekken dan zit er geen kip in die bus. Gewoon enkele ritten die bijvoorbeeld om 1 en 2 u vertrekken.
die m.i.v. de nieuwe dienstregeling in het weekend om 01:42 uur aankomt in Zwolle.
Verkeersdagen: Za, Zo, niet 13., 14., 21., 27. Dec 2014; ook 28. Apr 2015, 6., 15., 26. Mei 2015
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
In de maanden juli en augustus 2013 reed Drenthe Tours tussen Groningen - Zwolle en Schiphol.Dennenboom schreef:Oad had heeft bij de introductie van het nachtnet in 1986 ook een tijdje een busdienst onderhouden met Groningen. Maar dat heeft maar een tijdje geduurd. Volgens wiki zou die bus overigens nooit gereden hebben, maar onderstaand een link naar een krantenbericht uit die tijd.
http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... CDVHN%2CLC
De reistijd tussen Groningen CS en Zwolle (Carpoolplaats) bedroeg 70 minuten.
Bij vertrek om 01:50 uur uit Zwolle CS zou je dus rond 03:00 uur in Groningen CS kunnen arriveren.
Bij elke tussenstop op een tussenliggend station kun je gemiddeld 15 minuten extra rekenen.
(7 minuten weg van en 7 minuten terug naar de snelweg Ă©n 1 minuut uitstaptijd)
Heen: ROUTE + TIJDEN
01.00 uur Groningen NS
01.10 uur Haren Transferium
01.25 uur Assen A28 afslag Assen Noord Carpoolplaats
01.40 uur Beilen Carpoolplaats bij LEF
01.50 uur Hoogeveen Motel Hoogeveen
02.10 uur Zwolle Carpoolplaats Zwolle Zuid aan de Beukenallee
03.30 uur Aankomst Schiphol
Terug: ROUTE + TIJDEN
04.15 uur SCHIPHOL AANKOMSTHAL
UITSTAPPLAATSEN:
Zwolle Carpoolplaats Zwolle Zuid aan de Beukenallee
Hoogeveen Motel Hoogeveen
Beilen Carpoolplaats bij LEF
Assen Noord afsl A28 Carpoolplaats
Haren Transferium
Groningen NS
Andere uitstapplaatsen aan de A28 in overleg
Rond 06.15 - 06.30 uur arriveerde de bus in Groningen.
De kosten bedroegen€ 25,00 pp (enkele reis)
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
Ik vind het onrealistisch om in 2.15 uur van Schiphol naar Groningen te rijden met een touringcar. Zonder stops zou het net kunnen, maar met stops ga je zo richting 3 uur.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
als je verder reist met de trein zou het moeten kunnen, ook kun je T100 gebruiken op die nachtbus.
Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus
De Nachtbus van MeinFernbus rijdt anders al een tijdje in 125 minuten non-stop van Amsterdam (V=23:30 uur) naar Groningen CS (A=01:35 uur).waldo79 schreef:Ik vind het onrealistisch om in 2.15 uur van Schiphol naar Groningen te rijden met een touringcar. Zonder stops zou het net kunnen, maar met stops ga je zo richting 3 uur.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten