Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door marlies »

De proef met een nachttrein van de Randstad naar Groningen wordt mogelijk een proef met een nachtbus. Arriva en Drenthe Tours hebben zich hiervoor gemeld bij de Drentse gedeputeerde Henk Brink. Dat zei VVD-Kamerlid Erik Ziengs zaterdag tegenover RTV Drenthe.

Het plan is om nachtelijke reizigers met een bus op station Zwolle op te pikken, om ze daarna naar Groningen te vervoeren.

Ophef
Over de nachttrein ontstaat deze week ophef, als gedeputeerde Mark Boumans laat weten dat Drenthe een proef met een nachttrein tussen de Randstad en het Noorden niet ziet zitten. Hij zou de meerwaarde er niet van in zien vanwege de hoge kosten.

Samen
De Drentse gedeputeerde ontkent dat op zijn beurt. Hij zegt dat de provincie Groningen samen met de provincie Drenthe had besloten geen proef te doen met de nachttrein. 'Die trein zou vijf ton per jaar kosten. Dat komt neer op 75 tot 100 euro per reiziger. Dat vonden we allemaal teveel', vertelt Brink.

Toch iets goeds?
Uiteindelijk leidt de ophef er volgens VVD-Kamerlid Ziengs wel toe dat er ineens andere - goedkopere - alternatieven zijn voor het nachtelijk vervoer

Lees verder
Een bus is beter dan niets. Het probleem is alleen dat het qua reisduur wel wat moeilijk wordt als hij langs alle stations moet gaan rijden waar de trein stopt. Op de snelweg doorkachelen met 80 of zelfs 100 km/h is niet zo erg, maar de snelweg 7 keer af en door de bebouwde kom naar het station en weer terug naar de A28... En voor aparte stop- en snelbussen zal wel weer niet genoeg animo zijn vrees ik.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Hainje »

Dan vraag ik mij af: op welke cijfers baseren ze die bedragen? Rijdt die trein elke nacht? Hoeveel ritten? Etc.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Vinny »

Een bus is beter dan niets. Het probleem is alleen dat het qua reisduur wel wat moeilijk wordt als hij langs alle stations moet gaan rijden waar de trein stopt. Op de snelweg doorkachelen met 80 of zelfs 100 km/h is niet zo erg, maar de snelweg 7 keer af en door de bebouwde kom naar het station en weer terug naar de A28...
Misschien alleen bediening op aanvraag? Lijkt me zelf het handigst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door sirvinniei »

Dan moet je voor 1 of 2 reizigers misschien 10 a 20 minuten omrijden
Ik heb geen onderschrift
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bakpapier »

Leuk aan nachtvervoer is juist dat je het niet van tevoren hoeft te plannen.

Ik zou gewoon alleen in Meppel en Assen stoppen onderweg. Hoogeveen, Beilen, Europapark, Haren zijn geen noodzakelijke stops voor het nachtnet omdat andere plaatsen in het land van vergelijkbare grootte ook geen nachtnet hebben. Alleen Hoogeveen is nog enigszins een twijfelgeval, maar zou ik ook niet doen. Meppel en Assen liggen dicht bij de snelweg dus zijn snel te bereiken per bus.
Voor de andere plaatsen (behalve europapark dan, dat lijkt me echt volstrekt onndoig) kun je nog onderaan een snelwegafrit stoppen en dan meteen weer door, bij wijze van service. Maar zelfs dat lijkt me onnodig.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Dennenboom »

Oad had heeft bij de introductie van het nachtnet in 1986 ook een tijdje een busdienst onderhouden met Groningen. Maar dat heeft maar een tijdje geduurd. Volgens wiki zou die bus overigens nooit gereden hebben, maar onderstaand een link naar een krantenbericht uit die tijd.
http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... CDVHN%2CLC
Laatst gewijzigd door Dennenboom op za 06 dec 2014, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bakpapier »

Sowieso denk ik dat het alleen maar moet gaan om enkele latere ritten. Het heeft niet echt zin om bijvoorbeeld om 4 u snachts nog naar Groningen te vertrekken dan zit er geen kip in die bus. Gewoon enkele ritten die bijvoorbeeld om 1 en 2 u vertrekken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door SuperGhost »

Als je om 4 uur nog vanaf Amsterdam naar Groningen reist, dan kun je toch al (bijna) met de eerste trein vanaf Zwolle naar Groningen? (A)
Bakpapier schreef:Ik zou gewoon alleen in Meppel en Assen stoppen onderweg. Hoogeveen, Beilen, Europapark, Haren zijn geen noodzakelijke stops voor het nachtnet omdat andere plaatsen in het land van vergelijkbare grootte ook geen nachtnet hebben. Alleen Hoogeveen is nog enigszins een twijfelgeval, maar zou ik ook niet doen. Meppel en Assen liggen dicht bij de snelweg dus zijn snel te bereiken per bus.
Ik denk dat je even nog heel goed naar je argumenten van ligging vanaf de A28 (de snelweg Zwolle-Groningen) en grootte moet kijken :wink:
Je komt juist op die 2 argumenten die je gebruikt (grootte bij Meppel vs. Hoogeveen en afstand tot de A28 bij alle stations) juist tot conclusies die exact tegenovergesteld zijn aan wat je aangeeft belangrijk te vinden :shock:

Grootte
De plaats Hoogeveen (38.000 inwoners) heeft méér inwoners dan de gehele gemeente Meppel (32.000, waarbij de plaats zelf dus kleiner is). Dus volgens jou argument zou je dan juist in Hoogeveen moeten stoppen i.p.v. Meppel.

Reistijd vanaf de A28
Meppel: 6 minuten (weliswaar wel dicht (3 min.) bij de afslag van de A32, maar dan moet je eerst nog terug naar de A28)
Hoogeveen: 4 minuten
Beilen: 4 minuten
Assen: 6 minuten (vanaf Zwolle) / 7 minuten (vanaf Groningen)
Haren: 5 minuten

Dus ook voor dit argument van jou kies je juist de stations (Assen en Meppel) die juist het verst van de route liggen om vervolgens te roepen dat ze het dichtst bij liggen.

(reistijden afkomstig van de routeplanner in Google Maps en gerekend vanaf de afslag tot het station)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door reisthijs »

Het zal gaan om een busrit in aansluiting op de laatste trein uit de Randstad die dan om 1:42 in Zwolle aankomt.
Die trein rijdt alleen in de nachten volgend op vrijdag en zaterdag.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bakpapier »

Assen lijkt mij sowieso een verplichte stop geziem de grootte en het belang vandie plaats.

Over Meppel versus Hoogeveen kun je dan nog. twisten maar Meppel is nog een belangrijk knooppunt en Hoogeveen niet.

De overige plaatsen zijn sowieso geen optie vanwege hun beperkte grootte en belang.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door SuperGhost »

Qua aantal buslijnen is Hoogeveen (12 lijnen) groter dan Meppel (8) en de trein naar Leeuwarden rijdt dan niet, dus het argument knooppunt is ook niet echt van toepassing lijkt me.

Zo'n nachtbus zou ik overigens gewoon in Meppel, Hoogeveen Ă©n Assen laten stoppen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Vinny »

Dat is s nachts irrelevant. Er zal niemand te vinden zijn die dan nog kilometers met de taxi gaan. En er rijden ook geen nachtbussen in die regio.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Wubbo »

Als je een nachtbus ipv trein laat rijden zou ik hem in ieder geval de stations aan laten doen en niet onderaan de afrit laten stoppen. Voor- en natransport zal waarschijnlijk veel fiets zijn, die staan nu eenmaal op de plek waar je eerder in de trein bent gestapt: op het station dus.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door visgraat »

Stoppen in Hoogeveen kost niet zo heel veel extra tijd. Knooppunten hebben op dat tijdstip geen waarde meer nee. Wel kunnen reizigers uit bijvoorbeeld Steenwijk kiezen hun auto in Meppel te zetten. Reizigers uit Emmen kunnen hun auto bijvoorbeeld in Hoogeveen zetten. In dat opzicht is het wel interessant. En wat dat betreft kan je Beilen denk ik wel overslaan: een kleine plaats zonder druk achterland. In Haren kan je stoppen bij het transferium (moeten mensen in uiterste geval een kwartier naar het station lopen). En in Groningen kan je ook stoppen aan de Van Ketwich Verschuurlaan. Dat ligt bovendien veel meer tussen de woonwijken dan station Europapark. Op die manier vind je een compromis tussen belangen van lange- en korte-afstandsreizigers. Een rit zal dan denk ik ruim anderhalf uur duren. Dan ben je tegen half 3 in Groningen.
Laatst gewijzigd door visgraat op zo 07 dec 2014, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bakpapier »

De extra stops in Groningen en Haren lijken mij echt volstrekt onnodig, andere nachttreinen in ons land stoppen ook niet op kleine stations simpelweg omdat daar misschien 0,3 persoon per nacht heen moet. Vanuit Haren en de woonwijken in Groningen kun je ook fietsen naar groningen CS.

Was ook een keer op de fiets naar Lammenschans gegaan en toen kwam ik met de nachttrein op CS terug. Oepsie ! Maar dat is gewoon mijn fout, een kwestie van plannen van als je laat terug gaat komen gebruik maken van het centraal station ipv een kleiner station.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door visgraat »

Stoppen bij de Ketwich Verschuurlaan kost geen extra tijd, behalve dat je er even moet stoppen. Dat is een kwestie van hooguit een minuut. De reden dat treinen niet stoppen op kleine stations is denk ik mede doordat de beveiliging van stations ontzettend duur schijnt te zijn. Voor bushaltes geldt dat niet.
Laatst gewijzigd door visgraat op zo 07 dec 2014, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Bakpapier »

Het beveiligen van kleine stations, áls de nachttrein daar al zou stoppen, lijkt mij dan ook niet echt nodig gezien het geringe aantal uitstappers. Als je dan te bang bent om daar uit te stappen kun je alsnog gebruik maken van het grotere station.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door visgraat »

Nachtbussen hebben vaak rustige haltes. Dat is verder geen probleem, want als er niemand in of uitgaat, rijdt die gewoon door. Maar het is wel prettig als je door een bepaalde halte niet een paar of niet misschien wel 10 kilometer moet fietsen.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door TheRoy-t »

visgraat schreef:Een rit zal dan denk ik ruim anderhalf uur duren. Dan ben je tegen half 3 in Groningen.
Als je alleen stopt in Meppel, Hoogeveen en Assen dan ben je al minimaal een uur en 40 minuten onderweg. Een lijnbus rijdt doorgaans niet zo snel als een auto. De meeste bussen zijn begrenst op 80 of 100 km/h.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bakpapier schreef:Sowieso denk ik dat het alleen maar moet gaan om enkele latere ritten. Het heeft niet echt zin om bijvoorbeeld om 4 u snachts nog naar Groningen te vertrekken dan zit er geen kip in die bus. Gewoon enkele ritten die bijvoorbeeld om 1 en 2 u vertrekken.
Om 1 uur rijdt er al een trein naar Groningen...
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door michiel71 »

Pim-AllianceB95 schreef:
Bakpapier schreef:Sowieso denk ik dat het alleen maar moet gaan om enkele latere ritten. Het heeft niet echt zin om bijvoorbeeld om 4 u snachts nog naar Groningen te vertrekken dan zit er geen kip in die bus. Gewoon enkele ritten die bijvoorbeeld om 1 en 2 u vertrekken.
Om 1 uur rijdt er al een trein naar Groningen...
Het gaat om de aansluiting met de nachtbus naar Groningen op de trein uit Rotterdam CS (V00:05)
die m.i.v. de nieuwe dienstregeling in het weekend om 01:42 uur aankomt in Zwolle.
Verkeersdagen: Za, Zo, niet 13., 14., 21., 27. Dec 2014; ook 28. Apr 2015, 6., 15., 26. Mei 2015
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door michiel71 »

Dennenboom schreef:Oad had heeft bij de introductie van het nachtnet in 1986 ook een tijdje een busdienst onderhouden met Groningen. Maar dat heeft maar een tijdje geduurd. Volgens wiki zou die bus overigens nooit gereden hebben, maar onderstaand een link naar een krantenbericht uit die tijd.
http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ ... CDVHN%2CLC
In de maanden juli en augustus 2013 reed Drenthe Tours tussen Groningen - Zwolle en Schiphol.
De reistijd tussen Groningen CS en Zwolle (Carpoolplaats) bedroeg 70 minuten.
Bij vertrek om 01:50 uur uit Zwolle CS zou je dus rond 03:00 uur in Groningen CS kunnen arriveren.
Bij elke tussenstop op een tussenliggend station kun je gemiddeld 15 minuten extra rekenen.
(7 minuten weg van en 7 minuten terug naar de snelweg Ă©n 1 minuut uitstaptijd)

Heen: ROUTE + TIJDEN
01.00 uur Groningen NS
01.10 uur Haren Transferium
01.25 uur Assen A28 afslag Assen Noord Carpoolplaats
01.40 uur Beilen Carpoolplaats bij LEF
01.50 uur Hoogeveen Motel Hoogeveen
02.10 uur Zwolle Carpoolplaats Zwolle Zuid aan de Beukenallee
03.30 uur Aankomst Schiphol

Terug: ROUTE + TIJDEN
04.15 uur SCHIPHOL AANKOMSTHAL

UITSTAPPLAATSEN:
Zwolle Carpoolplaats Zwolle Zuid aan de Beukenallee
Hoogeveen Motel Hoogeveen
Beilen Carpoolplaats bij LEF
Assen Noord afsl A28 Carpoolplaats
Haren Transferium
Groningen NS

Andere uitstapplaatsen aan de A28 in overleg
Rond 06.15 - 06.30 uur arriveerde de bus in Groningen.

De kosten bedroegen€ 25,00 pp (enkele reis)
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door waldo79 »

Ik vind het onrealistisch om in 2.15 uur van Schiphol naar Groningen te rijden met een touringcar. Zonder stops zou het net kunnen, maar met stops ga je zo richting 3 uur.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door CamilleKreemers »

als je verder reist met de trein zou het moeten kunnen, ook kun je T100 gebruiken op die nachtbus.
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Nachttrein naar Noorden wordt mogelijk nachtbus

Bericht door michiel71 »

waldo79 schreef:Ik vind het onrealistisch om in 2.15 uur van Schiphol naar Groningen te rijden met een touringcar. Zonder stops zou het net kunnen, maar met stops ga je zo richting 3 uur.
De Nachtbus van MeinFernbus rijdt anders al een tijdje in 125 minuten non-stop van Amsterdam (V=23:30 uur) naar Groningen CS (A=01:35 uur).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten