Korte vragen #12

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #12

Bericht door Hainje »

Dat is in het belang van de reiziger, aan zoiets kunnen we natuurlijk niet beginnen.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #12

Bericht door Thom91 »

Thom91 schreef:Is er een site met een overzicht van alle geile fernbussen die in den landen des Europa rondscheuren? Flixbus, ICBus, Eurolines etc op 1 pagina met routekaartjes enzulks. Danku.
Als je er om vraagt gaat het hard: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... and-146662
Komt wel goed schatje.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #12

Bericht door Freek »

Als spoor 3 in Zutphen nog bezet is, komt de IC richting Zwolle voor een rood sein op de IJsselbrug te staan. 99/100 volgt een ATB ingreep zodra deze trein weer gaat rijden, aannemelijk nadat het sein op groen is gesprongen. Iemand een idee hoe dat kan?
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #12

Bericht door waldo79 »

Creatieve dienstregeling komend weekend tussen Ut en Wd :lol:
Omdat de s2000 niet rijdt tussen Gd en Ut vanwege ruimtegebrek in Ut stopt de s8800 extra in Utt en Vtn.
De s9800 wordt met een kwartier verschoven en kennelijk stopt er niets in Utlr (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Dat laatste staat ook op NS.nl:
tussen Utrecht Centraal-Utrecht Leidsche Rijn-Utrecht Terwijde kunt u gebruikmaken van U-OV buslijn 19 en/of 39
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #12

Bericht door waldo79 »

Ach, wie wil er ook in de weekends op Utlr zijn (A)
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #12

Bericht door Obus »

Zou er vraag zijn naar een rechtstreekse verbinding Groningen - Maastricht via Venlo, Arnhem en Zwolle (een paar keer per dag)?
De mortuis nil nisi bene
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Korte vragen #12

Bericht door The best »

Nee, dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Korte vragen #12

Bericht door Obus »

In een krantenartikel stond dat een rechtstreekse snelverbinding Maastricht - Groningen een oplossing kan zijn voor de enige binnenlandse vlucht van Nederland (Eelde - MAA).
De mortuis nil nisi bene
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Korte vragen #12

Bericht door The best »

Die steden liggen zo ver uit elkaar en hebben zo weinig relatie met elkaar dat het geen zin heeft. Voor de rest is het ook maar de vraag hoeveel sneller die verbinding zal zijn dan nu via Utrecht en of er op bepaalde stukken wel genoeg ruimte is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #12

Bericht door Hainje »

Zodra de Maaslijn geëlektrificeerd is zie ik die verbinding er anders nog wel komen hoor. Maar dan niet vanwege die ene vlucht.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #12

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat er in Nederland sowieso geen markt is voor 'een paar keer per dag'. We zijn in Nederland hoge frequenties gewend, dan gaan we dus geen tijden wachten op zo'n 'een paar keer per dag'-verbinding die waarschijnlijk vooral minder overstappen betekent.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #12

Bericht door marlies »

Een uurlijkse of half-uurlijkse verbinding met goede (cross-platform) overstappen waar de aansluitende trein indien mogelijk even wacht lijkt mij van veel meer waarde dan een rechtstreekse trein die 2 of 3 keer per dag rijdt. En ik heb echt een hekel aan overstappen (zie mijn reis naar Ede-Wageningen van laatst ;) ) dus dat zegt wat :P
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #12

Bericht door waldo79 »

Als de overstap in Utrecht wat optimaler zou zijn is het goed te doen van Groningen naar Maastricht. De route via Zwolle - Nijmegen kan daar niet aan tippen, daar wordt hoe dan ook vaker gestopt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #12

Bericht door Thom91 »

Oh ja inderdaad, dat is 27 minuten wortelschieten.
Komt wel goed schatje.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #12

Bericht door Bakpapier »

De trein naar Maastricht sluit op wel meer verbindingen niet goed aan. Vanuit Leiden naar Maastricht moet je echt héél snel zijn (dus bekend op utrecht centraal, weten waar je die tunnel in kan etc.) en dan haal je de overstap nét. Als ter plaatse minder bekende mis je hem gegarandeerd... Dat kan dus ook beter !
Beste zou zijn om het ding wat later te laten vertrekken, maar ja dan moet de hele dienstregeling natuurlijk weer worden omgegooid wat erg lastig wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Een kwartier later vertrekt er alweer een intercity naar Heerlen die alle stations behalve Maastricht zelf aandoet. In Sittard geeft deze intercity bovendien een snelle overstap op de sprinter naar Maastricht, dus het valt allemaal wel mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #12

Bericht door Thom91 »

Niet in de avonduren helaas..

Een overstap die volgens de reisplanner prima te doen is Bakpapier..
Komt wel goed schatje.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #12

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Een kwartier later vertrekt er alweer een intercity naar Heerlen die alle stations behalve Maastricht zelf aandoet. In Sittard geeft deze intercity bovendien een snelle overstap op de sprinter naar Maastricht, dus het valt allemaal wel mee.
Ik heb het ding wel eens gemist dus ik weet dat ook wel, maar alsnog is het niet erg reizigersvriendelijk.
Een overstap die volgens de reisplanner prima te doen is Bakpapier..
Weet je wat het probleem met de reisplanner is? Die gaat ervanuit dat je feilloos de weg op de stations weet en ook goed ter been bent en geen bagage bij je hebt. Dat is echter lang niet altijd zo. Op Utrecht CS kom ik niet zo veel (meer georiënteerd op den haag - rotterdam - amsterdam - schiphol en minder op utrecht) dus ik moet daar ook altijd even zoeken, en dat zal zeker gelden voor tante Bep die vanuit leiden even een dagje maastricht wil doen. Dan is die overstap in Utrecht dus echt veel te kort. Bovendien is de trein leiden - utrecht nogal vertragingsgevoelig, dus een scheet en je mist je aansluiting sowieso. Niet voor niks is de aanbevolen overstaptijd voor als je van perroneiland moet wisselen meer dan 5 minuten.

Oh en het leuke aan de IC heerlen + stoptrein maastricht: je hebt in sittard welgeteld 1 minuut om over te stappen. Gelukkig wel cross platform, maar ook dan kan een beetje vertraging roet in het eten gooien...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #12

Bericht door Bakpapier »

Op Schiedam C heb ik ook wel eens een bus gemist, omdat ik maar 3 minuten overstaptijd had en daar niet bekend ben. Het komt dus echt wel vaker voor, en zeker bij wat oudere mensen (en dan ben ik nog relatief jong en fit...). Niet iedereen keent alle stations in Nederland feilloos op z'n duimpje, niet iedereen zit dagelijks op OV in Nederland. Dus hopelijk dat de NS en andere vervoerders dit soort dingen even in gedachten houden en er niet van uitgaan dat iedereen een OV-expert is, dan zou de boel al een stuk vriendelijker zijn voor de reiziger !
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Daniel »

Kwam die overstap van 3 minuten serieus uit de reisplanner? Lijkt me gezien de situatie daar namelijk sowieso al erg krap.

Ik heb zelf veel meer het idee dat de reisplanner juist is afgestemd op de gemiddelde reiziger, waardoor je soms als je ergens bekend bent (of een OVNL'er bent die net wat meer weet dan de gemiddelde reiziger) juist nog een eerdere trein dan de geadviseerde kunt halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #12

Bericht door Thom91 »

Bakpapier schreef:
Bee schreef:Een kwartier later vertrekt er alweer een intercity naar Heerlen die alle stations behalve Maastricht zelf aandoet. In Sittard geeft deze intercity bovendien een snelle overstap op de sprinter naar Maastricht, dus het valt allemaal wel mee.
Ik heb het ding wel eens gemist dus ik weet dat ook wel, maar alsnog is het niet erg reizigersvriendelijk.
Een overstap die volgens de reisplanner prima te doen is Bakpapier..
Weet je wat het probleem met de reisplanner is? Die gaat ervanuit dat je feilloos de weg op de stations weet en ook goed ter been bent en geen bagage bij je hebt. Dat is echter lang niet altijd zo. Op Utrecht CS kom ik niet zo veel (meer georiënteerd op den haag - rotterdam - amsterdam - schiphol en minder op utrecht) dus ik moet daar ook altijd even zoeken, en dat zal zeker gelden voor tante Bep die vanuit leiden even een dagje maastricht wil doen. Dan is die overstap in Utrecht dus echt veel te kort. Bovendien is de trein leiden - utrecht nogal vertragingsgevoelig, dus een scheet en je mist je aansluiting sowieso. Niet voor niks is de aanbevolen overstaptijd voor als je van perroneiland moet wisselen meer dan 5 minuten.

Oh en het leuke aan de IC heerlen + stoptrein maastricht: je hebt in sittard welgeteld 1 minuut om over te stappen. Gelukkig wel cross platform, maar ook dan kan een beetje vertraging roet in het eten gooien...
Als de aanbevolen overstaptijd vijf minuten is, dan zou de reisplanner de overstap niet geven. Die is dus geen vijf minuten maar vier.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #12

Bericht door Wubbo »

In principe moeten overstappen uit de reisplanner door het gros van de reizigers gehaald kunnen worden: anders had de reisplanner ze niet moeten tonen. 2 minuten cross-platform lukt altijd (zelfs als je ergens niet vaak komt). 3 minuten naar de andere perronfase mag ook geen probleem zijn (als je een beetje uit je ogen kijkt). 4 minuten naar het volgende perron is alleen als je op de punt van het perron aankomt wel eens lastig (18b in Utrecht), 5 minuten naar nog een perron (of meer) verder is ook alleen in uitzonderingssituaties een probleem. Nee, met die overstaptijden van de reisplanner zit het wel goed.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Milco »

Als ik in Ermelo ben, dan zie ik daar altijd scholierenlijnen 620 en 674 voorbijkomen op weg naar Harderwijk. Beide lijnen rijden met een ex-Breng Ambassador, uit de 84xx-busserie voor zover ik weet. Echter, er is geen logo op de bussen te herkennen. (Alleen de eerste dag na de zomervakantie stond op één bus "reng" :lol: )
Weet iemand door welke vervoerder deze bussen horen? Syntus zelf of een touringcaronderneming als Besseling of wat dan ook?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Daniel »

Ben de naam van het bedrijf vergeten, maar die Amba's zitten in elk geval bij een onderaannemer van Syntus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten