Definitief tram door Groningen
GRONINGEN - Groningen krijgt definitief een tram. Er wordt begonnen met twee tramlijnen door de stad. De eerste lijn loopt tussen het centraal station in Groningen en het Zernikecomplex. De andere lijn zal via het UMCG naar Kardinge gaan.
Het Stads- en Provinciebestuur van Groningen zijn het eens over de financiering en de risicodekking. Ook omliggende gemeenten zullen een duit in het zakje doen. De komst van de tram kost zo'n 700 miljoen euro.
De tram krijgt ook een aansluiting op de regionale spoorlijnen. Treinreizigers kunnen daardoor vaker van en naar de stad reizen en hoeven minder vaak over te stappen.
Bussen en fietsers
De komst van de tram betekent bovendien dat er minder stadsbussen gaan rijden. Sommige lijnen worden zelfs geheel geschrapt. Dat betekent minder vaak overstappen, maar mensen uit de buitenwijken daar problemen door krijgen is nog onduidelijk. De Oosterstraat wordt door de tram afgesloten voor fietsers. Zij zullen moeten uitwijken naar de Gelkingestraat, die wordt omgebouwd tot fietsstraat.
Zo'n 250.000 huishoudens in de stad en directe omgeving krijgen binnenkort een speciale 'Tramkrant' in de bus met alle informatie over de eerste tramlijn.
Bron: RTV Noord
Definitief tram door Groningen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Definitief tram door Groningen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Definitief tram door Groningen
Juist ja. Schrijven is ook een vak...Dat betekent minder vaak overstappen, maar mensen uit de buitenwijken daar problemen door krijgen is nog onduidelijk.
Re: Definitief tram door Groningen
Dat kan je van een journalist toch niet verwachten...
Overigens slaat het minder vaak overstappen helemaal nergens op, dat ligt er maar net aan waar je vandaan komt... Volgens mij leidt een tram (of metro, reactivering spoorlijn) juist tot meer overstappen voor groepen reizigers, omdat er meer gebundeld moet worden op één dikke lijn.
Overigens slaat het minder vaak overstappen helemaal nergens op, dat ligt er maar net aan waar je vandaan komt... Volgens mij leidt een tram (of metro, reactivering spoorlijn) juist tot meer overstappen voor groepen reizigers, omdat er meer gebundeld moet worden op één dikke lijn.
Het is een spectrum.
Re: Definitief tram door Groningen
Ik ben sowieso benieuwd waar al die bussen dan naartoe moeten verhuizen, die nu door de Gelkingestraat rijden...
Re: Definitief tram door Groningen
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Definitief tram door Groningen
Waarom moet die tram per se in beide richtingen door het zelfde smalle straatje, waarom niet gewoon - net als nu met de bussen - twee straten met eenrichtingsverkeer?Reiziger Ddrs schreef:De Oosterstraat wordt door de tram afgesloten voor fietsers. Zij zullen moeten uitwijken naar de Gelkingestraat, die wordt omgebouwd tot fietsstraat.
Of wacht... éénrichtingsverkeer is natuurlijk niet "hoogwaardig" genoeg, als de tram heen en terug niet precies dezelfde route rijdt dan snappen de reizigers het niet ofzo Dat "probleem" speelde in Utrecht tenminste ook.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Definitief tram door Groningen
Ik weet niet of de kruising Gelkingestraat - Zuiderdiep gehaald kan worden door een tram...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten