Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door flipje »

Het is nu wel eens tijd om eens wat eigen foto's en info op dit forum te delen over 'mijn' OV achtertuin. Ik hoop met deze reportage een beeld te schetsen van het materieel en het OV. (Deze reportage zoomt in op het Overijsselse deel.)

Eerst een stukje informatie.
Concessie IJsselmond bestaat uit 2 gedeeltes:
- Een stuk Flevoland (gemeentes Zeewolde, Dronten, Urk en Noordoostpolder)
- Een stuk Overijssel (gemeentes Kampen, Zwartewaterland en Steenwijkerland)

Ook eindigen/beginnen/rijden veel buslijnen in door andere concessies / plaatsen:
- Meppel - Zwolle - Harderwijk - Nijkerk - Amersfoort - Almere - Lelystad - Lemmer
om maar eens een aantal te noemen :).

Sinds 8 december 2013 voert Connexxion dochter OV Regio IJsselmond het bus vervoer in IJsselmond uit. (Na een aanbestedings soap van ruim 3 jaar!)
Het wagenpark van OV Regio IJsselmond bestaat op dit moment uit:
- 6 VDL Citea XLE
- 7 Van Hool newAG300 (ex-GVU)
- 39 Iveco Crossway
- 19 Volvo 8700 RLE (ex-breng)
- Enkele Mercedes Benz Sprinter (o.a. 2 buurtbussen en wat CTS materieel)

Verder wordt een groot gedeelte van de scholierenlijnen in IJsselmond gereden door Connexxion Tours wat de ritten uitvoert met o.a. Duvedes, Citaro G's en MAN Lion Regio's.

(let op: kwaliteit van foto's is wisselend, niet alle foto's zijn afkomstig van mijn spiegelreflexcamera :wink:. )


Nu maar eens wat foto's, we beginnen in de buurt bij de Blauwe Hand. Vanwege werkzaamheden dit voorjaar aan de provinciale weg N331 tussen Zwartsluis en Vollenhove werd al het busverkeer omgeleid via de N334 bij de Blauwe Hand. Mijn idee was dat dit prachtige platen zouden opleveren omdat deze weg dwars door het Nationaal Park Wieden-Weerribben loopt.

Als eerste de Citea 4313 op weg naar Emmeloord
Afbeelding

Crossway 5527 als spitslijn 171 naar Vollenhove
Afbeelding

Lijn 70 naar Steenwijk via Giethoorn. Door de gigantische toename van Chinese toeristen welke met het ov naar Giethoorn komen lijkt lijn 70 voorlopig de bezuinigingen te ontlopen. Voor sommigen zal deze foto bekend voorkomen (A)
Afbeelding

Een Crossway als materiaalrit richting Zwolle om vanaf daar een dienstje te draaien op lijn 171.
Afbeelding

Als laatste en persoonlijk de mooiste foto van de dag:
Afbeelding

We gaan verder naar Kampen. In Kampen is veel veranderd sinds de komst van de Hanzelijn, zo heeft het nu 2 stations en nog maar 1 stadslijn (nummertje 11).

Lijn 11 verbind station Kampen met station Kampen Zuid en slingert met de route flink door Kampen heen. Op de foto een Volvo 8700 welke allen een flinke revisie hebben gehad o.a. nieuw interieur.
Afbeelding

Lijn 74 (Zwolle - Hasselt - Genemuiden - Kampen) heeft sinds december de route overgenomen van lijn 12. Hier de 5518 onder weg naar Hasselt.
Afbeelding

Lijn 141 is sinds enkele jaren ingekort en rijdt nu alleen nog maar tussen Urk, Emmeloord en Kampen waar aansluiting wordt geboden op het Kamperlijntje. Sinds enkele maanden zijn de Van Hools (4630-4636 - ex-GVU) overgenomen van Connexxion Tours. Ze worden ingezet vanwege (eerdere) capaciteitsproblemen op lijnen 141 en spits/scholierenlijn 641 tijdens de spits. Connexxion is inmiddels begonnen om de Van Hools om te vormen tot smurf. De eerste in de rij was de 4632 hier op station Kampen.
Afbeelding

We eindigen deze reportage met Citea in Emmeloord
Afbeelding

Hopelijk vonden jullie mijn eerste fotoreportage wat. Reacties, suggesties en vragen zijn altijd welkom. :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door Milco »

Leuke foto's van mooie blauwe bussen! :)
Ik reis vrij regelmatig met een Crossway of een Volvo (waarvan er trouwens 20 zijn en geen 19 ;) ) op lijn 159 en soms 148, maar een fatsoenlijke foto van überhaupt een bus van OV Regio IJsselmond ontbreekt nog steeds. :oops:
Binnenkort maar eens een toertje maken door Flevoland en Overijssel, dat schijnt te kunnen in combinatie met Syntus Overijssel met een Gemakskaart van € 9,- :)
Laatst gewijzigd door Milco op wo 15 okt 2014, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door Michael »

Leuke foto's :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door isadora »

Heel fraaie plaatjes flipje, compliment. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door julsteren »

Blauwig :P

Maar voor een eerste verslag is dit niet slecht hoor! (De mijne was dat namelijk wel heel erg)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door Daniel »

Topplaatjes, leuke variatie ook! En haha, daar is dus de foto die op de OV Regio IJsselmond-site staat :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door Meltrain »

Echt heel mooie foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door Ardan »

Ik zie hier nagenoeg alleen maar Amba's in Provinciaal Blauw door de straten.. maar op de andere bussen staan die kleurtjes helemaal niet verkeerd zeg :D Heel mooi en leuke plaatjes :)
Ik doe ook maar wat
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door flipje »

Bedankt voor de leuke reacties :pos:, zal vast nog wel eens een reportage volgen.
Milco schreef: Ik reis vrij regelmatig met een Crossway of een Volvo (waarvan er trouwens 20 zijn en geen 19 ;) ) op lijn 159 en soms 148, maar een fatsoenlijke foto van überhaupt een bus van OV Regio IJsselmond ontbreekt nog steeds. :oops:
Binnenkort maar eens een toertje maken door Flevoland en Overijssel, dat schijnt te kunnen in combinatie met Syntus Overijssel met een Gemakskaart van € 9,- :)
Klopt met een gemakskaartje van € 9,- kun je heel Overijssel (m.u.v. Twente) en
Flevoland (m.u.v. stadsdiensten van Almere en Lelystad) door.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door Erik1100 »

Waar kun je deze kaartjes kopen? Ik mis mijn busabonnement nog wel en om nog eens 178 euro te betalen voor een paar keer dagjes te reizen is me net iets te veel.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door Hainje »

Met een Meermanskaart kun je voor € 20,- een dag reizen door Gelderland, Overijssel en Flevoland (m.u.v. Almere). Lijkt mij dan een betere optie voor je Erik.
🍉
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door flipje »

Gemakskaart koop je bij de chauffeur, moet je de gemakskaart van €9 hebben. Reisgebied is wel meer beperkt, maar als je alleen door Flevoland en Overijssel wil is het een ideale optie. Meer Info
Voorbeeld: je zou met de gemakskaart van Coevorden via Emmeloord naar Harderwijk kunnen (160 kilometer) voor maar € 9(retour), met de OV Chipkaart is dit ~€46(retour).
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door marcel.nl »

Is het bij die blauwe bussen nu zo dat aan ene zijde Provincie Overijssel staat en aan de andere zijde Flevoland?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door Michael »

Dat klopt helemaal.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door flipje »

@Marcel Ja rechterzijde is Flevoland en linkerzijde Overijssel
Afbeelding
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Provinciaal blauw (IJsselmond) (9 foto's)

Bericht door marcel.nl »

flipje schreef:@Marcel Ja rechterzijde is Flevoland en linkerzijde Overijssel
Grappig + weer wat geleerd :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten