Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Cookie »

Afgelopen september ben ik een paar dagen naar Tsjechië en Slowakije geweest. Aangezien de CNL naar Praag in december verdwijnt en ik deze nog eens naar Praag wilde nemen, was de keuze gemakkelijk. Vorig jaar was ik al naar Warschau geweest en Kopenhagen trekt mij wat minder. Tsjechië en Slowakije zijn me vorig jaar bovendien allebei goed bevallen :)

Na thuis nog even gegeten te hebben, vertrek ik rond 7 uur met de bus naar station Ede-Wageningen. Daar stap ik over op de stoptrein naar Arnhem.

Afbeelding
TBP met de CNL naar Praag

In Arnhem komt de CNL op tijd binnen. Drie personen zijn dan al in de coupé, de rest zou later nog instappen. Volgens de rijtuigbegeleidster is mijn coupé helemaal volgeboekt, wat inhoudt dat er 6 personen in de coupé zullen reizen. Ik maak een kort praatje met mijn coupégenoten tot dan toe, 2 jongens die een tijdje in Tsjechië gaan studeren en iemand die op weg is naar Berlijn. De trein stopt alweer vrij snel in Emmerich, waar altijd een locwissel plaatsvindt.

Helaas blijkt dat geen van beide wc's op het rijtuig werken. Mijn coupégenoten (die allemaal al in Amsterdam waren ingestapt) gaan al vrij vroeg slapen, maar ik ben nog niet echt moe. Daarom hang ik aan de gangzijde nog een tijdje uit het raam, terwijl de trein richting Keulen rijdt. Bij de tussenstations heb ik met mijn mobiel nog wat foto's gemaakt:

Afbeelding
Duisburg Hbf

Afbeelding
Düsseldorf Hbf

Afbeelding
Vlak voor het binnenrijden van Köln Hbf rijdt de trein over de Hohenzollernbrücke langs de Kölner Dom

Afbeelding
Köln Hbf I

Afbeelding
Köln Hbf II

Na Köln Hbf rijdt de trein weer een stuk richting het noorden, om via Wuppertal, Dortmund en Hamm naar Hannover de rijden. Hierbij komt de trein weer opnieuw langs Düsseldorf, waar we even stilstaan. Ik kan mij van de vorige keer niet herinneren dat de trein 2 keer Düsseldorf Hbf aandoet, in Hafas is het ook niet opgenomen.

Afbeelding
Düsseldorf Hbf voor de 2e keer

Na deze stop ga ik ook eens slapen. Ik slaap prima, van het rangeren in Hannover heb ik niks gemerkt. Van de mensen die nog in mijn coupé komen of gedurende de nacht uitstappen heb ik gelukkig ook nauwelijks iets gemerkt. De volgende ochtend word ik wakker in Tsjechië met nog 2 coupégenoten 'over' en ontbijt ik met meegenomen boterhammen (vorig jaar in de nachttrein naar Warschau moest ik het zonder doen).

Afbeelding
Gangpad in de ochtend

De CNL rijdt in Tsjechië langs de Labe (Elbe) en de Vltava (Moldau), wat een mooi uitzicht geeft :) . Een aantal indrukken:
Afbeelding
Tussen Dolany en Libčice nad Vltavo

Afbeelding
Tussen Dolany en Libčice nad Vltavo. Vooraan zijn 2 Tsjechische rijtuigen te zien, deze zijn in Berlijn aangekoppeld voor reizigers tussen Berlijn en Praag.

Afbeelding
Station Libčice nad Vltavou

Afbeelding
Brug bij Řež

Afbeelding
Station Úholičky

Afbeelding
Tussen Roztoky u Prahy en Praha-Sedlec

Een kwartier van tevoren waarschuwt de conducteur dat we bijna in Praag aankomen, de trein rijdt op tijd. Langzaam maar zeker doemt de skyline van Praag op:

Afbeelding
Even voorbij station Praha-Podbaba

Afbeelding
Tussen Praha-Podbaba en Praha-Bubeneč

Nadat de trein is aangekomen op het hoofdstation van Praag, ga ik een kaartje halen naar station Praha-Vršovice (het hostel zit hier in de buurt). Aangezien ik nog wat Tsjechische Kronen over had, hoef ik niet direct te pinnen. Ik probeer een kaartje uit de kaartautomaat te halen, maar dit lukt helaas niet. Daarom ga ik naar het loket, waar ik snel word geholpen.

Afbeelding
Mijn rijtuig na aankomst op Praha hlavní nádraží

De eerstvolgende trein naar Praha-Vršovice is een Regionova, een dieseltreinstel. Het verbaast me dat bij dit moderne treinstel de ramen gewoon nog open kunnen :) .

Afbeelding
De Regionova op station Praha hlavní nádraží

Het ritje naar Praha-Vršovice duurt slechts 4 minuten en gaat gedeeltelijk door een tunnel.

Afbeelding
Station Praha-Vršovice met de Regionova

Nadat ik mijn spullen in het hostel heb achtergelaten, ga ik de stad in. De tram naar het centrum vertrekt vlak voor het hostel, ideaal dus :) . In ongeveer 10 minuten ben ik in het centrum.

Afbeelding
Winkelstraat in het centrum

Uiteraard moest het astronomisch uurwerk waar Praag bekend om staat, worden bezocht. Wat het uurwerk allemaal aangeeft is me niet duidelijk, maar indrukwekkend ziet het er zeker uit:
Afbeelding

Vanaf een van de bruggen over de Moldau heb je een mooi zicht op de stad:

Afbeelding
De Karlův most (Karelsbrug) met de oostoever

Afbeelding
De Karlův most (Karelsbrug) met de westoever

Afbeelding
Zicht op Pražský hrad (Praagse burcht)

De bekendste brug van Praag, de Karlův most, moest natuurlijk ook bezocht worden :) . Het valt me op dat er veel Nederlanders in de stad zijn, dit komt doordat een dag eerder de kwalificatiewedstrijd Tsjechië - Nederland is gespeeld in Praag.

Afbeelding
Uitzicht van de Karlův most

Afbeelding
Karlův most, gekeken in de oostrichting

Afbeelding
Karlův most, gekeken in de westrichting

Na een eerste kennismaking met de stad pak ik de metro naar het hoofdstation, van waaruit ik de trein naar Praha-Vršovice neem (treinkaartje was niet gecontroleerd, dus kon weer op hetzelfde kaartje :P ) om even terug te keren naar het hostel. De trein naar Praha-Vršovice bestaat deze keer uit getrokken materieel, waarvan de ramen wederom open kunnen :) .

Afbeelding
De trein op Praha-Vršovice

Op het station is ook een oud dieseltreinstel te zien:
Afbeelding

De tweede helft van de middag bezoek ik Hradčany, de burchtwijk van Praag. Om bij de burcht zelf te komen, moet je een aardige klim maken. Je wordt dan gelukkig wel beloond met een prachtig uitzicht over de stad:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de omgeving van de burcht valt me op dat meerdere net getrouwde stelletjes deze locatie hebben uitgekozen voor een fotoshoot. Zeer begrijpelijk :) . Om de burcht zelf in te komen, moet je eerst langs twee wachters.

Afbeelding
De Katedrála svatého Víta (Sint-Vituskathedraal) binnen de burcht

Afbeelding
Op een van de binnenpleinen

Na nog wat te hebben rondgewandeld in de (omgeving van de) burcht, ga ik verder met het ov om ergens wat te gaan eten.

Afbeelding
Het mooie metrostation van Malostranská, meerdere metrostations in Praag hebben zulke wanden (in andere kleuren)

Ik ga naar een eettentje in een winkelcentrum, maar helaas valt het eten tegen. Vervolgens ga ik weer even naar het hostel. Na een verfrissende douche maak ik in de avond nog even een rondje door Praag en bezoek ik opnieuw Pražský hrad, om te genieten van het uitzicht bij avond:

Afbeelding

Afbeelding
Ook het complex zelf is mooi verlicht

De volgende dag begin ik met een prima ontbijt in het hostel, om vervolgens weer de stad in te gaan.

Afbeelding
Het Václavské náměstí (Wenceslausplein), met uitzicht op het Národní muzeum (Nationaal Museum). Dit plein speelde een belangrijke rol in de Fluwelen Revolutie.

Het leek me interessant om het communisme-museum te bezoeken. Het is een niet al te groot museum, maar desondanks is er veel te zien en is het erg informatief. Er is onder andere aandacht voor de geschiedenis en de manier van leven tijdens het communisme in Tsjechië (toen nog Tsjechoslowakije).

Afbeelding
Reconstructie van een werkplaats in het museum

Na dit museum bezocht te hebben, maak ik nog een rondje door het centrum.

Afbeelding
Staroměstská radnice, het oude raadhuis

Afbeelding
Straatje in het centrum

Hierna ga ik weer naar het station, om op weg te gaan naar mijn volgende bestemming: Brno. Omdat ik in Brno slechts 1 dag blijf, wil ik gelijk een internationaal treinkaartje naar Slowakije (dat 2 dagen geldig is) kopen op station Praha-Vršovice. Helaas is dit daar niet mogelijk en word ik doorverwezen naar het hoofdstation. Doordat ik mijn geplande trein naar Praha hlavní nádraží mis en de volgende trein lang in de tunnel stilstaat, wordt de overstap op Praha hlavní nádraží erg krap. Gelukkig is het bij het loket niet druk en heb ik snel het gevraagde kaartje. De trein die ik neem maar Brno is een Eurocity (naar Boedapest) en doet 2:40 over het stuk naar Brno. Tot mijn verrassing bestaat deze trein uit Hongaarse rijtuigen, weer eens iets nieuws :) . Ook rijdt er een Hongaarse restauratiewagen mee, waar ik de goulashsoep probeer. Deze smaakt uitstekend!

Afbeelding
De goulashsoep

Onderweg regent het, dus ik ben blij dat ik binnen zit :) . Als ik ben uitgegeten, begeef ik me naar de zitrijtuigen. Helaas zijn er geen lege coupé's te vinden en zitten de meeste ook vrij vol, maar uiteindelijk vind ik een plek aan het raam. Het uitzicht is mooi, de spoorlijn gaat door een steeds heuveliger landschap heen. De trein komt op tijd aan in Brno, waarmee dit reisverslag eindigt. In het volgende deel bezoek ik Brno en wordt de reis voortgezet naar Slowakije.

Praag is me zeer goed bevallen, ik ga hier zeker nog eens terugkomen om nog meer van de stad te bekijken :D .

De gebruikte kaartjes:

Afbeelding
Kaartjes voor het gedeelte Ede-Wageningen naar Praag

Afbeelding
Treinkaartjes van/naar Praha-Vršovice en kaartjes voor het stadsvervoer in Praag
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Jef400 »

Feest der herkenning de foto's. Communismemuseum viel mij persoonlijk ook niet tegen. Zelf heb ik niet met de trein gereisd aldaar. (wel met de tram) maar het is inderdaad een leuke stad om een trip naar toe te maken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door isadora »

Cookie, schitterend, zeker ook de nachtfoto's. En ja een doos vol herinneringen ook.
En ook een uitnodiging deze parel van een stad nog eens te bezoeken. :pos:

Ben benieuwd, wat je over Brno gaat vertellen.
Laatst gewijzigd door isadora op ma 08 dec 2014, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Etienne »

Prima verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door waldo79 »

Herkenbaar, hoewel het voor mij alweer 9 jaar geleden is dat ik in Praag geweest ben.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Thom91 »

Zeer herkenbaar dit! Erg leuk om weer Praag te zien! :)
Komt wel goed schatje.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Timon91 »

Tof verslag, lekker gedetailleerd ook :D En bekend terrein, ik was er een maandje of anderhalf geleden nog :mrgreen: Wel apart inderdaad dat je twee keer door Düsseldorf Hbf gereden bent, ging je daarna wel via Wuppertal? Er zal wel een storing bij Solingen o.i.d. geweest zijn dan.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Cookie »

Bedankt voor de reacties :D .
Timon91 schreef:En bekend terrein, ik was er een maandje of anderhalf geleden nog :mrgreen: Wel apart inderdaad dat je twee keer door Düsseldorf Hbf gereden bent, ging je daarna wel via Wuppertal? Er zal wel een storing bij Solingen o.i.d. geweest zijn dan.
Zag het voorbij komen in je verslag inderdaad :) . Ik weet niet of de trein via Wuppertal gegaan is, na Düsseldorf ben ik gaan slapen ;) .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Daniel »

Prachtig verslag en vooral ook heel fraaie platen! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Ronald »

Leuk, ik ben er begin oktober ook geweest. Ook via de Elbe-route gegaan (maar dan heen en terug overdag gereisd), vooral tussen Dresden en Dečin erg mooi. Ook heb ik toen wat langere ritten gemaakt met zo'n geel pruttel-ding...
Ik bedenk me ineens dat ik ook nog wel wat plaatjes kan posten, binnenkort maar eens wat opzoeken :-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Meltrain »

Erg mooi verslag. :pos: :D
In Praag ben ik 6,5 jaar geleden voor het eerst en laatst geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tsjechië en Slowakije revisited #1: Praag [45 foto's]

Bericht door Milco »

Leuk verslag en mooie foto's! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten