Assen krijgt rondje spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Assen krijgt rondje spoor

Bericht door Daan »

Assen krijgt rondje spoor
DVHN | Gepubliceerd op 13 februari 2009, 06:00

ASSEN - Assen krijgt volgens de noordelijke vervoersplannen een nieuwe spoorlijn langs de A28 met drie nieuwe stations: Assen Noord, Assen West (Kloosterveen) en Assen Zuid. De trein uit Groningen rijdt via het huidige station over bestaand spoor terug.

Afbeelding
Klik hier voor een grotere versie van de kaart

Volgens het projectbureau RegioTram, dat het plan gisteren bekend maakte, levert het rondje Assen veel extra treinreizigers op tegen relatief geringe kosten. Het is de bedoeling dat de route tweemaal per uur wordt gereden. Het staat los van de lijn Groningen – Zwolle, die Assen straks ook nog vier keer per uur aandoet.

Het idee is onderdeel van een totaalplan dat de regio Groningen Assen tot 2040 bereikbaar moet houden. Het rondje Assen staat pas na 2020 op de agenda. Voor dat jaar wil de regio, behalve in twee tramlijnen in de stad Groningen, vooral investeren in meer treinen op de bestaande spoorverbindingen.

De treinen gaan vier keer (Winschoten, Leeuwarden) of zes keer per uur (Assen) rijden. De frequentie op de spoorlijnen naar Roodeschool en Delfzijl blijft zoals die is: maximaal twee keer per uur. Als er meer reizigers komen, wil de regio die opvangen met trams.

Voor het plan is tot 2020 een investering van bijna 600 miljoen euro nodig. Daarbij is de verdubbeling van de spoorlijn Groningen – Leeuwarden meegerekend. De regio wil de bestaande spoorlijnen met elkaar verbinden zodat reizigers uit Assen bijvoorbeeld kunnen doorrijden naar Leeuwarden.

Bron: Dagblad van het Noorden
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Assen krijgt rondje spoor

Bericht door Ruben »

Almere2, en dat voor Assen. 8-)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Assen krijgt rondje spoor

Bericht door Fles »

Daan schreef:Het idee is onderdeel van een totaalplan dat de regio Groningen Assen tot 2040 bereikbaar moet houden. Het rondje Assen staat pas na 2020 op de agenda.
Er wordt hier naar mijn smaak wel erg ver vooruit gefantaseerd. Benieuwd of er ooit wat van terechtkomt, gezien het verleden..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Assen krijgt rondje spoor

Bericht door Meltrain »

Daan schreef:Assen krijgt rondje spoor
DVHN | Gepubliceerd op 13 februari 2009, 06:00

ASSEN - Assen krijgt volgens de noordelijke vervoersplannen een nieuwe spoorlijn langs de A28 met drie nieuwe stations: Assen Noord, Assen West (Kloosterveen) en Assen Zuid. De trein uit Groningen rijdt via het huidige station over bestaand spoor terug.
Volgens het plaatje takt de nieuwe lijn echter al voor Assen Noord af. :?
Verder snap ik het plan niet goed: komt er dan twee keer per uur een trein Groningen-Haren-Assen Noord ( :? )-Assen West- Assen Zuid-Assen Centrum-Assen Noord-Haren-Groningen ofzoiets?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Assen krijgt rondje spoor

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Volgens het plaatje takt de nieuwe lijn echter al voor Assen Noord af. :?
Zal wel een foutje in de kaart zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Assen krijgt rondje spoor

Bericht door Meltrain »

Dat denk ik ook eerlijk gezegd. :wink:
Maar zulke blunders moeten de plannenmakers zich niet kunnen permitteren. :P
(De tweede vraag in mijn vorige postwas overigens wel echt bedoeld.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Assen krijgt rondje spoor

Bericht door Geert »

Het kaartje is alleen niet van de plannenmakers, maar van een illustrator van het Dagblad van het Noorden ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Assen krijgt rondje spoor

Bericht door Daan »

meltrain schreef:Verder snap ik het plan niet goed: komt er dan twee keer per uur een trein Groningen-Haren-Assen Noord ( :? )-Assen West- Assen Zuid-Assen Centrum-Assen Noord-Haren-Groningen ofzoiets?
Zoiets maak ik er wel uit op. Ben benieuwd... Maar zoals Fles al zei, het is nog lang geen 2020 en het plan kan nog tig keer veranderen of geschrapt worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten