DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door michiel71 »

De Duitse spoorwegen overwegen om de BahnCard af te schaffen.
Hiervoor in de plaats komt een Bahn.Bonus Comfort, vergelijkbaar met
bonussystemen in de Luchtvaart, zoals Flying Blue Miles
Deze miles kunnen worden ingewisseld voor gratis reizen, upgrades, tegoedbonnen, hotelovernachtingen, koffers, tassen, reis-accessoires, spellen, speelgoed, outdoor, sport, multimedia, bioscoop, enz.

Ooit is de BahnCard met 50% korting ingevoerd, om autobezitters te verlokken om vaker met de trein te gaan.
Zelfs op momenten dat de trein al bomvol zit, krijgen bezitters van deze kaart 50% korting op de normale prijs.
In een tijd waarbij er concurrentie is met Fernbusse, is dit niet meer rendabel.

Veel gelegenheidsreizigers gebruiken zoekportalen, die géén rekening houden met speciale kortingspassen.
In het kader van yieldmanagement, moeten juist deze reizigers worden verlokt om op rustige tijden te reizen.
Op de momenten dat regelmatige reizigers de hoogste prijs voor hun reis moeten betalen (bijv. in de spits),
krijgen ze tegelijkertijd ook de meeste bonusmiles (elke euro besteding levert 1 bonusmile op).

Ik ken in de luchtvaartwereld géén abonnement, waarbij je tegen een jaarlijks bedrag 50% korting krijgt.
Wel kan ik als frequente luchtvaartreiziger gratis meedoen aan allerlei bonusprogramma's.

Met de nieuwe werkkostenregeling is het overigens ook fiscaal gezien voor de werkgever erg gunstig,
om zijn medewerkers die vaak of ver moeten reizen belastingvrij te kunnen belonen.
In de werkkostenregeling (WKR) kan een werkgever in 2015 maximaal 1,2% van uw totale fiscale loon (de 'vrije ruimte') besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor zijn werknemers. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt de werkgever loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80%.
Daarnaast kan de werkgever aan de werknemer bepaalde zaken onbelast blijven vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen door gebruik te maken van de zogenoemde gerichte vrijstellingen, bijvoorbeeld vergoedingen en verstrekkingen voor vervoer en reiskosten, zoals losse kaartjes voor zakelijke reizen met openbaar vervoer.

Bron: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 07.12.2014
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door waldo79 »

Die WKR is bedoeld voor Nederlandse werkgevers. Zo structureel wordt er niet op Duitsland gereisd om dat voor werkgevers lucratief te maken. Grensverkeer is maar een fractie van binnenlands verkeer. Het lijkt me sterk dat een Duitse krant een link legt met een Nederlandse fiscale regeling...

Kortom, ik begrijp je citaat niet?
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door michiel71 »

waldo79 schreef:Die WKR is bedoeld voor Nederlandse werkgevers. Zo structureel wordt er niet op Duitsland gereisd om dat voor werkgevers lucratief te maken. Grensverkeer is maar een fractie van binnenlands verkeer. Het lijkt me sterk dat een Duitse krant een link legt met een Nederlandse fiscale regeling...

Kortom, ik begrijp je citaat niet?
Ook de NS is bezig met de invoer van een Bonus & Miles programma en overweegt de abonnementen die gebaseerd zijn op reizen in de piektijden te beëindigen (Afschaffing Altijd Vrij en Altijd Voordeel abonnement. en daarvoor in de plaats de de NS Business Card met een Bonus & Miles programma aan te bieden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Suus »

Ik zou graag een bron voor die bewering zien. Het zou, zeker in het geval van Altijd Vrij namelijk nogal een schoffering van een kleine groep maar erg belangrijke groep klanten zijn. Die klanten hebben vaak zeer bewust gekozen voor Altijd Vrij en zijn niet gediend van een nog duurder abonnement waarbij ze van te voren niet meer weten hoe hoog hun reiskosten uitvallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door michiel71 »

Bee schreef:Ik zou graag een bron voor die bewering zien. Het zou, zeker in het geval van Altijd Vrij namelijk nogal een schoffering van een kleine groep maar erg belangrijke groep klanten zijn. Die klanten hebben vaak zeer bewust gekozen voor Altijd Vrij en zijn niet gediend van een nog duurder abonnement waarbij ze van te voren niet meer weten hoe hoog hun reiskosten uitvallen.
Bron: OV-conferentie.

Momenteel worden er scenario's uitgerekend, waarin is voorzien van een dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse pricecap, zoals die bestaan in Londen, zonder dat je hiervoor van te voren een abonnement moet aanschaffen (postpaid i.p.v. prepaid).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Suus »

Ik vind dit te vaag, in de wetenschap zou je hier niet mee wegkomen. Bedoel je misschien het Openbaar Vervoer Congres dat in maart werd gehouden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Vinny »

Deze geluiden waren 10 jaar geleden al te horen in de wandelgangen van ambtelijke overlegorganen met allerlei commerciële adviesraden en dergelijke meuk. Ik verwacht overigens niet dat hier nog eens werk van gemaakt wordt.

Ik vind zelf overigens dat de analyse in de meeste gevallen op zichzelf terechte pijnpunten benoemd, alleen de oplossing daarvan mij meestal tot droevenis stemt. De OV chipkaart in Nederland is daar een mooi voorbeeld van: die heeft incidentele treinreizen die niet noodzakelijkerwijs in de spitsuren plaatsvinden nog duurder (of veel omslachtiger) gemaakt, terwijl het probleem van te goedkoop aangeboden spitsvervoer voor reguliere OV-reizigers nog altijd bestaat. Daarin verschilt de Nederlandse situatie niet wezenlijk met de Duitse situatie. In Zwitserland is het overigens nog veel erger: daar zijn maandabonnementen relatief erg goedkoop, en dat leidt tot een sterkere tendens om in de spitsuren met het OV te reizen, want een maandabonement is natuurlijk vooral te gebruiken voor dagelijks forensenverkeer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Nitein-Repart »

In Duitsland zijn incidentele reizen nog duurder dan in Nederrland (voor de IC/ICE al helemaal), maar daar tegenover staan weer goedkope dagkaarten etc.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door baladid »

Je mag een Nederlandse IC niet met een Duitse IC verglijken, eerder met een RE. En dan ziet het me de prijzen al heel wat normaler uit. En even eerlijk: Wie betaalt in Duitsland nou de volle prijs? Zelfs voor morgen krijg ik bijvoorbeeld bij Hannover-Frankfurt voor iedere IC-rit nog een Sparpreis, soms zelfs voor iets meer dan de helft.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Nitein-Repart »

Nou ook voor Regionalverkehr zijn de verschillen fors.
Vb Nijmegen-Emmerich is €11 voor 35 km
Doetinchem-Enschede is €10 voor 60 km
Beide vol tarief enkele reis
Bij de laatste zijn de stoelen comfortabeler (die Duitse bussen hebben planken) en de commerciele snelheid ligt hoger.
Dat is wel een verschil.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door baladid »

En wat is nou de Duitse reis? Nijmegen-Emmerich? Is al weer 1944?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Nitein-Repart »

NIAG is een Duitse vervoerder die Duitse tarieven hanteert.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door waldo79 »

Je vergelijkt een busreis (vanuit Nijmegen: houdt daar eens mee op) met een treinreis.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Zugführer »

Je vergelijkt een binnenlandse reis met een grensoverschrijdende reis, zou ik zeggen
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door baladid »

Even een vergelijking van prijzen (eerst NL, dan DE)
25 kilometer: 5,00 | 5,90
50 kilometer 9,00 | 9,70
100 kilometer 16,50 | 19,20
200 kilometer. 24,30 | 35,40
Duitsers duurder, vooral omdat Nederland vroeger tegen de maximumprijs gaat (is ook kleiner)
Nu met AltijdVoordeel/Bahncard50 (kosten beiden rond de 250€ per jaar)
25 kilometer: 4,00/3,00 | 2,95
50 kilometer: 7,20/5,40 | 4,85
100 kilometer: 13,20/9,90 | 9,60
200 kilomter: 19,40/14,60 | 17,70
Nu is Duitsland in de spits altijd goedkoper, buiten de spits wordt Duitsland pas duurder als NL naar de maximumpreis gaat.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Nitein-Repart »

waldo79 schreef:Je vergelijkt een busreis (vanuit Nijmegen: houdt daar eens mee op) met een treinreis.
Nee, ik vergelijk twee busreizen met elkaar en van Nijmegen-Emmerich is de enigste waarvan ik de prijs weet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door dennistd »

baladid schreef:Even een vergelijking van prijzen (eerst NL, dan DE)
Nu met AltijdVoordeel/Bahncard50 (kosten beiden rond de 250€ per jaar)
25 kilometer: 4,00/3,00 | 2,95
50 kilometer: 7,20/5,40 | 4,85
100 kilometer: 13,20/9,90 | 9,60
200 kilomter: 19,40/14,60 | 17,70
Nu is Duitsland in de spits altijd goedkoper, buiten de spits wordt Duitsland pas duurder als NL naar de maximumpreis gaat.
Maar nu gaat tante Truus uit Borne vijf keer per jaar op bezoek bij haar oude buurvrouw in Lelystad, een reis van ongeveer 100km. Tante Truus gaat verder nooit met de trein, maar heeft een Dal Voordeel-abonnement hiervoor. Ze reist dan ook buiten de spits. Een enkele reis kost daardoor €10,60, totaal dus €106 + €50 = €156. In Duitsland komt ze op €19,20 x 10 = €192 als goedkoopste optie (Bahncard25 zou neerkomen op €19,20 x 0,75 x 10 + €62 = €206). Dan is Nederland toch goedkoper, door de hogere prijs van de kortingskaart in Duitsland, die ook nog eens minder korting geeft. En in Nederland betaal je ook nog eens voor 11 (tarief)kilometers die je niet reist.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door baladid »

Als Tante Trudi ouder dan 60 is betaald ze maar 41€ voor haar Bahncard en zitten we dus bij 185€.
Nederland is qua inwoners en oppervlakte verglijkbaar met NRW. Tante Trudi is dus 5 NRW-Ticktets nodig, kost 142,50€. Mooi 13,50€ goedkoper dan Tante Truus.
(Tante Trudi kan dan zelfs nog met de bus in de steden)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Suus »

Als Tante Truus ouder is dan 60 betaalt ze 50 euro voor Dal Voordeel en 24,50 voor 7 keuzedagen. Daarmee kan ze zeven keer per jaar op bezoek bij haar oude buurvrouw in Lelystad voor slechts 74,50 :)

Mooi 68 euro goedkoper dan Tante Trudi en nog meer dagen pret ook :mrgreen:

En Tante Truus kan ook nog drie kleinkinderen een gratis jaarabonnement op de trein cadeau doen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door michiel71 »

dennistd schreef: Maar nu gaat tante Truus uit Borne vijf keer per jaar op bezoek bij haar oude buurvrouw in Lelystad, een reis van ongeveer 100km. Tante Truus gaat verder nooit met de trein, maar heeft een Dal Voordeel-abonnement hiervoor. Ze reist dan ook buiten de spits. Een enkele reis kost daardoor €10,60, totaal dus €106 + €50 = €156.
Bee schreef:Als Tante Truus ouder is dan 60 betaalt ze 50 euro voor Dal Voordeel en 24,50 voor 7 keuzedagen. Daarmee kan ze zeven keer per jaar op bezoek bij haar oude buurvrouw in Lelystad voor slechts 74,50 :)
Mooi 68 euro goedkoper dan Tante Trudi en nog meer dagen pret ook :mrgreen:
En Tante Truus kan ook nog drie kleinkinderen een gratis jaarabonnement op de trein cadeau doen :wink:
In de plannen van de NS moet Tante Truus zonder gedoe van een abonnement, na afloop van haar reis gewoon contactloos de laagste prijs betalen via "Achteraf Betalen voor Consumenten' (ABC)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DB overweegt afschaffing BahnCard & invoering bahn.bonus

Bericht door Suus »

In de plannen van NS krijgt de consument de keuze, geen verplichting. :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten