wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door baladid »

De Friesland-Fryslân-Ferry!
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Bakpapier »

Ik denk dat het niet voor niks is dat dat ding slechts in het zomerseizoen vaart. De vraag is simpelweg niet groot genoeg. Misschien dat dit ietsjes beter wordt als je gewoon met je OV chipkaart kunt inchecken en de frequentie wat hoger is, maar dan denk ik nog steeds dat je de pont zwaar moet subsidiëren buiten het hoogseizoen.
Rickingsh

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Rickingsh »

Bakpapier schreef:Ik denk dat het niet voor niks is dat dat ding slechts in het zomerseizoen vaart. De vraag is simpelweg niet groot genoeg. Misschien dat dit ietsjes beter wordt als je gewoon met je OV chipkaart kunt inchecken en de frequentie wat hoger is, maar dan denk ik nog steeds dat je de pont zwaar moet subsidiëren buiten het hoogseizoen.
Zoals ik al zei;
De snelheid van de Fast Ferry's i.c.m. het verbeterde comfort zou deze veerverbinding weer aantrekkelijk kunnen maken
en de algemeen maatschappelijk geaccepteerde betalingswijzen
De reden dat men de bestaande seizoensverbinding nauwelijks benut, is omdat het 1.) met een snelheid vaart wat gewoon onder de maat is voor een snelle verplaatsing van A naar B, en 2.) omdat het duidelijk in de markt is gezet als toeristische side-seeing verbinding (als het überhaubt al in de markt staat). Men weet ook simpelweg niet beter dan omreizen via de afsluitdijk of zelf de vierwieler te pakken.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door michiel71 »

waldo79 schreef: On-topic: Op de Waal zou ik geen fastferry laten varen. Dat is een drukbevaren verkeer waarbij je de beroepsvaart in de weg vaart 8-) Als je je reizigers zeeziek wil krijgen moet je ze 30 kilometer mee laten varen...
Als de fastferry Dordrecht - Rotterdam gewoon tussen de schepen vaart,
zal dat op de veel bredere Waal zeker ook gewoon moeten kunnen!
Laatst gewijzigd door Gekko123 op di 09 dec 2014, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote gerepareerd
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Nitein-Repart »

Rickingsh schreef:Ook ik zou gaan voor Enkhuizen - Stavoren. De snelheid van de Fast Ferry's i.c.m. het verbeterde comfort zou deze veerverbinding weer aantrekkelijk kunnen maken en West-Friesland weer een vaste connectie geven met Provincie Fryslân buiten 'het seizoen'. Zet het product dan ook gelijk goed op de markt, met correcte aansluitingen en de algemeen maatschappelijk geaccepteerde betalingswijzen (dus geen texelhopper-bullshit o.i.d.), en ik durf te wedden dat het nog een rendabel verhaal wordt ook. Gelijk ook weer een excuus om het busvervoer aan beide kanten een beetje overeind te houden, onder het mom van een overstap op de FFF (of wat de naam ook zou worden in zo'n geval).
De vervoersrelatie tussen Noord-Holland en Friesland/Groningen is vrij zwak en bovendien concurreert zo'n veerdienst met de Qliner over de Afsluitdijk, die ook nog eens een overstap minder heeft. Ik zie geen brood in die verbinding, hoe mooi die ook lijkt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door waldo79 »

michiel71 schreef:
waldo79 schreef: On-topic: Op de Waal zou ik geen fastferry laten varen. Dat is een drukbevaren verkeer waarbij je de beroepsvaart in de weg vaart 8-) Als je je reizigers zeeziek wil krijgen moet je ze 30 kilometer mee laten varen...
Als de fastferry Dordrecht - Rotterdam gewoon tussen de schepen vaart,
zal dat op de veel bredere Waal zeker ook gewoon moeten kunnen!
Wat mij betreft is het voorstel niet zo kansrijk, omdat er al voldoende OV beschikbaar is. Hoewel het op centrum - centrum verbindingen concurrerend is in reistijd, maar een stop onderweg is wel aan te bevelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Vinny »

Rickingsh schreef:Ook ik zou gaan voor Enkhuizen - Stavoren. De snelheid van de Fast Ferry's i.c.m. het verbeterde comfort zou deze veerverbinding weer aantrekkelijk kunnen maken en West-Friesland weer een vaste connectie geven met Provincie Fryslân buiten 'het seizoen'. Zet het product dan ook gelijk goed op de markt, met correcte aansluitingen en de algemeen maatschappelijk geaccepteerde betalingswijzen (dus geen texelhopper-bullshit o.i.d.), en ik durf te wedden dat het nog een rendabel verhaal wordt ook. Gelijk ook weer een excuus om het busvervoer aan beide kanten een beetje overeind te houden, onder het mom van een overstap op de FFF (of wat de naam ook zou worden in zo'n geval).
Nee. Amsterdam-Leeuwarden blijft comfortabeler en waarschijnlijk ook sneller via Lelystad-Zwolle.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rickingsh

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Rickingsh »

Zo'n verbinding zou dan ook vrij weinig met Amsterdam te maken hebben :')
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door SuperGhost »

Want in Enkhuizen kun je niet overstappen op de intercity naar Amsterdam Centraal?

Ik denk dat die ferry er ook vooral is voor reizigers uit Stavoren en omgeving die naar Amsterdam moeten, of anders voor mensen uit Friesland die richting Enkhuizen moeten. Dat is dus niet zo'n grote groep.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Jef400 »

Zeker niet. Maar ik denk dat het net zoals Enkhuizen-Lelystad een verbinding van nationaal belang moet worden. Al lijkt een keer per twee uur mij voldoende voor die verbinding. Kun je volgens mij met een boot af.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door SuperGhost »

Laat men op Enkhuizen-Lelystad de normale dienstregeling dan eerst maar eens terugkeren.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Bakpapier »

Ook enkhuizen-lelystad wordt bedroevend weinig gebruikt, er rijdt welgeteld één bus 650 per dag van wervershoof naar station lelystad. De vraag tussen deze twee regio's is nu eenmaal niet zo groot. De reizigersaantallen zullenbest ietsjes beter worden bij meer aanbod, maar het is en blijft een sterk verliesgevende verbinding.
Dat geldt ook voor enkhuizen-stavoren, vrees ik, zeker ook omdat het een boot betreft ipv een vaste verbinding.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door SuperGhost »

Van mij hoeft het dan ook geen hoogfrequente verbinding te zijn. 1x p/u zou al voldoende kunnen zijn.

Overigens is sindsdien de Hanzelijn geopend, wat ook de groep reizigers die baat bij zo'n busverbinding heeft groter maakt (niet alleen puur Enkhuizen-Lelystad, maar ook al vanaf Enkhuizen naar Zwolle en verder). Dat wil niet zeggen dat die groot genoeg is, maar dat hij al wel iets groter kan zijn geworden.

Als de plannen voor het vliegveld door gaan, zie ik ook wel meer vraag ontstaan, niet alleen door vakantiegangers, maar ook door extra werkgelegenheid.

Daarnaast wordt vraag ook wel deels gecreëerd door aanbod. Als er geen aanbod is (of die te mager is), dan zullen consumenten (reizigers) naar een alternatief gaan zoeken (in dit geval dus de auto).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Jef400 »

Bakpapier schreef:Ook enkhuizen-lelystad wordt bedroevend weinig gebruikt, er rijdt welgeteld één bus 650 per dag van wervershoof naar station lelystad. De vraag tussen deze twee regio's is nu eenmaal niet zo groot. De reizigersaantallen zullenbest ietsjes beter worden bij meer aanbod, maar het is en blijft een sterk verliesgevende verbinding.
Dat geldt ook voor enkhuizen-stavoren, vrees ik, zeker ook omdat het een boot betreft ipv een vaste verbinding.
Ja, en? Volgens mij is vrijwel iedere OV-verbinding verliesgevend. We moeten afstappen van het waanidee dat OV winstgevend hoort te zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Bakpapier »

De Houtribdijk is nu niet bepaald een drukke weg te noemen. Kijk als dat ding nou bol zou staan van de auto's dan had er allang een bus gereden.

Dat niet al het OV winstgevend moet zijn daar ben ik het mee eens. Maar dat maakt het wel onaantrekkelijk om een nieuwe verbinding te introduceren die bij voorbaat al zwaar verlieslijdend is. Als de verbinding al zou bestaan, zou ik ook zeggen 'niet opheffen', maar deze bestaat simpelweg niet en dan acht ik de kans dat dit wordt geïntroduceerd erg klein.

De discrepantie auto - ov is op lelystad-enkhuizen wel erg groot natuurlijk. 45 minuten versus bijna 2 uur. Maar dat heb je wel op meer verbindingen...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Ronald »

Hierbij mij dienstregelingvoorstel voor de "IJFF" (IJsselmeer Fast Ferry), gebaseerd op de huidige treindienstregeling.
Voor de vaartijd Enkhuizen-Stavoren en Enkhuizen-Urk heb ik 40 minuten aangehouden, moet lukken lijkt me. Dan kun je met drie boten dus de lijn Stavoren-Enkhuizen-Urk varen in uursdienst.

Ieder uur, traject Enkhuizen-Urk (uiteraard) niet op zondag:

Code: Selecteer alles

Stavoren   v. 14.05
Enkhuizen  a. 14.45
------------
Enkhuizen  v. 14.50
Urk        a. 15.25
=====================
Urk        v. 15.35
Enkhuizen  a. 16.10
------------
Enkhuizen  v. 16.15
Stavoren   a. 16.55

Voorbeeld verbinding Leeuwarden - Stavoren - Enkhuizen - Amsterdam:

Code: Selecteer alles

Leeuwarden  v. 13.03
Sneek       v. 13.30
Stavoren    a. 13.57
----------
Stavoren    v. 14.05
Enkhuizen   a. 14.45
----------
Enkhuizen   v. 14.54
Hoorn       a. 15.20
Amsterdam C a. 15.53
=====================
Amsterdam C v. 16.09
Hoorn       v. 16.44
Enkhuizen   a. 17.08
----------
Enkhuizen   v. 17.15
Stavoren    a. 17.55
----------
Stavoren    v. 18.04
Sneek       v. 18.39
Leeuwarden  a. 18.58
Voorbeeld verbinding Urk - Enkhuizen - Amsterdam:

Code: Selecteer alles

Urk         v. 15.35
Enkhuizen   a. 16.10
------------
Enkhuizen   v. 16.24
Hoorn       a. 16.50
Amsterdam C a. 17.23
=====================
Amsterdam C v. 17.39
Hoorn       v. 18.14
Enkhuizen   a. 18.38
----------
Enkhuizen   v. 18.50
Urk         a. 19.25
Ik vind het wel wat :P
Rickingsh

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Rickingsh »

40 minuten vind ik zelfs nog wat aan de voorzichtige kant. Als ik de meetinstrumenten d'r eventjes bijpak valt al snel genoeg op dat de afstand Enkhuizen - Stavoren niet veel groter is dan het voormalige traject Velsen Pontplein - Amsterdam CS. Daar bovenop komt ook nog eens dat je op het IJsselmeer minder tot geen rekening hoeft te houden met de beroepsvaart, dus kan het tempo nog extra opgevoert worden ook. 20-25 minuten lijkt me daarom ruim voldoende :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door Ardan »

Misschien heeft Doeksen er wat aan om diensten naar Vlieland en Terschelling uit te breiden? Of een andere rederij naar Ameland of Schiermonnikoog?
Ik doe ook maar wat
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: wat moet er met de oude fast ferries gebeuren?

Bericht door zone2000 »

Ardan schreef:Misschien heeft Doeksen er wat aan om diensten naar Vlieland en Terschelling uit te breiden? Of een andere rederij naar Ameland of Schiermonnikoog?
doeksen heeft geen geld. voor andere eilanden voegen ze niks toe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten