Nieuwe concessie busvervoer Utrecht streek
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Nieuwe concessie busvervoer Utrecht streek
in het concept van het programma van eisen staat dat bussen maar tot 22:00 hoeven te rijden en ontsluitende lijnen hoeven alleen maar van maandag tm vrijdag te rijden. Wordt er soms bezuinigd in de aanbesteding?
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Misschien zit er niks meer in buiten deze momenten?sirvinniei schreef:in het concept van het programma van eisen staat dat bussen maar tot 22:00 hoeven te rijden en ontsluitende lijnen hoeven alleen maar van maandag tm vrijdag te rijden. Wordt er soms bezuinigd in de aanbesteding?
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Klinkt wel erg drastisch, het geld zelfs voor het stadsvervoer van amersfoortCamilleKreemers schreef:Misschien zit er niks meer in buiten deze momenten?sirvinniei schreef:in het concept van het programma van eisen staat dat bussen maar tot 22:00 hoeven te rijden en ontsluitende lijnen hoeven alleen maar van maandag tm vrijdag te rijden. Wordt er soms bezuinigd in de aanbesteding?
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Niet voor alle lijnen meen ik, maargoed, ik heb de afgelopen avonden geregeld lijntje 8 hier door de wijk heen zien komen en als er twee passagiers in zaten (station richting Schuilenburg) dan was het "druk". En dat was dan nog rond 20.00 uur terwijl het op de latere uren over het algemeen rustiger wordt.
Wat dat betreft verbaast deze relatief lage eis met bediening tot 22.00 uur me dus niks, want voor een stadsdienst is dit wel erg rustig.
Wat dat betreft verbaast deze relatief lage eis met bediening tot 22.00 uur me dus niks, want voor een stadsdienst is dit wel erg rustig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
volgens mij heeft dat meer met frequenties te maken, maar het zou een raar gezicht zijn om na 10 uur het busplein van Amersfoort leeg te zien
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Wellicht dat de vervoerders punten kunnen verdienen in de beoordeling als zij toch ritten na 22 uur of op zaterdag/zondag aanbieden?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Waarschijnlijk zal dat zo zijn, maar het viel me op omdat in de vorige aanbesteding werd genoemd dat wel bussen tot 24:00 moeten rijden en dat ontsluitende lijnen ook op zaterdag moesten rijden
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Er staat wel het volgende:
Dit zet inderdaad voor veel lijnen de deuren open om de dienstregeling behoorlijk te beperken.De Inschrijver biedt een hogere frequentie, langere bedieningsperiode en/of meer verbindende lijnen indien dit in een reële verhouding staat tot hetaantal reizigers. De Inschrijver licht dit in zijn Vervoerplan toe.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Ik kom al zo'n 25 jaar in Amersfoort (althans, dat ik me bewust ben van het OV aldaar) maar ik heb daar nog nooit een goed gevulde stadsbus gezien, ongeacht het tijdstip en welk bedrijf het stadsnet toentertijd uitbaatte. Buiten de voormalige Nefkens-LVB's, verzorgde de VAD en Midnet het stadsnet (waarschijnlijk) niet voor niets met standaardstreekbussen en B88's van tien meter. Toen ik daar op school zat, gingen kwamen de meeste Amersfoortse leerlingen ook met de fiets i.p.v. de bus.Daniel schreef:Niet voor alle lijnen meen ik, maargoed, ik heb de afgelopen avonden geregeld lijntje 8 hier door de wijk heen zien komen en als er twee passagiers in zaten (station richting Schuilenburg) dan was het "druk". En dat was dan nog rond 20.00 uur terwijl het op de latere uren over het algemeen rustiger wordt.
Wat dat betreft verbaast deze relatief lage eis met bediening tot 22.00 uur me dus niks, want voor een stadsdienst is dit wel erg rustig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Klopt grotendeels, Zo rond 1983 was het in de ochtendspits nog wel eens dat lijn 5 (Rustenburg / Liendert) nog wel eens overvol zaten zo rond 08:0 uur. Er moest dan een extra bus worden ingezet maar men deed dat heel vaak niet (20 min wachten). Dat deed niet echt goed bij de passagiers, zelf nam ik dan vaak de 102, moest dan wel iets meer lopen maar was soms nog sneller dan de 5.erik1981 schreef: Ik kom al zo'n 25 jaar in Amersfoort (althans, dat ik me bewust ben van het OV aldaar) maar ik heb daar nog nooit een goed gevulde stadsbus gezien, ongeacht het tijdstip en welk bedrijf het stadsnet toentertijd uitbaatte. Buiten de voormalige Nefkens-LVB's, verzorgde de VAD en Midnet het stadsnet (waarschijnlijk) niet voor niets met standaardstreekbussen en B88's van tien meter. Toen ik daar op school zat, gingen kwamen de meeste Amersfoortse leerlingen ook met de fiets i.p.v. de bus.
Maar verder was er geen sprake van volle bussen in die tijd (Nefkens). Maar dat kwam zeker ook door de super-frequenties van 40 min op de meeste lijnen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Het helpt vandaag de dag natuurlijk ook niet echt dat de lijnen vooral zijn gericht op heel fijnmazige ontsluiting en niet echt op snelheid. En daarnaast is het net zeer sterk gericht op vervoer van/naar centrum en station waarmee het voor anderssoortige verplaatsingen binnen de stad niet echt bruikbaar is. Je moet immers zo´n beetje altijd vanuit de wijk eerst helemaal naar het centrum voor je kunt overstappen op een andere lijn waarmee je in het slechtste geval dan weer terug gaat in de richting waar je vandaan kwam.
En dan kan die overstap ook nog ongunstig zijn in het centrum: wil je met de bus naar het ziekenhuis dan heb je toch nog een aardige wandeling tussen halte Centrum en Stadhuis als je uit de oostelijke helft van de stad komt tenzij je heen en weer mee naar het station gaat.
En dan kan die overstap ook nog ongunstig zijn in het centrum: wil je met de bus naar het ziekenhuis dan heb je toch nog een aardige wandeling tussen halte Centrum en Stadhuis als je uit de oostelijke helft van de stad komt tenzij je heen en weer mee naar het station gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Binnenstedelijke verplaatsingen zouden ook per fiets kunnen, daar hoef je niet perse een bus te gebruiken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
De stadsbussen zijn er juist vooral voor mensen die geen fiets hebben of niet kunnen fietsen, dat is nu juist het punt... Binnen de meeste steden zjn er nauwelijks verplaatsingen te bedenken waarbij de bus sneller is dan de fiets van deur tot deur. Alleen van station naar X is de bus soms sneller (zelfs dan niet altijd).waldo79 schreef:Binnenstedelijke verplaatsingen zouden ook per fiets kunnen, daar hoef je niet perse een bus te gebruiken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Ik kan binnen Rotterdam genoeg verplaatsingen bedenken waar het OV sneller is dan de fiets. (A)
(Al is het niet altijd de bus, maar ook vaak tram en metro.)
(Al is het niet altijd de bus, maar ook vaak tram en metro.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Ja de metro is natuurlijk een heel stuk sneller ja...
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Je ontkracht je eigen stelling. Daniel geeft aan dat er voor reizen van wijk naar wijk regelmatig moet worden omgereisd via het station. En niet iedereen, die de bus pakt is niet in staat om te fietsen :6Bakpapier schreef:Binnen de meeste steden zjn er nauwelijks verplaatsingen te bedenken waarbij de bus sneller is dan de fiets van deur tot deur. Alleen van station naar X is de bus soms sneller (zelfs dan niet altijd).waldo79 schreef:Binnenstedelijke verplaatsingen zouden ook per fiets kunnen, daar hoef je niet perse een bus te gebruiken.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
De reden dat kleine steden meestal geen stadsbussen hebben is dat de fietsafstanden meestal laag zijn. Bij grotere steden als Amersfoort is het als je in bepaalde wijken wel handig om de bus te pakkenBakpapier schreef:De stadsbussen zijn er juist vooral voor mensen die geen fiets hebben of niet kunnen fietsen, dat is nu juist het punt... Binnen de meeste steden zjn er nauwelijks verplaatsingen te bedenken waarbij de bus sneller is dan de fiets van deur tot deur. Alleen van station naar X is de bus soms sneller (zelfs dan niet altijd).waldo79 schreef:Binnenstedelijke verplaatsingen zouden ook per fiets kunnen, daar hoef je niet perse een bus te gebruiken.
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Je kunt moeilijk duizenden bussen laten rijden voor die paar mensen die van woonwijk naar woonwijk moeten hè. De vraag van wijk naar station is simpelweg groter dan van wijk naar wijk. Dan is het vaak niet rendabel om dat laatste aan te bieden.waldo79 schreef:Je ontkracht je eigen stelling. Daniel geeft aan dat er voor reizen van wijk naar wijk regelmatig moet worden omgereisd via het station. En niet iedereen, die de bus pakt is niet in staat om te fietsen :6Bakpapier schreef:Binnen de meeste steden zjn er nauwelijks verplaatsingen te bedenken waarbij de bus sneller is dan de fiets van deur tot deur. Alleen van station naar X is de bus soms sneller (zelfs dan niet altijd).waldo79 schreef:Binnenstedelijke verplaatsingen zouden ook per fiets kunnen, daar hoef je niet perse een bus te gebruiken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Dat is nogal een open deur
Re: Nieuwe concessie busvervoer Utrecht streek
Ik ken het stadsvervoer in Amersfoort vooral van de blauwe maandag dat ik daar dagelijks heen forensde en met de (buiten de concessie vallende) bus 19 reisde. Het busstation was wel erg druk in de ochtendspits met voornamelijk middelbare scholieren. Ik denk dat voor hun de fiets geen reeële optie is omdat ze van buiten de stad komen en geen geld hebben voor een fietsenstallingsplaats op het station. Ik had die op een gegeven moment wel aangeschaft want ik vond het fijner om te fietsen naar mijn werk dan de bus te nemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nieuwe concessie busvervoer Utrecht streek
Maar forensen reizen niet van wijk naar wijk binnen 1 stad en dat was juist de crux van Daniël. Wijk-wijk verbindingen zijn niet lucratief voor vervoerders
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe concessie busvervoer Utrecht streek
Overigens had ik het niet over de wijk-wijkverbindingen in m´n eerdere bericht over de sterke focus op verbindingen richting het centrum en het station. Dat zou inderdaad een wel heel beperkte doelgroep zijn.
Waar ik wel op doelde: bepaalde voorzieningen zoals het ziekenhuis (waarnaar je al meer vraag zult hebben), maar ook bedrijventerreinen binnen de stad, zijn door deze eenzijdige focus ook slecht bereikbaar.
Naar De Isselt kan je nog wel komen met de bus maar dat is verre van aantrekkelijk vanuit de oostelijke wijken bijvoorbeeld doordat je helemaal onder het centrum langs moet reizen en een aardige wandeling aan de Stadsring mag maken voor je overstap. Maar De Hoef is bv. grotendeels niet met het OV te bereiken (voor verplaatsingen binnen de stad is de trein nou niet echt een logische optie) en ook naar Wieken-Vinkenhoef reis je per OV gigantisch om. (De beste verbinding daarheen heb je vanuit de woongebieden die er notabene op loopafstand van liggen )
Voor forensen die binnen de stad werken is het OV hierdoor niet echt een optie om hun werkplek te bereiken door het ontbreken van iets als een spitslijn die deze gaten opvult. En dan zal je wellicht denken: de twee proeven met zo´n spitslijn (eerst 15, later 75) zijn toch compleet geflopt. Dat klopt inderdaad, maargoed, die lijnen waren ook veel sterker gericht op reizigers die met de trein aankwamen. Ze reden immers vanaf station Schothorst en niet vanuit woonwijken. En juist vanaf de plekken waar zo´n spitslijn toegevoegde waarde zou hebben door een snellere verbinding moet je flink omreizen om bij station Schothorst te komen, waardoor die reizigers dus sowieso al voor ander vervoer gekozen zullen hebben.
Waar ik wel op doelde: bepaalde voorzieningen zoals het ziekenhuis (waarnaar je al meer vraag zult hebben), maar ook bedrijventerreinen binnen de stad, zijn door deze eenzijdige focus ook slecht bereikbaar.
Naar De Isselt kan je nog wel komen met de bus maar dat is verre van aantrekkelijk vanuit de oostelijke wijken bijvoorbeeld doordat je helemaal onder het centrum langs moet reizen en een aardige wandeling aan de Stadsring mag maken voor je overstap. Maar De Hoef is bv. grotendeels niet met het OV te bereiken (voor verplaatsingen binnen de stad is de trein nou niet echt een logische optie) en ook naar Wieken-Vinkenhoef reis je per OV gigantisch om. (De beste verbinding daarheen heb je vanuit de woongebieden die er notabene op loopafstand van liggen )
Voor forensen die binnen de stad werken is het OV hierdoor niet echt een optie om hun werkplek te bereiken door het ontbreken van iets als een spitslijn die deze gaten opvult. En dan zal je wellicht denken: de twee proeven met zo´n spitslijn (eerst 15, later 75) zijn toch compleet geflopt. Dat klopt inderdaad, maargoed, die lijnen waren ook veel sterker gericht op reizigers die met de trein aankwamen. Ze reden immers vanaf station Schothorst en niet vanuit woonwijken. En juist vanaf de plekken waar zo´n spitslijn toegevoegde waarde zou hebben door een snellere verbinding moet je flink omreizen om bij station Schothorst te komen, waardoor die reizigers dus sowieso al voor ander vervoer gekozen zullen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Alledaagse gebeurtenissen Utrecht en omgeving
Maar op koopavonden na heb je juist tussen een uurtje of 20 en 22 geen of weinig vervoervraag en gaat na dat tijdstip het volk met avondactiviteiten naar huis...Daniel schreef:Niet voor alle lijnen meen ik, maargoed, ik heb de afgelopen avonden geregeld lijntje 8 hier door de wijk heen zien komen en als er twee passagiers in zaten (station richting Schuilenburg) dan was het "druk". En dat was dan nog rond 20.00 uur terwijl het op de latere uren over het algemeen rustiger wordt.
Wat dat betreft verbaast deze relatief lage eis met bediening tot 22.00 uur me dus niks, want voor een stadsdienst is dit wel erg rustig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 63 gasten